te groot belangrijker als te zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Re: te groot belangrijker als te zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 15:34

Ik zie veel te vaak veel te zware mensen op hun paard rijden. Maar ik zeg er niks van, omdat mensen dan meteen beledigd zijn(is opzich ook wel logisch). Maar ik vind gewoon dat je je aan je paard moet aanpassen en niet andersom.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 15:46

Toad schreef:
Ik zie veel te vaak veel te zware mensen op hun paard rijden. Maar ik zeg er niks van, omdat mensen dan meteen beledigd zijn(is opzich ook wel logisch). Maar ik vind gewoon dat je je aan je paard moet aanpassen en niet andersom.

klopt maar als je paard er goed op gebouwd is vind ik het wel kunnen, maar je moet geen zwaar iemand op een arabiertje ofzo zetten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:03

Toad schreef:

Absoluut niet mee eens. Je moet gewoon een paard kiezen dat bij jouw gewicht en lengte past!

Allereerst zijn er maar heel weinig mensen die blijvend kunnen afvallen, en bovendien is lang niet iedereen boven een bepaald gewicht te zwaar. Hoe zou een man van 1.90 en 90 kg zich moeten aanpassen aan een klein volbloedje? Onmogelijke zaak, lijkt me...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:00

33Bonita33 schreef:
klopt maar als je paard er goed op gebouwd is vind ik het wel kunnen, maar je moet geen zwaar iemand op een arabiertje ofzo zetten

De pest is alleen, welk paard is er goed opgebouwd? Die zijn er dus niet echt.

KWPNers kunnen maar 70 kilo dragen en Fjorden iets van 90 max. Overschreidt je dit gewicht moet je vooral niet te lang willen rijden, maar meestal zijn mensen beledigd als je daar iets van zegt. Maar ik vind dat je daar weldegelijk rekening mee dient te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:11

Ik ben het met je eens, Esperanza. Denk ook dat daar vaak veel te makkelijk over gedacht wordt.
Ik heb zelf het liefst nog een marge van een aantal kilo's, zodat ik kan aankomen en afvallen en het paard niet in de weg zit Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:12

beantsje schreef:
Toad schreef:

Absoluut niet mee eens. Je moet gewoon een paard kiezen dat bij jouw gewicht en lengte past!

Allereerst zijn er maar heel weinig mensen die blijvend kunnen afvallen, en bovendien is lang niet iedereen boven een bepaald gewicht te zwaar. Hoe zou een man van 1.90 en 90 kg zich moeten aanpassen aan een klein volbloedje? Onmogelijke zaak, lijkt me...

Mee eens. Volgens mij moet iedereen een paard zoeken wat bij hem past.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 19:42

[/quote]

Allereerst zijn er maar heel weinig mensen die blijvend kunnen afvallen, en bovendien is lang niet iedereen boven een bepaald gewicht te zwaar. Hoe zou een man van 1.90 en 90 kg zich moeten aanpassen aan een klein volbloedje? Onmogelijke zaak, lijkt me...[/quote]

Mee eens. Volgens mij moet iedereen een paard zoeken wat bij hem past.[/quote]
mee eens alleen ik vind nog steeds dat er best een grotere ruiter op een pony kan rijden zolang hij maar niet te zwaar is voor de pony. en de voeten niet voorbij de knie komen.

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:44

ik ben zelf ook niet echt licht dus ik rij op stevige paarden en de meeste manege paarden kunnen dat makkelijk aan
rij nu een prive paard en die kan het ook prima hebben
probeer wel af te vallen maar goed met prednison gaat het toch wat langzamer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:52

33Bonita33 schreef:

Allereerst zijn er maar heel weinig mensen die blijvend kunnen afvallen, en bovendien is lang niet iedereen boven een bepaald gewicht te zwaar. Hoe zou een man van 1.90 en 90 kg zich moeten aanpassen aan een klein volbloedje? Onmogelijke zaak, lijkt me...[/quote]

Mee eens. Volgens mij moet iedereen een paard zoeken wat bij hem past.[/quote]
mee eens alleen ik vind nog steeds dat er best een grotere ruiter op een pony kan rijden zolang hij maar niet te zwaar is voor de pony. en de voeten niet voorbij de knie komen.[/quote]

Bonita: dat past dan toch gewoon? Lachen

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 21:59

@yamcha: ja vind ik ook, alleen moet je maar eens in het centrale topic ben ik te zwaar of te groot voor mijn pony kijken.
daar zie je nog steeds regelmatig mensen die een keii slank meisje op een vrij stevige pony, maar die dan wel met de voetjes onder de buik uit komt.. dat er over haar wordt gezegt dat ze te groot is :S en dat ze de pony zogenaamd uit balans brengt. of dat het niet mooi is voor het plaat. of dat de pony extra zwaar moet werken omdat de ruiter hem "in de weg zit".
als je het mij vraagt dan is dit gewoon echt de grootste onzin die er ooit is verzonnen.
natuurlijk heb ik het nu niet over het gewicht maar over de lengte.
waarom zou een iets grotere ruiter die met zijn voetjes net onder de buik uit komt. een pony meer in de weg zitten dan een ruiter die met zijn voeten niet onder de buik uit komt:S echt onzin.
je zit wordt toch niet bepaald door of je voeten net on der de buik uit bungelen of dat ze dat niet doen:S het gaat om het evenwicht dat je hebt, en dat je het ritme van je paard goed kunt volgen!

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:01

te zwaar is slechter voor de rug,
maar iemand die te lang is brengt het paard al gouw uit evenwicht,
dus allebei not done

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 22:04

Sandra_Horse schreef:
te zwaar is slechter voor de rug,
maar iemand die te lang is brengt het paard al gouw uit evenwicht,
dus allebei not done

dan mag jij mij vertellen waarom een langere ruiter een paard sneller uit evenwicht brengt dan een ruitertje die niet te "groot" is.

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:51

dat vraag ik me ook af waarom iemand die te lang is het evenwicht zou verstoren

en iemand van 100 kilo op een paard geloof niet dat een gewoon paard daar blij mee is kijk als het een groot en stevig paard zou zijn moet het kunnen

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 17:24

zoekatje29 schreef:
dat vraag ik me ook af waarom iemand die te lang is het evenwicht zou verstoren

en iemand van 100 kilo op een paard geloof niet dat een gewoon paard daar blij mee is kijk als het een groot en stevig paard zou zijn moet het kunnen

als hij groot stevig gebouwd"dus korte rug goede pezen en goede gewrichten goed passend zadel voor ruiter en paard, dan zou het wel moeten kunnen denk ik.. maar met die lengte ik wil wel eens dat iemand mij dan uitlegt waarom een grotere ruiter die gewoon een goede zit en goed balans heeft het paard meer in de weg zou zitten dan een kleine ruiter die dit ook heeft :S

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:32

ik denk als je niet naar het plaatje kijkt dat ik te zwaar belangrijker vind dan te lang...
als iemand te lang is en een goede zit heeft hoeft een pony niet echt `last`van zo`n iemand te hebben terwijl een te zwaar iemand toch constant op de rug zit...

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 17:46

jesvoltige schreef:
ik denk als je niet naar het plaatje kijkt dat ik te zwaar belangrijker vind dan te lang...
als iemand te lang is en een goede zit heeft hoeft een pony niet echt `last`van zo`n iemand te hebben terwijl een te zwaar iemand toch constant op de rug zit...

klopt maar wat zou dan die zogenaamde last zijn die een paard aan een langer iemand die gewoon goed zit zou moeten ondervinden?

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:01

Ik zou persoonlijk zelf nooit op een te klein ( voor mijn lengte en/of gewicht) kunnen rijden, vind het gewoon en niet lekker rijden en sneu voor het paard. Echt niet prettig. Heb een aantal jaar geleden een paar kleine, slanke pony's ingereden voor ze de manegelessen ingingen en vond het echt een vreemde gewaarwording, had echt het gevoel alsof ik me paardje zou pletten, terwijl ik toen absoluut niet zwaar/veel te groot was.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 14:37

faz schreef:
Ik zou persoonlijk zelf nooit op een te klein ( voor mijn lengte en/of gewicht) kunnen rijden, vind het gewoon en niet lekker rijden en sneu voor het paard. Echt niet prettig. Heb een aantal jaar geleden een paar kleine, slanke pony's ingereden voor ze de manegelessen ingingen en vond het echt een vreemde gewaarwording, had echt het gevoel alsof ik me paardje zou pletten, terwijl ik toen absoluut niet zwaar/veel te groot was.

sjaa dat kan maar als je er gewoon een goed gevoel bij hebt en je vertrouwt voelt met je pony en hij er verder geen extra last onder heeft waarom dan niet?

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:08

33Bonita33 schreef:
sjaa dat kan maar als je er gewoon een goed gevoel bij hebt en je vertrouwt voelt met je pony en hij er verder geen extra last onder heeft waarom dan niet?

Het is ook persoonlijk hoor, in principe, wat je zegt, als het goed voelt en als er geen extra last is kan het best, maar ikzelf vind het simpelweg niet prettig rijden.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 16:56

faz schreef:
33Bonita33 schreef:

Het is ook persoonlijk hoor, in principe, wat je zegt, als het goed voelt en als er geen extra last is kan het best, maar ikzelf vind het simpelweg niet prettig rijden.

ligt eraan hoe groot de pony is en hoe groot jezelf bent.
mijn vz pony is 1.40 en ik zelf ben 1.72 en weeg 56 kilo. ik denk dat ze dit makelijk aan kan voor een foto moet je even mijn profiel bekijken

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:02

Een paard is helemaal niet gemaakt om op te zitten en juist op zijn zwakste punt (rug) gaan we zitten.... Je lengte maakt voor het paard niets uit, maar je gewicht des te meer. Iemand die minder zwaar is en als een aardappelzak rijdt is meer belastend voor een paard dan iemand die wat zwaarder is en met de bewegingen meegaat. Maar er zijn grenzen, een aantal bokkers gaat daar in mijn ogen ver overheen.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 17:05

gabyfedde schreef:
Een paard is helemaal niet gemaakt om op te zitten en juist op zijn zwakste punt (rug) gaan we zitten.... Je lengte maakt voor het paard niets uit, maar je gewicht des te meer. Iemand die minder zwaar is en als een aardappelzak rijdt is meer belastend voor een paard dan iemand die wat zwaarder is en met de bewegingen meegaat. Maar er zijn grenzen, een aantal bokkers gaat daar in mijn ogen ver overheen.

bedoel je daar mij ook mee of vind je het nog kunnen?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:26

33Bonita33 schreef:

Nee hoor, daar bedoel ik jou niet mee. Lachen Jij bent echt niet te zwaar voor je pony.

Ik bedoel er echt mensen mee die veel en veel te dik zijn.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:30

33Bonita33 schreef:
ligt eraan hoe groot de pony is en hoe groot jezelf bent.
mijn vz pony is 1.40 en ik zelf ben 1.72 en weeg 56 kilo. ik denk dat ze dit makelijk aan kan voor een foto moet je even mijn profiel bekijken

Ik heb even je profiel bekeken, en het ziet er absoluut niet te groot of iets uit, lief beestje trouwens! Het is ook echt strikpersoonlijk hoor, gewoon het gevoel wat het me geeft, geef mij maar een lekker groot paardje Knipoog

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 18:00

gabyfedde schreef:
33Bonita33 schreef:

Nee hoor, daar bedoel ik jou niet mee. Lachen Jij bent echt niet te zwaar voor je pony.

Ik bedoel er echt mensen mee die veel en veel te dik zijn.

okee:) ja dat dacht ik ook al;) maarja.. er zijn inderdaad heel wat mensen die echt te dik zijn voor een bepaald paard waar ze oprijden, maar ik denk dat er wel paarden zijn waar dikke mensen op kunnen rijden, zoals belsche knollen of gelderlanders dit zijn sterke paarden voor zover ik weet en als je goed kijkt naar de bouw van het paard dan denk ik dat dikke mensen daar ook wel op kunnen rijden