Schuimen op het bit... Goed of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Schuimen op het bit... Goed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:16

ik heb een pony van 17 maar die heb ik een tijd bitloos gereden maar die krijg ik niet aan de teugel houd haar nek dan stijf erg naar gezicht doe ik dus liever niet.
ik rij nu gewoon weer met bit.
zonder schuimt ze niet met wel!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:24

@twistermahoi: Toch zou het een mooie controle zijn of een paard niet alleen rond komt vanwege druk in de mond of juist door druk op de neus door eens van optoming te wisselen. Kan erg leerzaam zijn. Dat geldt natuurlijk niet voor alle paarden, sommigen verdragen gewoon geen inwerking op de neus of in de mond.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:39

Sommige mensen die zonder bit rijden, die paarden schuimen ook, dus het ligt iig niet aan het bit.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:12

Hier trouwens het leren bit waar ik de meeste paarden op het moment mee rijd. Schuimen ze allemaal lichtjes op en bijna elk paard neemt dat fijn aan. Ik heb al met veel gereden (met en zonder bit) en vind dit de vriendelijkste inwerking hebben. Een neusriem is niet nodig. Iedereen zn eigen mening natuurlijk, maar dit is mijn persoonlijke ervaring.
Afbeelding

edit: ingezoomd ziet het mondstuk er wel erg dik uit Wow! , valt wel mee in het echt
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 25-01-08 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:21

Ik rijd sinds kort mijn paard ook bitloos. Ook met het bitloos hoofdstel schuimt ze flink tijdens het rijden.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:32

Margreth schreef:
Ik rijd sinds kort mijn paard ook bitloos. Ook met het bitloos hoofdstel schuimt ze flink tijdens het rijden.

Zie 1 van mijn vorige post's in dit topic; dan weet je hoe het komt.. Haha!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:46

oneilltje79 schreef:
@twistermahoi: Toch zou het een mooie controle zijn of een paard niet alleen rond komt vanwege druk in de mond of juist door druk op de neus door eens van optoming te wisselen. Kan erg leerzaam zijn. Dat geldt natuurlijk niet voor alle paarden, sommigen verdragen gewoon geen inwerking op de neus of in de mond.

ja dat snap ik maar we hebben al merdere keren geoefent en reageerd daar dus heel slecht op!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:48

Ik heb ook al bij meerdere paarden gevoeld dat een inwerking op de neus zelfs aan een los teugeltje heel hard kan doorwerken. Het is niet voor niks dat er in de springsport veel hetere paarden met een touwtje over de neus gereden worden voor meer controle. Als je paard daar gewoon niet van houdt en er half tegen in verzet komt zou ik hem niet doorplagen. Elk paard reageert anders op zoiets. Andere paarden hebben liever hun mond vrij en lopen er wel weer goed op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 01:16

oneilltje79 schreef:
Ik heb ook al bij meerdere paarden gevoeld dat een inwerking op de neus zelfs aan een los teugeltje heel hard kan doorwerken. Het is niet voor niks dat er in de springsport veel hetere paarden met een touwtje over de neus gereden worden voor meer controle. Als je paard daar gewoon niet van houdt en er half tegen in verzet komt zou ik hem niet doorplagen. Elk paard reageert anders op zoiets. Andere paarden hebben liever hun mond vrij en lopen er wel weer goed op.

Wat bedoel je?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 10:02

Schuimen hoeft niet te komen doorda ze hun speeksel niet kwijt kunnen, al is dit helaas wel eens het geval. Als ik mijn paard zonder hoofdstel rijd schuimt ze ook Ja

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:21

Een 2e teugel die inwerkt op alleen de neus voor scherpere controle. Ofwel: hoe vriendelijk een optoming is ligt er maar net aan hoe de ruiter ermee omgaat of mee om wil gaan.
Voor ruiters die rijden met alleen een touwtje om de nek en daarmee heel fijn de hulpen doorgeven heb ik wel groot respect. Ik heb ook wel zonder hoofdstel gesprongen enzo, maar op terrein is dat weer een andere zaak.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:13

Ik heb een heel goed artikel gevonden over het schuimen. Ik denk dat iedereen daar wel achter staat. Het gaat om de verschillende oorzaken. Dat een paard kan schuimen van ontspanning, maar dat overdadig schuimen vaak een erg slecht teken is:
http://www.bitloos.nl/schuimen.htm

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:31

Joepju schreef:
Margreth schreef:

Ging er meer vanuit dat dat jou eigen vermoeden is dat dat de reden is dat ze ook bitloos schuimen. Of is er bewezen dat dat de oorzaak is voor schuimen bij bitloos? Haha!

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:11

Margreth schreef:
Joepju schreef:

Ging er meer vanuit dat dat jou eigen vermoeden is dat dat de reden is dat ze ook bitloos schuimen. Of is er bewezen dat dat de oorzaak is voor schuimen bij bitloos? Haha!

Ik ga hierbij geheel op mijn gevoel af....want als ik op b.v internet kijk, kom ik alleen maar tegenstellingen tegen, en ik heb de laatste jaren gemerkt dat als ik op mijn gevoel afga, het 9 van de 10x klopt...
Dus doe er mee wat je wilt...ga op je gevoel af zou ik zeggen... Knipoog

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:14

Toch schuimen ook de jonge paarden die ik nog met halster of kaptoom longeer en die niet eens weten wat een bit is.
Ik heb het dus steeds over een licht schuimmondje, niet over zo`n snuit die compleet wit is ofzo.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:15

Zilly schreef:
Voor de mensen die bitloos rijden, heb ik totaal geen ervaring mee, schuimt een paard dan ook Verward

niet het hele topic door gelezen, maar ik rij mijn merrie dus bitloos en als ik haar trlala rij dan schuimt ze niet, maar als ik haar aan het werk zet dan zeker wel. dus ik vind het hele verhaal van minder goed slikken met een bit in en daarom schuimen dus onzin.
gr.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:29

als ik bij mijn merrie een enkelgebroken bit indoe dan schuimt ze bijna niet, voor buiten te gaan wandelen doe ik een dubbelgebroken bit in en dan begint ze al te schuimen vanaf de eerste seconde dat het in haar mond zit. Ik weet niet hoe dit komt maar er is wel een verschil tussen de 2 bitten.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:11

ik ging vandaag mijn pony longeren daarna met de galop gewoon los gegooid en dan een scheeur galop maar daarna was er weldegelijk schuim en ze was ook een beetje aan het kauwen wat ze normaal op het bit doet!(dit was met neckrope)
ze liep er super ontspannen bij hoofdje omlaag rustig drafje en stap dus ik denk dat het in sommige gevallen ook ontspanning is maar soms ook niet!!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:12

is volgens mij niet per se door belemmering
want mijn verzorgpony die ik bitloos rijd schuimt ook altijd Clown
mijn jonge hengst die nu mag wennen aan een bitje gaat wel altijd meteen schuimen en dat heb ik dan weer liever niet omdat ik bang ben dat het hem belemmerd

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:07

ik heb altijd gehoord dat het ontspanning betekent, maar wat ik niet snap met een merrie die ik soms rijd:
Met bit kan je haar bijna niet sturen , niet stilkrijgen ofzo, ze is verprutst door haar eigenaar, kan alleen maar snel gaan, het bit reageert ze nauwelijks op, schuimt dus ook niet op het bit. nou het laatst reed ik dus weer op dat paard, maar deze keer bitloos, maar voor de voorzichtigheid het hoofdstel toch erover aan voor als ze niet zou reageren nou ze reageerde werkelijk super op het bitloze, had het bit niet nodig eigenlijk ben der dan ook vanaf gebleven dus de teugel van het bit gewoon los,( niet losgelaten natuurlijk maar gewoon op het laatste vasthebben) en toen schuimde ze wel op het bit Clown dus bij haar als je met het bit bezig bent dan schuimt ze niet en als je er niet mee bezig bent wel Clown kan iemand me dit eens uitleggen Vork

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:05

Nou ik rij momenteel mijn paard bitloos om dat zijn blinde wolfstande er uit zijn gesneden
maar zo wel met als zonder bit heb ik slagroom om der mond zitten
ook met longeren zonder wat dan ook allen halster doet ze dat ook en als ze los loopt ook zal wel goed zijn
ze doet het er goed op vindt ik belangrijker dan alles

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:28

ik weet het niet meer..
mijn paard kauwt heel erg op het bit.
dubbelgebroken watertrens (aurigan)
maar hij schuimt niet.
het is zo erg dat na de proef de jury vraagt of mijn bit niet te laag hangt, je hoort hem kauwen. maar nee hij hangt goed.
hij is ontspannen en kauwt maar schuimt niet.
maar mijn pony kauwde niet en was ontspannen en schuimde wel (enkelgebroken rvs bustrens)
wat is nou goed?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:41

Moeilijk om zoiets via een forum uit te zoeken elsjeeh. Elk paard toont spanning of ontspanning weer op zijn eigen manier.
De ene schuimt bij het ontspannen de ander juist van de stress. De ene is nog subtiel met zn hele mond vol schuim terwijl, bij de ander een randje al foute boel is. Ik denk dat je dat beter in de praktijk kan beoordelen door naar alle signalen van een paard te kijken en niet alleen naar 1 detail.

noortjejacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:49

Ik heb de ervaring met mijn C pony'tje dat als hij gespannen is alles vast zet hij niet schuimt.
Als hij ontspannen loopt schuimt hij wel.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:25

Mijn paard schuimt ook heel erg. Heb een aurigan bitje van K&K.
Ook met het halster (tijdens het longeren). Meestal heeft ze voordat ik goed en wel in de bak ben al een schuim/kwijlbekkie Clown