Draven op de verharde weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is draven op de verharde weg slecht voor een paard/ pony

Ja
19 (11%)
Nee
151 (88%)

Totaal aantal stemmen: 170

PBA_

Re: Draven op de verharde weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:21

het is alleen voor de gewrichten wat zwaarder en kunnen eerder aan slijtage ondervinden

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:33

Ik draaf nu met een pony die een peesblessure heeft, 2x per dag 20 min. Op advies van de veearts, natuurlijk begonnen bij 5 min. Maar zowieso vorig jaar (geen blessure) reed ik wel vaak buiten over de weg en draafde ik dan ook.
Dus lijkt me niet dat het heel slecht is, galopperen iig wel.

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:00

Ik heb Ja gestemd, stappen op het verharde is niks mis mee, maar stukken draven, nee. Bij draven komen ze harder terecht(bij galop helemaal) en dat vraagt erg veel van de pezen, ja op hard zand draven dat is wel goed, maar afwisseling is geboden..(always change a winning team)
Kijk, als je bijvoorbeeld draaft over een berm en je pakt af en toe een opritje op asfalt mee, dat kan best, maar echt gaan rijden op asfalt, ik zeg nee, en eigenlijk de paardenmensen die ik ken ook. Qua hoeven, ja, met ijzers is de vering nog slechter, maar slijten ze niet af.. dus dat kan iedereen voor zichzelf wel zien..

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:03

Mij is geleerd: stappen op asfalt is goed om de pezen te harden, draven slecht (zeker zonder ijzers) omdat de klappen dan te hard worden, geen vering.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:25

als je ineens op het harde gaat draven een poos is het idd niet goed maar als je het al en tijdje voorberied kan het prima. Rijd zelf uren op het harde per week en echt geen problemen geeft dat. Ze vind het heerlijk.

En het is Never change a winning team niet always

marenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:26

Heeft de jouwe ijzers Splash?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 23:27

ja rondom

speciallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:42

Mijn pony kan er tegen. Die heeft nooit op ijzers gelopen.
Dus haar hoeven zijn hard. Als je paard ijzers heeft of
sterke hoeven vind ik het best kunnen. Niet zonder ijzers,
als je het vaak doet, maar een keertje kan niet erg zijn.

poeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:21

volgens mij is het niet slecht...sommige moeten het juist en bij de keurign moeten ze ook draven op het harde
galop is geloof ik wel slecht...

coach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:37

Hallo Stendo, Je hebt een hele goeie vraag gesteld en ik lees dat veel mensen er best een mening over hebben maar uitleg waarom iets wel of niet goed is ontbreekt een beetje.
Draven op de harde weg kan heel slecht zijn voor je paard, maar het kan ook allemaal best meevallen. Hoe kan jij dan voor jouw paard inschatten of het slecht is of wel mee valt? Want dat is belangrijk; wat kan jouw paard verwerken. Daarvoor moet ik je even wat uitleggen, neem maar een bakkie thee want dit wordt leesvoer!
Elk paard is min of meer verschillend van bouw, maar alle paarden zijn van nature gebouwd om ongeveer 60 tot 65% van hun gewicht op de voorhand te dragen. Dat is geen probleem voor zijn natuurlijke 'lifestyle', namelijk een hapje gras, een stapje voorwaarts, hapje,stapje enz. MAAR, nou gaan wij ons ermee bemoeien en willen heel graag op een paard rijden.. Zadel erop en helaas liggen heel veel zadels te ver naar voren, dus er komt nog wat extra gewicht op de voorhand, buiten wat het paard van nature daar zelf al draagt. Huilen Zonder correcte training loopt dit op tot soms boven de 70% van de hele combinatie = gewicht ruiter en paard tezamen. Bij correcte training nodig je het paard uit zijn achterhand sterker te maken in de dragende spieren zodat het evenwicht weer wat hersteld wordt en de voorhand minder gewicht hoeft te dragen.
Tot zover duidelijk lijkt me. maar nou die bodem, wat speelt dat dan voor rol?
Komt ie maar nou wordt het wel wat technischer hoor! Als mensen lopen of rennen dan zetten ze eerst de hiel op de grond, ze rollen de voet af en als laatste zijn de tenen op de grond vlak voordat de voet opgetild wordt en naar voren geslingerd voor de volgende stap. Een paard heeft geen hiel want hij loopt eigenlijk op vingers en raakt alleen met zijn nagel de grond. De afwikkeling over de grond en dus de kracht waarmee hij de grond raakt is groot. Dat komt door flink lichaamsgewicht in combinatie met kleine voetoppervlakte. Als je paard recht is dan verdeeld hij die krachten netjes over zijn hele hoef (en dus vervolgens over de kogel, de voorknie en sprong, de schouder en knie enz.) maar als je paard een beetje scheef is dan is zijn eerst aanraking met de bodem aan 1 kant van zijn hoef. Dat noemen we een piekbelasting en dat kan heel vervelend voor je paard uitwerken. Het is dus belangrijk dat jij weet of jouw paard zijn hoeven gelijkmatig belast of niet. Dat kun je op twee manieren controleren. Bekijk de hoefijzers van je paard en controleer of de takken aan de binnenkant en aan de buitenkant op dezelfde manier slijten. Je ziet vaak ijzers waarbij de buitentak al bijna dun is terwijl de binnenkant nog best dik is, en andersom. Dan landt het paard dus op 1 kant van zijn hoef. Bij een paard zonder ijzers zie je het nog gemakkelijker omdat die hoeven wat scheef afslijten en je smid bij het bekappen altijd aan dezelfde kant iets meer moet weghalen. De tweede manier is leerzamer en leuker: Ga met een bezem op pad en zoek een plekje waar zand ligt wat minimaal 10 centimeter dik is. Mag een rijbaan zijn of een paddock, je kijkt maar. Je gaat een baantje vegen zodat het er als een biljartlaken bijligt. Dan laat je je paard daar overheen lopen in een rechte lijn en ga je de hoefafdrukken bekijken. Zie je diepteverschil tussen de binnenkant van de afdruk en de buitenkant van de hoefafdruk, dan is je paard scheef en is draven en galopperen op harde bodem zeker niet aan te raden. Zijn de hoefafdrukken mooi gelijkmatig verdeeld dan is de afwikkeling van je paard prima in orde en verdien je een complimentje voor je rijtechniek!
Dan kun je ook gerust wat draven op harde bodem maar bouw het rustig op. Een paard zijn hoefafdruk in zand laat tenslotte zien dat de teen het diepst in het zand terecht komt en zoals je weet kan beton of klinkertjes niet indeuken onder de hoeven van je paard. Dus is het afwikkelen voor het paard een veel zwaardere belasting op harde bodem, hij mist het 'deukje' wat hij in zachte bodem wel kan maken.
Wil je meer technische details zoals over de Ground Reaction Force of over pro-tractie, re-tractie en andere biomechanische aspecten dan kan ik je wel wat goede boeken aanraden. Ben je er nog? Het is een wat lang antwoord maar je vraag is dan ook niet zomaar voor elk paard op dezelfde manier te beantwoorden, vandaar dat je thee moest nemen!
Overigens veel plezier met je paard enne, alles met mate is goed hoor, no worries!

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:44

mijn verzorgshet kan best draven op een verharde weg. hij heeft er geen problemen mee. Ik voel altijd na het rennen eventjes aan zijn benen. hij heeft er geen last van. Ik kan met hem alleen maar op een verharde weg rennen. een bak is er niet. en een weide vind ik onverstandig omdat daar kuilen in kunnen zitten.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:28

Ik draaf regelmatig op het asfalt, heb dit wel langzaam opgebouwd.
Ze staat niet op ijzers maar haar hoeven slijten mooi af, de hoefsmid is er altijd blij mee Pling

Draven op het asfalt heeft voor mij als bijkomend voordeel dat het tempo dan iets lager ligt (we zijn het nog steeds niet altijd eens dat draf buiten niet gelijk een uitgestrekte draf hoeft te zijn)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 12:17

helaas staat mijn optie er niet bij. ik denk dat je niet in een keer een hele tijd op het harde moet gaan draven, maar dat je dit rustig moet opbouwen.
galloperen vind ik not done... De nieuwe eigenaren van mijn nemootje galloperen wel met hem op het asfalt.

Scheve mond

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:48

Citaat:
En het is Never change a winning team niet always
Knipoog Ja ik weet dat dat de uitspraak is, maar er zijn onderzoekers die naar aanleiding van deze uitspraak een onderzoek en boek hebben geschreven " Always change a winning team", was een soort grapje zeg maar..

maar ontopic, als een paard op hard draven als probleem ervaart, zit er iets fout, een paard kan als het goed is best draven over asfalt maar on the long run is het niet goed voor de pezen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:07

Denk niet dat je daar helemaal gelijk in hebt. Nu heb ik even geen wetenschappelijke artikelen bij de hand die dat bevestigen.
Maar, een paard komt oorspronkelijk van een harde ondergrond. Onregelmatig ook nog. In verhouding met wat iemand gemiddeld draaft, lijkt me dat heel eerlijk tegenover wat een wild paard zal draven op een dag. Oftewel, ze zijn er best op voorbereid.
Nu is draven met ijzers altijd slechter, de hoef zelf slijt niet zoals het zou moeten, ijzer dempt anders dan een normale hoef enz.

Mits opgebouwd kan het juist heel goed zijn voor pezen van paarden. Juist omdat die daardoor sterker worden. Let wel, niet van de ene op de andere dag uit het zand op het asvalt gaan draven.
Daarnaast, mul zand is ook niet goed voor de pezen en wat denk je van een uurtje of 10 per dag op stal staan? Stil staan?

Dierenartsen raden niet voor niet aan, met opbouwen, om de draven over de weg.
Mijn paarden hebben keiharde hoeven, een goed afrolmechanisme, ze slijten keurig recht af en stappen en draven regelmatig over het asvalt.

Ik denk dat coach wel een punt heeft met het gewicht op de voorhand, maar dat zou in mul zand hetzelfde gelden.

_Showgirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:16

Laat mij opmerking maar zitten, was soort van grapje, en ook in de wetenschap is niet iedereen het altijd eens..
Maar, natuurlijk mul zand en alleen maar op "zacht" staan is niet goed, maar over hard zand (en dan bedoel ik ook hard, dat het alleen een kleine afdruk geeft zeg maar, dat vind ik goed, en doe ik zelf zoveel mogelijk, asfalt niet, mijn paard is niet in de bergen geboren, en er zijn ook veel voorouders-rassen die lang niet zoveel harde stukken kenden hoor. (oei oei, heel bokt over me heen) in stal, weide, normale beweging, vind ik dat er harde stukken moeten zijn(zeker in opfok ed.) maar rijden, met gewicht van ruiter erbij,sorry ik blijf bij nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 15:22

Ik draaf regelmatig met mijn paarden over het harde, met de fries omdat ik niet overal in de berm pas, maar ook zandweggetje's die plat zijn zijn niet mega zacht natuurlijk Knipoog
Met de shet draaf ik veel aan de hand over de weg omdat de berm zo vervelend loopt voor mij Clown Bloos

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:43

Het feit dat jouw paard in nederland geboren is, maakt hem niet anders in het lichaam, spieren, mechanismen dan een paard die op de steppe geboren is. De opbouw maakt het verschil bij je paard ja, maar dat kan je ook heel goed zelf doen.
Een paard loopt altijd op de voorhand, en rijtechnisch hoor je het dier op de achterhand te zetten als je gaat rijden. Daar hoort imo dressuur van uit te gaan. Kijk bijv. maar naar klassiek.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:00

Ik denk ook dat draven niet slecht is voor de pezen.
Galopperen is mij ook verteld dat dat te harde klappen geeft op de pezen, botten.
Met mijn vz shet draaf ik ook heel vaak gewoon stukken op de weg.
Hij heeft ook hele mooie sterke hoeven, en hoeft ook bijna nooit naar de hoefsmid 2 keer per jaar ofzo hooguit. Om ff recht op z'n voetjes gezet te worden.
Mijn andere vz pony stap ik regelmatig mee over de weg, ook zij heeft echt keii harde hoeven, tis net of ik met hoefijzers rijd zo klinkt het op de straat.
ook zij hoeft maar 2 keer per jaar ofzo naar de hoefsmid om ff netjes weer op de hoefjes gezet te worden.

ik denk dat het juist goed is om over de harde weg te stappen, draven voor de hoeven, die worden er hard van en slijten af. wat alleen maar goed is want zo maakt de hoef weer nieuwe hoef aan omdat de hoef afgesleten is.

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:57

hmm.. met mijn oude paardje draafde ik wel altijd over de fietspaden enzo (in een rustig tempo en niet heel lang) met hoefijzers en die is nooit kreupel geweest..
dus ik denk dat het niet al te slecht kan zijn als je het in een rustig tempo doet en het afwisselt met stukken stappen en in de berm rijden (als die er is)

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:31

Ik heb ja gezegd,
Als een pony geen ijzers heeft, kunnen de hoeven erg slijten Knipoog
Het is iig niet goed voor de hoeven, kreupel zijn is vaak een gevolg
het kan wel, maar dan moet rustig aan opbouwen/of ijzers onderdoen

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:35

marenko schreef:
Mij is geleerd: stappen op asfalt is goed om de pezen te harden, draven slecht (zeker zonder ijzers) omdat de klappen dan te hard worden, geen vering.

Mij is juist geleerd dat draven met ijzers slechter is, omdat juist de ijzers niet veren.

Zelf draaf ik wel eens stukken op de verharde weg, lijkt me niks mis mee.. Maar ik draaf maar meestal niet zo lang op de verharde weg.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:35

_Margot_ schreef:
Ik heb ja gezegd,

Dit is juist helemaal niet waar. Mijn paarden staan al jaren zonder ijzers, hebben kei en kei harde hoeven en hoeven maar eens in de 2 maand bijgeveild te worden. Soms komt m'n bekapper voor helemaal niets. En die zijn nog nooit kreupel geweest.
Wanneer je over het harde rijdt sluiten de hoeven beter en meer dan wanneer je enkel alleen in de bak rijdt. Dit is daarnaast ook veel natuurlijker voor de hoef en het mechanisme.
Kijk anders eens op www.paardnatuurlijk.nl of hoefnatuurlijk.nl

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:31

RianneH schreef:
_Margot_ schreef:
Ik heb ja gezegd,

Dit is juist helemaal niet waar. Mijn paarden staan al jaren zonder ijzers, hebben kei en kei harde hoeven en hoeven maar eens in de 2 maand bijgeveild te worden. Soms komt m'n bekapper voor helemaal niets. En die zijn nog nooit kreupel geweest.
Wanneer je over het harde rijdt sluiten de hoeven beter en meer dan wanneer je enkel alleen in de bak rijdt. Dit is daarnaast ook veel natuurlijker voor de hoef en het mechanisme.
Kijk anders eens op http://www.paardnatuurlijk.nl of hoefnatuurlijk.nl

ben ik het helemaal mee eens.
mijn vz shet draaft ook veel op de harde weg, als we gaan fietsen minimaal 2 keer in de week of met het karretje.. en die heeft ook keii harde hoeven. en staat zonder ijzertjess als ze hun voetjes goed op tillen valt dat slijten wel mee

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:48

Juist doordat de hoeven eraan gewend worden houden ze groei zelf bij. Slijten is iets natuurlijks en wat ook weer door het paard opgevangen wordt. Mits natuurlijk evenwichtige en opgebouwde belasting.
De hoeven van geen van de paarden zijn te lang, maar ook zeker niet te kort, eigenlijk, perfect Haha!