Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunniejj

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:39

Ik vind ook dat een paard/pony 1 of 2 rust dagen er tussen moet hebben..ook voor de afwisseling! Maar die dagen dan wel lekker een buitenrit maken of lekker in de wei!

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:12

ik ben ook van mening dat een paardje wel lekker een rustdag mag hebben!
Wij hebben ook niet altijd zin om van alles te moeten doen, en nemen dan ook wel is rust. dus paardjes mogen dat ook. Lachen

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:35

Ik kan niet elke dag rijden + mijn paard kan dat nog niet aan ,
Geen moeilijke keuze dus ! x

_Ventje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:52

wij hebben toch ook de meeste zondagen vrij of in ieder geval een weekend? rustdag kan geen kwaad denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:57

Mijn pony houd niet van rustdagen Huilen van het lachen Dan is ie de volgende dag beledigd.
Ik rijd vaak 2 weken achter elkaar en dan bijv 1 of 2 dagen niet, ligt aan mn schema. Ik zorg wel voor genoeg afwisseling!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:54

Ik geef m'n paard meestal een weekje vakantie na een aantal weken zware training en wedstrijden.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:57

Ik rijd mijn paard om de dag dus 1 dagrijden of wandelen en de volgende dag lekker rustig op de wei.
Als ik haar elke dag achter elkaar door rijd verneem ik het wel ze word sneller moe. Ach gut.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:03

Ik denk dat je wel een beetje moet kijken naar hoe je paard gehuisvest is. Die van mij komen het grootste deel van de dag op t land, dat vind ik anders dan een paard die veel/altijd op stal staat. Die zou ik liever geen vrij geven omdat ze er dan helemaal niet uitkomen zegmaar.

Ko heb ik over t algemeen 6 dagen in de week aan t werk, waarvan 1 dag longeren en de andere dagen afwisselend rustig basiswerk of een wat zwaardere training.
Als we bijvoorbeeld een keer een aantal weken geen cc hebben dan heeft ie ook wel eens een extra dag vrij.

Vidual loopt 5 dagen in de week, ook afgewisseld qua intensiviteit.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:11

Mijn jonge paard heeft 2 a 3 dagen in de week dat hij alleen buiten komt zonder iets te moeten en mag spelen met zijn weide maatje. Ben van mening hem op deze leeftijd niet over te belasten, door hem elke dag te rijden. Ik vind het zelf ook prettig om het op mijn vrije dag "rustig aan te doen"

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:09

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 04-03-24 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ericalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:25

Ik rij 1 paard 2 of 3 dagen in de week
Meer kan ik niet!(vanwege school en afstand)
rest staat ze in weiland of wordt eens gelongeerd;)
(ze is ook weer drachig)
op de andere rij ik elke zaterdag en voor de rest rijd een andere vrouwe er ook nog weer op.
Daar ga ik strax ook mee de les in;) en op concour;)
En paarden hebben 1 of 2 dagen recht op rust als je ze zwaar triant!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:35

Mijn paard komt sowieso elke dag op de wei van een uur of 11 tot 3. Verder heb ik iedere donderdag privé les en iedere dinsdag rijd mijn instructrice hem. Dan moet die echt heel hard werken. Naast de lessen probeer ik hem nog 3 dagen voor mezelf te rijden. Dan heeft hij 1 of 2 dagen rust.

Ik probeer het rijden ook af te wisselen, soms een sprongetje, soms een bosrit.

Igorr_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:01

Mijn paardjes staan 1 a 2 dagen in de week lekker in de wei met vriendjes. Dat is gewoon hun rustdag en dan longeer ik ze eventjes, maar meer niet.
Voor de rest staan ze overdag ook wel eens in de wei of in de paddock, het is niet zo dat ze de hele dag binnen staan. Probeer ze overdag wel zo vaak mogelijk buiten te hebben.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:16

Mijn paard heeft meestal op dinsdag vrij omdat ik dan een lange schooldag heb en omdat ik maandag altijd fanatiek les heb gehad. Dan mag ze met haar vriendinnen de hele dag op de wei (zomer) en anders lekker in de paddock met haar vriendin. In het weekend moet ze gewoon keihard werken, maar op zondag wil ik nog weleens een buitenritje maken van zo'n 1,5-2 uur.

Klijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:20

1 a 2 dagen in de week lekker helemaal niets, hooguit een beetje wandelen, ben je zelf ok aan toe na een week werken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:25

Mijn paard is nog jong, dus ik rij niet dagelijks, maar tegen de tijd dat we dat wel kunnen doen, zou ik toch nog lekker blijven afwisselen met grondwerk, wandelen en longeren. Daarbij staat mijn paard 24/7 op het land, dus er zullen zeker daagjes tussen zitten dat ik alleen maar even kom om hem te knuffelen en/of te voeren en dat hij verder gewoon lekker op het land blijft staan.
Ik hoef echt niet per se elke dag te rijden. Lachen
Zeker met slecht weer in de winter of extreme warmte in de zomer, mag hij van mij lekker op het land blijven.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:22

Ik probeer ook zoveel mogelijk af te wisselen normaal gesproken.
Maar ben pas sinds kort weer aan het rijden na 6 weken 'vakantie' dus nu is het om de dag rijden en longeren, dat maakt/houd haar lekker los. En 2 daagjes in de week vrij, dan poets ik d'r alleen en geef d'r wat lekker.
Ze staat iedere dag op de wei in een kudde, dus losgooien o.i.d. hoeft dan niet. Maar merk wel dat ze het vooral in haar koppie nodig heeft om 1 à 2 dagen vrij te hebben. (paard is 4,5 en kent nog niet veel)

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:01

onze merrie heeft zeker 1 x in de week en rust dagje, soms meer, omdat zij dr dag niet heeft of ik, of op een storm dag zoals deze.
onze oudere ruin is al 21 en die loopt ook niet elke dag, af en toe even hobbelen maar we vragen niet meer veel van hem.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:05

Ik rij mijn paard zelf om de dag, en in het weekend beide dagen. Zelf elke dag rijden trek ik niet, en is vanwege bakbezet niet altijd mogelijk. De dagen dat ik niet rij mag hij lekker in de buitenbak spelen, soms losspringen, longeren. Maar net hoe de wind waait!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:46

Ik rij om de dag en in het weekeind nog wel een s elke dag, bijna elke week zitten er 3 rustdagen in.(kan wel eens 4/5 zijn of zelfs 1/2)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:48

Ik vind dat een paard geen vaste rustdag nodig heeft. Het is wel belangrijk om veel afwisseling in het werk: dressuur, springen, buitenrijden, vrijheidsdressuur, parelli,...

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 20:49

Paarden moeten bewegen, dus als vrij betekent: stilstaan dan is het echt niet in het belang van het paard dat hij vrij is!
Maar bewegen mag/moet ook wel eens los/buiten/relaxed/afwisseling. Inderdaad is iedere dag vol in de training teveel, maar juist de dag na een zware training is ontspannen bewegen van belang om opgebouwde afvalstoffen en melkzuur uit de spieren kwijt te raken.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:36

Mijn merrie heeft niet echt een rustdag, daar maak je haar niet blij mee. Als ze hard getraind heeft, doen we wel een dagje rustig aan. Dat bestaat dan uit aan het handje wandelen en wat rustig uitdraven ohz. Ze komt iedere dag op de molen en in de paddock (winter) of staat op het land (zomer). Meestal rij ik in de avond een drie kwartier a een uur, of longeer ik haar met bijzet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:41

ik vind het belangrijk dat paarden niet iedere dag iemand op hun rug hebben. paardenruggen zijn er niet voor gemaakt iets te dragen, dus ik denk dat ze ook wel tijd nodig hebben te `herstellen`na een zware belasting. in die zin is een rustdag in mijn ogen heel goed. wel vind ik dat ze iedere dag beweging nodig hebben. zelf wil ik met indi 2 max. 3 dagen per week rijden, en de rest mag ze lekker zelf bewegen in de wei.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:24

pollewops schreef:
Vroeg me zo eens af wat jullie schema is per week? Mijn pony gaat 5 dagen in de week in de stapmolen. Wordt 1 dag in de week met een ander paard ongeveer 45 minuten per dag losgelaten, minimaal 1 dag in de week gelongeerd en de rest van de week gereden. Als het goed weer is ga ik dan ook regelmatig gewoon lekker buiten rijden. Wat vinden jullie Hebben paarden ook echt die ene dag in de week vrij nodig of kunnen ze ook de hele week onder het zadel, onder het motto hoe meer beweging hoe beter?

Hier ben ik het al niet mee eens...

Mijn vzpaard heeft altijd een vaste rustdag, in de zin van ze hoeft niet onder het zadel of aan de longe. Wel samen met 'er vriend lekker buiten klüten.
Gewoon omdat ze de andere dagen intensief gereden wordt en ze een dagje niks hoeft van ons qua werken. Ben niet echt tegen of voor maar vind wel dat je een paard niet dagelijks intensief moet/kan trainen, juist afwisselen in zwaar en lichter trainen (waar dat was je vraag niet Tong uitsteken ).