Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Re: Slofteugel, sporen; Waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:00

LisaB schreef:
Vanaf de M dressuur zijn sporen verplicht!!

Het is gelukkig wel toegestaan om met dummy's te starten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:00

Dus daar waar het ruitergevoel ophoudt, verschijnen de hulpteugels!
En er zijn natuurlijk ook wel mensen die hulpteugels met ruitergevoel kunnen gebruiken, maar dat zijn er helaas niet zo veel. Maar iedereen doet elkaar na en denkt dat het werkt Vork . Ze komen er ooit wel achter dat dat niet zo is...

Al ben ik helemaal geen geitenwollensokken typje, dat gepor en getrek vind ik walgelijk. Ik probeer op mijn manier mn paard netjes te rijden en volgens mij lukt dat heel aardig! Ik rijd graag met sporen, maar weet ze netjes te gebruiken. En het idd in het M verplicht, maar als je een spoor goed gebruikt is dat niet echt vervelender dan een ruiter die zijn benen niet stil kan houden zonder spoor of zijn paard bewerkt met een zweep.

En er wordt vaak onkundig met paarden om gegaan. Dat vind ik vreselijk. Maar zelf probeer ik een goed en net voorbeeld te zijn, want meer kan ik er helaas niet aan doen!

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 18:02

Even mijn bericht weg, het wordt zo'n ontduidelijk ding.

Laat ik het erophouden dat bij goed gebruik het moet kunnen, maar dat je eerst wel zonder moet proberen, en niet er te snel naar moet grijpen.

Hulpteugels zijn verder gewoon niet mijn ding.
Laatst bijgewerkt door Mariss op 29-12-07 18:05, in het totaal 2 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:03

Maar ik ben het wel met veel van jullie eens, als de ruiter het niet kan, binden ze er maar een elastiek aan ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:04

Mariss schreef:
[naam] schreef:
Dit zie ik dus niet zo, in welke gevallen het een goede oplossing is.
Ik wil niet zeggen dat ik élk paard kan rijden, absoluut niet. Maar ik heb wel een paar voorbeeldjes. VB 1: Een manegepony. Onwijs traag, stond stil en dan was er geen beweging meer in te krijgen, was niet in galop te krijgen.. Na ong anderhalf jaar er elke week op gereden te hebben kon ik alles met haar en liep ze in een normaal, regelmatig tempo. VB 2: Een verzorgpony. Héél druk, wilde niet rustig lopen en bleef wegrennen. Maar elke week ging het beter. Helaas na korte tijd gestopt met haar door tijdgebrek maar ik weet zeker dat dat beestje met geduld helemaal rustig kan worden. Het hoeft helemaal niet, sporen en alles. Geduld, doorzettingsvermogen en respect blijven het belangrijkste.. Daarmee kan je een héél eind komen, en dan is je paard ook nog blij met je, en kan je trots op jezelf zijn.

Ben ik helemaal met je eens, ik gebruik zelf geen sporen en ben ook niet van plan eraan te beginnen, maar ik snap wel dat mensen er soms naar grijpen omdat het toch kan helpen. Al vind ik zelf ook dat je niet het echte probleem oplost.
Elk geval is anders, ik heb zelf nooit met sporen gereden dus ik weet niet hoe dat voelt en ik weet niet hoe je het paard onder je erop voelt reageren.

Ik zou dat wel eens willen eigenlijk, een van die paarden rijden die hier in dit topic als 'niet goed te rijden zonder sporen' worden bestempeld..

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:06

Ben het wel met je eens, al heb ik zelf ook 3 maandjes ong. met elastiek gereden.

Waarom?
Ik merkte dat Kapi zonder elastiek d'r hoofd naar boven gooide en haar rug wegdrukte.
Toen heb ik d'r poosje met elastiek gereden, stiek zat zo los mogelijk maar ze liep wel ontspannen en liet d'r rug en nek los.

Sinds poosje rijd ik d'r weer zonder elastiek, en ze loopt nu lekker met haar rug ontspannen.

*Hoop niet dat ik heel bokt over me heen krijg nu Nagelbijten / Gniffelen .*
Laatst bijgewerkt door Melisjee op 29-12-07 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:09

Lizzle schreef:
LisaB schreef:
Vanaf de M dressuur zijn sporen verplicht!!

Dummy's zijn die sporen zonder "sporen"? (had ik al iets over gezegd, maar kende de naam ervoor niet)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:12

Lizzle schreef:
LisaB schreef:

Dummy's zijn die sporen zonder "sporen"? (had ik al iets over gezegd, maar kende de naam ervoor niet)

Ja precies, je hebt alleen het ronde ijzeren ding op je hak hangen. Je hebt ze ook nog met een ribbel randje aan de binnenkant van de hak, wat dus wel een beetje effect heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:19

Arabesk schreef:
Het gaat toch om de óefeningen die je rijdt, niet wat je aantrekt/erin stopt.

Precies. Dingen verplichten zoals sporen en stang&trens, of dus zelfs een bit, daar kan ik echt niet bij.
Het commentaar dat ik over me heen heb gehad toen ik nog wedstrijden reed....

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:21

Inderdaad waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan, waarom zou je de confrontatie en frustratie opzoeken bij je paard. Ik hang er liever even een slof om dan dat ik uren in gevecht ben met hem.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:21

Afbeelding

Zo reed ik Kaap, nou mogen jullie zeggen of jullie 'm te strak vinden of niet.

Vaak is het niet nodig nee, maar als het alleen maar positiever blijkt?

veerlefellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:22

ik vind dat een hulpteugel er te gauw word bij gepakt ow heeft mijn paard geen stille aanleuning of gooit hij met zijn kop of laat hij niet los?
allemaal dongen die aan de voorkant gebeuren.... en de achterkant dan....die is er ook nog maar dat zie je minder goed want tja als het paard met zijn hoofd in de krul loopt maar zijn achterhand er niet onderheeft ziet het voor de onervaren ruiter al ''mooi'' uit maar hij loopt met zijn kop in de lucht maar gebruikt zijn rug+achterhand goed dan word het gelijk gezien als''onervaren'' of''niet correct''

ik heb mijn paard ong. 4x met slof gereden in 1 week dan omdat aangezien zij heel fris is en veel schrikt dan gaat ze heel hard rennen en met de slof had ik haar iets sneller terug dit heb ik gedaan omdat ik haar een tijdje niet heb kunnen rijden althans niet heel veeel en aangezien ze met het koude weer nog frisser is leek het me beter voor mijn eigen veilig heid haar un paar daagjes met slof rijden en nu rij ik haar weer de hele week en is ie er weer af en ik moet zeggen ik had haar veel sneller terug maar merk niet veel speciaals behalve dat haar aanleuning in de stap stiler is geworden

ik krijg hier zeker veel vommetaar over maar heb zo beetje mijn verhaal uitgelegd

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:22

ikenindi schreef:
dat ligt aan jouw rijkunst. waarom pest je je paard dan met sporen?

Nou nee, mijn paard is nou eenmaal niet de normaalste Lachen Hij heeft een hanentred dus loopt nogal wankel, en uit zichzelf ook.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:24

cle0o_o0 schreef:
Inderdaad waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan, waarom zou je de confrontatie en frustratie opzoeken bij je paard. Ik hang er liever even een slof om dan dat ik uren in gevecht ben met hem.

Ik denk dat velen daar de mist in gaan, dat mensen denken van: Ohw, laten we m'n paard strak in de slof binden zodat hij netjes loopt.
Dat zie ik wel 'ns, en dat gaat me wat te ver Knipoog .
Laatst bijgewerkt door Melisjee op 29-12-07 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:24

cle0o_o0 schreef:

Dan verliest je paard het 'gevecht' dus op een oneerlijke manier. En lijkt het bovendien maar dat je het 'gevecht' gewonnen hebt, want echte ontspanning en aanleuning kan er dan niet zijn.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:26

Veerlefellow: De achterhand hebben we goed aan gewerkt, als ze lekker ontspannen loopt plaatst ze die er ook wel onder. Maar als ze d'r rug wegdrukt en ook de achterhand laat slingeren, en ze dat met een los elastiek niet doet: dan rijd ik d'r wel even met elastiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:27

Melisjee schreef:
http://img261.imageshack.us/img261/5279/evtvd3.jpg

Zo reed ik Kaap, nou mogen jullie zeggen of jullie 'm te strak vinden of niet.

Vaak is het niet nodig nee, maar als het alleen maar positiever blijkt?

Je elastiek zit zeker niet strak, maar je binnenhand mag wel wat vriendelijker. Verder vind ik dit ook geen ontspannen - goed over de rug gereden beeld geven..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:33

RedPassion schreef:
cle0o_o0 schreef:

Dan verliest je paard het 'gevecht' dus op een oneerlijke manier. En lijkt het bovendien maar dat je het 'gevecht' gewonnen hebt, want echte ontspanning en aanleuning kan er dan niet zijn.

Ik voel mijn paard vaak steeds ietsjes strakker worden en voordat hij te strak en gespannen is rijd ik heb een dagje met slof, ik ga dus helemaal geen gevecht aan. Ik kan Maiko prima ontspannen rijden met slof en ik weet zeker dat deze manier ontspannender is voor Maiko dan een uur lang moeilijk doen voordat hij eigenlijk loslaat na heeeel veel spanning.
Laatst bijgewerkt door CleovG op 29-12-07 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:35

Een uur lang TREKKEN voordat hij eindelijk loslaat ?! Nagelbijten / Gniffelen

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:36

Melisjee schreef:
cle0o_o0 schreef:

Ik denk dat velen daar de mist in gaan, dat mensen denken van: Ohw, laten we m'n paard strak in de slof binden zodat hij netjes loopt.
Dat zie ik wel 'ns, en dat gaat me wat te ver Knipoog .

Het gaat me niet om het netjes lopen, maar over het loslaten in zijn lijf. EN ja dat lukt met een slof erbij super goed.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:37

Juul schreef:

idd duidelijk een opmerking die nergens op slaat ,
en daarmee geef je MI aan dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent

mensen die nog steeds denken dat je aan de teugel rijden met je handen doet.... slaan echt volledig de plank mis ...

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:38

Juul schreef:

Oke, dit is even overdreven, maar je snapt mijn punt vast wel. Eventjes een slof eraan en geen enkel probleem of geen slof eraan en eerst spanning hebben voordat je ontspanning hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:39

cle0o_o0 schreef:
[naam] schreef:

Oke, dit is even overdreven, maar je snapt mijn punt vast wel. Eventjes een slof eraan en geen enkel probleem of geen slof eraan en eerst spanning hebben voordat je ontspanning hebt.

Ik snap je punt absoluut niet. Hoe denk jij dat je een paard nageeflijk laat lopen ZONDER hulpmiddelen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:40

cle0o_o0 schreef:
Ik voel mijn paard vaak steeds ietsjes strakker worden en voordat hij te strak en gespannen is rijd ik heb een dagje met slof, ik ga dus helemaal geen gevecht aan. Ik kan Maiko prima ontspannen rijden met slof en ik weet zeker dat deze manier ontspannender is voor Maiko dan een uur lang trekken voordat hij eigenlijk loslaat na heeeel veel spanning.

Je noemt het zelf een gevecht, vandaar dat ik het woord ook gebruik. En trekken?
Als hij niet kan ontspannen zonder slof is het ook echt geen ontspanning als die slof er wel aan zit hoor.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:41

Mijn paard is super los en ik kan hem perfect nageeflijk laten lopen zonder hulpmiddelen maar als we wat moeilijkere oefeningen doen kan maiko de dagen erna wel eens strak worden en dan doe ik er liever even een slof aan. En misschien snappen jullie het niet, maar dat is jullie probleem.