Zit mijn bit goed.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Re: Zit mijn bit goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:15

Misschien kan je uitleggen wat er minder goed gaat als je met een gewone trens rijdt ipv de liverpool?
Ik vind dit persoonlijk ook de minst goede oplossing, zeg maar. Ik heb geen verstand van dit bit maar als dit bedoeld is om aangespannen mee te rijden, lijkt me dit niet echt juist voor onder het zadel.

Aha lees net dat hij vastpakt op rechts, heb je al eens bedacht dat als jij niet vasthoudt dat je paard dan niets vast te pakken heeft?

Dianne1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:16

Waar de kennis van de ruiter ophoudt begint zijn grofheid!!!

Mijn tip: Doe een gewoon bit in en neem een goede instructrice
die je wekelijks helpt, is voor je paard een stuk plezieriger!

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:17

Derma schreef:
Misschien kan je uitleggen wat er minder goed gaat als je met een gewone trens rijdt ipv de liverpool?
Ik vind dit persoonlijk ook de minst goede oplossing, zeg maar. Ik heb geen verstand van dit bit maar als dit bedoeld is om aangespannen mee te rijden, lijkt me dit niet echt juist voor onder het zadel.

Aha lees net dat hij vastpakt op rechts, heb je al eens bedacht dat als jij niet vasthoudt dat je paard dan niets vast te pakken heeft?

Ik heb zelfs gereden met maar 1 teugel (had de rechtste wel beet maar deed er niks mee)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:18

En wat zei je instructrice dan?!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:19

Ik zou hier niet mee rijden.. De eigenaresse zou beter moeten weten! Met dit bit rijden lost het niet op. Misschien dat je zitlessen kan volgen aan de longe, zodat ze op je zit reageerd. Lachen

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:20

Glover schreef:
Derma schreef:

Ik heb zelfs gereden met maar 1 teugel (had de rechtste wel beet maar deed er niks mee)

En toen dacht je, als dat niet helpt, dan maar kijken wie de sterkste is?
Het commentaar hier zegt toch genoeg...

Anoukiie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:23

Derma schreef:

Ze zet er toch haast geen druk op dus dan heb het toch niet te maken met wie de sterkste is?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:25

Weet je wat ik denk, dat jij eens een fatsoenlijke instructrice in de arm moet nemen die jou eea uitlegd over het rijden op je zit en benen..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:26

Wow! Jemig een liverpool stang en OHZ rijden is een zeer ongelukkige combinatie.
De reden: het is een zeer scherp bit, waarbij een hele stille hand nodig is.
OHZ is een stille hand bijna onmogelijk, tenminste je kunt je hand met rijden nooit zo stil houden als tijdens het aangespannen rijden, waar dit bit voor ontworpen is.

Dan zie ik dat je de teugels in de middelste leidselssleuf heb bevestigd, dit maakt het bit nóg eens scherper....

Weet je eigenlijk wel hoe zo'n scherp bit je nu in de mond hebt hangen?
Probeer het volgende eens:
Leg het bit op je scheenbeen en zet er eens wat druk op en beweeg het wat heen en weer.....fijn gevoel hé
En dan heb je nog niet eens het effect van de kinketting én de druk achter de oren ervaren.

Wat betreft de sperriem, dit hoort eigenlijk niet bij een liverpoolstang, maar in de mensport wordt het ook wel veel toegepast.
Dus dat is het probleem IMO niet echt.
Het probleem is simpel, dit bit zit niet goed, want het hoort niet aan aan rijhoofdstel!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:27

Anoukiie13 schreef:
Derma schreef:

Ze zet er toch haast geen druk op dus dan heb het toch niet te maken met wie de sterkste is?

Je hebt nauwelijks druk nodig om het een martelwerktuig te laten zijn...

rowo

Derma schreef:

Wie niet sterk is moet slim zijn he.

Als je een beetje een goede instructeur/trice hebt moet die toch inzien dat dit dus echt de minst goede oplossing is. Probeer het eerst dressuurmatig op te lossen en dan te grijpen naar allerlei bitten. Ik neem aan dat je dat zelf ook in ziet.

En het is ook niet voor niks een bit voor het MENNEN, daar hoor je niet mee te rijden. Daarnaast weet je dus blijkbaar ook nog niet hoe je er mee om moet gaan.

Maar iig zou ik eerst de sperriem eraf halen en de neusriem een paar cm hoger.

lindake

@ TS: het bit zit niet goed. Sperriem moet uit en kinketting moet denk ik een paar ringetjes losser.

Daarnaast wil ik zeggen dat een liverpoolstang misschien een 'goede' oplossing is voor korte termijn. Op lange termijn zal je paard harder en harder worden in zijn mond en zal er een moment komen dat hij hetzelfde doet als nu met trens. Ik weet dat het niet gemakkelijk is maar ik zou toch proberen om gewoon met een trensje te rijden. Neem goed les en dan komt het oké.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:28

Ik zou zo'n bit nooit nemen met rijden . Asjeblieft zeg.. Doe hem asjeblieft uit en neem les met een normaal bit.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:28

Anoukiie13 schreef:

Op de foto zie ik toch echt een aardig sterke inwerking.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:32

Ik ook.. Rijden wordt er zéker niet leuker op voor t paard

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:33

Ik rijd ook met liverpoolbit op buitenrit. Ik haal er mijn sperriem altijd af. Zorg dat je heel wat ruimte over hebt tussen kinketting en kin van je paard. Misschien een nieuwe, langere ketting kopen?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:36

Senzafine schreef:
Ik rijd ook met liverpoolbit op buitenrit. Ik haal er mijn sperriem altijd af. Zorg dat je heel wat ruimte over hebt tussen kinketting en kin van je paard. Misschien een nieuwe, langere ketting kopen?

Met dat bit uit je profiel?
Dat lijkt me meer op een dressuurstang....
(en dat is ook niet erg fijn voor je paard als enige bit )

Wat een onkunde lees je hier, geen wonder dat de krant kopt dat het misserabel is gesteld met het paard in Nederland

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:37

Glover schreef:
Derma schreef:

Even misschien een rare opmerking, maar op 1 teugel gaan rijden is natuurlijk nooit een oplossing. Je moet je paard op twee teugels rijden, nou ja eerlijk gezegd op twee benen en je zit, maar ALLE TWEE je teugels moet je gebruiken ter verfijning/hulp, niet zomaar 1. Toch lijkt het me het handigst om les te nemen. Een goede instrutrice kan je veel verder en correcter helpen dan een scherper bit of dat je zelf gaat aanklooien. Zoek alsjeblieft iemand die er verstand van heeft en je goed kan helpen, dan doe je je paard en jezelf een groot plezier.

Anoukiie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:39

Lotte1990 schreef:

Als gyco iets niet leuk vind dan doet hij irritant niet normaal, doet die niet.
En we kunnen niet zeggen of hij het wel of niet leuk vind want dat weet niemand, ik kan wel zeggen dat hij heel de tijd met zijn oren naar voor loopt en er vrolijk bij huppelt.
En lessen heeft ze al zo vaak genomen en overal zeggen ze iets anders,
en op de manier hoe ze het nu doet gaat het goed, al die lessen hielpen gewoon niet

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:42

Nee, irritant doen zal die niet. Bedenk eens wat er gebeurd als de ruiter zn teugels wat aanneemt. Kinketting die als strak zit, wordt nog strakker, grote druk achter de oren, grote druk in de mond. Zou ook niet irritant doen als ik hem was.
Maar als de ruiter dit een goede oplossing vindt moet ze vooral er mee door rijden, maar dan niet op bokt vragen of het goed is, vervolgens negatief commentaar krijgen en daarna zeggen dat het toch wel goed zit...

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:43

Anoukiie13 schreef:
Lotte1990 schreef:

Als gyco iets niet leuk vind dan doet hij irritant niet normaal, doet die niet.
En we kunnen niet zeggen of hij het wel of niet leuk vind want dat weet niemand, ik kan wel zeggen dat hij heel de tijd met zijn oren naar voor loopt en er vrolijk bij huppelt.
En lessen heeft ze al zo vaak genomen en overal zeggen ze iets anders,
en op de manier hoe ze het nu doet gaat het goed, al die lessen hielpen gewoon niet

Zou je het paard dan niet in zijn waarde laten en er mee stoppen? In plaats van te dwingen met een bit als deze, geldt overigens ook voor de Ts.
Je laat een bouwvakker ook geen beugel in je mond aanbrengen! Dus als je al geeneens weet of een bit goed zit, dan is het al helemaal belachelijk om er mee te gaan rijden. Ik zou me diep schamen tegenover mijn paard.

Glover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 20:43

Lotte1990 schreef:
Nee, irritant doen zal die niet. Bedenk eens wat er gebeurd als de ruiter zn teugels wat aanneemt. Kinketting die als strak zit, wordt nog strakker, grote druk achter de oren, grote druk in de mond. Zou ook niet irritant doen als ik hem was.
Maar als de ruiter dit een goede oplossing vindt moet ze vooral er mee door rijden, maar dan niet op bokt vragen of het goed is, vervolgens negatief commentaar krijgen en daarna zeggen dat het toch wel goed zit...

Sorry even offtopic maar ik ken jou toevallig van de Foliohoeve is al heel lang geleden maar ik zag het in je profiel Knipoog

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:44

Anoukiie13 schreef:
Derma schreef:

Als ze met zo weinig druk rijdt, en het paard reageert daar wel op, heb je eigenlijk al het bewijs hoe ontzettend gemeen het bit is!! Met weinig druk voelt het paard dus meer (pijn) dan met veel druk op een trensje!!!

En als diegene die er op de foto op zit (wie dat ook moge zijn) dan ook nog eens met zo'n strenge hand rijdt, moet je je maar eens afvragen waar je mee bezig bent!!

Anoukiie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:45

Lotte1990 schreef:

ze vroeg niet of het goed is ze vroeg of het goed zat Knipoog

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:45

manie schreef:
Senzafine schreef:

Met dat bit uit je profiel?
Dat lijkt me meer op een dressuurstang....
(en dat is ook niet erg fijn voor je paard als enige bit )

Wat een onkunde lees je hier, geen wonder dat de krant kopt dat het misserabel is gesteld met het paard in Nederland

Pardon, onkunde?
Neen, niet dat bit neen. Dat bit zit er alleen in voor de foto, als je goed kijkt is de kinketting daar ook helemaal niet vastgemaakt.
Leg me nu eens uit wat er onkundig is aan een liverpoolstang als noodrem op buitenrit. Ik rijd áltijd met losse teugel buiten maar ik weet dat ik met een trensje niks te zeggen heb wanneer een oersterk paard als een fjord eens schrikt en op hol slaat. Tijdens het mennen wordt ze trouwens altijd met liverpoolstang gereden.