Waarom rijd jij met/zonder bit&boomzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik rijd:

met bit en boom
60 (52%)
zonder bit en met boom
26 (22%)
zonder boom en met bit
10 (8%)
zonder bit en zonder boom
19 (16%)

Totaal aantal stemmen: 115

Biepje

Re: Waarom rijd jij met/zonder bit&boomzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 20:02

Met bit en met boom, ik rijd met beiden fijner en zou dus niet weten waarom te veranderen Lachen (intensieve dressuur)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:00

Biepje, heb je wel bitloos geprobeerd? mijn ervaring is namelijk dat je prima dressuur kunt rijden zonder bit. Weet natuurlijk niet wel niveau je bedoelt met "intensieve dressuur"...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 00:34

Mét boom, want het boomloze zadel dat ik wilde hebben kon een goede vriendin die mijn paarden ook rijdt niet op zitten.

Mét shanks op één hand, met gewoon bitje op mijn jonge paard, met touwhalster en een leadrope op mijn oudste paard. Net waar ik zin in heb.

Dus ik kan de poll niet invullen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:36

Met bit en boom. Bit ivm dressuur rijden en het niet mogen starten zonder, maar ook als er wel zonder bit gestart zou mogen worden zou ik niet bitloos gaan rijden. Heb altijd met bit gereden en bevalt me prima (rijdt nu met dubbel gebroken trens). Dressuurzadel met boom, ivm rugklachten uit het verleden is dit het best passende zadel volgens onze DA en zadelmaker (lees mede door gebruik van het zadel zijn de rugklachten verdwenen).

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:57

Ik zou niet weten waarom ik bitloos zou proberen, ik rijd altijd met bit en ik zou ook niet weten waarom ik zou moeten veranderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 11:47

Biepje schreef:
Ik zou niet weten waarom ik bitloos zou proberen, ik rijd altijd met bit en ik zou ook niet weten waarom ik zou moeten veranderen...

Het mòet niet, het kàn. Knipoog
Lees eens op www.bitloos.nl en/of www.bitloos.be .

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:00

Maar ik wil helemaal niet veranderen, het bevalt me prima om met bit te rijden, dan ga ik niet veranderen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:32

Ik heb altijd met bit en boom gereden.
Bit gaf een stukje meer controle ( en dat was wel nodig bij een jolig net ingereden pony en een 10 jarig meisje )

Nu heb ik een Cross Rope Bridle gekocht, en ga kijken hoe dat bevalt Lachen!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 09:10

Ik rij met boom, ik heb een WOW zadel dat is op lucht, volledig aanpasbaar aan elk paard, ik heb een barefoot gehad en gewone boomzadels, zelfs een startrek op proef gehad. De wow past absoluut het beste mijn paard en bij mij.

Verder rij ik met een mylerbit (watertrens), daar loopt ze het fijnst op en schuren haar wangetjes niet open.
Bitloos rij ik ook wel, met een crossrope bridle, reageert ze prima op

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 13:36

Zonder bit (waarom heb ik een heel betoog over geschreven, voor de geinteresseerden in mijn profiel te vinden.)
Met boom: omdat harry's rug boomloos niet fijn vond

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:10

Boomloos, omdat het zadel wat ik hiervoor had niet meer goed paste en hij reageerde heel goed op het boomloze paszadel.

En hoe langer ho e meer rijd ik hem nog alleen bitloos. De samenwerking en het plezier (waarbij ik hem dressuurmatig lekker aan het lopen heb) zonder bit weegt zwaar op tegen het rijden met bit(onnodig, sterker nog, hij loopt zonder veel fijner). Inmiddels rij ik zelf op de hei zonder bitje, inclusief rengalopje en oefenende militairen.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:53

Ik rijd eigelijk altijd met bit en boomzadel. Ik zou eigelijk wel eens de overstap naar bitloos willen maken. Maar iets houdt me tegen, en ik weet niet wat Boos!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 07:54

Julie_x schreef:
Ik rijd eigelijk altijd met bit en boomzadel. Ik zou eigelijk wel eens de overstap naar bitloos willen maken. Maar iets houdt me tegen, en ik weet niet wat Boos!

misschien toch het idee dat je minder controle ofzo hebt, is niet waar hoor, maar misschien speelt dat onbewust bij je mee. probeer het anders eens met een halster en dan dat iemand er naast loopt en dan dus in de bak. misschien voel jij je dan wat zekerder en merk je dat het niet uitmaakt bit of bitloos.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 08:03

julie_x ik snap wat je bedoelt misschien toch een beetje bang dat als je paard iets doet haar niet kan houden. ik heb het de eerste 2 of 3 keer met een cros rope bridle onder mijn hoofdstel gedaan. ik reed met het halster maar als er dan toch nog wat zou gebeuren kon je altijd de teugels nog op pakken;) nooit nodig geweest want ik kan haar veeeeeeel beter houden zonder bit dan met. ik rij wel met boom omdat ik nog geen ander zadel heb. misschien komt dat er over een hele poos nog wel;)

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:13

Ja misschien is het dat wel, mijn pony durft soms wel eens wegrennen. Vooral op wandeling dan, maar dan zal ik eens beginnen met een halster gewoon thuis in de bak.
Ik heb nog een vraagje, ik weet dat dit topic er niet voor gemaakt is maar toch Lachen
Kan je met bitloos ook springen? Klinkt misschien dom, maar ik weet het niet Clown

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 20:16

Tuurlijk kan dat!
Je kunt met bitloos net zo goed rijden als met bit hoor, mijn paard reageert er zelf veel beter op.
En ik spring zelfs met een boomloos westernzadel, dus alles kan!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:44

Oké bedankt Haha! Ik denk dat ik toch maar eens ga proberen Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:02

ja hoor. je kan springen, dressuur rijden, western en noem maar op.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:06

Zonder bit uit praktsich oogpunt, eten en drinken gaat veel makkelijker zonder bit en je verliest geen tijd omdat je het bit uit de mond moet halen Lachen
Daarbij is het wel zo lekker voor het paard.

Boomloos niet meer omdat er toch niets boven een goed passend boomzadel gaat