Shetlanders zijn geen rijpaarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annekie

Re: Shetlanders zijn geen rijpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:52

Nej or er loopt ook nog een bonte op bokt, die ook niet slecht presteerd Knipoog

Maar je moet echt klein zijn om op shetlanders te kunnen blijven rijden. Dat zijn er maar weinige die erop kunnen blijven rijden en maar en paar van die weinige brengt hun shet uit in de sport. Al zouden er veel meer kleine mensen zijn die op shetten rijden waren de shetten veel populairder in de sport. Elk paard / pony kan hoog in de sport komen met de juiste begelijding dus ook shetten!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:56

Ja maar laten we even wel wezen over het algemeen past een 14 jarige echt neit meer op een shet. Dus zoveel zijn er echt niet die op redelijk niveau met een shet rijden.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:56

@ Jasmijn - ik ben het eigenlijk grotendeels eens met je hele betoog (vooral eigenlijk het kinderen eerst laten spelen, daar ben ik helemaal voor en zo doen wij het eigenlijk ook zonder dat het meteen een "moeten presteren" wordt)

Denk alleen dat je eraan voorbijgaat dat shetlanders niet alleen heel veelzijdig zijn maar dat er binnen het ras hele grote verschillen bestaan (kijk alleen al naar de hoogte die variëert van mini tot zo rond de 1m10). De groten doen ohz soms echt leuke dingen in de sport of ze wel/ niet in de Z thuis zouden (kunnen) horen doet denk ik niet terzake mbt de vraag of ze rij"paarden" zijn....

Qua mennen denk ik dat er toch echt disciplines bestaan waar de wendbaarheid van de shetten ze een streepje voorgeeft dus het ligt eraan wat je precies wilt doen qua mennen voor je kunt zeggen dat er andere pony's zijn die beter geschikt zijn....Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:57

zorro-hvj: als je daarmee Flame bedoelt, die wordt volgens mij niet uitgebracht op wedstrijden

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:59

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:01

natalie: klopt, maar hoe lang blijft dit een passende combinatie? meisje is 12 en zal nog (flink) groeien

Annekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:01

idd nathalie2302 , Dit vind ik echt een schitterende combi daar geniet ik van Haha! Maar voor hoelang nog....

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:05

Maar Stef...de vraag is toch niet of een shet naar het Z kan in een passende combinatie? De vraag was, als ik mij niet vergis, of een shet een rij"paard" is....

Mijn antwoord is dan...JA...in een passende combinatie is een shetlander een rijpony. Is het een hele kleine shetlander zul je het natuurlijk niet kunnen beoordelen omdat de ruiters dan zo klein dienen te zijn dat je het niet rijden zult kunnen noemen, maar de grotere maten kunnen toch echt bereden worden door meisjes/jongens die al wat kunnen en met een shet met wat aanleg en plezier in het rijden kun je dan zelfs in de sport leuke dingen doen!

Sanne heeft ook op onze beide shetten gereden en ik vond het een genot om naar te kijken, niemand kan mij wijsmaken dat onze heren geen rij"paarden" zijn...zeker niet nu ik ze met Sanne aan het werk heb gezien...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:08

nee hoor, dat klopt absoluut, ik geniet er ook van als verzorgsters lekker met mn shet bezig zijn

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:08

Dat geld niet alleen voor grote maten maar ook voor de mini's Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:14

shetlanders en ijslanders zijn allebei rijpaarden, ze hebben een ander gang en zullen niet snel in het z te zien zijn maar er loopt ook een belgisch trekpaard zz dus waarom een shet niet? alle paarden waar je op unt rijden is een rijpaard toch? welke ruiter er geschikt voor is is een ander verhaal denk ik.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:14

Hoe kom je er bij dat een shet een andere gang heeft?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:15

een belgisch trekpaard in het ZZ? Welke met welke ruiter?
Daarbij kan een shet nooit ZZ worden aangezien daar een minimum stokmaat van 1.60 voor nodig is

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:17

daarbij is het al moeilijk genoeg om 1 dun genoeg bit te vinden, laat staan dat je er 2 in moet proppen... Clown

Die belg in het ZZ wil ik ook wel eens zien. Weet wel dat er zeker 1 iemand op bokt start met een Belg en die foto's vind ik altijd schitterend...maar geloof dat ze B rijdt???

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:50

het zusje van de verzorgster van mijn paardje rijd een shet bij, die dresuur op hoog niveau heeft gelopen (best grappig om te zien een shet die in de piaffe loopt.) Haha!
dit meisje is als ik het goed heb 15 jaar en ong 1.55 lang en weegt zo'n 40 kilo, ze zal waarschijnlijk niet veel groter worden omdat die hele familie niet echt groot is, dus ze zijn er wel mensen die altijd op een shet zullen kunnen rijden. Pling

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:57

Shet = geen rijpaard maar RIJPONY

tuurlijk wel waarom niet een a\b pony zit ook niet snel iin de z/z met kids van 6 en ouder. Maar het gaat om het rij-plezier van mij pard op een rij-ezel, koe, zebra
en niet om de prijzen (wel meegenomen als je z/z bent
op een zebra of ezel ROFL ROFL

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:00

stef schreef:
zorro-hvj: als je daarmee Flame bedoelt, die wordt volgens mij niet uitgebracht op wedstrijden

nee op het moment alleen onderling, misschien als de mogelijkheden het toelaten ooit nog officieel... Knipoog

Er zijn inderdaad maar weinig volwassenen die er de mogelijkheid toe hebben om nog op een shetlander te kunnen rijden. maar ook voor kinderen kunnen het leuke ponys zijn.

er staan genoeg fotos op google van allerlij leuke combinaties waar de shet dressuurmatig toch redelijk netjes loopt Knipoog .

mijn mening is dat shetlanders net zo goed paard zijn als ieder ander ras. als dit namelijk niet zo is vanwege hun stokmaat zijn er ook genoeg andere kleine rassen die je dan tot de 'niet paard categorie' kan rekenen (als voorbeeld een sjieke A-welsh)

Egotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:07

Een shet is niet echt type "rijpaard" neemt niet weg dat je er best op kunt rijden, een opoe fiets is ook geen crossfiets maar je kunt er best mee crossen.........

Ik vind hetzelfde opgaan voor bijvoorbeeld tuigers, die zijn beter geschikt voor de kar of koets, maar je kan er ook prima op rijden. Maar het is geen type "rijpaard".

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:09

Een shet is wel degelijk een rijPONY voor kleine kinderen, maar verwacht geen Z niveau Haha!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:45

Egotje schreef:
Een shet is niet echt type "rijpaard" neemt niet weg dat je er best op kunt rijden, een opoe fiets is ook geen crossfiets maar je kunt er best mee crossen.........

Ik vind hetzelfde opgaan voor bijvoorbeeld tuigers, die zijn beter geschikt voor de kar of koets, maar je kan er ook prima op rijden. Maar het is geen type "rijpaard".

binnen het shetlandras heb je een luxe en een basis type. het luxe type is na mijn mening wel degelijk een typische rijpony.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:47

Ja heb wel eens hele mooie sierlijke shetjes gezien.

Maar niet mijn type ras Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:12

xElienx schreef:
binnen het shetlandras heb je een luxe en een basis type. het luxe type is na mijn mening wel degelijk een typische rijpony.

Ben je nu niet in de war met het NMPRS? (minipaarden) Binnen het NSPS heb je geen type verdeling

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:15

LADPR schreef:
Hoe kom je er bij dat een shet een andere gang heeft?

dat staat er toch ook niet!?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:17

suuzepuus schreef:
shetlanders en ijslanders zijn allebei rijpaarden, ze hebben een ander gang en zullen niet snel in het z te zien zijn maar er loopt ook een belgisch trekpaard zz dus waarom een shet niet? alle paarden waar je op unt rijden is een rijpaard toch? welke ruiter er geschikt voor is is een ander verhaal denk ik.

dat staat er wel....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:19

ow dat was niet de bedoeling Lachen ze lopen wel wat anders als een kwpn maar ik bedoelde geen toltende shet ofzo Knipoog