weten jullie... Als het echt zo rampzalig was... waarom leven al die andere jonge toppaarden nog... schijnbaar kán het. maar IK vind het niét normaal! Mij krijg je ook niet op een pony/paard vóór deze 3½ is! Het liefst neem ik ze pas aan bij 4.
Ligt eraan wanneer Sense er aan toe is. Ik zie haar er namelijk niet met 3 jaar al klaar voor zijn, ik denk dat als ze 3 is nog een zomer op het land gaat, en na de zomer is ze ruim 3,5 en dan gaat ze lekker aan de slag
bij ons maken we ze licht zadelmak met 2,5 a 3 jaar (zadel erop, longeren, en met 3 erop hangen stap en draf, en halthouden meer niet), dan dekken en dan een lekker de wei weer op, met 4 jaar echt aan de gang.
In de 'IJslanderwereld' is het vrij normaal te wachten totdat de paarden 4,5 - 5 jaar zijn.
Mijn merrie is ingereden met 5. Ons ruintje met 4,5. En daar had ik achteraf best spijt van. Na 2 maanden inrijden is hij dan ook meteen 2 maanden op vakantie geweest. Liever had ik met hem ook gewacht tot 5.
Ik heb mijn paard met 4,5 rustig ingereden(dat was in september) en heb ik 2 tot 3 x per week een half uur rustig gestapt(alleen harde/rechte bodem) op met af en toe een drafje, en natuurlijk grondwerk longeren etc.
Op het moment ben ik bezig hem aan het bit te laten wennen en 2 tot 3x per week in de bak te rijden, ook weer een half uur met stukjes draf en op rechte lijnen een galopje.
Ik ben van plan om begin maart clublessen te gaan nemen en ergens van de zomer een paar B wedstrijdjes te rijden.
Springen heb ik nog niet gedaan, vind ik ook nog te vroeg, en begin ik pas op de club mee zo af en toe(niet hoger dan 60 cm)
Zo doe ik het dus, en ik vind het op deze manier het beste.