Wie durft er nog...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Wie durft er nog...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:42

WAT een stelletje dierenbeulen hier op bokt zeg!! Boos! Boos! Dat slaat zijn paard maar. ZIELUG!! Huilen Huilen Ik los alles op met snoepjes, kusjes, aaitjes en natuurlijk af en toe een rose strik in hun staart!
En als ze niet willen werken dan hoeft dat ook niet en krijgen ze gewoon een dag vrij. Haha! Haha!

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:44

ik durf of moet ik zeggen ik ben schuldig..

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:44

HAHA aerdenhout1 ROFL

Maar, nee, ik geef m'n paard geen pak rammel. Waarom? Omdat ik weet dat áls ze kliert, er wat aan de hand is Knipoog
Ik kan het op een andere manier oplossen die ons veel beter bevalt Clown

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:45

erleyne schreef:
Ik ook hoor!
Ik ken de paarden die ik doe dondersgoed, en weet ook wanneer het nodig is om ze even op hun plek te zetten. Maar gelukkig is dat bijna nooit nodig, als je de verhoudingen eenmaal een keer goed duidelijk hebt gemaakt Knipoog

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Beter 1 keer duidelijk zijn, dan keer op keer "onduidelijk".
Weten ze meteen waar ze aan toe zijn en wie ze voor zich hebben.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:45

ik durf! als hij raar enzo doet, geef ik um een flinke tik op zn schouder of hals! en NIEMAND zegt er wat van Slapen dus.. het mag Knipoog goeie topic Bloos Bloos

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:48

mijn paarden krijgen toch echt wel een tik hoor. mijn paard heeft het af en toe nodig om trug op zn plaat gezet te worden. en ik accepteer het niet als ik getrapt of gebeten of zowieso maar richting mij wordt getrapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:08

supertinkie schreef:
Citaat:
Nee ik ben geen paardenvriend als de paardjes geen mensenvrienden zijn..

Dat vind ik nu mooi verwoord. Knipoog *LOL*

Haha jeetje nu ik het terug lees krijg ik een heel ander beeld van dat zinnetje.. Huilen van het lachen

*Paardje is geen mensenvriend, dus ik geen paardenvriend*
Boos! Doe lief jij!! Gedraag je als een mensenvriendje jij!! Whoosh!
*Gaat knopje om bij paard, paard is weer mensenvriend ik dus weer paardenvriend*
Lovers *aai aai* En dan gaan we wandelen maar voordat we weggaan ga ik je eerst heeeeeelemaaaal mooi schoon poetsen, mooie strikjes in je haartjes en iedereen zou je nakij..
*Paard is verveeld en wilt happen*
Boos! WAT zei ik nou net?! Whoosh!
*Gaat weer knopje om*
Lachen waar was ik gebleven.. oooo ja, dan ga ik mooie strikjes in je haartjes doen en iedereen zou je nakijken en je zou het moooooooiste en ALLER liefste paardje zijn op de heeeeeeeeeele wereld!! Lovers
*HAP*
Boos! *Geeft tik* JIJ stomme r.tknol!! Je mag me niet he?! Nu ben ik mooi jou vriendje niet meer! *loopt boos weg en laat paardje alleen achter..* Ach gut

Sorry moest even.. Huilen van het lachen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:08

Hier nog een dierenbeul Haha! Mijn paard krijgt een lel als ze hem verdiend heeft. Ze is behoorlijk dominant en als ik niet duidelijk en consequent ben veegt ze de vloer met me aan. Paarden zijn onderling ook niet zachtzinnig. Als het maar 'lik op stuk' is, zodat het paard wel weet waarom hij gestraft wordt.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:13

Ook mijnen krijgen best met enige regelmaat een tik... Zolang ze gewoon normaal doen krijgen ze echt geen tik, maar ik werk altijd met jonge paarden en af en toe moet je ze echt even op hun plaats zetten. Bijten of trappen is onder geen enkele voorwaarde toegestaan en ook stijgeren en bokken niet... Verder ben ik best acceptabel Haha!

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:17

Hier had ik het paar dagen geleden nog over met een manege eigenaar. Die zei dat hij zo kon aanwijzen of een paard van een vrouw of man is. Hier was ik het niet echt mee eens, omdat ik genoeg vrouwen ken die hun paard gewoon een tik geven als ze iets doen wat niet mag.

Zelf doe ik dit ook, ik merk ook aan mijn pony's dat ze bij mij weten wat ze niet mogen. Maar bij mensen die minder zelfverzekerd zijn, doen ze wel dingen die niet mogen.

Als je een paard nooit een tik geeft ofzo, hoe kan hij dan weten wat hij wel en niet mag?

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:19

mijn 4,5 jarige krijgt echt wel op z'n flikker als hij vervelend doet en/of iets doet wat niet mag.
Dreigt hij om te schoppen? Krijgt hij een waarschuwing en anders een mep op z'n been.
Dreigt hij om te bijten? Waarschuwing en daarna tik op z'n mond/neus.
Als hij daadwerkelijk uithaalt (wat hij nog nooit heeft gedaan) of bijt, dan krijgt hij gelijk een goeie mep, want dat wil ik dus absoluut niet hebben.
Paarden onder elkaar geven ook niet een zacht tikje, maar een flinke mep. Dus doe ik dat ook, dat begrijpen ze tenminste.
Ook als ik wil rijden, en hij begint al meteen vervelend, hup, op z'n nummer zetten, en dan is ie zo braaf als een lammetje.
Dus ja, ik sla best wel eens.

Daar tegenover beloon ik hem ook heel vaak als hij heel braaf is of iets goed doet, of iig het probeert goed te doen. Dat vind ik ook ontzettend belangrijk.

Ik sla echt niet zonder reden, maar als het dus nodig is... ik deins er niet voor terug!
Lang leve een goed opgevoed paard Lachen

(dit is hoe ik het met mijn paard doe, met elk paard werk je anders natuurlijk)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:43

Mijn paard word zeker door mij op zijn plaats gezet als dat nodig is.
Wel probeer ik van te voren rekening te houden met mijn eigen stemming op het moment.
Heb mezelf eens betrapt op het feit dat ik mijn merrie strafte terwijl het mijn eigen schuld was door de stemming die ik bij mij droeg Bloos .
Vaak reageert ze al op een schreeuw van Heee!!
En reageert ze niet en ik ben rustig dan word ze gestraft, gelukkig komt dit nu zelden meer voor.
Denk doordat ik geleerd heb om naar ons tweeën te kijken ipv alleen naar het paard.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:45

Annmary ik heb precies dezelfde aanpak bij mijn 4,5 jarige Lachen

Ze kan nog wel eens dominant zijn en wat uitproberen, maar door duidelijk te zijn en vervelend gedrag af te keuren en goed gedrag te belonen weet mijn paard wel wat mag en wat niet.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:04

Hahaha er is weinig discussie... Blijkbaar denken de meesten zoals ons...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:04

Miss_Malfoy schreef:
z'n paard een ouderwets pak rammel te geven?
Een pak rammel gaan ze heus niet beter van luisteren hoor. 1x een duidelijke tik heeft veel meer effect en is ook eerlijker.

Dus, als het paard zich duidelijk en expres misdraagt, geef je dan nog een tik?
Of ben je bang dat je dan een hele horde penny's en naturals op je dak krijgt omdat die zoiets niet kunnen vinden?
Heb je je weleens verdiept in de manier van naturals? o ja, dan zul je zien dat ze alles doen wat zo dicht mogelijk bij de oorsprong van het paard ligt ( en ja, daar kun je de discussie rijden/niet rijden weer bij gooien, maar daar gaat het nu niet om). Dat betekent dus dat straffen mag, zelfs moet, maar dan wel op een zo natuurlijk mogelijke manier. In praktijd is dat meestal 1 flinke tik. Werkt dat niet, dan zul je je af moeten vragen of er niet iets in je basis mis is.

Of dat je van stal gestuurd word omdat je een dierenbeul bent?
Lijkt me lichtelijk overdreven...

En dat als je het op bokt zet, je meteen commentaar krijgt dat je paard een dominantie probleem heeft, dat je het helemaal verkeerd doet en je direct aan vrijheidsdressuur moet gaan doen om jou positie als leider te bevestigen?
Dominantie probleem hangt natuurlijk van de situatie af. Vrijheidsdressuur heeft weinig met jouw positie als leider te maken. Dat is iets wat je alleen kunt doen als je al die leider bent. Grondwerk heet hetgeen wat jij bedoelt en dat is in mijn ogen onmisbaar voor welke vorm van omgang met paarden dan ook.

Ik kan soms zo moe worden van al dat gedoe. Een paard in de kudde krijgt ook regelmatig klappen, dus van 1 corrigerende tik (uiteraard NOOIT op het hoofd) van ons zullen ze heus niet dood gaan.
Doodgaan doen ze er inderdaad echt niet aan, maar of ze blij zijn met (vanuit hun oogpunt) een onverdiende tik?

Dus... Wie durft?
Indien nodig zal ik ook echt een tik uitdelen. Voorbeeldje: Mijn fjord kan tot 5 tellen. Als ze echt loopt te etteren (omdraaien, achteruit etc.) tel ik tot 5. Inmiddels weet ze dat ze het bij 5 echt te bont heeft gemaakt en dus een mep kan verwachten. Nu loopt ze dus bij 4. de 5 heb ik zelden meer nodig. Nu is 1 die ene tik dus voldoende om het op een groot aantal ritten niet meer te doen.

P.s. Ik ben absoluut niet tegen vd of naturals, en penny's mogen er ook wezen. Maar mensen slaan soms een beetje door in iets.
Ik wil mij niet onder een bepaalde noemer scharen, maar ik doe de dingen die voor mij te realiseren zijn en waar ik mij goed bij voel en mijn paarden natuurlijk ook. Daarbij reageer je op de 1 totaal anders dan op de ander.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:05

Winddancer schreef:
erleyne schreef:
Ik ook hoor!
Ik ken de paarden die ik doe dondersgoed, en weet ook wanneer het nodig is om ze even op hun plek te zetten. Maar gelukkig is dat bijna nooit nodig, als je de verhoudingen eenmaal een keer goed duidelijk hebt gemaakt Knipoog

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Beter 1 keer duidelijk zijn, dan keer op keer "onduidelijk".
Weten ze meteen waar ze aan toe zijn en wie ze voor zich hebben
.

Yups, al ben ik nog wel in de leer met dat laatste Ja

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:13

Ook ik heb een paard dat het af en toe echt nodig heeft !
Ik kan heel veel verdragen ,
maar ik ben absoluut niet bang om te slaan als het nodig is ,
N zeker niet als het gevaarlijk wordt ,
Zo kreeg ze het vorige keer in haar kop me omver te steigeren ,
Nu dat heeft ze geweten !
Ik vind het niet fijn ,
Maar genoeg is genoeg ,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:20

Miss_Malfoy schreef:
Of ben je bang dat je dan een hele horde penny's en naturals op je dak krijgt

Nog nooit de dvd's van Parelli gezien zeker Koe

fase 4 is écht niet mild hoor

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:22

bij mij krijgen ze echt wel tikken hoor als ze wat verkeerd doen terwijl ze dondersgoed weten dat het niet mag Ach gut

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:45

Ik denk dat je gewoon moet doen wat jezelf doet, wat jij vind en wat jij nodig vind.
Anders wordt je zoo onzeker!
Als je gewoon jezelf blijft, en niet in eens tikkengeeft terwijl er niks gebeurt er moet natuurlijk wel een rede voor zijn Vork heb jij gewoon het recht! Knipoog

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:49

Arabesk schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Of ben je bang dat je dan een hele horde penny's en naturals op je dak krijgt

Nog nooit de dvd's van Parelli gezien zeker Koe

fase 4 is écht niet mild hoor

Ik wilde in mijn post idd zeggen, mocht het nodig zijn krijgt ze een fase 4.. En dan weet ze 't wel weer..
Deel hem maar heel zelden uit, 't is niet nodig namelijk..

Ach.. Zolang de meeste mensen nog denken dat je paard 'afranselen' zin heeft en ik er niets aan kan doen, zet ik m'n oogklepjes maar op Sigaar

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:50

een flink pak rammel niet, maar een lel kan ze krijgen hoor. en ik ben wel natural, dus daar heeft het imo niet zoveel mee te maken. ik denk juist dat t in een kudde wilde paarden precies zo gaat. als mijn paard mij wat doet (gericht trapt/hapt dan kan ze er zeker van zijn dat ik terug mep. rangorde bepalen noem ik dat;) zekersteweten. wel binnen 3 seconden;)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:52

Ik!!!

Als mijn paard zich echt misdraagt dan wel. Soms snappen ze het beter na een flinke tik. Het moet wel eerlijk blijven en op een manier dat je paard ok snpat waar hij di tik voor krijgt.

Trouwens van comentaar op het niveau "dat is zielig"en zal ik jou ook een een tik geven kijken of jij het leuk vindt"trek ik mij niets aan. (Wat doet meer pijn ik mijn paard een tik geven of zij mij bijten en om ver lopen)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:53

Als een paard mij bijt moet ie niet verwachten dat ik 'm alleen maar aan sta te gapen Nagelbijten / Gniffelen verder sla of schop ik eigenlijk nooit, maar als hij me expres pijn wil doen. Tjsa dan zal ik 'm ook eens expres pijn doen. Ik schop trouwens niet hoor ze krijgen alleen een tik Knipoog en als ik ze een tik geef spreek ik ze oko nog eens streng toe om daarna gewoon te doen alsof er niets aan de hand is geweest. Even boos en dan klaar.
Laatst bijgewerkt door Snippergroen op 17-01-08 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:55

Toen ik nog redelijk jong was (11 jaar ongeveer) toen verzorgde ik een shetlander, dat beest beet altijd. Toen heb ik hem een keer teruggebeten Clown Hij heeft daarna nooit meer gebeten!
Laatst bijgewerkt door Jaime_ op 17-01-08 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt