wat vinden jullie van fjordenin de sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: wat vinden jullie van fjordenin de sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:11

Als de ruiter het leuk vindt en als de fjord het leuk vindt, waarom niet? Volgens mij worden wedstrijden nog steeds gereden omdat het leuk is. Op elk paard is tenslotte wel iets aan te merken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:16

mij kan dat dus niks schelen. ik wil ook niet olympisch worden. maar gewoon als amateur in de z te komen met een haf vind ik veel leuker dan met een kwpner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:36

Jij hebt ook een lekkere Haf lopen, moet ik zeggen. Ik zat echt te genieten toen ik in je profiel foto's bekeek... Lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:34

thnx:) We werken er ook hard aan Lachen en we helpen elkaar. We zijn natuurlijk ook heel trots op elkaar Haha!

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:04

girlchat11 schreef:
De meeste jury's vinden het niks als er een fjort haf of fries in de ring loopt alleen omdat ze het niet mooi vinden. en daardoor behaald de combinati niet de punten die ze verdienen. snap je

Hier ben ik het niet mee eens.... Als je een nette proef rijdt, dan krijg je ook de punten daarnaar. Op wat voor een paard je ook rijdt, haflinger, fries, fjord of kwpn. Tenminste, dat heb ik altijd ervaren met mijn haf!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:14

Tja, ik moet eerlijk toegeven dat ik de meeste fjorden ook niet echt geweldig vind in de sport.. Het rare daarvan is dan weer, dat ik zelf L2 start met mijn fjord. Waarom zou je je dan afvragen? Op de een of andere manier zijn we voor de fun gestart, met moeite wat winst gereden in de B, waarna het ineens heel hard ging. De hele B hebben we uitgereden met vele prijzen. Daarna de L1 ook helemaal uitgereden, ook met veel prijzen, binnen een zomerseizoen en mét een 12de plaatst op de friese kampioenschappen. Nu net L2 gestart en ook alweer winst.

Ik moet wel toegeven, een fjord is gewoon minder dan een ander paard. Niet dat ik iets tegen fjorden heb, maar ik ken zelf de verschillen heel goed. Naast mijn fjord heb ik ook nog een paard wat al M2 heeft gelopen, veel meer uitstraling heeft, veel mooiere gangen heeft. Dit paard is gewoon makkelijker te rijden, en dan doel ik niet op het feit dat fjorden soms hard in de mond zijn, want dat is die van mij totaal niet, maar dan doel ik er meer op dat ik mijn andere paard gewoon makkelijker dingen kan laten uitvoeren, makkelijker zijn spieren kan rekken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben enorm trots op mijn fjord, die ik alles zelf heb moeten leren, maar ik wet ook haar mindere punten. Juist daarom zijn wij zo'n goed duo. Ik weet dat zij minder is in zijn middengangen, maar daar in tegen is zij wel heel rustig in zijn aanleuning en kan zij de oefeningen zoals gebroken lijnen en slangenvolte's altijd voor een 7 of 8 uitvoeren, omdat ze gewoon los is en heel precies naar mij kan luisteren.

Ik vind fjorden in de sport dus wel kunnen, en er zijn genoeg fjorden die zeker hun proeven hardstikke netjes kunnen lopen, maar ik snap de 'tegenstanders' ook wel. Als ik met mijn paard op wedstrijd ben dan kijkt er niemand naar mijn proef *buiten mijn vader om* en als ik met mijn fjord tussen de paarden L2 kom starten dan staat ineens de halve kantine aan de zijkant. Vinden ze het knap dat ik daar ben gekomen, maar geloof mij, mijn fjord is soms 10 x zo makkelijk en rustig als mijn andere paard.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:06

ik vind het niet zo mooi als bij een warmbloed zoals een hannoveraan want ze zijn eigenlijk mmeer het type (vind ik Vingers aflikken ) dat op buitenrit gaat en een beetje recreatief maar sommige fjorden kunnen het wel. Pling Tong uitsteken

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:43

Alles kan en alles mag. Er staat in geen enkel reglement hoe een paard er uit moet zien om deel te kunnen nemen. Als ik een fjord zie lopen op een wedstrijd vind ik ze vaak niet erg indrukwekkend. Het doet vaak wat sloom en lomp aan vind ik. Ik zie liever warmbloedigere paarden en pony's met elegantere bewegingen. Maar als paard en ruiter er lol in hebben, waarom niet? Ik denk alleen dat wanneer je echt ambities hebt in de sport, dan je dan beter een meer sportgerichte pony kunt nemen. Al zijn er natuurlijk wel fjorden die M of Z halen, en een enkele uitzondering die ook wel echt leuk kan bewegen. Maar als je echt sportambities hebt is de kans groter dat je verder komt met een voor de sport gefokte/warmbloedigere pony/paard dan met een fjord. En als je lekker af en toe voor de lol een proefje wil starten, een buitenritje wil maken, je pony voor een karretje wil zetten etc. dan is een fjord weer heel geschikt. Elk paard/ras heeft zo weer zijn eigen kwaliteiten.

rinske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:23

Ik zou niet weten waarom een Fjord minder zou zijn als een Warmbloedpaard ? Als ruiter en paard plezier in de wedstrijden hebben, dan zie ik geen probleem! Er zijn ook wel fjorden die hoog kunnen komen in de dressuur. Denk maar aan Taco & Guusje! Lachen

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 11:12

Ik vind het stoer om een Fjord in de sport te zien:).

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:15

Ik vind het kunnen, maar niet echt leuk om te zien tussen al die echte sportponys . Knipoog

Noortje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:17

Als we het hier over paardensport hebben en binnen paard in de paardensport alle rassen zijn inbegrepen, dus ook fjord, tinker, shetlander.. Wat het geval is omdat paard een algemeen woord is, vind ik dat ALLE paardenrassen in de sport kunnen, zolang de combinatie klopt. Vind het geweldig om alle verschillende rassen in de sport te zien en ook paarden met afstamming onbekend en kruisingen en dergelijke. Zolang je maar plezier hebt...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:39

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 16:13

Ik vind dat elk type paard en pony 'thuishoort' in de basisdressuur. Natuurlijk ben je soms in je nadeel als combinatie, maar ik moet toegeven dat ik er tot nu toe absoluut nooit nadelig commentaar van de jury over heb gehad. Ik denk wel dat het over het algemeen eerder ophoud voor een Fjord in de sport dan voor een dressuurgefokt paard, maar het gaat uiteindelijk altijd om het plezier van de combinatie.

Ik vind het jammer dat er altijd zo'n onderscheid in moet worden gemaakt, vaak door de combinatie zelf als je het mij vraagt. Hoevaak ik niet op Bokt lees dat mensen worden afgerekend op de Fjordheid van hun paard, wat in mijn ogen vaak een excuus voor een slechte proef kan zijn. Als ik een slechte proef rijd komt dat niet doordat Barry een Fjord is of een manegepony, dan komt dat doordat ik het verprutst heb. Een paard is een paard. Natuurlijk zijn de middengangen vaak wat lastiger, of een opgekropte hals, maar ik denk dat elk paard zo zijn mindere kanten heeft en iedereen moet even hard zijn best doen om een zo mooi mogelijk resultaat te krijgen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:33

Ik vind fjorden sowieso niets voor mij eigenlijk, ik heb er gewoon niks mee Lachen En het ligt eraan wat voor sport natuurlijk. Maar met dressuur vind ik ze er vaak erg "proppig" uitzien zeg maar, een soort van tonnetje op pootjes Tong uitsteken

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:34

Liseef schreef:
Ik vind fjorden sowieso niets voor mij eigenlijk, ik heb er gewoon niks mee Lachen En het ligt eraan wat voor sport natuurlijk. Maar met dressuur vind ik ze er vaak erg "proppig" uitzien zeg maar, een soort van tonnetje op pootjes Tong uitsteken

Dan zijn ze gewoon veel te dik Haha!

Mijn pony's zijn echt geen tonnetjes pootjes Clown

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:09

Ja oke Tong uitsteken Maar over het algemeen is hun bouw ook wel een beetje zo Tong uitsteken Rond lichaam, kortere benen... Dus dan kan het nog wel eens zo overkomen, alleen bij de een heel erg en bij de ander helemaal niet natuurlijk Lachen Maar ook wel door de kortere hals kunnen ze zo overkomen denk ik Tong uitsteken

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 11:11

Elk paard kan toch mee lopen? Waarom een Fjord dan niet ?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 17:31

ik kan de link van die grand prix fjord niet openen. jammer had ik wel graag willen zien

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:07

Super! Ja
Ik vind het eigenlijk wel stoer als je met een paardje de dressuur in gaat die daar lichamelijk niet zo op gebouwd is. Knipoog
Go jij! Go jij!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:21

Ik vind een fjord in de sport, mits goed getraind en correct gereden super Haha!
Mijn eigen fjord ben ik aan het voorbereiden op de Z1 en ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik de mazzel heb met een binnen het ras redelijk getalenteerd exemplaar. Ben me ook bewust van de beperkingen in de bouw van een fjord ten opzichte van goed gebouwde dressuurgefokte rijpaarden. Desondanks presteert mijn fjord op wedstrijden prima, en zitten wij zelfs nu in de M2 nog in de prijzen tussen de rijpaarden. Het stabiele karakter, het zich laten rijden en de mogelijkheden om te sluiten in de oefeningen maken het onvermogen om een mega uitgestrekte gangen te laten zien echt wel goed. Ieder paard heeft zijn sterke en minder sterke kanten tenslotte.
Ik ben me er wel van bewust dat een groot deel van de fjorden door hun bouw deze mogelijkheden niet heeft. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen als ik nogal tank achtige slecht getrainde exemplaren met korte pootjes door de ring zie gaan de tranen me ook wel eens in de ogen springen.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 22:15

ik ben juist voor zo'n rassen (fjord, haflinger e.d) in de sport. Ik vind het juist knap als je met zo'n ras goed presteert op een wedstrijd.
Veel mensen zijn er vaak negatief over, maar waarom zie je dan ook fjorden in de Z lopen, als ze het niet zouden kunnen?
Niet iedere fjord kan het, maar als hij het kan, waarom zou je het dan niet doen

Ik vind het juist heel leuk uitzien altijd

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:23

Een fjordenpaard is een paard. En elk paard heeft volgens mij de nodige basis dressuur nodig. Dus waarom geen fjord in de ring? Vind het trouwens een mooi zicht om een fjord te zien dresuren.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:08

claud1 schreef:
Alles wat 4 benen heeft en hinnikt mag van mijn part de ring
in.... als de ruiter en het beestje samen een mooie proef rijden super toch????

Helemaal mee eens, en ik vind het heel leuk een fjord of koudbloed in de ring, wat afwisseling.

Ik rijd met mijn fjord Bjorn in de M1(dat is heel snel gegaan en we hebben ook aardig wat prijzen in de wacht gesleept ook tussen de warmbloeden), we hebben helaas een trailer ongeluk gehad en hij is daarna nooit meer zo goed gaan lopen als hij daarvoor deed,(komt hopelijk wel weer) hij heeft heel lang op rust gestaan en massages enz. gehad maar ik pak hem nou weer rustig op.
Bjorn is heel lenig en heeft goede gangen alleen ook voor een fjord heel voorwaarts en schrikkerig (al krijg ik op dat voorwaartse veel positief commentaar van de jury, maar zelf vind ik het soms wat minder, soms is hij in de ring een beetje te , en als hij schrikkerig is kan ik de proef niet goed rijden, ik krijg hem dan niet rustig en dat gaat dan ten koste van mijn proef dat is zijn/ons nadeel, als hij iets in zijn hoofd heeft krijg ik het er niet uit en als hij dat heeft dan kan ik ook wel eens als laatste eindigen).

De meeste fjorden kunnen nooit zo'n goede middendraf laten zien als de meeste kwpn-ers, of andere middengangen maar de meeste fjorden hebben wel het voordeel dat ze over het algemeen wat rustiger zijn, en zo zijn er meer voor en nadelen van elk ras.

Ik vind een warm of koudbloed die een mooie proef laten zien beide mooi.
Ik vind niet alle fjorden in de sport mooi of goed maar er zijn er best wel wat die leuk mee lopen Haha!

Ik heb zelf nog een andere fjord Par, die heb ik tot het L2 met wat winstpunten gereden, die heb ik uit de sport gehaald, omdat hij niet kon meekomen, te stijf, hij heeft ook een heel verleden, ik rijd hem op het moment weinig maar wie weet komt dat weer en als het dan wel lekker gaat ga ik misschien ook ooit weer met hem starten? Ik vond het toen een hele uitdaging om met hem te gaan sterten omdat hij zo'n moeilijk karakter had en ik moet zeggen dat de wedstrijden hem goed hebben gedaan.

Vroeger heb ik ook nog een fjord gestart Mistral, en die kon super lopen, heel vaak in de prijzen en die kon de middendraf, voor een fjord super, helaas heb ik die moeten laten afmaken omdat hij ziek was.
Maar ik heb zelf ook warmbloeden gehad, maar ik ben gewoon erg gek van fjorden, misschien komt dit ook wel omdat ik half Noors ben Knipoog Haha!

Ik vind gewoon dat iedereen lekker moet gaan starten met zijn paard, als je dat wilt, wat voor paard het ook is, het gaat toch om het plezier wat wij en onze paarden eraan beleven Knipoog . En....dressuur is goed voor elk paard, alleen moet je je paard niet overvragen!!!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:13

Goofy44 schreef:
Ik zou zeggen juist wel. Als een Fjord wat betreft dressuur het gevraagde kan uitvoeren en dat is waarop je beoordeeld zou moeten worden, dan is dat alleen maar een compliment.

De vraag is niet wat de persoonlijke smaak, voorkeur, mode, hype, gril is bij het beoordelen van dressuur. Het gaat erom of je de gevraagde oefeningen goed doet. Daar moet je primair op beoordeeld worden.

Als een paard wat meer of minder uitstraling of de bouw wel of niet mee heeft, dan zou dat voor wat betreft de beoordeling van een dressuur oefening voor wat betreft de uitvoering geen verschil mogen maken. Er zijn mensen die een Fjord liever niet in de dressuur ring zien om tal van (verkeerde) redenen. Over smaak valt niet te twisten, dat is erg subjectief.

Er zijn paarden waarvoor dressuur op wat hoger niveau wat gemakkelijker zou kunnen zijn dan voor een Fjord. Met een Fjord zou je zo tot de Z2 kunnen doorrijden..... en feitelijk is dat een groter compliment dan iemand die met een warmbloedpaard, wat dan dressuur gefokt paard, ook de Z2 doet of doorrijdt. Je moet niet alleen rijkunstig bewijzen dat je het goed doet, je rijdt ook tegen meningen, emotie van andere mensen die vinden dat dressuur alleen voor dressuurpaarden zou zijn. Wat onzin is natuurlijk......

Er zijn een paar hele goede voorbeelden van amazones die het op een Fjord ver geschopt hebben.

Helemaal mee eens Knipoog

Maanling schreef:
, ik raak juist méér onder de indruk als ik een fjord netjes zie lopen en waarbij alles klopt dan als ik zo'n bloedpaard zie lopen.
Ik ook Knipoog Haha!

Wanted2003 schreef:
Gangen, souplesse

Souplesse zullen veel fjorden waarschijnlijk minder hebben dan een warmbloed maar gangen??? Kijk eens naar Banshee die heeft mooie gangen, en mijn Bjorn haalt ook geregeld 7-ens voor de gangen (heel soms voor stap en galop een 8, en heel soms voor de draf een 6 maar meestal een 7) en zo zijn er wel meer fjorden, ook al zijn er ook vast met mindere gangen maar dat is bij warmbloeden ook).
Maar....ik moet zeggen dat ik bij veel paarden (warm of koudbloed) jammer vind dat ze toch hoog scoren omdat ze de oefening goed doen maar niet lekker door hun lijf lopen.

Wanted2003 schreef:
Dressuur is en blijft een jurysport en een kwestie van smaak. Dus wanneer een jurylid niet van fjorden houdt denk ik inderdaad niet dat je bovenaan zal eindigen

Maar dat is toch belachelijk, het gaat om de oefening en hoe het paard loopt en niet om hoe het paard eruit ziet!!! Gelukkig zijn er ook genoeg juryleden die kijken naar de kwaliteit van de proef en niet naar het paard Knipoog

Yamcha schreef:
Wel vind ik dat de jurering voor warm- en koudbloeden gelijk moet zijn. Ook een Fjord zal een middendraf moeten zien, en geen gedribbel, net als een warmbloed Lachen
Een koudbloed zal uiteindelijk op buiging en verzameling en uitstrekken te kort komen. Maar wanneer is dat? Wss pas in de Z.
eens!!!

Yamcha schreef:
Maar voor een uitgestrekte draf, die door beide correct is uitgevoerd, zal een warmbloed wss hoger scoren, simpelweg omdat die het meer laat zien. Dat heeft dan niks met partijdigheid te maken, wel met het tonen van het gevraagde.

ook eens!!!

Yamcha schreef:
Als er een houterige Fjord loopt, en een supergetalenteerde warmbloed, dan zijn wij met z'n allen voor de Fjord.
.

Hier ben ik het niet mee eens, als er een houterige fjord loopt hoort natuurlijk de supergetalenteerde warmbloed te winnen. Maar er zijn ook getalenteerde koudbloeden en minder getalenteerde warmbloeden Knipoog

Yamcha schreef:
Dat ben ik zonder meer met je eens.
Maar die Fjord die dan netjes van de hand af loopt, en een nette proef rijdt, moet dan imo ook meer punten rijden als de ruiter met de warmbloed die zit te rukken en te plukken.

Eens!!!

Natuurlijk zijn alle paarden even waardig!!!

lailapri schreef:
. Een wedstrijd is dus eigelijk alleen een test of je paard de oefeningen in volgoorde kent om zo beter zijn lijf te leren gebruiken een soort eindtest en tevens een hou vast. Helaas ook een competitie strijd )had van mij wel weg gelaten mogen worden tot een bepaald niveau, onervaren mensen gaan nu namelijk soms rare dingen doen om hun paard klaar te maken voor een wedstrijd ipv een paard lekker te trainen en als afsluiting een proef te rijden en zo je winstpunten bij elkaar te sparen. Verder is het onze taak te zorgen dat het dier lekker in zijn vel zit en de oefeningen kan uitvoeren, een goed gebit hoort daar ook bij. Ik zie nog maar al te vaak paarden waarvan het duidelijk is dat ze een probleem hebben met het gebit maar volgens de eigenaar is er dan net een tandheelkundige bijgeweest. (vaak noemen die mensen zich ook nog tandarts en zijn helemaal geen arts).
Ik vraag me dan af hoeveel goede mensen er zijn die een paard echt kunnen helpen.
Zo willen sommige ook niet met een serieus oog naar een fjord kijken en zijn die bij voorbaat al onderhoudsvrij, maar ook aan fjorden kan een hoop mankeren.

De fjord wordt steeds meer een rijpaardje, en dus de taak aan de ruiter het zodanig te trainen dagt het ook een ruiter kan dragen en waarom mag het niveau niet getest worden op wedstrijd?

Helemaal waar Knipoog

Ninx schreef:
juist leuk dat mensen het paard rijden dat ze gewoon tot hun beschikking hebben.... wat voor paard dat ook is, niet dat moeilijke gedoe terwijl je toch eigenlijk maar een "hobby-bob" bent. Het is een lust om naar te kijken (weg met die eenvormigheid) en een flinke uitdaging voor ruiter en paard, lekker laten lopen dus. Zodra je op internationaal niveau zou willen presteren zul je toch naar een ander type paard moeten omkijken. Maar de "hobby ruiters"... gedragen zich op wedstrijden nog wel eens wat hautain en iemand op een fries, haflinger en fjord heeft daardoor niet altijd een leuke dag. Jammer..... ik kan erover mee praten.

Eens Knipoog

girlchat11 schreef:
uitgetrekte draf toond zonder het overdreve voorbeengebruik ik veel mooier vind dan die een draf laat zien met veel te veel voor been aktie en totaal geen achterbeen gebruik.

Daar heb je gelijk in, het moet allemaal te spectaculair zijn en het achterbeen komt niet altijd goed mee.

lailapri schreef:

Geweldig Haha!

Lizzle schreef:
. Als ik een slechte proef rijd komt dat niet doordat Barry een Fjord is of een manegepony, dan komt dat doordat ik het verprutst heb. .

Idd. meestal ligt het aan de ruiter.
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 28-12-07 10:52, in het totaal 11 keer bewerkt