paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

als het niet "klikt" met je paard

1. dan verkoop je hem/ haar
67 (32%)
2. ga je ermee aan de slag
127 (61%)
3. weet ik niet
13 (6%)

Totaal aantal stemmen: 207

Bluem

Re: paarden worden sneller verkocht als het niet klikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:00

Tsjah ik heb zo ook een jaar gerommeld met mijn paard dat ik had gekocht na de pony's. Het voorjaar kwam er aan en ik had "opeens" een heel ander paard, les erbij gepakt maar op den duur was ik gewoon bang in de omgang om de fratsen die ze wel eens durfde uithalen (de ene keer als een mak schaap naast me staan, het andere de boel kapot trekken met alle gevolgen vandien).

Ook met rijden ging het op de duur geen kant meer op dat mijn lesgeefster ook zei van een keuze te maken, ging op de duur ook met tegenzin naar mijn paard. Moet ik haar dan maar houden omdat het "zielig" is dat ze weer moet verhuizen? Nee toch, paardrijden is voor mij mijn hobby en dat moet ook absoluut zo blijven. EDIT: Ben tussendoor ook van lesgever veranderd, zij heeft er ook meer dan eens op gereden en haar eens "door genomen" en er was geen probleem onder het rijden, maar ik durfde dat simpelweg niet meer vanwege een serieuze val met haar, het vertrouwen in elkaar was gewoon weg en dat werkt niet.

Bon, heb haar uiteindelijk in de verkoop gezet, bepaald moment kwamen er mensen kijken waar ze van bij het eerste moment héél anders bij was, om aandacht vragen, geen streken, niks. Ze is nu verkocht en we houden contact, voor hun is het een droompaard. Dus bij mij had ze absoluut niet beter geweest. En ik ben inmiddels helemaal blij met mijn haflinger waar wél een klik is. Lachen (daar heb ik nu ook zeer bewust naar gekeken, veel paarden gezien gehad.)
Laatst bijgewerkt door Bluem op 20-01-08 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:02

Ik ben van mening dat jeje als combi met het paard wel een kans moet geven.
Eeens ergens anders les gaan halen omdat dat misschien wel aanlsaat, dus niet meteen opgeven.

Maar als het dan echt niet klikt, dan is het zowel voor paard als ruiter frustrerend. En dan kan verkoop een goede optie zijn Ja

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:14

runningkawa schreef:
Ik ben van mening dat jeje als combi met het paard wel een kans moet geven.
Eeens ergens anders les gaan halen omdat dat misschien wel aanlsaat, dus niet meteen opgeven.

Maar als het dan echt niet klikt, dan is het zowel voor paard als ruiter frustrerend. En dan kan verkoop een goede optie zijn Ja

hier ben ik het helemaal mee eens. wij hebben onze pony ook een jaar gehad en maar proberen. op een gegeven moment was het huilen als ze moesten rijden. dan houdt het toch echt op.
het was een geweldige pony, alleen niet voor mijn kinderen. nu hebben ze een echte kinderpony, rijden nu met veel plezier. beginnen zelfs al voorzichtig aan wedstrijdjes te denken. maar ik heb wel met heel veel moeite de oude pony moeten verkopen. ging echt aan het hart.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:17

Je hoort en ziet het wel vaak maar als die persoon daar goed mee denkt te doen moet hij/zij het zelf weten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:20

Ik heb om die reden mijn vorige paar verkocht. Was een merrie. Als 3 jarige drachtige merrie verkocht en als 5 jarige verkocht. Tussendoor heeft ze een veulen gehad. Ze was drachtig toen ik haar kocht.

Het klikte gewoon niet. Klaar. We hebben dagen gehad dan reden we de sterren van de hemel, maar die waren op 1 hand te tellen. Ik ging met weinig plezier naar de stal en ging met nog minder plezier rijden. Of te wel, ik had geen zin om naar stal te gaan. Wat heel bijzonder was voor mij...

Het is en blijft hobby en dan kan je nog zo hard schreeuwen dat je het een kans moet geven, maar als je niet meer met plezier naar je paard gaat heb je eigenlijk maar 1 keus.

Merrie was binnen een week verkocht. Dus verkoopbaar zijn ze zeker wel.

Ik heb toen mijn huidige ruin gekocht. Die heb ik nu 1.5 jaar. ik had van moment 1 een klik met dit dier. Ik zeg wel eens dat we voor elkaar gemaakt zijn. Ik heb weer lol en zadel met veel plezier mijn paard weer op. Af en toe zit er wel een kop op, en dat er moet ook wel wat in zitten, maar voor is het hobby en het kost me mijn liefde, leven en mijn bankrekening, dan mag ik wel verwachten dat ik er plezier in heb.

Ik ben dus erg voor verkopen als er geen klik is.

SugarPlum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:21

Denk dat je soms ook wel wat aan die band moet werken..
Het toch wat de kans geven om te groeien..
Als het dan nog niet blijkt te ''klikken'' dan zou ik natuurlijk ook verkopen,
maar zowiezo niet te overhaast, als je er dan spijt van krijgt.. Verdrietig

Maarjah! Bij mij was het "Liefde op het eerste gezicht'' Pling

Groetjes!! Knipoog

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:42

ik had ook een pony, een E-pony merrie. We hadden haar wat te snel gekocht, en ze was eigenlijk ook te moeilijk voor me.
we hadden een jaar zitten aanknoeien met haar, van verschillende mensen les gehad maar het wilde gewoon niet lukken.
Toen besloten we om nog een maand te proberen om keihard aan de slag te gaan en van zo'n andere man les te krijgen,
en dat ging toen uiteindelijk heel goed! ik kreeg weer zin om te rijden en de pony had er ook steeds meer zin in.
Ik heb toen uiteindelijk nog heel veel geleerd van haar. Maar na een paar maanden moest ze alsnog verkocht worden om andere redenen.

Ik vind dat je tijd moet nemen om een paard te kopen en niet je laten aanjagen om te kopen. En als je merkt dat het toch niet zo goed gaat, nog een tijdje extra hard trainen misschien andere instructeur om te kijken of het niet beter gaat. En als dat niet werkt gewoon verkopen.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:57

soms komt een klik pas veel later. dat is tog ook zo bij mensen soms hebben meiden een jaar lang ruzie en dat ze elkaar niet mogen en dan leren ze elkaar beter kennen en dan worden ze beste vriendinnen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:00

Veel mensen verkopen het paard als ze het zelf verprutst hebben,dat is wat ik gezien heb toen ik een tijd bij een handelstal gewerkt heb.Leuke onbevangen jonge paarden die alleen verder doorgereden moesten worden,kwamen vaak een jaar later terug met aardig wat rijtechnische problemen,en sommige mentale trauma's.Naar mijn mening zouden veel meer mensen een goed doorgetraind leerpaard moeten kopen.Nu kopen ze vaak paarden,waar ze zelf niet de juiste know-how voor hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:02

KiWiKo schreef:
ik weet niet waarom mensen paarden kopen die niet passen, vaak een overschatting van eigen kunnen....... denk ik

idd en daarom vind ik het juist goed dat mensen hun paard weer snel verkopen.
Zo min mogelijk aan verprutsen. Paard heeft iemand nodig waar die op kan rekenen.
Leuk voor de ruiter dat hij er misschien van kan leren, maar hoe langer het duurt, hoe langer het ten koste gaat van het paard. Dán worden de problemen ineens té groot, dus dat de ruiter niet snel genoeg leert en dan moet ie verkocht worden als moeilijk paard.
Niet eerlijk imo.

tis juist moedig om een inschattingsfout toe te geven en snel probeert op te lossen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:11

_bloempje01_ schreef:
soms komt een klik pas veel later. dat is tog ook zo bij mensen soms hebben meiden een jaar lang ruzie en dat ze elkaar niet mogen en dan leren ze elkaar beter kennen en dan worden ze beste vriendinnen

Of andersom, toen mijn merrie drachtig was kon ik ermee lezen schrijven, het is na de dracht pas fout gegaan.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:13

De makkelijkste weg is altijd de weg van de minste weerstand en het paard kan niet praten dus heeft geen stem.
Maar iemand die een moeilijke weg neemt zal daar wel meer van leren het is maar net of je makkelijk bent of in voor een wijze les.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:17

nah Kafue een paard houden kost in mijn regio gewoon 400 euries per maand............ en ik wil het echt wel even aankijken hoor, maar het moet niet mahaaanden gaan duren, dat ik met tegenzin ergens heenga Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:18

Kafue schreef:
De makkelijkste weg is altijd de weg van de minste weerstand en het paard kan niet praten dus heeft geen stem.
Maar iemand die een moeilijke weg neemt zal daar wel meer van leren het is maar net of je makkelijk bent of in voor een wijze les.

En daar ben ik het dus niet mee eens. Als het niet klikt, klikt het niet. Als je wat problemen hebt met rijden, a la, dat is altijd wel op te lossen. En daar leer je ook van, maar met een paard waar je geen klik mee hebt werkt het ook niet aan de grond.

Heeft verder niks met problemen of opvoeding te maken. Je kan er wat mee of niet. Als je er niks mee kan is het eerlijker voor het paard om iemand te zoeken die er wel wat mee kan.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:32

Als het toch niet helemaal klikt kan je het altijd nog een tijdje proberen... Veel grondwerk en oefeningen doen om een band te krijgen enzo! Kijk als het dan nog steeds niet klikt zou ik het paard verkopen: Een paard verdient ook iemand waarme het voor de volle 100% klikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:57

Elisa2 schreef:
Veel mensen verkopen het paard als ze het zelf verprutst hebben,dat is wat ik gezien heb toen ik een tijd bij een handelstal gewerkt heb.Leuke onbevangen jonge paarden die alleen verder doorgereden moesten worden,kwamen vaak een jaar later terug met aardig wat rijtechnische problemen,en sommige mentale trauma's.Naar mijn mening zouden veel meer mensen een goed doorgetraind leerpaard moeten kopen.Nu kopen ze vaak paarden,waar ze zelf niet de juiste know-how voor hebben.

Hier ben ik het echt helemaal mee eens!

Ze hebben 5 jaar manege ervaring en daar wordt ze wijs gemaakt de moeilijke paarden aan te kunnen en zeker wel M nivo te rijden... Met geluk hebben ze nog een braaf paard verzorgt.
Dus de ruiters zelf overschatten zichzelf enorm (waar ze niks aan kunnen doen)
Dan willen ze de sport in en dan is een jong dier waar je een band mee op kunt bouwen toch het leukste, hoor je dan als kreet.
En dan koop je natuurlijk een Gribaldi of en Jazz, die zijn in...die heeft goed papier dus succes verzekerd....
En dan begint de ellende...domper op de neus wat het moeilijkste manege paard blijkt achteraf gezien toch best wel een braaf paard gezien een jong sensibel dier....
De band opbouwen lukt niet want er is geen vertrouwen... en ja dan is het al snel een K..knol, want die doet het toch allemaal verkeerd...

En dan denk ik ook, koop toch een braaf wat ouder paard, die al wat wedstrijdjes heeft gelopen zodat je weet dat hij daar ook braaf is.
Dan kun je zoveel leren. En met elk paard kun je een band opbouwen, dat is niet leeftijd gebonden.
Wel karakter en ervaren gebonden.

mjamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:58

ik zou hem verkopen als er geen klik is word je onodig boos en dat is voor beide niet leuk
ik zal wel mijn best doen een leuk en eerlijk baasje te zoeken voor het mooie dier

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:59

en helaas, moet ik in deze weer met Rk meegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:01

KiWiKo schreef:
nah Kafue een paard houden kost in mijn regio gewoon 400 euries per maand............ en ik wil het echt wel even aankijken hoor, maar het moet niet mahaaanden gaan duren, dat ik met tegenzin ergens heenga Lachen

Bij mij aan huis kost het niet zo veel.
Maar paarden is hobbie, dat moet ik elke dag fluitend doen.
Als ik hier een paard heb zonder klik...dan is het ook Doei!

En met een waar ik aan de grond wel een klik heb maar met rijden niet kijk ik nog wat langer af, maar 1 waar ik op de grond al niks mee heb is zo pleite.
Een ander heeft er wel een klik mee en dat voelt het paard ook.
Dan is hij gewoon veel gelukkiger bij die ander.
Ik heb niet het idee dat ik alleen maar goed ben voor een paard, er zijn veel mensen die dat zijn...en daar is dan dat paard veel beter af Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:18

Ik ga helemaal met RK mee. Ik zie hier ook veel jonge meiden met eigenlijk geen ervaring maar een jong paard kopen omdat leuker is... Of in de mode...

Maar wat KWK ook zegt, het kost al genoeg centen, helemaal als je op pension staat, behalve dát, is en blijft het voor de meesten een hobby.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 09:02

Maar waarom vallen/ kopen jullie dan zo'n paard.
Een klik is er meestal meteen en moet niet nog later een keer komen.
Als de klik er niet is word zo'n dier vaak toch gekocht want het heeft zo'n goede papieren en is zo mooi, het lijken soms wel handtasjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:04

Ik heb toch op handelstallen meerdere malen paarden gereden waar ik in eerste instantie geen klik mee had, maar later geweldig mee uit de voeten kon Lachen
En als je een niet zadelmak paard koopt?
Dan moet je later maar zien of je voor het rijden samen wel past Lachen

En juist omdat het geen handtastjes zijn is het oneerlijk ze te blijven houden als het écht niet gaat.
Een ander heeft er wel een klik mee. Bij wie zou het paard zich dan het fijnste voelen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 09:17

Oke een klik kan later wel, maar dan word zo'n dier op uiterlijk gekocht want als ik niks voel voor een paard koop ik hem niet.
Jij werkt voor een handelsstal daar worden natuurlijk veel paarden aangekocht.

Toch blijf ik het raar vinden, er wordt erg snel gekocht en met de zelfde gang weer verkocht.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:25

Wij hadden ook 2 paarden (1 voor mijn man en 1 voor mij) Met mijn paard heb ik een band, het paard van mijn man is een zelfstandig paard, heeft met niemand iets. Is een oud manegepaard geweest, wellicht dat dat er iets mee heeft te maken ( ze hebben dan tenslotte altijd wisselende mensen op zich ).
Mijn man kreeg steeds minder tijd om met het paard bezig te zijn en ik had toen geen tijd om er met 2 goed bezig te kunnen zijn. Zijn paard hebben we toen aan een familie verkocht die op zoek was naar een braaf paard waar iedereen wat mee kon. De keuze voor mij was toen makkelijker omdat ik niks met het paard had.

Wel vind ik dat je de combinatie de tijd moet geven om samen wat te worden en niet direct denkt van nee dat is het niet. Je moet tenslotte allebei aan elkaar wennen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 09:38

Bij familie is ook een goede oplossing zo verlies je hem ook niet meteen uit het oog.