Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Als je geen hoogopgeleid paard hebt tel je niet meer mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:29

niets is leuker dan een jong paard alles leren. kippenvel als de 1e aanspringen lukt.

natuurjk ook wel leuk om op een verder opgeleid paard zelf weer iets verder te leren, maar dit kan ook samen met mijn jonge paard. dit duurt alleen langer.

ook met dit jonge maar kwalitatief goede paard tel ik mee maar op ons nivo

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 19:40

Hee Hee,,
ik hoop niet dat jullie mij ook zo zien ..:S
want ik heb ook een Z paardje,, maar hij is heel druk enzoo en ik heb hem toen zo gekocht omdat hij heel leuk en lief was enzo en ik heb heel veel van haar geleerd ik had een kleinere pony en die heb ik nog steeds die doe ik voor geen goud weg en die pony die ik nu heb die z pony is ook een schatje en ik zou hem ook nooit weg doen ik ken zat meisjes uit de buurt die een pony hebben en die er helemaal niet veel naar om kijken enzoo maar die alleen maar voor de prijzen enzo gaan en dat ze voor de rest niets met die pony's doen en dat ze als ze vervelend zijn of als ze hun baasje er hebben af gebokt dat ze dan werden verkocht,, ik vind dat nergens opslaan,, ik heb zo'n goede band met mijn pony en ik heb zo veel van haar geleerd dat we nu wel verder zijn gekomen ,,
ik hoop echt niet dat jullie mij zien als zo'n meisje die daar wordt omschreven ,,
want ik wil niet arrogant ofzo zijn maar zo ben ik echt niet..Geld, geld! ik heb echt het beste met mensen voor enzoo en al helemaal met paarden enzoo
xxxx

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:09

Ik snap niet dat je er uberhaupt op let, laat mensen lekker doen wat ze zelf willen. Ik snap wel dat het een ergenis kan vormen, maar ouders willen toch het beste voor hun kinderen. Soms gaat dit helaas een beetje op een verkeerde manier, maar hier in de omgeving zie ik ook genoeg mensen die er keihard voor moeten werken. En een duur paard zegt niet alles, een Z2 paard/pony al helemaal niet. Die kunnen soms nog moeilijker zijn dan een groen paard

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 07:17

idd ! ik heb een 'simpele' pony gekregen, die ik alles zelf lekker kon leren, en wat heb ik nu:
een toppony!

ik vind niet dat je perse een hoogopgeleide pony moet hebben, je kunt het zelf ook doen ...?!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:13

Ik vindt het juist verstandis MITS de middelen ervoor zijn om een ervaren pony te kopen. Hier leer als kind namelijk vreschrikkelijk veel van.

Daarbij is het goed opleiden van paarden niet voor iedereen weggelegd.

Daarbij vindt ik het ook niet knapper en vindt ik je ook geen betere ruiter.

Ik heb heb zelf geen voorkeur, maar altijd jonge paarden gereden omdat ik niet de middelen (geld) had voor een opgeleid paard. Daarbij gaat het opleiden mij goed af en heb ik geen ambitie om hoog in de sport te rijden.

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:41

nou ik ben het wel met je eens..
ik heb een renpaard naar m-2 gereden ben er echt super trots op
maar hun willen gewoon graag winnen en hoog komen
het is toch veel leuker om het zelf te bereiken?
nja meningen verschillen
de 1 wil honderd bekers op de kamer en de andere is trots op de wps de ze gehaald heeft

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:42

Ik vind het krom dat je zegt:"het is toch veel leuker het zelf te bereiken?"

Alsof een groene ruiter op een Z pony het niet ZELF bereikt?? Dat zij een ervaren pony heeft wil nog niet zeggen dat die pony het met 1 druk op de knop doet

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:18

indd!!!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:56

Ik zie het vaak gebeuren dat kinderen de duurtse pony's onder hun kont krijgen van papa en mama.
Want ja die is zo en zo goed!
Kindjes vinden pony niet goed genoeg meer komen niet verder in de wedstrijden hupsakeee pony de deur uit tijd voor een nieuwe.
Wil niet zeggen dat het overal zo gaat hoor zijn ook heel veel kinderen heel dankbaar.
Maar een pony zo afdanken en maar weer een nieuwe dat gaat er bij mij echt niet in.

Ik heb van kleins af aan heel hard gespaard voor mijn eigen pony mijn ouders konden het wel betalen maar vonden dat ik zelf moest leren met geld om te gaan.
Die pony is er uiteindelijk ook gekomen was een e pony van 15 jaar maar werd op de club flink uitgelachen omdat al die meiden dure pony's hadden.
Heb door al het geroddel toen besloten om te stoppen met rijden en een goed huis voor mijn pony te zoeken.
De domste fout van mijn leven! geniet van je paardje trek je niks van andere aan ga er gewoon voor.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:36

weet je ik vind dat eigenlijk geen sport meer dan Knipoog zeg maar als alle knopjes er al op zitten dat leer je er toch niets meer van, je hoeft dan alleen te leren hoe ze te gebruiken Bloos
ik ben nu 12 en ben toen ik 11 was begonnen met het beleren van mijn paard oke ik geef toe ik heb ook op een Z2 pony gereden Duivel maar uiteindlijk leer je toch meer er van om alles zelf te doen hoor

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:02

Je geeft zelf al aan dat je de knopjes kent door je Z2 pony. Hoe kan je dan zeggen dat je meer leert van een onbeleerd paard? Van ieder paard leer je.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:33

ninz schreef:
weet je ik vind dat eigenlijk geen sport meer dan Knipoog zeg maar als alle knopjes er al op zitten dat leer je er toch niets meer van, je hoeft dan alleen te leren hoe ze te gebruiken Bloos
ik ben nu 12 en ben toen ik 11 was begonnen met het beleren van mijn paard oke ik geef toe ik heb ook op een Z2 pony gereden Duivel maar uiteindlijk leer je toch meer er van om alles zelf te doen hoor

Nee daar leer je dus niet het meest van. Je leert het meest van een ervaren paard. Dat het paard weet wat hij moet doen, betekent niet dat hij dat maar klakkeloos doet als je de knopjes indrukt. Daarbij is met paardrijden gevoel erg belangrijk. Als jij nog niet hebt gevoelt hoe een oefening hoort te gaan, kan je dat nooit overbrengen naar een jong paard.

Doordat jij op een Z2 hebt gereden weet je hoe het voelen moeten. Dat leer jij nu je jonge pony weer. Maar als je niet weet hoe iets voelt kan je dat niet uitleggen aan een paard die ook niet weer hoe het moet.

Van ieder paard leer je weer, maar je bent niet knapper, beter of wijzer als je een jong paard kán rijden. Niet iedereen kan dat en niet iedereen wil dat.

Ik snap de hele hype van jonge paarden op het moment dan ook niet. Het duurt jaren voordat je een jong paard corect hebt opgeleid en dat je er daadwerkelijk leuk ermee aan de slag kan. Dat is niet even in een jaartje klaar gespeeld.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:38

ik heb een jonge pony gekregen toen ik een jaar of 13 was. deze was net 5, kende eigenlijk alleen de basis gangen, en verder niets.
ik heb haar zelf beleerd, en uitgebracht tot de m1.
toen kreeg ik een paard van mijn ouders, en deze was Z2 geklasseerd.
het is idd fijn een keer aan te voelen hoe de oefeningen moeten.
maar ik rijd nog altijd liever op mijn zelf beleerde pony, dan op mijn Z2 paard.
het is, vind ik, ontzettend moeilijk om een ervaren paard te rijden.
deze is nl volgens een bepaalde methode gereden, en als jij toevallig iets anders gewend bent, moet je of jezelf omscholen, of je paard.
het is niet makkelijk om een Z2 paard te rijden.
ik heb mijn paard nu 2 jaar, en nog altijd heb ik er zelf moeite mee.
ben ontzettend blij hoor, dat ik van mijn ouders een hoger opgeleid paard heb gekregen! leer er veel van.. maar leren kan je ook bij een groen paard!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:41

nargileh schreef:
ik heb een jonge pony gekregen toen ik een jaar of 13 was. deze was net 5, kende eigenlijk alleen de basis gangen, en verder niets.
ik heb haar zelf beleerd, en uitgebracht tot de m1.
toen kreeg ik een paard van mijn ouders, en deze was Z2 geklasseerd.
het is idd fijn een keer aan te voelen hoe de oefeningen moeten.
maar ik rijd nog altijd liever op mijn zelf beleerde pony, dan op mijn Z2 paard.
het is, vind ik, ontzettend moeilijk om een ervaren paard te rijden.
deze is nl volgens een bepaalde methode gereden, en als jij toevallig iets anders gewend bent, moet je of jezelf omscholen, of je paard.
het is niet makkelijk om een Z2 paard te rijden.
ik heb mijn paard nu 2 jaar, en nog altijd heb ik er zelf moeite mee.
ben ontzettend blij hoor, dat ik van mijn ouders een hoger opgeleid paard heb gekregen! leer er veel van.. maar leren kan je ook bij een groen paard!

Dat is nu net de kunst en wat het kaf van de koren scheidt. Je hoeft het paard niet om te scholen de kunst is om je aan te passen op het paard. Als je dát kan, kan je bijna alles wel.... Zijn maar weinig mensen die dit kunnen trouwens

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:16

dat vind ik dus niet...
het is zo dat als je de overstap maakt naar de paarden, je een grote omschakeling moet maken.
heeft niets met het kaf van koren scheiden te maken.

edit, over dat omscholen..
als ik volgens een bepaalde manier wil rijden, en hij is volgens een andere manier gereden
kan het toch zeker zo zijn dat ik mijn paard om wil scholen.

ik ben nl niet van de klassieke manier, en wil het dus graag anders zien.
en aangezien het mijn eigen paard is, en ik hem wil trainen, doe ik dat op de manier dat ik het wil.

deze methode past ook veel beter bij mijn paard, heb ik samen mijn met instructrice gemerkt.
ik heb dus wel geprobeerd mezelf aan te passen, maar ik wilde andere resultaten zien.
dus wat heeft dit met kaf en koren te maken?
vrij weinig.. mijn paard loopt nl beter, ronder en dieper.

Elisabeth007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:28

toen ik 10 was heb ik een Z1 pony gehad, nou dat heb ik geweten die pony die beheerste de oefeningen wel maar ik had hem helemaal niet onder controle, na 2 jaar tobben is het me toch gelukt en toen ben ik in 1,5 jaar tijd naar de z gereden. het is maar hoe je het bekijkt ik heb er heel erg veel van geleerd hoe je zo iets kan oplossen en ik wist ook hoe de oefeningen aan moesten voelen.
ik heb nu een paard gekocht die super kan lopen maar de wissels niet beheerst. doordat ik van mn pony weet hoe ze aan moeten voelen ging het aanleren van mn wissels bij mijn paard een stuk makkelijker. en ja ik ben 15 en heb nu een juniorenpaard.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:28

nargileh schreef:
dat vind ik dus niet...
het is zo dat als je de overstap maakt naar de paarden, je een grote omschakeling moet maken.
heeft niets met het kaf van koren scheiden te maken.

Nee, maar elk paard is weer anders, en daar zul je je als ruiter aan moeten aanpassen, dat is dan ook wat ik bedoel met het kaf van het koren scheiden. Niet iedereen kan met elk type paard overweg

edit, over dat omscholen..
als ik volgens een bepaalde manier wil rijden, en hij is volgens een andere manier gereden
kan het toch zeker zo zijn dat ik mijn paard om wil scholen.

Niet elk paard is geschikt voor bepaalde methodes. in principe pas je je methode aan op het type paard

ik ben nl niet van de klassieke manier, en wil het dus graag anders zien.
en aangezien het mijn eigen paard is, en ik hem wil trainen, doe ik dat op de manier dat ik het wil.

Zie voorgaande reacties

deze methode past ook veel beter bij mijn paard, heb ik samen mijn met instructrice gemerkt.
ik heb dus wel geprobeerd mezelf aan te passen, maar ik wilde andere resultaten zien.
dus wat heeft dit met kaf en koren te maken?
vrij weinig.. mijn paard loopt nl beter, ronder en dieper.

Betekent dus dat je een methode hebt gevonden wat voor jouw paard goed is. Dat betekent niet dat een ander paard daar ook goed op loopt. Dus zul je je met ander paard je methode moeten aanpassen. Als dat nodig is

Wat ik met de kaf van de koren bedoel is het aanpassings vermogen van de ruiter. Sommige ruiters rijden op elk type paard zo weg. Die passen zich makkelijk aan op het paard. Dat zijn de vaak ook de echte ''talenten''. Die hebben het ruitergevoel van nature. En dat zijn er maar heel weinig.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:32

Het is toch alleen maar fijn als jonge kinderen hun eerste ervaring op kunnen doen op een ervaren pony?
Ik zou willen dat ik zo'n start had gehad in mijn ponytijd. Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:35

KarinvdM schreef:
Het is toch alleen maar fijn als jonge kinderen hun eerste ervaring op kunnen doen op een ervaren pony?

Nou echt wel! Helaas kunnen we niks meer draaien!

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:43

van allebei leer je goed rijden denk ik, van een groene pony net wat meer basis/africhting dan een ervaren pony, maar over het algemeen kan je er net zoveel mee bereiken (en 'hoor je er net zo goed bij' Knipoog )

scoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:32

Toen ik een D-pony kreeg waren we op zoek naar een Z/internationale pony , maar uiteindelijk kwamen we aan bij een pony die de basis kende van dressuur , maar vooral veel sprong. Maar het beest kon wel goed bewegen , maar is niet makkelijk te rijden. In 1,5 jaar zijn we van B naar Z2 gegaan. Nu rijden we in België nationaal.
Vaak dacht ik : grr , waarom heb ik nou geen Z-pony ?? Bloos

Nu heb ik een Z2 paard en daar start ik nationaal en junioren mee. Dat paard heeft niet zo'n schitterende bewegingen en is vroeger nog verkeerd gereden geweest (helemaal vast op rechts , 3de knik in halswervel , etc.) Maar alle oefeningen zitten er wel goed op;

Nu zou ik graag een jong paard opleiden naar M-niveau ofzo. Het zelf aanleren van de oefeningen duurt misschien wel langer , maar ik vind het toch net iets leuker Lachen

Je ziet natuurlijk altijd wel de doorgeschoven EK pony's/paarden bovenaan staan , maar die beesten (en amazone's) hebben gewoon ervaring , waar andere (onervaren) pony's gespannen worden. Ook staan pony/paard en amazone meestal dagelijks onder begleiding van hun trainer.
Dat heeft ook een groot voordeel Knipoog

Als je je pony/paard zelf opleidt kan het ook gebeuren dat je zelf fouten aanleerd en bij een ervaren paard heb je daar minder kans op.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:22

KarinvdM schreef:

Helemaal mee eens! Ik had ook gewild dat ik op een Z-pony had leren rijden. Ik heb nu een jong paard, die je af en toe echt kippenvel bezorgt op het moment dat hij iets correct uitvoert, wat hij daarvoor niet kon of niet lukte.
Het is ook maar net hoe iemand in elkaar zit, welk paard je treft, je financiën en ga zo maar door. Voor de Nederlandse dressuursport is het helemaal niet erg, dat ruitertjes op jonge leeftijd leren rijden op goede pony's. De jeugd heeft de toekomst.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:15

Ik heb tot mn 16 e altijd op manege paarden en pony's gereden, met af en toe een privépaard erbij. daarna heb ik de mogelijkheid gehad om bij iemand te kunnen rijden op veel verschillende en goed opgeleidde paarden. En darna het geluk gehad om (zelf) een heel fijn Z2 paard te kunnen kopen. ik heb heel veel van dit dier geleerd, wat was dat fijn om eens echt te voelen wat contragalop en wissels zijn. Qua oefeningen is het een professor, qua rijden niet zo heel ongecompliceerd.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:54

Ik ben nu 14 en heb maar 1 proefje in mijn hele leven gereden.
Mijn pony kan niet wijken, kan niet aan de teugel en aldat andere dressuurgezeur.
En mijn pony is nu 16 jaar.
En de haflinger van mijn vader kan dat ook niet..
So What?

Ik rij er geen wedstrijden mee en dat hoef ik ook niet, Ik snap echt niet waarom jonge kinderen van 10/11 jaar persee een ''Z2'' paard willen.

Ik heb plezier, En dat telt voor mij het meest!

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:59

Mosh schreef:
Je ziet en hoort het steeds vaker, jonge ruitertjes die op hun 11e een Z2 pony krijgen, daar een aantal jaar wedstrijden mee rijden en opnieuw dit niveau bereiken. Vervolgens wordt er een 2e pony aangeschaft, uiteraard heeft deze al hoger gelopen zodat je meteen bovenin mee kunt doen. Pony te klein ? Dan wordt er een paard aangeschaft, wederom hoger opgeleid, anders kun je natuurlijk niet meedoen aan de junioren. Nou kom ik misschien over als een jaloers meisje, maar zo is het echt niet bedoeld. Ik vind het alleen jammer dat het allemaal zo gemakkelijk gaat (daarmee heb ik het niet over het rijden, maar over het krijgen van.. Dat het zo vanzelfsprekend is). Ik ga absoluut niet klagen over mijn eigen kunnen, de paarden die ik rijd/ heb gereden hadden kwaliteiten genoeg. Alleen heb ik altijd alles zelf er in moeten rijden.. Soms zou ik ook wel een hoog opgeleid paard willen om mij wat vertrouwen te geven in het rijden van moeilijke oefeningen. Hoe kijken jullie hier tegenaan ?

Edit: Ik kon geen andere, passendere titel verzinnen Bloos

wat ik vind is dat jij het wel heel makkelijk zegt ik bedoel want ik heb zelf ook een pony die het al kan maar ik heb hem ook om te leren want jij zegt wel van ja enn ik moet het zelf doen maar die mensen moeten ook leren hoe je dat moet doen want als je een jongere pony koopt en je hebt geen ervaring kun je mij niet vertellen dat je hem dan opgeleid kan krijgen tot een goed wedstrijd paar van Z2 niveau.
ouders willen ook alleen maar dat hun kinderen een beetje leuk der punte rijden.l
ik vind als je het niet kan en je pony wel gaat het al een heel stuk makkelijker.

want ieder ziojn plezier er zijn ook mensen die wel serieus dressuur willlen rijden

Srry als het al ergens gezegt is Haha!