Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Kan een slofteugel ook voordelen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:26

Omdat hij een houten bek heeft, en een zwaar gespierde onderhals. Ik heb een zwakke rug en dat weet hij...
Ik kan vechten met hem, of ik kan het voor ons allebei makkelijker maken door hem even los te rijden met een slof waar dat nodig is. Daarna loopt hij lekker los, en door de rug, en vooral ook van achter Ja

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:27

@Elisa2, wat jij nastreeft is mooi maar in sommige gevallen echt een utopie. De mijne werd van achter naar voren gereden ook soms te sterk in de hand. Dat heb ik ook een tijdje opgelost met de slof. Niks niet strak er aan maar gewoon erbij, net voor dat laatste beetje opdrukken. De meeste paarden worden zodra ze de kracht van achteren gaan ervaren in het begin sterk in je hand. En sommige, in mijn geval grote sterk en stevig gebouwde ruinen kunnen dan meisjes van 55 kg( tis wel 16 jaar geleden Bloos ) makkelijk wat uit het zadel lichten. In mijn geval heb ik toen dus een poosje met slof gereden totdat de mijne om wist te gaan met die kracht en daarna had ik em niet meer nodig.
In mijn ogen niks mis mee. Beter dan de lichte druk van de slof dan een trekkende hand of een hand die weerstand biedt maar het niet redt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:34

Ik heb ook al ongelukken op de weg (en in de sloot) voorkomen dank zij een slofteugel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:36

helemaal met Tiessie eens Lachen

Ik rij alles vreemd en jong met slof, aan de zijkant van de singelstoten bevestigd...

Zo kan ik ontspannen in lijf en leden rondrijden en mocht het naar worden goed genoeg begrenzen op DAT moment.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:39

Ik reed ook altijd met de slof aan de zijkant bevestigd, dan kunnen ze er nooit in gaan hangen. En tijdens buitenritten had ik de slof de eerste jaren bij mijn ruin er ook altijd bij. Als soort noodrem zeg maar! Toen ie 22 was was dat eindelijk niet meer nodig! Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:42

WAt is het verschil met onder de singel en aan de zijkanten?
Ik rijd altijd met de slof naar onderen maar snap het verschil niet zo
Hoe is de werking dan? Is dat beter?
Ik heb het idee dat hij dan te scherp in kan treden maar is dat ook zo?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:47

Nee hoor, niet scherper ofzo. Maar ik vind dat ze nogal eens makkelijk in je slof kunnen gaan hangen als je hem tussen de voorbenen heb bevestigd. Een soort van nep nageven dus en dan op je hand gaan hangen. Aan de zijkant bevestigd kan dat niet. En met buitenrit kun je dan ook werkelijk aan de noodrem trekken als de slof aan de zijkant zit. Als je hem als noodrem wil gebruiken wanneer de slof tussen de voorbenen zit trek je je paard juist te diep rond en wanneer ze dan in de slof gaan hangen kun je trekken wat je wilt maar dan krijg je ze niet geremd zeg maar. Maar misschien voor het sukje over de rug rijden wat jij ermee doet kun je de slof toch beter laag bevestigen. Ik had de slof er meer bij voor het laatste stukje opdrukken wat mijn ruin deed en dan kun je de slof gemakkelijk wat hoger bevestigen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:47

met de slof aan de singelstoten kan je zowel de schouder als de hals beter begrenzen, zonder dat je het dier als het ware met zn hoofd tussen de voorbenen frut en op zo een manier misschien onderuit kan gaan.......

nou moet ik zeggen dat ik de slof niet gebruik om een "plaatje" te creeren maar meer om mijn eigen veiligheid te garanderen. Sturen doe je door begrenzen Lachen en als je de slof aan de zijkanten bevestigd werk dat begrenzend zonder dat je een paard naar beneden "werkt"

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:54

ts ik zou je zo niet kunnen helpen omdat ik ook geen ervaring heb met een slof..

maar om even op dit onderwerp in te haken..mijn vraag is dan:
Bij een paard wat erg moeilijk alleen naar buiten gaat (is dan zeer onzeker) dus met andere woorden: die totaal begint te stuiteren (niet meer op een normale manier bij de les te krijgen is) en voornamelijk op de terug weg. is het dan een mogelijkheid om een slof er aan te doen (los), die je dan als ze erg begin te stuiteren, even er bij kunt nemen en als ze zich dan ontspant weer los kan laten en haar flink te belonen..dus dat ze dan begint te merken dat stuiteren niks oplost? en haar zo kunt aanleren dat alleen buiten rijden niet iets om gek over te doen? of is dan een andere hulpteugel misschien een oplossing.
(dus geen hulpteugel voor er elke keer aan te zetten voor in de rijbak of met andere naar buiten, maar alleen dus voor als ik alleen naar buiten zou willen!)

edit: ik zie dat er al beetje antwoord is gegeven op mijn vraag, maar misschien wil iemand toch nog wat toelichten?
Laatst bijgewerkt door Amanda__ op 11-01-08 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:55

Yep, als je hem maar aan de zijkanten vastmaakt op dat moment Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:58

KiWiKo schreef:
Yep, als je hem maar aan de zijkanten vastmaakt op dat moment Lachen

En als je weet hoe je er mee om gaat! Doe je het niet goed kan het stijgeren uitlopen tot achterover klappen. Je moet er snel en handig mee kunnen zijn dus je zult eerst in de bak moeten leren omgaan met en slof en de reactie van je dier op slof leren kennen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:59

dat staat voorop Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:01

Een absolute voorwaarde als je met slof rijdt is uiteraard dat je paard ten alle tijde op je been direct naar voren gaat.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:03

oke dankje voor de reacties.

Ik weet ook niet of ik het doe want ik heb er inderdaad geen ervaring mee.
Maar weet wel iemand die er wel ervaring mee heeft, dus misschien zou zij mij dan willen helpen.
Dus idd eerst in de bak oefenen oke...handige tip.
en zorgen dat ze voorwaarts is, als ze zo bezig is (is geen probleem, want ze wilt alleen maar vooruit Tong uitsteken )

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:27

Ik heb toen ik jong was les gehad in het gebruik van de slofteugel. Ik vond het vreselijk moeilijk en wilde het eigenlijk niet omdat ik inderdaad er niet handig me was en de paarden er eerder slechter dan beter van werden. De eigenaar van de paarden vond dat ik niet moest zeuren en dat als ik wil leren paardrijden je ook moet kunnen inschatten of een hulpteugel nuttig kan zijn. Om dat te kunnen inschatten moet je er mee leren rijden en kun je er mee rijden dan kun je beter beslissen of het goed of slecht is. Het heeft geen bloed, maar wel veel zweet en tranen gekost maar uiteindelijk ben ik haar ontzettend dankbaar.
Zij was ook altijd heel secuur in het gebruik en ik kreeg enorm op mijn kop als ze zag dat hij ongelijk hing of de functie van de teugel/been over nam.
Ik gebruik de slof nu waarschijnlijk veel minder vaak dan dat ik zonder deze lessen had gedaan omdat ik hierdoor ook veel bewuster ben gaan rijden, maar als ik hem gebruik dan heb ik er ook eigenlijk ook direct profijt van.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:34

een slof moet je bebruiken als begrenser en niet anders,een slof vast maken aan de singel vind ik doodeng,het paard kan dan geen kant uit,en kan in paniek raken.
Een slof gewoon als tweede teugel vind ik een stuk veiliger,hij moet ook vooral in een boogje hangen,en pas gaan werken als het nodig is,maar zo denk ik erover.....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:41

Kim, jij weet ondertussen misschien wel uit verhalen hoe mijn paard is. Zou jij bij hem de slof aan de zijkant of tussen de voorbenen doen?
Mocht ik ze aan de zijkant doen, wordt de eerste keer dat ik daarmee rijd, in de les Haha!
Die overigens morgenvroeg al is Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:45

probeer het eens Lachen Lachen

ik ben benieuwd.........

er zijn mensen die zich belemmerd voelen als de slof aan de schouder zit, maar dat zijn over het algemeen mensen die de slof zowizo veel te strak hebben zitten....... en daar schaar ik jou niet onder........

probeer het eens, wie weet Lachen Lachen

maar jou inschattend, moet het niet echt een verandering zijn in het slofgebruik Lachen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:46

Bedankt allemaal voor de reacties enzo Lachen
Gelukkig is het paard waar ik dit topic over startte nog jong, en ze heeft echt wel capaciteit. Ik hoop dat ze binnen een paar jaar misschien een eigen baasje krijgt die met d'r aan de slag kan. Want idd zoals veel mensen al zeiden, een manegepaard kan niet zoveel met een slof. Al worden die bij ons op de manege wel keivaak gebruikt moet ik zeggen, zowel tussen de voorbenen als aan de zijkant..
Discussieer vooral verder Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:47

Maar wel een verandering in de werking ervan?
Ik heb tot nu toe goede ervaringen met hoe die nu zit, maar misschien kan het beter Verward

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:49

Tiessie schreef:
Ik had de slof er meer bij voor het laatste stukje opdrukken wat mijn ruin deed en dan kun je de slof gemakkelijk wat hoger bevestigen.

Ik voel me nu misschien heel erg dom, maar ik vraag het toch maar Haha!
Wat bedoel je met opdrukken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:49

Als het goed is Griebels, dan merk je weinig in de werking......... behalve dat de neerwaardse werking zeg maar "weg" is..

maar jou inschattende zit het ook niet in de neerwaardse werking maar meer in de begrenzende werking Lachen

Probeer het morgen maar eens, aan de singelstoten van het zadel.......

ben heel benieuwd

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:50

Tiessie schreef:
Een absolute voorwaarde als je met slof rijdt is uiteraard dat je paard ten alle tijde op je been direct naar voren gaat.

Daar heeft die van mij geen problemen mee Nagelbijten / Gniffelen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 21:55

KiWiKo schreef:
Als het goed is Griebels, dan merk je weinig in de werking......... behalve dat de neerwaardse werking zeg maar "weg" is..

maar jou inschattende zit het ook niet in de neerwaardse werking maar meer in de begrenzende werking Lachen

Probeer het morgen maar eens, aan de singelstoten van het zadel.......

ben heel benieuwd

Ik zal het proberen (mits instructrice eraan mee wil werken uiteraard Knipoog ) en hier een verslagje neerzetten over het verschil wat ik ervaren heb...
Nee ik gebruik hem niet voor de neerwaartse werking, maar voor het begrenzen, en soms ff wat harder door kunnen pakken ivm mijn schouder die niet mee werkt Boos!

Sommige denken nu misschien: harder doorpakken??
Mijn paard kan (nog) niet met zachte hand gereden worden. Het is al van 10kg in je handen hebben naar 5kg gegaan, maar ineens met zachte hand rijden gaat bij hem niet, omdat hij nog denkt dat hij op de renbaan is, en daar worden paarden met druk gereden Knipoog Een renpaard zonder druk kan niet rennen namelijk
Geleidelijk aan maken we die druk dus minder, vandaar ook dat nu nog mijn schouder het vaak begeeft.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 09:25

Nou Griebels is jouw paard een broer van die van mij ofzo??? Zag dat Elisa2 op mij gereageerd had en jij antwoordt gewoon wat ik zou antwoorden. Hardstikke lachen wordt het als ik hem niet om heb zeker in het begin, hij gaat snoeihard draven en ik moet alle zeilen bij zetten om hem onder me te houden laat staan dat ik m laag naar beneden krijg.

Grappig, dat een ander met blijkbaar hetzelfde soort paard dus gewoon voor je kan antwoorden en er dus op dezelfde manier mee omgaat, leuk om te lezen in ieder geval.

Ik lees hier meerdere mensen die bewust met een slof omgaan en ik kom ook tegenstanders tegen die wat voor uitleg je er ook aan geeft, blijven volhouden dat het niet nodig is. Die nodig ik uit om Harm te komen rijden! Zonder slof uiteraard.....