Voor of tegen sporen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_E

Re: Voor of tegen sporen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:53

Je kunt niet zeggen dat sporen onzin zijn of dat iedereen met sporen moet rijden. Het is afhankelijk van welke tak van paardensport je doet en dan ook nog eens de situatie ruiter/ paard. Het is voor iedereen verschillend, ik rij mijn hele leven dressuur en ben van mening dat als je op hoog niveau dressuur rijd je hele kleine, duidelijke hulpjes moet kunnen geven in je oefeningen. Als IK geen spoor om heb kan ik die hulpjes niet geven, dat is dus mijn situatie.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:32

Linda_E schreef:
Je kunt niet zeggen dat sporen onzin zijn of dat iedereen met sporen moet rijden. Het is afhankelijk van welke tak van paardensport je doet en dan ook nog eens de situatie ruiter/ paard. Het is voor iedereen verschillend, ik rij mijn hele leven dressuur en ben van mening dat als je op hoog niveau dressuur rijd je hele kleine, duidelijke hulpjes moet kunnen geven in je oefeningen. Als IK geen spoor om heb kan ik die hulpjes niet geven, dat is dus mijn situatie.

Ja hoor, kan best. Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:36

als mensen het goed gebruiken vind ik het goed, ik gebruik ze niet, want mijn paard reageert goed zonder sporen Lachen

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:39

Vue, ik vind je reactie nogal kort door de bocht. Dat jij op een andere manier met je paard bezig bent en dus geen sporen gebruikt en daardoor tegen sporen bent. Wil niet zeggen dat per definitie al het spoorgebruik dan slecht is. En ja ik heb in je profiel gekeken en gelezen wat er staat. IK ben niet anti NH maar ook niet voor, zeker niet als het zo kortzichtig neergezet wordt.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:42

Kortzichtig? Omdat ik anti spoor ben?
Ben jij dan niet óók kortzichtig naar mij toe nu ?? Knipoog

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:05

Nee, als je minder kortzichtig zou zijn en dus goed zou lezen wat ik schrijf.

Dat jij op een andere manier met je paard bezig bent en dus geen sporen gebruikt en daardoor tegen sporen bent, wil niet zeggen dat per definitie al het spoorgebruik dan slecht is.

Jij vindt het onzin dingen en verwijst dan naar je profiel. Dus omdat in je profiel naar voren komt dat je NH beoefend moet het dan waar zijn dat sporen onzin dingen zijn, dat vind ik persoonlijk kort door de bocht.
Ik ben niet tegen NH enz enz, maar je ik heb gelijk want het staat in mijn profiel instelling vind ik net een beetje te ongenuanceerd Knipoog

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:06

Nee omdat in mijn profiel een betoog over spoorgebruik staat, en dat slaat niet alleen op de manier waarop ik met mijn paard om ga.
En ongenuanceerd is het niet want er staat duidelijk uitgelegd hoe wat en waarom.
Dus ben jij mijn inziens kortzichtig omdat je niet leest en wel commentaar levert.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:10

Ik ben tegen de spoor als ik er zelf mee zou rijden. Ik zou er misschien wel mee overweg kunnen maar ik wil die dingen gewoon niet gebruiken. Wat anderen doen moeten ze zelf weten.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:11

Ben er niet tegen..

als je ze maar 'goed' gebruikt Lachen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:15

Zo lang ze goed gebruikt worden heb ik niks op tegen, maar meestal kan het ook zonder sporen.
Als je paard goed aan het been is moet een andere hulp ook geen probleem zijn lijkt me.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:17

Voor, mits ze goed gebruikt worden natuurlijk. Lachen

Het is alleen een beetje jammer dat steeds meer mensen hun spoor echt gebruiken om hun (slome) paard vooruit te krijgen, terwijl er zoveel betere manieren zijn om je paard actief te maken.. Ik heb diezelfde fout ook begaan bij mijn ex-verzorgpaard en op den duur reageerde hij dus helemaal niet meer.. Door andere oefeningen te doen etc is het weer goedgekomen, maar een spoor is dus écht als verduidelijk van de hulpen en níet om je paard vooruit te kunnen krijgen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:20

Ik ben er niet tegen, maar ik ben er ook niet voor. Het is geen Ajax tegen Feyenoord Clown
Ik vind dat als een spoor met goede rede en op de goede manier gebruikt wordt, het geen schande is. Ik vind echter niet dat je met een niet stille beenligging of met verkeerde redenen maar meteen naar een spoor moet grijpen.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:37

Vue schreef:
Nee omdat in mijn profiel een betoog over spoorgebruik staat, en dat slaat niet alleen op de manier waarop ik met mijn paard om ga.
En ongenuanceerd is het niet want er staat duidelijk uitgelegd hoe wat en waarom.
Dus ben jij mijn inziens kortzichtig omdat je niet leest en wel commentaar levert.

Jij vindt dat sporen onzin dingen zijn en omdat er een heel stuk in je profiel (wat ik gelezen heb en waar ik het niet mee eens ben) staat over sporen moeten wij dat voor waar aannemen. Nogmaals: Dat jij op een andere manier met je paard bezig bent en dus geen sporen gebruikt en daardoor tegen sporen bent, wil niet zeggen dat per definitie al het spoorgebruik dan slecht is. Ik vind het jammer dat je een andere mening niet kunt respecteren.
Nogmaals ik heb niks tegen jou of jouw manier van, met paarden omgaan. De bedoeling is dat we er allemaal plezier aan hebben.

mariska_emke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:40

voor.. als ze maar wel goed gebruikt worden als vervijning van de hulpen

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:06

cinny1 schreef:
Jij vindt dat sporen onzin dingen zijn en omdat er een heel stuk in je profiel (wat ik gelezen heb en waar ik het niet mee eens ben) staat over sporen moeten wij dat voor waar aannemen. Nogmaals: Dat jij op een andere manier met je paard bezig bent en dus geen sporen gebruikt en daardoor tegen sporen bent, wil niet zeggen dat per definitie al het spoorgebruik dan slecht is. Ik vind het jammer dat je een andere mening niet kunt respecteren.
Nogmaals ik heb niks tegen jou of jouw manier van, met paarden omgaan. De bedoeling is dat we er allemaal plezier aan hebben.

Waar zie jij staan dat iedereen het voor waar moet aannemen?
Ik zeg dat ik sporen onzin vind, en dat als iemand wil weten waarom dat ze moeten gaan lezen.
Vervolgens krijg ik naar mn hoofd dat ik daarom maar kortzichtig ben, en geen andere meningen respecteer.
Ik respecteer andere meningen, maar ik ben niet voor rede vatbaar. In mijn ogen zijn sporen onzin, klaar, net als dat jij spoorgebruik oké vind en je niet zomaar door mij laat ompraten. Prima, klaar. Niet zo zeuren. Knipoog

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:09

Tegen; als het alleen om het tempo gaat, voor; als het om verduidelijking van de hulpen gaat, je ook goed zonder kunt rijden en je er klaar voor bent.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:13

Ik rij sinds 3 weken met 1 spoor, het paard is scheef en reageerd heel slecht op je binnenbeen op de linkerhand. sinds we met 1 spoor rijden, om dus de hulp te verduidelijken, gaat dit stukken beter. nu zijn we het weer aan het afbouwen; de ene keer met spoortje en de andere keer zonder. dus ik ben niet tegen sporen, als ze maar goed gebruikt worden Lachen

x_LoTjE_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:17

Voor. Als ze op een correcte manier gebruikt worden. Zacht gebruiken en enkel wanneer het nodig is.

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:28

Zolang ze maar goed gebruikt worden inderdaad, ik heb zelf een aantal jaren metm sporen gereden maar nog geen eens van die scherpe en ik deed ze altijd pas om als ik erop zat anders was ik bang dat ik dr perongelijk raakt Schijnheilig dus je kan niet zeggen dat ik onvoorzichtig was

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:09

x_LoTjE_x schreef:
Voor. Als ze op een correcte manier gebruikt worden. Zacht gebruiken en enkel wanneer het nodig is.

helemaal mee eens. maar dit geldt voor alle (hulp) middelen

Theresa_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 06:42

Je moet het zelf doen, met je benen. Maar als je hoger in de wedstrijden bent, kan ik hety me wel voorstellen...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:02

Theresa_98 schreef:
Je moet het zelf doen, met je benen. Maar als je hoger in de wedstrijden bent, kan ik hety me wel voorstellen...

Ik blijf het vreemd vinden dat hoe hoger je rijdt (en dus hoe beter de ruiter en het paard) des te meer hulpmiddelen je moet gaan gebruiken (stang en trens, sporen). Je zou toch denken dat het dan juist wel met minder kan ... als je ziet hoe fijngevoelig een paard in feite is, dan is het toch een kwestie van gehoorzaamheid en vertrouwen om je paard voorwaarts te krijgen en houden zonder dat je daarvoor je sporen tussen zijn ribben moet zetten (ik chargeer een beetje Knipoog )!

Dat komt uiteraard niet vanzelf, dat weet ik ook wel. Ook mijn superlieve en rustige merrie wil buiten soms ergens niet langs en op zo'n moment lukt dat veel beter als ze ff een prikkie met mijn sporen krijgt, maar ik realiseer me dan wel dat ik op dat moment eigenlijk gewoon onvoldoende overwicht en vertrouwen geef waarop ze zonder sporen wel gewoon doorgelopen zou zijn!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:55

vóór!
Het is het een hele fijne verfijning van de hulp.
Daarnaast mag ik ook niet meer zonder spoor rijden. Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:56

ik ben van mening dat als je met sporen rijd, je zelf niet goed kan rijden

als jij goed rijd en goed kan omgaan met paarden, heb je helemaal geen sporen nodig

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:01

ik ben niet voor of tegen de spoor.
Een spoor dient echter alleen gebruikt te worden als het rijtechnisch nodig is en als de ruiter weet om te gaan met het gebruik hiervan.

(kleine toevoeging: dit geldt voor heel veel zaken ook zoals een zweep, slof, bijzet etc etc etc.)

Als je weet hoe je iets moet gebruiken en wanneer je het moet gebruiken is het ok.