Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky15

Re: Moet joun paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:42

Ik vind het erg fijn als ze naar beneden loopt Lachen
Zo heb ik niets in mijn handen en ze heeft de achterhand er mooi onder Knipoog
En het staat mooier / netter natuurlijkk

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:00

Als ik dressuur rij vind ik het toch wel heel erg belangrijk Bloos zo worden ze lekker los, en heb ik meer te zeggen. Die jonge van mij doet soms wel eens haar hoofd ongeveer recht omhoog en dan heb je niks meer, dan kun je niks meer, dus ik vind het fijner als ze nagevelijk lopen. Maar dan moet het niet getrokken zijn of iets, ik vind wel dat ze er zelf naar toe moeten komen en zelf je hand moeten gaan zoeken.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:54

Giorgio_x schreef:
Als ik dressuur rij vind ik het toch wel heel erg belangrijk Bloos zo worden ze lekker los, en heb ik meer te zeggen. Die jonge van mij doet soms wel eens haar hoofd ongeveer recht omhoog en dan heb je niks meer, dan kun je niks meer, dus ik vind het fijner als ze nagevelijk lopen. Maar dan moet het niet getrokken zijn of iets, ik vind wel dat ze er zelf naar toe moeten komen en zelf je hand moeten gaan zoeken.

Ik ook, maar met springen en buitenrijden hoeft het van mij niet.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:56

Dess schreef:
Giorgio_x schreef:

Ik ook, maar met springen en buitenrijden hoeft het van mij niet.

bij springen bij mij wel, omdat ik hem dan bter in de hand kan houden want hij wordt soms wat te vrllijk, mar met buitenrijden niet hoor!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:19

Nathan__ schreef:
ja een paart of ponie moet altijt aan de teugel lopen dat is beter voor zijn rug maar je mag hem NIET!!! in de krul trekken want dat is sielig Verdrietig !! en omdat het er ook beter uitsiet maar ook omdat het beter is voor zijn rug dus en ook omdat hij dan mooier uitziet en omdat het op wetstrijden mooier is en hij meer ontspannen loopt (voor meer informatie stuur mij maar een pb ik kan het goet uitleggen omdat ik daar les in krijg en elke week weet wat meer er over weeT!)

Let aub op je spelling. Lachen

Een paard hoeft niet persé 'aan de teugel lopen', als de nagevelijkheid er maar is!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:15

kimhaflinger schreef:
Ben heel benieuwd Pling Bij ons moet het in de les met eigen Duivel Tong uitsteken
Ik moet het soms met hulpteugels etc doen...... En jullie...???

Moet dat? dat vind ik nogal belachelijk.
Alsof je niet goed genoeg bent voor die les als je paard niet aan de teugel loopt.
En dus hang je er maar een hulpteugel aan.. met een hulpteugel dwing je je paard
om nagevelijk te lopen, terwijl het heel anders zou moeten zijn.
De eerste twee maanden dat ik Katinka reed ben ik nooit met nagevelijk rijden bezig geweest,
Ik heb heel veel geoefend op het feit dat ze beter voor het been moest worden, en goed aan de hulpen.
Want dat is de helft van het nagevelijk lopen. Zodra je paard goed aan de hulpen is, is het nagevelijk rijden veel makkelijker.
Het is ook een kwestie van goed bij elkaar rijden. Want als je je paard zo rijdt dat hij zn
achterhand er niet goed onder heeft, dan lukt het je ook niet om het nagevelijk te laten lopen.
Je rijdt je paard van achter naar voor met aan de teugel rijden, been geven, en van voor opvangen

tjerkepaed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:49

ja, maar zonder bijzetteigels ofzoiets. Gewoon met de hand & het been Tong uitsteken

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:51

Als je als 12 jarige op je manege leert dat je met hulpteugels moet rijden, dan zou ik maar eens van manege veranderen. dit klinkt niet best.

Bucalouas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:52

Bij mij MOET het niet maar ik vind het altijd wel prettig dus loopt hij altijd wel rond bij mij Haha!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:53

Inderdaad ja.
Onze instructrice besteed er ook veel aandacht aan, maar een paard of ruiter dwingen zal ze nooit. Simpelweg omdat een paard dan niet aan de teugel, maar in de krul loopt. Ze wil gewoon een ontspannen paard zien, dat lekker door de rug loopt en de hand van de ruiter opzoekt. Zagen moet je in haar les ook absoluut niet proberen.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:11

kimhaflinger schreef:
Ben heel benieuwd Pling Bij ons moet het in de les met eigen Duivel Tong uitsteken Ik moet het soms met hulpteugels etc doen...... En jullie...???

Dit vind ik heel fout klinken!
Je paard MOET in de les aan de teugel lopen, wat een onzin! Koe
Als je paard het niet doet en je gooit er dan maar hulpteugels aan omdat die dan wel aan de teugel loopt
vind ik nog dommer Clown
Als ik jou post lees, dan zijn de instructeurs in jou les wel helemaal fout bezig
Zijn ze wel gediplomeert?
Nageefelijk lopen houd niet in dat als jij een slof aan je paard gooit en hem strak zet,
dat hij dan nageefelijk is.
Inderdaad als je de vorige post's leest, is aan de teugel lopen niet even voor de mooiigheid,
ik hang een slof er aan en Voilaa..
Het is een veel groter begrip..

dodi459

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 13:00

Mijn pony heeft net pas geleerd om aan de teugel te lopen. Na een jaar wat rond gehobbeld te hebben in de bak gaan we nu serieus aan het werk! Ja

xxzjarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 14:02

Mijn pony hoeft niet als ik gewoon voor mezelf aan het rijden ben, aan de teugel te lopen. Knipoog
In de lessen zijn we nu steeds meer aan het proberen om het lekker te laten lopen.

Leila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:36

Liever dat die wel nagevelijk loopt. Is ook beter voor z'n rug natuurlijk. En ik vind het ook mooier.

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 23:13

Ik vind het maar een beetje een foute manege als jullie de paarden perse ''aan de teugel'' moeten rijden. Vooral als er vervolgens alles aan word gedaan met hulpteugels.
Jullie leren dus duidelijk niet het verschil tussen je paard nagevelijk laten lopen, of je paar met zoveel mogelijk hulpteugels in een houding te krijgen.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 07:27

jullie snappen niet wat ik bedoel, de hulpteugel heel lang, speciale hulpteugel zodat hij niet met zn hals LANG gaat lopen, en dan gaat ie uit zichzelf aan de teugel lopen...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:55

Mijn paarden 'moeten' ook aan de teugel ja.. Maar naar mijn idee loopt ieder paard aan de teugel als je hem lekker door zijn lijf laat lopen! Een paard kan nooit fijn aanvoelen als ie niet nageeflijk en dus aan de teugel is!

Santosww

Re: Moet jouw paardje aan de teugel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:40

die van mij ook, maar moeten tegelijkertijd wel nageeflijk en van achternaaar voren lopen... dus over de rug door de hals naar voren. Hulpteugels ben ik nooit nodig...

Sjaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:47

kimhaflinger schreef:
jullie snappen niet wat ik bedoel, de hulpteugel heel lang, speciale hulpteugel zodat hij niet met zn hals LANG gaat lopen, en dan gaat ie uit zichzelf aan de teugel lopen...

Ik snap prima wat je bedoeld. Lachen
Maar ik heb het gewoon niet zo op manege's en hun gebruik van hulpteugels . Knipoog
Deze uitspraak van jou vind ik ook niet heel erg kloppen eerlijk gezecht, je zegt dat de hulteugel heel lang is (dus amper functie) maar je pony loopt er wel meteen van aan de teugel?
Nou dan is de hulpteugel, niet lang genoeg OF je kan dit paardje/ponytje gemakkelijk zelf aan de teugel rijden met iets meer moeite. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:39

een paard gaat van geen enkel hulpmiddel dat aan de voorkant zit aan de teugel lopen.
Ze gaan er wel van in de krul lopen.

Ikdeliefsteh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 18:40

Sjaar schreef:
kimhaflinger schreef:

Ik snap prima wat je bedoeld. Lachen
Maar ik heb het gewoon niet zo op manege's en hun gebruik van hulpteugels . Knipoog
Deze uitspraak van jou vind ik ook niet heel erg kloppen eerlijk gezecht, je zegt dat de hulteugel heel lang is (dus amper functie) maar je pony loopt er wel meteen van aan de teugel?
Nou dan is de hulpteugel, niet lang genoeg OF je kan dit paardje/ponytje gemakkelijk zelf aan de teugel rijden met iets meer moeite. Knipoog

jij snapt het Bloos

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:46

Tsja het hoeft niet perse.Als het rijden goed gaat komt het vanzelf.Ik forceer niets.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:20

Ja alleen met dressuur, bij springen niet, ja af en toe even tussendoor als ik stap nageeflijk maken maar tussen de sprongen door niet Knipoog Gebruik ook geen hulpteugels!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 21:49

Aan de teugel in de zin van: slecht ruggebruik, niet ontspannen? Nee, nog niet misschien.

Wil wel dat ze ontspannen over d'r rug loopt, goed het bit aanpakt en op beenhulpen reageert, goed vwnw, wat vaak resulteert in aan de teugel, maar dan de goede manier.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:52

Ik vind het wel fijn als Gonda lekker ontspannen en nageeflijk loopt, maar aan de teugel hoeft niet. Ze is nu ook drachtig, dus ik doe het zoiezo al rustig aan met d'r. Knipoog