Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

, valt wel mee in het echt Margreth schreef:Ik rijd sinds kort mijn paard ook bitloos. Ook met het bitloos hoofdstel schuimt ze flink tijdens het rijden.
oneilltje79 schreef:@twistermahoi: Toch zou het een mooie controle zijn of een paard niet alleen rond komt vanwege druk in de mond of juist door druk op de neus door eens van optoming te wisselen. Kan erg leerzaam zijn. Dat geldt natuurlijk niet voor alle paarden, sommigen verdragen gewoon geen inwerking op de neus of in de mond.
oneilltje79 schreef:Ik heb ook al bij meerdere paarden gevoeld dat een inwerking op de neus zelfs aan een los teugeltje heel hard kan doorwerken. Het is niet voor niks dat er in de springsport veel hetere paarden met een touwtje over de neus gereden worden voor meer controle. Als je paard daar gewoon niet van houdt en er half tegen in verzet komt zou ik hem niet doorplagen. Elk paard reageert anders op zoiets. Andere paarden hebben liever hun mond vrij en lopen er wel weer goed op.
Joepju schreef:Margreth schreef:Ik rijd sinds kort mijn paard ook bitloos. Ook met het bitloos hoofdstel schuimt ze flink tijdens het rijden.
Zie 1 van mijn vorige post's in dit topic; dan weet je hoe het komt..
Margreth schreef:Joepju schreef:Zie 1 van mijn vorige post's in dit topic; dan weet je hoe het komt..
Ging er meer vanuit dat dat jou eigen vermoeden is dat dat de reden is dat ze ook bitloos schuimen. Of is er bewezen dat dat de oorzaak is voor schuimen bij bitloos?
Zilly schreef:Voor de mensen die bitloos rijden, heb ik totaal geen ervaring mee, schuimt een paard dan ook

dus bij haar als je met het bit bezig bent dan schuimt ze niet en als je er niet mee bezig bent wel
kan iemand me dit eens uitleggen