Cap verplicht, waarom topruiters niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Tine

Re: Cap verplicht, waarom topruiters niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:45

Ik vindt dat het wel verplicht is en dus die topruiters een slecht voorbeeld geven. Je wordt door duizenden mensen bekeken..
Geef dan eens het goede voorbeeld..

Overlaatst in m'n manege, had paard opgezadelde en al.. haalde het uit de stal maar was vergeten m'n cap op te doen, terwijl ik nog naar de piste liep hoorde ik een meisje al zeggen: "papa, dat meisje is de'r cap vergeten op te doen", goed dat ik dit hoorde want was het idd vergeten!

Ook een gehandicapte meid, zat voor de eerste keer op een paard in onze manege, staplessen (beginnen we ook met draven en galopperen), natuurlijk, kreeg jeuk aan d'r hoofd en weg met die cap, dit vond ik overdreven, ik heb niets tegen gehandicapte mensen maar ze zijn sneller kwetsbaar, en dan nog zonder cap die je leven kan redden..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:01

Snoop_fan schreef:
Ik vindt dat het wel verplicht is????
Zou moeten zijn misschien?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:00

Ik vind ook dat topruiters een soort voorbeeldfunctie hebben.

Stel er word volgende week een pagina met trainingsfoto's
van Anky zonder cap in de penny gepubliceerd.
Die meisjes denken hey, Anky is een goede ruiter dus ze
kan zonder cap rijden.
Als ik zonder cap rijd dan lijk ik misschien wel net zo stoer.

Tuurlijk moet iedereen wel of geen cap voor zich weten maar
kinderen zijn zo makkelijk beinvloedbaar.

Als één of andere BN-er morgen op tv komt en zegt dat
gifgroene schoenen helemaal hot zijn,
weet ik zeker dat het merendeel van de basisschoolkinderen
binnen de kortste keren met gifgroene schoenen rondlopen.
Ik noem maar iets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:16

En als de ouders die gifgroene schonen moeten betalen dan komen die er?
Heb ik een andere moeder gehad, als ze wist dat het een hype was en ik die schoenen over een maand niet meer zou dragen kwamen ze er ook niet in.

Net als met de cap, als ouders zeggen cap op en anders rij je maar niet...lijkt het mij heel simpel Tong uitsteken

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:49

Ik vind dat ook die Topruiters een cap op horen te hebben! Al die top ruiters worden als Groot voorbeeld gegeven en dan helemaal door die jongere kinderen! Stel zo'n jong kind denkt anky kan het dus ik kan het ook makkelijk zonder cap en ie verkeerd valt?! Zo'n cap die soms vreselijk kan jeuken had soms iets kunnen redden

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:48

Juist topruiters horen een cap te dragen! Aangezien behoorlijk wat jongere ruiters hun als idool zien.
Laatst ook een meisje, ze rijd op shetlanders en had geen cap op daarbij reed ze zonder zadel met halster en halstertouw en is die pony een zenuwpees eerste klas en was die pony ook nog eens extra hyper. Ik zei dus tegen haar dat het onverstandig was om zonder cap op vlinder te stappen enz. En toen kreeg ik een heel verhaal over me heen dat anky enz dat ook niet op hebben op foto's en dat het maar een shetlander was enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:49

En dat zonder zadel en met halstertouw had ze ook van anky afgekeken?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:46

Dat mensen als idool worden gezien ligt in belangrijke mate aan de "kijker", en voor een veel kleiner deel aan het "idool".

Topruiter word je "al" door goed genoeg te rijden op belangrijke wedstrijden. Moet je ineens je gedrag aanpassen doordat je goed bent in je sport? Topruiters moeten zich netjes aan de regels houden (in de dressuurklassen Z1 hoeft namelijk geen veiligheidscap gedragen te worden), maar waarom zouden ze door goed te presteren ineens veel meer dan dat moeten doen?

Pas wanneer topruiters clinics, trainingen of masterclasses gaan geven, waarbij ze dus hun "functie" als topruiter combineren met die van "voorbeeld", dan moeten ze, bij die gelegenheden, ervoor zorgen dat ze zich als voorbeeld gaan gedragen. Wat ze daarbuiten doen mogen ze, net als ieder ander, zelf bepalen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:01

pluklief schreef:
Juist topruiters horen een cap te dragen! Aangezien behoorlijk wat jongere ruiters hun als idool zien.
Laatst ook een meisje, ze rijd op shetlanders en had geen cap op daarbij reed ze zonder zadel met halster en halstertouw en is die pony een zenuwpees eerste klas en was die pony ook nog eens extra hyper. Ik zei dus tegen haar dat het onverstandig was om zonder cap op vlinder te stappen enz. En toen kreeg ik een heel verhaal over me heen dat anky enz dat ook niet op hebben op foto's en dat het maar een shetlander was enz.

En heeft dat meisje dan geen ouders die hun!!! verantwoordelijkheid nemen? En inderdaad, een heel verhaal dat een Anky een voorbeeld moet zijn, maar niks over rijden op een pony met halster en touw, en zonder zadel.
Hey, kom op, eigen verantwoordelijkheid, niet afschuiven op topruiters zonder cap. Voedt jekind fatsoenlijk op, leer het belang van cap dragen, en zorg voor goede instructie. En op een antwoord als: Anky heeft ook geen cap op, is 1 antwoord gepast: jij bent Anky niet maar mijn dochter, en ik wil dat je je cap draagt.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:49

Sonja schreef:
De meeste foto's bij artikelen worden geschoten bij mensen thuis op hun locatie. Wat iemand thuis doet, moet 'ie zelf weten. Daar zijn geen regels. Niemand die mij verplicht om op eigen terrein een cap op te zetten.

Maar heel veel van deze topruiters hebben stagiaires. En..... als jij Aequor stagebedrijf wilt zijn dan heb je ook een veiligheidscertificaat nodig. Dus zijn ze - op hun eigen terrein - ook verplicht om met cap te rijden.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:10

Ik vind het niet echt een goed voorbeeld, majaa ze (denken) dat ze heel goed kunnen rijden (kunnen ze ook!) en dat kun paard niet schrikt, maar kijk maar Anky is ook van Salinero afgevallen...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 21:16

Over dat meisje, de pony had geen passend zadel en geen hoofdstel daarbij was ze veelste groot tsja.. vraag me niet hoe ze er ooit heeft kunnen opklimmen. Ze doet het nu ook niet meer want ze heeft al heel wat commentaar van mij te verduren gehad.
Maar die ouders nemen er idd geen verantwoordelijkheid in ik wete niet of ze het wel weten wat ze doet of dat ze denken ach van zo'n kleintje val je niet hard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:54

misschien moeten ze de dressuurhoed maar afschaffen. ("als je in de hoogste klasse rijdt, hoef je geen cap meer op")
Zie Anky als voorbeeld dat het ook met topamazone en -paard nog wel eens goed mis kan gaan.
Ze zei overigens in de bewuste clinic in Groningen ook dat ze blij was dat ze een cap op had!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:46

ach iedereen moet het lekker zelf weten,ik weet wel andere dingen om me druk te maken.

wat ik me dan wel afvraag uit nieuwsgierigheid,waarom alleen de hoogste klassen een dressuurhoed mogen dragen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:45

Ik begrijp dat gezeur niet hoor...
Als die mensen buiten de verplichte omstandigheden geen cap op willen hebben, who gives a f*ck?

Volwassenen lijken me competent genoeg zelf een inschatting te kunnen maken of ze zelf wel of niet met cap willen/zouden moeten rijden.
Kinderen horen in deze weinig invloed te hebben imo... ouders moeten garant staan voor de veiligheid van hun koters, geen cap... geen knol-gehobbel Clown
Ik reed altijd zonder cap, totdat het bij ons op stal verplicht werd. Nu eigenlijk altijd met... op hele hete zomer dagen vergeet ik hem weleens op te zetten Schijnheilig Maar dan alleen op Warina Tong uitsteken