hns schreef:In mijn jongere jaren toen ik begon met rijden was het ook alsmaar sneller, sneller, sneller, aansporen, aantikken etc. etc. Het leek meer een race dan dressuur en ik had er een (/&%%$$ hekel aan.
Dan heb je waarschijnlijk niet de beste instructeur gehad.
hns schreef:Het voorwaartse denken te beschrijven is voor mij gewoon ongelofelijk moeilijk, maar ik zal het proberen. Het voorwaartse denken in de dressuur heeft absoluut niets met racen en springen te maken maar met ritme waaruit de cadans voorvloeit.
Ja, inderdaad. Impuls heeft niet te maken met een paard over zijn tempo jagen, maar voorwaartse drang en tact houden. Je kunt wel heel langzaam gaan, maar als je daarbij impuls en tact verliest bereik je niets, net zoals je heel hard gaat en het paard uit zijn balans brengt en eveneens tact verlies. Niets nieuws onder de zon. Klassiek en van nu.
hns schreef:Hier zou ik met de GPruiters van vandaag eens flink aan de tand willen voelen.
Misschien moet je het ze even voordoen?
liberty22 schreef:Het verschil vind ik(maar misschien heb ik ook nooit goede begeleiding in de ''reguliere'' dressuur gehad)
Is dat er eerst word gekeken naar hoe het paard in elkaar zit en van daaruit word gewerkt naar het tot stand komen van een goed opgeleid paard , wat ik vind van de ''reguliere dressuur'' is dat er niet meer naar het paard word gekeken in zijn opleiding maar hij moet bijv.in de L1 met opgerichte hoofdhals houding lopen terwijl het schouderbinnenwaarts pas in de M1 voor komt terwijl dit toch een basis oefening is om het paard recht te richten en tot dragende achterbenen te trainen en hoe kun je opgericht zonder draagkracht?zo kan ik heel veel voorbeelden opnoemen.
Ik denk dat jij dan nooit een goede instructeur hebt gehad. Want een goede 'reguliere' instructeur kijkt naar het paard en de ruiter en niet naar het proefje waarin gescoord moet worden. En in de L is het nog niet de bedoeling dat een paard al in de oprichting loopt, nooit geweest. Met een fijne aanleuning zonder oprichting kun je in de L1 prima scoren.
liberty22 schreef:als je de anatomie van het paard bestudeert kom je ook bijv tot de conclusie dat Ldr anatomisch gewoon ook niet correct is de wervels van het paard staan dan niet meer in een mooie boog op elkaar maar er zit dan een valse knik in wat leid tot spanning in de hals/nek maar een paard zal zijn zwakte nooit tonen i.v.m. kudedier zijn enzo enzo
.
Daar zijn de meningen over verdeeld (zie mijn stuk van Tineke Bartels in een van mijn vorige posts)