Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
en we helpen elkaar. We zijn natuurlijk ook heel trots op elkaar
girlchat11 schreef:De meeste jury's vinden het niks als er een fjort haf of fries in de ring loopt alleen omdat ze het niet mooi vinden. en daardoor behaald de combinati niet de punten die ze verdienen. snap je
) dat op buitenrit gaat en een beetje recreatief maar sommige fjorden kunnen het wel.
En het ligt eraan wat voor sport natuurlijk. Maar met dressuur vind ik ze er vaak erg "proppig" uitzien zeg maar, een soort van tonnetje op pootjes
Liseef schreef:Ik vind fjorden sowieso niets voor mij eigenlijk, ik heb er gewoon niks meeEn het ligt eraan wat voor sport natuurlijk. Maar met dressuur vind ik ze er vaak erg "proppig" uitzien zeg maar, een soort van tonnetje op pootjes

Maar over het algemeen is hun bouw ook wel een beetje zo
Rond lichaam, kortere benen... Dus dan kan het nog wel eens zo overkomen, alleen bij de een heel erg en bij de ander helemaal niet natuurlijk
Maar ook wel door de kortere hals kunnen ze zo overkomen denk ik

claud1 schreef:Alles wat 4 benen heeft en hinnikt mag van mijn part de ring
in.... als de ruiter en het beestje samen een mooie proef rijden super toch????
. En....dressuur is goed voor elk paard, alleen moet je je paard niet overvragen!!! 
Goofy44 schreef:Ik zou zeggen juist wel. Als een Fjord wat betreft dressuur het gevraagde kan uitvoeren en dat is waarop je beoordeeld zou moeten worden, dan is dat alleen maar een compliment.
De vraag is niet wat de persoonlijke smaak, voorkeur, mode, hype, gril is bij het beoordelen van dressuur. Het gaat erom of je de gevraagde oefeningen goed doet. Daar moet je primair op beoordeeld worden.
Als een paard wat meer of minder uitstraling of de bouw wel of niet mee heeft, dan zou dat voor wat betreft de beoordeling van een dressuur oefening voor wat betreft de uitvoering geen verschil mogen maken. Er zijn mensen die een Fjord liever niet in de dressuur ring zien om tal van (verkeerde) redenen. Over smaak valt niet te twisten, dat is erg subjectief.
Er zijn paarden waarvoor dressuur op wat hoger niveau wat gemakkelijker zou kunnen zijn dan voor een Fjord. Met een Fjord zou je zo tot de Z2 kunnen doorrijden..... en feitelijk is dat een groter compliment dan iemand die met een warmbloedpaard, wat dan dressuur gefokt paard, ook de Z2 doet of doorrijdt. Je moet niet alleen rijkunstig bewijzen dat je het goed doet, je rijdt ook tegen meningen, emotie van andere mensen die vinden dat dressuur alleen voor dressuurpaarden zou zijn. Wat onzin is natuurlijk......
Er zijn een paar hele goede voorbeelden van amazones die het op een Fjord ver geschopt hebben.

Maanling schreef:Ik ook, ik raak juist méér onder de indruk als ik een fjord netjes zie lopen en waarbij alles klopt dan als ik zo'n bloedpaard zie lopen.

Wanted2003 schreef:Gangen, souplesse
Wanted2003 schreef:Dressuur is en blijft een jurysport en een kwestie van smaak. Dus wanneer een jurylid niet van fjorden houdt denk ik inderdaad niet dat je bovenaan zal eindigen

Yamcha schreef:eens!!!Wel vind ik dat de jurering voor warm- en koudbloeden gelijk moet zijn. Ook een Fjord zal een middendraf moeten zien, en geen gedribbel, net als een warmbloed
Een koudbloed zal uiteindelijk op buiging en verzameling en uitstrekken te kort komen. Maar wanneer is dat? Wss pas in de Z.
Yamcha schreef:Maar voor een uitgestrekte draf, die door beide correct is uitgevoerd, zal een warmbloed wss hoger scoren, simpelweg omdat die het meer laat zien. Dat heeft dan niks met partijdigheid te maken, wel met het tonen van het gevraagde.
Yamcha schreef:Als er een houterige Fjord loopt, en een supergetalenteerde warmbloed, dan zijn wij met z'n allen voor de Fjord.
.

Yamcha schreef:Dat ben ik zonder meer met je eens.
Maar die Fjord die dan netjes van de hand af loopt, en een nette proef rijdt, moet dan imo ook meer punten rijden als de ruiter met de warmbloed die zit te rukken en te plukken.
lailapri schreef:. Een wedstrijd is dus eigelijk alleen een test of je paard de oefeningen in volgoorde kent om zo beter zijn lijf te leren gebruiken een soort eindtest en tevens een hou vast. Helaas ook een competitie strijd )had van mij wel weg gelaten mogen worden tot een bepaald niveau, onervaren mensen gaan nu namelijk soms rare dingen doen om hun paard klaar te maken voor een wedstrijd ipv een paard lekker te trainen en als afsluiting een proef te rijden en zo je winstpunten bij elkaar te sparen. Verder is het onze taak te zorgen dat het dier lekker in zijn vel zit en de oefeningen kan uitvoeren, een goed gebit hoort daar ook bij. Ik zie nog maar al te vaak paarden waarvan het duidelijk is dat ze een probleem hebben met het gebit maar volgens de eigenaar is er dan net een tandheelkundige bijgeweest. (vaak noemen die mensen zich ook nog tandarts en zijn helemaal geen arts).
Ik vraag me dan af hoeveel goede mensen er zijn die een paard echt kunnen helpen.
Zo willen sommige ook niet met een serieus oog naar een fjord kijken en zijn die bij voorbaat al onderhoudsvrij, maar ook aan fjorden kan een hoop mankeren.
De fjord wordt steeds meer een rijpaardje, en dus de taak aan de ruiter het zodanig te trainen dagt het ook een ruiter kan dragen en waarom mag het niveau niet getest worden op wedstrijd?

Ninx schreef:juist leuk dat mensen het paard rijden dat ze gewoon tot hun beschikking hebben.... wat voor paard dat ook is, niet dat moeilijke gedoe terwijl je toch eigenlijk maar een "hobby-bob" bent. Het is een lust om naar te kijken (weg met die eenvormigheid) en een flinke uitdaging voor ruiter en paard, lekker laten lopen dus. Zodra je op internationaal niveau zou willen presteren zul je toch naar een ander type paard moeten omkijken. Maar de "hobby ruiters"... gedragen zich op wedstrijden nog wel eens wat hautain en iemand op een fries, haflinger en fjord heeft daardoor niet altijd een leuke dag. Jammer..... ik kan erover mee praten.

girlchat11 schreef:uitgetrekte draf toond zonder het overdreve voorbeengebruik ik veel mooier vind dan die een draf laat zien met veel te veel voor been aktie en totaal geen achterbeen gebruik.
lailapri schreef:

Lizzle schreef:. Als ik een slechte proef rijd komt dat niet doordat Barry een Fjord is of een manegepony, dan komt dat doordat ik het verprutst heb. .