6 jarig paard die Z2 loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: 6 jarig paard die Z2 loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:32

DresslOver schreef:
Inderdaad, grote onzin. om nog zo'n voorbeeld te geven, kijk naar Kigali, Ferro en zélfs Salinero. Springouders. Prisco was van onbekende afkomst.

juist, mijn manegepaard (die dus later Z2 reed) kwam uit een manegepony en de hengst die toevallig op stal stond. Ik reed veel met hem buiten, zwom met hem, fietste met hem, vlocht lintjes in zijn manen en reed dus af en toe een wedstrijd, zo werden we Z.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:33

Storm76 schreef:
Dit is net als er niet te zeggen valt wanneer een meisje volwassen is. De ene is op haar 16e al zeer zelfstandig en de ander kan op haar 30 nog niet zonder haar moeder.

Ik weet dat dit om een spierenkwestie gaat en om een groeikwestie, maar het gaat ook om het karakter van het paard en de wil om te leren en te presteren.

Als een paard aangeeft de dressuur leuk te vinden en hij leert snel (goede gangen hebben en goede papieren is niet eens nodig!) waarom dan niet, mits je er natuurlijk wel goed mee omgaat en maar max. 3 keer per week mee oefend. Daar is niks mis mee.

Er is volgens mij niets mis mee om al wat Z oefeningen in je training op te bouwen. Maar is een heel Z2 proef lopen niet enorm vermoeiend voor zo'n paard van 6 jaar? Volgens mij is zo'n proef lopen iets heel anders dan zo af en toe tussen de trainingen door eens een oefeningetje te rijden. Een paard wil presteren voor de ruiter en als het paard de kwaliteiten heeft dan haalt hij het onderste uit de kan ondanks dat hij toch voelt dat hij wat zeer heeft aan zijn spieren.
Laatst bijgewerkt door lindake op 31-01-08 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

taurus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:33

Denk dat alles te maken heeft met gevoel,je voelt zelf wel aan wat je paard wel of niet aan kan(natuurlijk heb je uitzonderingen,die willen alleen maar dwang en moeten)!Het is net hoe je er mee omgaat en denk dat gevoel en de klik tussen ruiter en paard heel belangrijk is,ik heb er niet zo'n moeite mee als het allemaal natuurlijk,soepel en speels mee gewerkt word,ga een mens eens na de een leert ook sneller als de ander!!
Maar overheers het niet en geef het de tijd!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:34

Storm76 schreef:
Als een paard aangeeft de dressuur leuk te vinden en hij leert snel (goede gangen hebben en goede papieren is niet eens nodig!) waarom dan niet, mits je er natuurlijk wel goed mee omgaat en maar max. 3 keer per week mee oefend. Daar is niks mis mee.

En juist die paarden moet je beschermen tegen zichzelf. Het is super om er eentje te hebben met een geweldig, door jouw beschreven, karakter, maar bij die paarden moet je juist oppassen met te overhaasten, omdat dit vaak - voor je het weet- gebeurd.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:35

Focussed schreef:
Storm76 schreef:

En juist die paarden moet je beschermen tegen zichzelf. Het is super om er eentje te hebben met een geweldig, door jouw beschreven, karakter, maar bij die paarden moet je juist oppassen met te overhaasten, omdat dit vaak - voor je het weet- gebeurd.

Hier ben ik het dus volledig mee eens!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:37

lindake schreef:
Er is volgens mij niets mis mee om al wat Z oefeningen in je training op te bouwen. Maar is een heel Z2 proef lopen niet enorm vermoeiend voor zo'n paard van 6 jaar? Volgens mij is zo'n proef lopen iets heel anders dan zo af en toe tussen de trainingen door eens een oefeningetje te rijden. Een paard wil presteren voor de ruiter en als het paard de kwaliteiten heeft dan haalt hij het onderste uit de kan...

Kijk, er is natuurlijk een verschil tussen een paard zo snel mogelijk Z krijgen voor de verkoop en spelenderwijs naar de Z rijden. Mijn paardje pakte alles snel op, na een weekje reed hij een prima travers toen ik hem dat leerde, en dan deed ik het maar een paar keertjes in de les! En ik reed hem maar 3 keer per week de andere dagen deden we andere leuke dingen. Juist dáárdoor bleef hij helder in zijn koppie en had hij altijd zin in dressuur.
Een proefje duurt maar 6 minuutjes, daar gaan ze niet dood van, het gaat juist om de training vooraf. Als je die goed doet, is er niks aan de hand.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:39

Focussed schreef:
Storm76 schreef:

Onzin, in mijn geval dan.
Ik reed mijn paard 3 keer per week, en dan max. 45 minuten! Verder reed ik buitenritjes, longeren, gekke dingen, sprongetje dat soort dingen. En zelfs dressuur deed ik spelenderwijs
Iedere keer op wedstrijd kwamen we terug met 3,4, soms 5 wp.
(het paard is trouwens 15 jaar geworden, en heeft vele jaren fijn en zonder beenproblemen gelopen)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:44

@ Storm76: mijn reacties was niet rechtstreeks op jou situatie gericht maar wel op je bericht. Ik maak mij inderdaad zorgen over de mensen die het paard zo snel mogelijk naar de Z2 rijden om te verkopen of om zo snel mogelijk succes te halen. Verkeerde trainingen zijn er ook en die paarden gaan dan ook naar de knoppen.

Zoals jij het beschrijft is het idd speeld gegaan maar toch maak ik mij toch een beetje zorgen over de bespiering. Is dat paard psychisch niet sneller dan dat de bespiering ontwikkeld?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:48

Storm76 schreef:
Ik reed mijn paard 3 keer per week, en dan max. 45 minuten! Verder reed ik buitenritjes, longeren, gekke dingen, sprongetje dat soort dingen. En zelfs dressuur deed ik spelenderwijs
(het paard is trouwens 15 jaar geworden, en heeft vele jaren fijn en zonder beenproblemen gelopen)

Ik vind 15 niet oud.

Ik denk dat je zelf heel goed aan een paard kunt merken of het goed of slecht voor ze is. Persoonlijk lijkt me het niet goed als je zó snel naar een hoog niveau rijdt. Maar ik vind met 3 jaar inrijden ook al te vroeg. (Liever 4/5 jaar.)

Als alles soepel verlooopt en je bent niet alleen aan het dressuren maar maakt ook sprongetjes en buitenritjes tussendoor, zie ik het probleem niet. Lachen Zolang het paard niet steeds blessures krijgt, opgewekt blijft tijdens het werk, en een goede spieropbouw heeft is er toch niets aan de hand? Haha!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:49

Ligt aan het paard lindake, een groot paard zal er veel meer moeite mee hebben dan een klein gedrongen paard. Kijk maar eens naar bv een 2 jarige quarter, die ziet er al heel anders uit dan een 2jarige chique KWPNer.

Ik ben het ook wel met je eens dat mensen die paarden zo snel mogelijk naar het Z willen rijden voor de verkoop helemaal verkeerd bezig zijn. Ik probeerde hier alleen maar uit te leggen dat niet alle ruiters en paarden hetzelfde zijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:50

Marloez, 15 jaar is een prachtige leeftijd als je weet dat het gemiddelde KWPN paard maar 7 jaar oud word.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:52

Storm76 schreef:
Storm76 schreef:

(het paard is trouwens 15 jaar geworden, en heeft vele jaren fijn en zonder beenproblemen gelopen)[/quote]

Dan snap ik niet hoe jij in 3x per week, max 45 min. een mooie spieropbouw krijgt, genoeg om een proefje perfect te rijden en zo 3,4 soms 5 wp binnnen te halen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:53

7 jaar vind ik trouwens erg jong? Waaraan ligt dat? Aan te snel inrijden en zo snel mogelijk het hoogste niveau te bereiken? (ik beschuldig hier niemand)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:55

Focussed schreef:
Dan snap ik niet hoe jij in 3x per week, max 45 min. een mooie spieropbouw krijgt, genoeg om een proefje perfect te rijden en zo 3,4 soms 5 wp binnnen te halen.

Hij was 6 toen hij Z liep, dat is 2 jaar nadat ik hem kreeg. In 2 jaar kan je met 3 (en later 4) keer per week leuke spiertjes erop krijgen hoor.

Kijk anders eens in mijn profiel, het is Kyliën, de (licht)bruine, kijk naar zijn lijf en naar zijn koppie, dan zie je dat het een blij paard was en je ziet zijn mooie spiertjes.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:57

Er zijn paarden die het aanbieden, en waarmee je maar bvb 1 of 2x per maand op concour gaat, maar zo hoog scoren dat ze binnen no time de klasses door zijn.

dan vind ik nog dat je ze wel tegen hunzelf moet beschermen, maar zolang je gewoon rustig een paar keer per week traint, hoofdzakelijk de basis enz, vind ik dat het moet kunnen.

maar zeker niet op de de manier van hoe rijd ik even zsm een paard naar het Z. daar ben ik dan weer erg tegen, en zo'n paard zou ik dan ook niet snel kopen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:58

Storm76 schreef:
Marloez, 15 jaar is een prachtige leeftijd als je weet dat het gemiddelde KWPN paard maar 7 jaar oud word.

Dan is de topfitte KWPN fokmerrie van minstens 28 die ik ken zeker een uitzondering? Nagelbijten / Gniffelen En ik kan zo nog heel wat meer opnoemen die de zeven al ruim gepasseerd zijn. Clown

Waarom zou er met een ras verder gefokt worden als die gemiddeld maar 7 jaar werd. Verward Ze worden vaak voor de sport gebruikt dan lijkt het mij niet dat ze daarvoor massaal zulke zwakke paarden gebruiken.

Sorry voor dit nogal offtopic bericht.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:05

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:06

Met 6 jaar in het Z?? Nee bedankt zulke paarden keur ik meteen af, ongeacht talent, conditie etc. Hier hebben de paarden voor hun 6de levensjaar nog nooit een ruiter op hun rug gedragen. Ze worden in al die tijd gewoon via de grond beleerd en af en toe heb je een aantal paarden ertussen die daadwerkelijk al met 6 jaar Z oefeningen (op de grond dan wel) beheersen en er ook sterk in zijn. Maar om dit al daadwerkelijk met een ruiter te kunnen praktiseren gaat er eerst weer een heel proces aan vooraf wat rijden betreft dus is men ook al goed een jaar of vier verder.

Ik rijd duizendmaal liever op een sterk, uitgegroeid, gezond en krachtig paard aanstat dat ik op een paard rijd die waarschijnlijk later met problemen gaat kampen. Van te vroeg inrijden ontstaat alleen maar ellende, op korte of lange termijn.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:08

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:11

Marloez schreef:
Storm76 schreef:
Marloez, lees dit stukje maar eens Lachen daar staat het in.

http://www.hippocampus-nl.com/index.php?content_id=370

Als ik dat zo lees, komt het op mij over dat dit de schuld is van onjuist gebruik van sportpaarden.

Onder andere ja, maar ook verkeerde stalling, voeding, hoefbeslag (!), het onkundig omgaan met paarden.
Manegepaarden worden vaak heel erg oud, veel beweging, sober voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:13

Ik ken genoeg mensen die met een 6 jarig paard in het Z rijden, ze worden niet lang en veel getraind maar pakken alles ontzettend snel op. Vind dat als het paard lol in zijn werk heeft en los door het lijf loopt dat geen probleem hoeft te zijn. Vind het wel een probleem als het paard veel te vroeg word ingereden en dan alle knopjes er in no time worden opgezet, en dat het paard chagerijnig is en niet lekker ontspannen loopt. Een paard geeft zelf wel aan wat hij wel en niet kan.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:13

Storm76 schreef:
Onder andere ja, maar ook verkeerde stalling, voeding, hoefbeslag (!), het onkundig omgaan met paarden.

Maar dan ligt het toch aan de verzorging/omgang en niet aan het KWPN ras. Clown

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:23

Marloez schreef:
Storm76 schreef:

Maar dan ligt het toch aan de verzorging/omgang en niet aan het KWPN ras. Clown

klopt, het gaat om alle warmbloed rassen, dus ook het BWP en de duitse warmbloedpaarden.
Shetlanders en andere harde pony en paardenrassen worden ouder en kunnen (veel) meer hebben.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:26

dierfysio schreef:
miekelover schreef:
ik vind het zelf nog veels te jong om op dit niveau te moeten lopen.ze zijn net helemaal uitgegroeid.

fout, ze zijn nog niet uitgegroeid! pas met 8. Bloos!

daarom vind ik het ook fouter dan fout; een jong dier, in de groei, zwaar belasten: da's vragen om moeilijkheden. je rijdt ze heel snel stuk dan. (wat dan wel weer werk voor onze beroersgroep oplevert, maar ik persoonlijk ben daarmee niet zo blij)...
Ik vind Z voor een getalenteerd paard geen zware belasting.
Je laat je kinderen toch ook sporten voor ze 18 zijn?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:32

Voor sommige paarden is een L2 proef al een te zware belasting, voor andere paarden is een Z2 proef 'kinderspel'. Om dit goed te kunnen beoordelen hangt af van de kundigheid van de eigenaar/ruiter van het paard. Er zal een categorie zijn die de paarden 'misbruikt' om ze zo snel mogelijk zo hoog mogelijk te klasseren voor de verkoop. Er is vast ook een categorie die hun paarden gewoon eerlijk opleidt en waarbij dan blijkt dat het paard zoveel talent heeft dat het binnen 3 jaar Z loopt. Je kunt vind ik niet vanachter je computer maar stellen dat dat 'belachelijk' is. Ieder zijn mening, maar er zijn ook gevallen waarin een paard 'maar' B loopt en er veel meer van te lijden heeft.