Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ik heb echt het beste met mensen voor enzoo en al helemaal met paarden enzoo
zeg maar als alle knopjes er al op zitten dat leer je er toch niets meer van, je hoeft dan alleen te leren hoe ze te gebruiken
maar uiteindlijk leer je toch meer er van om alles zelf te doen hoor ninz schreef:weet je ik vind dat eigenlijk geen sport meer danzeg maar als alle knopjes er al op zitten dat leer je er toch niets meer van, je hoeft dan alleen te leren hoe ze te gebruiken
![]()
ik ben nu 12 en ben toen ik 11 was begonnen met het beleren van mijn paard oke ik geef toe ik heb ook op een Z2 pony geredenmaar uiteindlijk leer je toch meer er van om alles zelf te doen hoor
nargileh schreef:ik heb een jonge pony gekregen toen ik een jaar of 13 was. deze was net 5, kende eigenlijk alleen de basis gangen, en verder niets.
ik heb haar zelf beleerd, en uitgebracht tot de m1.
toen kreeg ik een paard van mijn ouders, en deze was Z2 geklasseerd.
het is idd fijn een keer aan te voelen hoe de oefeningen moeten.
maar ik rijd nog altijd liever op mijn zelf beleerde pony, dan op mijn Z2 paard.
het is, vind ik, ontzettend moeilijk om een ervaren paard te rijden.
deze is nl volgens een bepaalde methode gereden, en als jij toevallig iets anders gewend bent, moet je of jezelf omscholen, of je paard.
het is niet makkelijk om een Z2 paard te rijden.
ik heb mijn paard nu 2 jaar, en nog altijd heb ik er zelf moeite mee.
ben ontzettend blij hoor, dat ik van mijn ouders een hoger opgeleid paard heb gekregen! leer er veel van.. maar leren kan je ook bij een groen paard!
nargileh schreef:dat vind ik dus niet...
het is zo dat als je de overstap maakt naar de paarden, je een grote omschakeling moet maken.
heeft niets met het kaf van koren scheiden te maken.
Nee, maar elk paard is weer anders, en daar zul je je als ruiter aan moeten aanpassen, dat is dan ook wat ik bedoel met het kaf van het koren scheiden. Niet iedereen kan met elk type paard overweg
edit, over dat omscholen..
als ik volgens een bepaalde manier wil rijden, en hij is volgens een andere manier gereden
kan het toch zeker zo zijn dat ik mijn paard om wil scholen.
Niet elk paard is geschikt voor bepaalde methodes. in principe pas je je methode aan op het type paard
ik ben nl niet van de klassieke manier, en wil het dus graag anders zien.
en aangezien het mijn eigen paard is, en ik hem wil trainen, doe ik dat op de manier dat ik het wil.
Zie voorgaande reacties
deze methode past ook veel beter bij mijn paard, heb ik samen mijn met instructrice gemerkt.
ik heb dus wel geprobeerd mezelf aan te passen, maar ik wilde andere resultaten zien.
dus wat heeft dit met kaf en koren te maken?
vrij weinig.. mijn paard loopt nl beter, ronder en dieper.
Betekent dus dat je een methode hebt gevonden wat voor jouw paard goed is. Dat betekent niet dat een ander paard daar ook goed op loopt. Dus zul je je met ander paard je methode moeten aanpassen. Als dat nodig is
KarinvdM schreef:Het is toch alleen maar fijn als jonge kinderen hun eerste ervaring op kunnen doen op een ervaren pony?
Ik zou willen dat ik zo'n start had gehad in mijn ponytijd.
)

KarinvdM schreef:Het is toch alleen maar fijn als jonge kinderen hun eerste ervaring op kunnen doen op een ervaren pony?
Ik zou willen dat ik zo'n start had gehad in mijn ponytijd.

Mosh schreef:Je ziet en hoort het steeds vaker, jonge ruitertjes die op hun 11e een Z2 pony krijgen, daar een aantal jaar wedstrijden mee rijden en opnieuw dit niveau bereiken. Vervolgens wordt er een 2e pony aangeschaft, uiteraard heeft deze al hoger gelopen zodat je meteen bovenin mee kunt doen. Pony te klein ? Dan wordt er een paard aangeschaft, wederom hoger opgeleid, anders kun je natuurlijk niet meedoen aan de junioren. Nou kom ik misschien over als een jaloers meisje, maar zo is het echt niet bedoeld. Ik vind het alleen jammer dat het allemaal zo gemakkelijk gaat (daarmee heb ik het niet over het rijden, maar over het krijgen van.. Dat het zo vanzelfsprekend is). Ik ga absoluut niet klagen over mijn eigen kunnen, de paarden die ik rijd/ heb gereden hadden kwaliteiten genoeg. Alleen heb ik altijd alles zelf er in moeten rijden.. Soms zou ik ook wel een hoog opgeleid paard willen om mij wat vertrouwen te geven in het rijden van moeilijke oefeningen. Hoe kijken jullie hier tegenaan ?
Edit: Ik kon geen andere, passendere titel verzinnen