Die mensen die dat tegen jou zeggen moeten zich maar eens gaan schamen en zich gaan verdiepen in bitten

Bit moet bij de mond passen, dat kan dus idd een dunner bit zijn

@Nadya, gevoelige mondjes kunnen alleen door gevoelige ruiters gereden worden...en ja...daar gaat het vaak fout
. Bij mij op stal wordt erg traditioneel les gegeven (veel teugel- en beengebruik, slaan als het paard verkeerd loopt, terwijl het de kids zelf zijn die het paard tegenstrijdige signalen geven) en ik val daar nogal buiten met mijn rijstijl en omgang met paarden.
). Afgelopen zaterdag heb ik er 2 loswerk les gegeven met een pony'tje en dat was leuk. Niet dat ze het helemaal snapten, maar het begin is er...... Vaak is het gewoon de onkunde en wordt er niet zo goed begeleid.
) met paardrijden begon was het ook eerst aan de longe zitles, voordat ik ubehaupt een paar teugels vast mocht houden. Daarnaast deden we in de lessen ook heel veel oefeningen om je balans te verbeteren, al spelenderwijs leerde van de teugels af te blijven en op je zit en gevoel te rijden. Als ik nu naar de gemiddelde les sta te kijken, ook voor volwassenen, valt me op hoe weinig daar nog mee gedaan wordt. Er wordt veel te snel naar teugels gegrepen. Met als gevolg dat niemand meer leert op zit en gevoel te rijden maar puur met je handen. Trekken is stoppen