Inrijden van jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: Inrijden van jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 13:48

daar zit een punt in

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:28

wizewo schreef:
Mijne is ingereden op 3 jaar, toen ik hem net had. Hij is nu bijna 13 en echt helemaal op. Hij heeft ook wel voedingstekorten gehad, wormen, slechte beenstand, voor zijn 3 jaar en erna een te felle groei na dit alles van 1.58 naar 1.73.

Maar ik vraag me nog altijd af of ik niet langer mee had kunnen doorgaan als ik gewoon wat langer had gewacht. Persoonlijk denk ik van wel. Beenproblemen zouden hem uiteindelijk toch wel gevelt hebben, maar later.

Een volgende zal ik inrijden op 4 jaar (licht werk). Ervoor misschien wat prullen met het zadel, longeren en dat soort dingen. Echt beginnen met degelijk werken, zal ik pas starten op 5 jaar. Wat is een of twee jaar wachten als je er 10 jaar langer mee door kan gaan?

Ik snap dat het kriebelt om te beginnen, maar het is echt niet leuk om jezelf af te vragen of je het had kunnen voorkomen. Schijt aan de rest. Het is jou paard. Je moet zelf beslissen of je het risico nemen wil.

Voor de tips kan ik zeggen; belangrijste is rustig blijven. Niet straffen, maar belonen. Zorgen dat er geen stress is en vooral geen haast hebben en iets echt af moeten hebben voor een bepaalde tijd. Kijk naar je paard en bewaar de rust en het respect. Dan komt de rest vanzelf.

Helaas zie je de fouten pas in als je er zelfs ervaring ermee opdoet!
Ik vind ook wacht gewoon zolang als je paardje nodig heeft
Gaat die nog een groeispurt krijgen doe er dan niks mee of alleen grondwerk..

Die van mij word volgende maand 3! En het liefst hang ik nu ook al op hem, maar als ik naar Divino kijk is hij er nog niet aan toe.. het is nog een babytje, en sommige paarden zijn tuurlijk wel eerder volwassen, maar dan nog! Waarom eerder als 3 ermee beginnen?
Het enige wat ik nu nog met hem doe is hem in de bak laten lopen (zonder longeerlijn) en dit vindt die leuk.. Hij luisterd ook zeer goed naar mijn stem commando's..
En over een half jaartje gaan we wat meer de spiertjes opbouwen, en tegen die tijd zien we wel verder (kan nu nog niet voorspellen of dan het zadel er al op ligt of pas op zijn 4e..
Want meestal krijgen ze op deze leeftijd als je het niet meer verwacht nog een groeispurt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:45

Ik ben van mening dat je niet onder de huid van een paard kan kijken... hij kan er van buiten wel mooi ontwikkelt uitzien maar wat zegt dat over de ontwikkeling van de botten/gewrichten en de banden/pezen? niks denk ik...

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:47

Mijn paard is nu 3 (haast 4), een lange slungel van 1.80. Ben in september begonnen met hem inrijden. Ongeveer tot november doorgegaan, hij deed alles prima. Wel vond ik dat hij toonde dat hij af en toe niet wist wat hij met zijn benen aan moest. Dit is de reden waarom ik er sinds november een stap mee achteruit gegaan ben, laat hem nog eventjes een man worden in de wei. Zodra alles weer te berijden is (bak etc.) zal ik hem rustig oppakken. Het is echt afhankelijk van het paard, kijk zelf, je kunt het zelf toch het beste inschatten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:57

Ik begin pas met Abel als ik merk dat ie het aankan. Hij is nu 2.5 en we zijn lekker aan het longeren en straks proberen we een singeltje , een dekje en dan een zadel. Maar hij ziet er nog erg puppy uit dus ik neem de tijd. Ik hoop dat ie van de zomer wat meer paard is.

Overigens heb een vriend die in Spanje een fokkerij heeft met van die schimmels (ik vergeet altijd hoe ze heten) en die vind 4 nog te jong. Hij begint pas als ze 6 zijn.

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:21

Ik heb zelf ook een jong ding staan van 2,5 in juni wordt ze 3 ik heb wel al een soort van afspraak staan om haar in oktober in te laten rijden maar het ligt er maar net aan of dat doorgaat. Ze is nu nog echt een baby en ik laat haar liever te laat (als dat uberhaupt al bestaat Knipoog) inrijden dan te vroeg. Dus misschien gaat ze dit jaar onder het zadel misschien volgend jaar (of misschien zelfs het jaar daarop) we zullen wel zien Lachen

Ik heb absoluut geen haast we vermaken ons zo ook uitstekend! Haha!