Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Afstappen of het ''gevecht'' aangaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:57

Op dat moment zoek ik een oefening waarvan ik zeker weet dat hij die wel goed kan.
Ik noem maar wat, een rondje galloperen.
En dan sluit ik af.

Als je boos bent hou je toch je lichaam stijf, dus armen en handen strak, je zit is niet soepel.
Dan kun je nooit van een paard verwachten dat hij het goed doet.

Afstappen en een klap geven...bah wat een vieze frustratie
Over een tijdje naait het paard eruit onder het afstappen...en dan heeft het paard het gedaan...enkel maar omdat hij denkt er komt weer een klap en wil daarvoor vluchten.

Overigens als ik al een pokke dag heb gehad, dus gewoon al frustie ben rij ik helemaal niet.
Dan stap ik niet eens op, wetende dat ik niet eerlijk ben naar het paard toe

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:06

Soms krijg ik een gigantische discussie met mijn paard en dan helpen daar niet eens kleine simpele dingetjes bij. Ik stap dan maar af en zet hem op stal, omdat ik anders heel onredelijk wordt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:15

SteffiiY schreef:
Naar aanleiding van een vriendin van mijn, wil ik deze discussie beginnen.
Je paard wilt niet luisteren, hij doet alles wat jij niet wilt, en je raakt frusterend.
Wat doe je? Je stapt af? je rijd verder?

Dat ligt eraan. Aan mijn eigen humeur, aan de karakter van het paard, aan de situatie...

Ik heb een dominante flikker gereden waar ik gewoon het beste op door kon gaan, net zo lang tot het gewoon lukte. Werd ik boos, dan ging ik even stappen en mezelf kalmeren en dan weer verder. Stapte ik af, dan kreeg ik het de volgende dag nl. driedubbel voor mijn kiezen.

Met Wrangler raak ik nog verder van huis als ik door blijf drammen, die blijft gewoon raar doen op dat ene en wordt steeds vervelender. Daar ga ik wat anders mee doen, wat toch naar de oplossing van het probleem leidt. Dus in een bochtje toch naar je doel toe.

Als ik zelf boos word, stop ik ermee. Ik probeer eerst mijn eisen te verlagen en dan goed af te sluiten maar bijv. bij Wrangler eindigde het ermee dat hij zelfs tegen het been in kwam. Hoe minder ik vroeg, hoe minder hij deed. Clown Dus daar stap ik af, want als ik boos word verpest ik meer dan dat ik opbouw.

En dan ook het paard: is het een werkwillig paard wat gewoon eens zijn dag niet heeft? Ach, dan laat ik het werk even zitten en ga ik wel een rondje buiten stappen. Ik heb ook niet altijd zin en dat paard geeft in het algemeen vaak gewoon aan dat het de laatste tijd teveel is geweest met het werk. Daar moet je dan naar luisteren ook vind ik.

Is het een paard dat elke dag opnieuw streken heeft en loopt te galbakken? Dan heeft hij een probleem, want dat raak ik wel beu en dan ga ik er op een dag op met de gedachte: al moet ik vier uur rijden, nu ga jij luisteren maat.

En dan nog de omstandigheden: weet ik zeker dat er verder niks speelt? Ik ben ooit erg kwaad geworden op Wrangler. Die heeft zich een tijd achterover laten slaan aan de longe zodra het hem te moeilijk werd. Dat was al een hele tijd geleden, en ineens flikte hij het weer. Ik pislink natuurlijk. Bij het afzadelen zag ik dat hij een hele grote singelwond had.... Dan schaam je je wel dat je kwaad werd hoor!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:24

SteffiiY schreef:
Hallo Bokkers Haha!

Een vriendin van mijn heeft regelmatig ''oorlog'' met dr paard, ze stapt af hij krijgt een paar klappen en word de longeerbak ingegooid.
Ik vind dit zelf een slechte manier van oplossen, ik denk dat het paard op deze manier toch zijn zin krijgt doordat jij van zijn rug af gaat.

ik vraag mij af waarom heeft zij regelmatig oorlog, is ze zelf gefrustreerd , of vraagt ze te veel aan haar paard, waardoor er te veel spanning ontstaat, het paard daar niet mee eens is en of het niet kan verwerken, meestal doet een paard niet zo maar eigenwijs of raar.
Klappen geven en in een longeerbak gooien is net zoiets als ik weet, en kan het niet meer, kennis van de ruiter houd op waar zijn grofheid begint.
Uithuilen en opnieuw beginnen, luister eens naar een ander en laat je een paar keer helpen, zou ik tegen haar zeggen.
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 01-02-08 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:24

Ligt helemaal aan de situatie.

Voorbeeld: Ben buiten aan t rijden en paard wil met geen mogelijkheid langs een verkeersbord. Dan ga ik geen gevecht aan, stap ik gewoon ff af, erlangs lopen, belonen, en er weer op. Lachen Altijd goede ervaring mee gehad op die manier. Blijf ik zitten en ga ik een gevecht aan, zit ik de rest van me ritje op een gestresst paard en zit ik zelf ook vol spanning.

Ander voorbeeld: Ben ik in de bak aan het rijden en merriegedrag speelt weer ns op (lees: roze jas in de hoek van de bak, al 10x langs geweest, 11e x ineens heel heftig op reageren en niet meer langs willen). In deze situatie probeer ik eerst rijtechnisch op te lossen. Komt er een gevecht, ga ik ff stappen met lange teugel, stress bij mezelf en haar laten afvloeien. Vervolgens weer oppakken en opnieuw proberen. Ben nog nooit afgestapt omdat iets niet lukte.

En een klap nageven... Verdrietig Heel erg triest... Bereik je helemaal niks mee, heeft denk ik alleen averechts effect.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:45

Van mijn oude instructeur moest ik altijd doorrijden en blijven aanpakken. Thuis deed ik dat nooit, want ik kreeg dat gewoon weg niet voor elkaar, ik wist dat ik het ergens fout deed, maar ik wist niet waar. Ik heb me wel eens kwaad geuit op mijn paard, maar gelukkig heb ik ook gemerkt dat dat alleen maar averechts werkte.. Ik doe dat dan ook niet meer...

Tegenwoordig probeer ik samen vrolijk te zijn voor we iets te gaan doen, gisteren bijv. voelde ik me niet lekker, nou dan poets ik toch even lekker.. Mijn paardje stond me constant aan te kijken met haar oortjes naar voren van, hmm lekker baasje... Dat lijkt me beter dan al kwaad beginnen toch..

Mijn nieuwe instructrische vind het heel niet erg als iets is niet lukt, we doen dan een stapje terug en proberen het een andere keer wel weer.. Dat vind ik veel fijner..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:12

Ik ben/wordt in de paardenwereld opgevoed met het idee: als je afstapt heeft het paard gewonnen. Ik heb dat nooit begrepen. Zeker niet op buitenrit als het paard ergens niet langsdurft. Ik ben dan heel simpel, stap af, loop erlangs en stap weer op. Ik ga het gevecht toch niet aan? Hoop stress voor mij en paard, en ik rij juist ter ontspanning. Dat gedoe met omdraaien, wegschrikken, omdraaien, daar zit ik echt niet op te wachten.

Maar nee, dat was volgens mijn mederuiters echt niet de manier! Dan had ie gewonnen! Tja... als mensen dat zeggen dan zal het wel zo zijn... al vind ik dat wel raar, want de uitkomst is toch hetzelfde? Ik ga er toch langs? Of ik er nou op zit, of ernaast loopt, wat boeit dat?

Maar hier lees ik gelukkig dat het niet zo werkt met winnen en verliezen.

In de bak werken en vervelend doen vind ik iets anders. Ik heb nl wel het idee dat het paard voor slecht gedrag beloond wordt door af te stappen en op stal te zetten. Net zoals het andersom gebeurd: gaat iets heel goed, sluit daar dan mee af en stop dan met rijden. Dat hoor je vaak.

In mijn ogen heeft het dus niets met winnen/verliezen te maken, maar gewoon met belonen, maar dan voor slecht gedrag. De hele training van een paard is toch gericht op: dit doe ik goed, want ik krijg een beloning! Dus je hoopt dat je paard de volgende keer weer dit gedrag zal vertonen, want hij deed het goed en kreeg een beloning.

Een paard weet toch niet het verschil tussen goed en slecht? Dus als je hem voor slecht gedrag beloond, weet een paard toch niet beter van: dit deed ik goed want ik krijg een beloning! En vervolgens zal hij het weer doen.

Bokken = beloning want op stal. Dan zal hij de volgende keer toch wéér bokken want hij is ervoor beloond.

Dat is mijn boerenverstandtheorie, maar als het helemaal fout gedacht is hoor ik dat graag. Ik stap nl zelf ook af als het niet lukt, of als ik teveel schrik heb. Maar de laatste keer dat dat gebeurde moest ik haar wel nog aan het werk zetten, precies om wat hier beschreven had. Anders had ze nl 'gewonnen'. Dus ik heb nog gelongeerd.

Ik weet niet goed wat ik daarvan moet denken.

eva_dunya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:23

Als mijn paard een bepaald onderdeel echt niet wil, ga ik meestal een ander onderdeel doen en als ie dat dan braaf doet, zet ik haar op stal. We zijn allebei nogal eigenwijs en als ik dan de strijd aanga dan houdt kan ik er uren op blijven zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:09

Maanling schreef:
Maar nee, dat was volgens mijn mederuiters echt niet de manier! Dan had ie gewonnen! Tja... als mensen dat zeggen dan zal het wel zo zijn... al vind ik dat wel raar, want de uitkomst is toch hetzelfde? Ik ga er toch langs? Of ik er nou op zit, of ernaast loopt, wat boeit dat?

Maar hier lees ik gelukkig dat het niet zo werkt met winnen en verliezen.

En toch is dat wel mijn ervaring.
Ik reed een paard die achteraf gezien eigenlijk van heel weinig bang was maar wel heel erg kijkerig kon doen. Want dan stopte ik met rijden en ging alleen meeliften. Vork
Buiten dus idem dito maar uiteindelijk kreeg ik hem overal langs en zodra ik reed op een manier van 'en nu geen gezeik meer', was het klaar ook. En de ene keer dat ik eraf ben gestapt omdat ik buiten niet zo'n held ben, heb ik het geweten ook. Ik kwam NERGENS meer langs.
Ik blijf dus voortaan in het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:12

Als ik al gestressd ben of gefrustreerd aankom op stal, weet ik al dat ik al NIET op moet stappen!
Mijn paard is daar zo gevoelig voor dat we gegarandeerd ruzie krijgen, en ik dan dus ook niet meer fair tegen haar ben!

Wordt ik tijdens het rijden zo, dan ga ik lekker een buitenrit maken, of gewoon met los teugeltje door de bak rondhobbelen!

Werkt veel beter dan de confrontatie opzoeken, want als ik het goed doe, doet het paard het vanzelf ook goed. Fout ligt dan ook bij mij, als we ruzie krijgen!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:40

Maanling schreef:
Ik ben/wordt in de paardenwereld opgevoed met het idee: als je afstapt heeft het paard gewonnen. Ik heb dat nooit begrepen. Zeker niet op buitenrit als het paard ergens niet langsdurft. Ik ben dan heel simpel, stap af, loop erlangs en stap weer op. Ik ga het gevecht toch niet aan? Hoop stress voor mij en paard, en ik rij juist ter ontspanning. Dat gedoe met omdraaien, wegschrikken, omdraaien, daar zit ik echt niet op te wachten.

dat is dan toch weer wat anders dan niet een volte willen lopen, niet stappen draven galoperen, of een oefening uitvoeren! het dier is bang en heeft dan een leider nodig! het dan afstappen hem begeleiden zodat hij ziet dat het niet zo gevaarlijk is als hij dacht en hem eventueel belonen en achteraf weer opstappen is dus ook anders!

A: hij is bang voor iets wil er niet langs MAAR hij moet er uiteindelijk toch langs al moet je ervoor afstappen.
B: je loopt er dus toch langs en rijd erna weer verder je zet hem dus NIET op de wei en keerde niet om als hij niet wou.

dus ondanks alles ga je het gevecht wel aan al dan niet op het paard! je laat hem zien dat het niet eng is en hij er gewoon langs kan, eventueel nog wat onzeker zal hij je uiteindelijk volgen. hij heeft dan toch gedaan wat je wou alleen met wat meer moeite voor jou.

het is iets anders als hij bang is ergens niet langs wil en jij zoiets hebt van oke omdraaien maar. en hij dus met weigeren het heeft volbracht er niet langs te hoeven. misschien zie je het verschil Haha! dus je doet dat goed.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:46

Ik zou door rijden en iets doen waarvan ik weet dat mijn pony het kan en dus ook minder erg vind om te doen, dan geef ik hem lange teugel en stap uit, als je afstapt krijg ik het idee dat mijn pony/paard van mij gewonnen heeft.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:49

Een gevecht met je paard beginnen heeft geen nut.
Ga even iets anders doen, wat jullie alle 2 afleid, en wat hij wél wil. Daarna pas weer het werk oppakken.

Bij een bok oid. rijdt ik haar door, en flink ook.
Maar als ze stil staat, en niets meer wil, heeft het in mijn ogen weinig zin om boos te worden. Eigenwijs is mijn paard toch. Nagelbijten / Gniffelen
-Niet altijd, het is een enorm werkwillig en sterk dier.-

Even goed op hun plek zitten (eventjes maar!) en wat anders gaan doen, en later nog een keer proberen vind ik.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:53

SteffiiY schreef:
Een vriendin van mijn heeft regelmatig ''oorlog'' met dr paard, ze stapt af hij krijgt een paar klappen en word de longeerbak ingegooid.

Alsof dat paard snapt waar hij/zij klappen voor krijgt nadat je afgestapt bent.
Cursusje zelfbeheersing zou niet weg zijn...

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:55

ik zou blijven zitten, een paard ingen doen die makkelijk zijn(voltetje) en dan pas afstappen om even af te koelen. Maar niet direct afstappen want dan wint hij

My__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:12

Ik zou gewoon door rijdn Clown

Xre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:19

Ik ga door totdat het goed gaat ookal is het maar een pas en dan stop ik en stap ik uit. Iedereen heeft welleens zijn dag niet en dan moet je niet onredelijk reageren. Iedereen verliesd zijn geduld welleens en ik ook wel maar het beste kan je proberen om er helemaal niet boos om te worden en als je merkt dat het weer zon dag is gewoon te stoppen als het goed gaat. Daar komt ook nog bij dat je bij een paard binnen 3 seconden moet reageren anders weten ze niet meer wat ze verkeerd hebben gedaan. En wat de TS zegt dat ze eerst afstapt om hem een paar klappen te geven dat lijkt me langer dan 3 seconden duren dus denk hij dat hij op zijn donder krijgt omdat ze afstapt. En dan zou hij dus de verkeerde conclusies trekken.

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:28

Ligt bij mij ook aan de situatie.
Als ik iets van mn paard vraag wat hij erg moeilijk vindt en hij het daarom niet (goed) doet, kan ik behoorlijk gefrustreerd raken. Ik ga dan even een rondje rustig stappen en sluit af met iets dat hij wel goed kan.
Is hij gewoon aan het vervelen bij iets wat hij wel goed kan, dan ga ik door totdat het wel goed gaat.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:30

bij iedere keer afstappen heeft het paard straks door dat als ie dat doet dat ie dan rust krijgt, dus dat werkt niet. ik zou doorgaan, en als het te vaak voorkomt toch back to basis: grondwerk...

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:30

Ik zou op dat moment doorgaan met iets wat wel goed ging, en dan belonen en uitstappen Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:32

SteffiiY schreef:
Hallo Bokkers Haha!

Naar aanleiding van een vriendin van mijn, wil ik deze discussie beginnen.
Je paard wilt niet luisteren, hij doet alles wat jij niet wilt, en je raakt frusterend.
Wat doe je? Je stapt af? je rijd verder?

Ik vind dit zelf een slechte manier van oplossen, ik denk dat het paard op deze manier toch zijn zin krijgt doordat jij van zijn rug af gaat.

hoe denken jullie hierover?

Tja, ik geloof dat ik een paar stappen terug zou gaan met mijn paard. Ik geloof niet in dwang en geweld. Verder kan ik er weinig over zeggen, want dan zou ik echt eens moeten zien wat er gebeurd. Mijn ervaring is dat het meestal aan de ruiter ligt, in elk geval.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:33

hm zo boos word ik nooit op mijn pony. En anders zou ik gewoon een stukje doen wat wel lukt, belonen en stoppen...

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:01

Ik stap af.
Ik heb wel geleerd om juist niet de confrontatie aan te gaan. Dan maar even wat anders door m los te gooien of te longeren.
Ik zit er niet aan te denken om gefrustreerd te worden omdat iets niet lukt.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:35

Als het echt niet gaat, zou ik nog wel even uitrijden (zodat hij niet het idee krijgt van: goh, als ik dit doe, dan stapt ze af)
En dan zou ik 'm longeren.

Bij mijn verzorgpaard werd ik wel eens geïrriteerd. En dan werkte het juist alleen maar averechts als ik doorging.
Dan stapte ik dr altijd uit en ging ik nog even longeren.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 15:41

Als mijn paard echt vervelend is en tegen me ingaat probeer ik nog een aantal maal het wel voor elkaar te krijgen.
Mocht dit niet baten stap ik af en gaat ie terug naar stal.
Ik zou namelijk in staat zijn em iets aan te doen.
Heb pas geleden nog meegemaakt dat ik een uur les had en meneer echt overal tegenin ging.
Heb mn les afgemaakt en was zo woest dat ik het niet eens meer kon opbrengen om em af te zadelen,heb dit dus ook door een ander laten doen.
In het vervolg stap ik dus tijdig af en mag mn instructrice erop.
Zowel mijn paard als ik zijn zeer gevoelige persoontjes met een hoog ontploffings gehalte ( plaatselijke shell station is er niks bij)