hoe rijden jullie je paard naar beneden(aan de teugel)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

reinandje

Re: hoe rijden jullie je paard naar beneden(aan de teugel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:25

ja ik zeg ook nioet dat mijn manier DE manier is daarom was ik benieuwd hoe andere mensen het doen en bij die van mij heeft het ook geen zin om haar vast te houden en been t egeven want dan kropt ze alleen maar der nek op en alleen druk houden heeft ook geen zin want dan word ze een beetje sloom dus ik vraag maar ontspan ook maar niet te veel anders raak ik de verbinding kwijt

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:49

Hoe lossen jullie het op als een paard (heel) erg voorwaarts is van zichzelf?
En met constante druk op de teugels, hoeveel druk bedoelen jullie dan precies?
Gewoon contact of net geen contact of net iets meer als net contact?

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:49

Ik heb leren rijden door de buitenteugel te begrenzen en ophoudingen in de binnenteugel te maken.
Door het gevoel zeer goed in het midden te houden en van binnenbeen naar buitenteugel te rijden.
Op zich ging het best goed alleen. Ik ben er nu mee opgehouden.
Er was toch teveel onrust in mijn manier van rijden teveel ophoudingen en teveel been wanneer ik hem van mijn hand moest afrijden.
Waardoor ik niet meer door kwam als ik nog is een hulp moest geven om een oefening te rijden.
Ik heb alles bij wijze van uitgedaan.
Sporen zweep.
En ben nu terug opnieuw aan het beginnen.
Eerst zien dat ik in evenwicht zit en zeker ook bij overgangen terug en voorwaarts rijden.
Nu na een week of 3 zo te rijden begint hij vanzelf mijn hand op te zoeken.
Zoals niki3 omschrijft.
Echter tis een hele omezwaai net omdat hij heel scheef begint te worden omdat de ruimte krijgt om te ontspannen maar wel voorwaarts moet blijven.
En ik zelf soms denk van had ik mijn spoortje maar of een flinke tik met de zweep.
Echter hij sluit zich voor heel de boel af en niks komt nog door.
Op de ontspannen manier sluit die zich helemaal niet af.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:32

Lara_Silver schreef:
Sorenna schreef:
Misschien moet ik het wat duidelijker uitleggen, ik laat hem eerst ontspannen draven aan een wat lossere teugel. Actief en voorwaarts. Dan neem ik de teugels op maat een geef kneepjes op de binnenteugel, op de buitenteugel hou ik wat druk. Zodra hij naar beneden komt ontspan ik mijn hand Knipoog Lijkt me niet echt een standaard manege manier Koe

Nee jij houdt eerst rekening met wat moet gebeuren om nageeflijkheid op te wekken en dan ga je het alsnog op een manier doen die gewoon niet zo netjes is tov je paard... Het is mijn mening dat lichte druk op beide teugels tot ze zakken om dit daarna te vervangen door stabiel contact beter is als het hoofd naar beneden werken door kneepjes in de teugels. (= mond bij iedere pas lastig vallen)
Nageeflijk is een effect dat tot stand komt door het paard, dat hoor je niet af te dwingen door het hoofd letterlijk naar onder te werken. Nageeflijkheid is de circulatie tussen de achterhand, het bit en de hand van de ruiter, contact (= lichte druk) is dan genoeg om het paard te laten zakken, dit gaat namelijk van zelf en niet op de manier waarop jij het beschrijft.

Hmm, je hebt ook wel een beetje gelijk. Maar nee ik zit hem niet voortdurend in de mond. Ik snap wat je bedoelt met wat er moet gebeuren eerst zeg maar, maar het lijkt alsof je nu bedoeld dat ik hem 'dwing' naar beneden te komen, ik geef zullke kleine kneepjes dat je het nauwelijks ziet maar m,n paard het natuurlijk wel voelt. Wanneer ik kneepjes geef en ze naar beneden komt en netjes aan de teugel komt ontspan ik mijn hand en is er óók een lichte teugeldruk. Dan doe ik dus zeg maar 'niets' met mijn handen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 01:20

Ik rij al een aantal jaren op een grote pony, heel sensibel en heel heet. Met de ontspannen manier geprobeerd hem nageeflijk te rijden. Soms lukte dat. Maar als ik dan van mijn instructrice, na het losrijden, hem iets meer moest oppakken, gaf hij niet meer na.
En vaak ook niet meer echt voor het been. Ging dan kort en snel lopen of bij een kuithulp ervan door schieten. Had dan ook niets meer in mijn handen, hij kroop achter de teugel.
Na de les van gisteravond, die ging niet prettig, niet voorwaarts en ook niet nageeflijk.
Vanmorgen eerst met de spoor hem voorwaarts gemaakt. Toen hij op een echte manier verruimde, de teugels erbij gepakt, hij gelijk met zijn hoofd omhoog(was nog geen echte druk op de teugels), De teugels iets korter gepakt, vastgehouden, laag met mijn handen, dus als het ware de weerstandbiedende hand, een goede spoorhulp gegeven. En na twee keer herhalen, kon ik mijn hand ontspannen en hij ging naar beneden. Hij was voorwaarts en volgde mijn hand.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:40