En als ze niet willen werken dan hoeft dat ook niet en krijgen ze gewoon een dag vrij.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
erleyne schreef:Ik ook hoor!
Ik ken de paarden die ik doe dondersgoed, en weet ook wanneer het nodig is om ze even op hun plek te zetten. Maar gelukkig is dat bijna nooit nodig, als je de verhoudingen eenmaal een keer goed duidelijk hebt gemaakt
supertinkie schreef:Citaat:Nee ik ben geen paardenvriend als de paardjes geen mensenvrienden zijn..
Dat vind ik nu mooi verwoord.![]()
Miss_Malfoy schreef:z'n paard een ouderwets pak rammel te geven?
Een pak rammel gaan ze heus niet beter van luisteren hoor. 1x een duidelijke tik heeft veel meer effect en is ook eerlijker.
Dus, als het paard zich duidelijk en expres misdraagt, geef je dan nog een tik?
Of ben je bang dat je dan een hele horde penny's en naturals op je dak krijgt omdat die zoiets niet kunnen vinden?
Heb je je weleens verdiept in de manier van naturals? o ja, dan zul je zien dat ze alles doen wat zo dicht mogelijk bij de oorsprong van het paard ligt ( en ja, daar kun je de discussie rijden/niet rijden weer bij gooien, maar daar gaat het nu niet om). Dat betekent dus dat straffen mag, zelfs moet, maar dan wel op een zo natuurlijk mogelijke manier. In praktijd is dat meestal 1 flinke tik. Werkt dat niet, dan zul je je af moeten vragen of er niet iets in je basis mis is.
Of dat je van stal gestuurd word omdat je een dierenbeul bent?
Lijkt me lichtelijk overdreven...
En dat als je het op bokt zet, je meteen commentaar krijgt dat je paard een dominantie probleem heeft, dat je het helemaal verkeerd doet en je direct aan vrijheidsdressuur moet gaan doen om jou positie als leider te bevestigen?
Dominantie probleem hangt natuurlijk van de situatie af. Vrijheidsdressuur heeft weinig met jouw positie als leider te maken. Dat is iets wat je alleen kunt doen als je al die leider bent. Grondwerk heet hetgeen wat jij bedoelt en dat is in mijn ogen onmisbaar voor welke vorm van omgang met paarden dan ook.
Ik kan soms zo moe worden van al dat gedoe. Een paard in de kudde krijgt ook regelmatig klappen, dus van 1 corrigerende tik (uiteraard NOOIT op het hoofd) van ons zullen ze heus niet dood gaan.
Doodgaan doen ze er inderdaad echt niet aan, maar of ze blij zijn met (vanuit hun oogpunt) een onverdiende tik?
Dus... Wie durft?
Indien nodig zal ik ook echt een tik uitdelen. Voorbeeldje: Mijn fjord kan tot 5 tellen. Als ze echt loopt te etteren (omdraaien, achteruit etc.) tel ik tot 5. Inmiddels weet ze dat ze het bij 5 echt te bont heeft gemaakt en dus een mep kan verwachten. Nu loopt ze dus bij 4. de 5 heb ik zelden meer nodig. Nu is 1 die ene tik dus voldoende om het op een groot aantal ritten niet meer te doen.
P.s. Ik ben absoluut niet tegen vd of naturals, en penny's mogen er ook wezen. Maar mensen slaan soms een beetje door in iets.
Ik wil mij niet onder een bepaalde noemer scharen, maar ik doe de dingen die voor mij te realiseren zijn en waar ik mij goed bij voel en mijn paarden natuurlijk ook. Daarbij reageer je op de 1 totaal anders dan op de ander.
Winddancer schreef:erleyne schreef:Ik ook hoor!
Ik ken de paarden die ik doe dondersgoed, en weet ook wanneer het nodig is om ze even op hun plek te zetten. Maar gelukkig is dat bijna nooit nodig, als je de verhoudingen eenmaal een keer goed duidelijk hebt gemaakt
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Beter 1 keer duidelijk zijn, dan keer op keer "onduidelijk".
Weten ze meteen waar ze aan toe zijn en wie ze voor zich hebben.
Miss_Malfoy schreef:z'n paard een ouderwets pak rammel te geven?
Of ben je bang dat je dan een hele horde penny's en naturals op je dak krijgt
Arabesk schreef:Miss_Malfoy schreef:z'n paard een ouderwets pak rammel te geven?
Of ben je bang dat je dan een hele horde penny's en naturals op je dak krijgt
Nog nooit de dvd's van Parelli gezien zeker
fase 4 is écht niet mild hoor