Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lara_Silver schreef:Sorenna schreef:Misschien moet ik het wat duidelijker uitleggen, ik laat hem eerst ontspannen draven aan een wat lossere teugel. Actief en voorwaarts. Dan neem ik de teugels op maat een geef kneepjes op de binnenteugel, op de buitenteugel hou ik wat druk. Zodra hij naar beneden komt ontspan ik mijn handLijkt me niet echt een standaard manege manier
Nee jij houdt eerst rekening met wat moet gebeuren om nageeflijkheid op te wekken en dan ga je het alsnog op een manier doen die gewoon niet zo netjes is tov je paard... Het is mijn mening dat lichte druk op beide teugels tot ze zakken om dit daarna te vervangen door stabiel contact beter is als het hoofd naar beneden werken door kneepjes in de teugels. (= mond bij iedere pas lastig vallen)
Nageeflijk is een effect dat tot stand komt door het paard, dat hoor je niet af te dwingen door het hoofd letterlijk naar onder te werken. Nageeflijkheid is de circulatie tussen de achterhand, het bit en de hand van de ruiter, contact (= lichte druk) is dan genoeg om het paard te laten zakken, dit gaat namelijk van zelf en niet op de manier waarop jij het beschrijft.