Klassiek vs Grand-Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Klassiek vs Grand-Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 17:59

kjoetie schreef:
Dan nog een puntje wat ik me afvraag: Toen destijds Nuno Oliveira 'bekend werd' met zijn klassieke rijden (alles in het frame, volle aandacht voor het verzamelen vanaf het begin, bit slechts als begrenzing van de ruimte aan de voorkant, losse teugel) kreeg hij veel kritiek van de gevestigde 'alles voorwaarts oplossen'-orde. (mensen die meer weten van klassiek: mocht ik het niet goed beschrijven, verbeter me dan aub ) Mijn vraag is dan, waarom?

Ik ken de beste man niet, maar ik kan mij dit voorstellen: geen verzameling zonder impuls. Hoe wil je verzamelen zonder impuls? Als die impuls er niet is, of verzwakt dan kun je m.i. niet door blijven verzamelen, maar zul je de impuls weer moeten herstellen door voorwaarts te rijden (of een voorwaartse reactie te krijgen). Als je impuls verlies en je blijft begrenzen, dan trek je mi een paard in elkaar???

Arabesk schreef:
De GP zou zich diep moeten schamen dat ze zo afwijken van klassieke dressuur

Handige one-liner om degenen die niet nadenken over hoe, wat en waarom zij zelf iets doen maar wel graag willen vertellen hoe een ander het moet doen op je hand te krijgen Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 18:33

ik heb dezelfde vraag gesteld in het klassieke topic, hoop dat er iemand hier komt antwoorden die er meer van weet en het beter kan uitleggen dan ik Lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:22

jasmijn78 schreef:
Ik ken de beste man niet, maar ik kan mij dit voorstellen: geen verzameling zonder impuls. Hoe wil je verzamelen zonder impuls? Als die impuls er niet is, of verzwakt dan kun je m.i. niet door blijven verzamelen, maar zul je de impuls weer moeten herstellen door voorwaarts te rijden (of een voorwaartse reactie te krijgen). Als je impuls verlies en je blijft begrenzen, dan trek je mi een paard in elkaar???

Reken maar dat er met impuls gereden wordt in de klassieke dressuur, maar impuls wordt door heel veel mensen verward met alsmaar voorwaarts rijden en maar harder en sneller.

De klassiekers rijden hun paarden op hele lichte fijne hulpen en uiteraard ook snel aan het been. Maar balans en het ontwikkelen van kracht staan voorop. Zonder kracht geen gedragen tempowisseling. Als de tempowisseling naar voren al uit balans is, dan krijg je daarna ook geen gebalanceerde overgang terug. daarom wordt er eerst aan gedragenheid gewerkt,en zodoende wordt het paard eerst de kans gegeven zich te dragen, zijn passen af te maken in een lager tempo, zodat er meer tijd is voor de achterhand om door te komen.

Bijvoorbeeld wordt er veel vanuit een langzaam tempo schouderbinnenwaarts,een stukje weggereden en dan door schouderbinnenwaarts weer opvangen. Dus puur op zit en het draaien van de buitenschouder van de ruiter die schouderbinnenwaarts inzetten,waardoor het paard van voren niet gestoord wordt, maar wel terugkomt in tempo en daarbij zijn achterhand vanzelf inzet om die overgang op te vangen.

In een laag tempo moet de achterhand ook harder werken dan in een hoog tempo, omdat de tijd die het moet dragen veel langer is in een laag tempo. Je hoort overal instructeurs roepen, actiever, actiever,sneller, meer voorwaarts! Maar je jaagt je paard daardoor juist op de voorhanden in je hand. Dat is ook gedragenheid ja, maar dan de ruiter die het paard draagt. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 20:34

Mindfields schreef:
De klassiekers rijden hun paarden op hele lichte fijne hulpen en uiteraard ook snel aan het been. Maar balans en het ontwikkelen van kracht staan voorop. En bij welke goede dressuurruiter niet? Zonder kracht geen gedragen tempowisseling. Als de tempowisseling naar voren al uit balans is, dan krijg je daarna ook geen gebalanceerde overgang terug. Daarom moet je ook eerst je paard in balans hebben voor je wegrijdt, en zorgen dat hij in balans is voor je terugrijdt. daarom wordt er eerst aan gedragenheid gewerkt,en zodoende wordt het paard eerst de kans gegeven zich te dragen, zijn passen af te maken in een lager tempo, zodat er meer tijd is voor de achterhand om door te komen.

Gedragenheid kun je alleen ontwikkelen door tempowisslingen te rijden zonder impuls, balans en tactverlies, met een ontspannen paard en met een fijne aanleuning. Allemaal Skala. Dus over welk verschil hebben we het nu feitelijk?

Maar als je mij gaat vertellen dat je kunt verzamelen en draagkracht kunt ontwikkelen door alleen maar te begrenzen, dan zet ik daar mijn vraagtekens bij...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:45

Inderdaad wat mindfields zegt,zo rijd ik ook.Maar bij mijn weten is dat gewoon het skala der ausbilding.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:26

Mindfields schreef:
jasmijn78 schreef:

Reken maar dat er met impuls gereden wordt in de klassieke dressuur, maar impuls wordt door heel veel mensen verward met alsmaar voorwaarts rijden en maar harder en sneller.

De klassiekers rijden hun paarden op hele lichte fijne hulpen en uiteraard ook snel aan het been. Maar balans en het ontwikkelen van kracht staan voorop. Zonder kracht geen gedragen tempowisseling. Als de tempowisseling naar voren al uit balans is, dan krijg je daarna ook geen gebalanceerde overgang terug. daarom wordt er eerst aan gedragenheid gewerkt,en zodoende wordt het paard eerst de kans gegeven zich te dragen, zijn passen af te maken in een lager tempo, zodat er meer tijd is voor de achterhand om door te komen.

Bijvoorbeeld wordt er veel vanuit een langzaam tempo schouderbinnenwaarts,een stukje weggereden en dan door schouderbinnenwaarts weer opvangen. Dus puur op zit en het draaien van de buitenschouder van de ruiter die schouderbinnenwaarts inzetten,waardoor het paard van voren niet gestoord wordt, maar wel terugkomt in tempo en daarbij zijn achterhand vanzelf inzet om die overgang op te vangen.

In een laag tempo moet de achterhand ook harder werken dan in een hoog tempo, omdat de tijd die het moet dragen veel langer is in een laag tempo. Je hoort overal instructeurs roepen, actiever, actiever,sneller, meer voorwaarts! Maar je jaagt je paard daardoor juist op de voorhanden in je hand. Dat is ook gedragenheid ja, maar dan de ruiter die het paard draagt. Knipoog

In mijn jongere jaren toen ik begon met rijden was het ook alsmaar sneller, sneller, sneller, aansporen, aantikken etc. etc. Het leek meer een race dan dressuur en ik had er een (/&%%$$ hekel aan. Ik heb ook na een tijdje gelukkig iemand gevonden die niet steeds riep ´aansporen, aansporen!!!´. Ik moest juist mijn benen stil leren te houden en op een correcte manier leren te gebruiken. Heel wat zitlessen en stapwerk met een boel theorie, maar ik maakte vooruitgang. Leerde om het paard aan te voelen, te respecteren en te begrijpen. Het voorwaartse denken te beschrijven is voor mij gewoon ongelofelijk moeilijk, maar ik zal het proberen. Het voorwaartse denken in de dressuur heeft absoluut niets met racen en springen te maken maar met ritme waaruit de cadans voorvloeit. De piaffe moet krachtig maar toch ook ritmisch, gecontroleerd en licht uitgevoerd worden. Bij Matine met Helgstrand zie je het absolute tegendeel van wat een correcte piaffe ís. Het paard is overduidelijk oververmoeit in de piaffe er is absoluut geen lichtheid en gratie. Dat beest springt gewoon uit zijn lijf!!!! Wat ik een correct beeld van dressuur vindt http://www.youtube.com/watch?v=8T3AcvnEuMw geven met de nodige cadans, gratie, lichtheid, schoonheid, verzameling (ja échte verzameling) én toch voorwaarts. Hier zou ik met de GPruiters van vandaag eens flink aan de tand willen voelen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:50

Ik doe nu een opleiding in de academische rijkunst en moet zeggen dat er een wereld voor mij opengaat , ben in twintig lessen al verder dan in tien jaar.
Het verschil vind ik(maar misschien heb ik ook nooit goede begeleiding in de ''reguliere'' dressuur gehad)
Is dat er eerst word gekeken naar hoe het paard in elkaar zit en van daaruit word gewerkt naar het tot stand komen van een goed opgeleid paard , wat ik vind van de ''reguliere dressuur'' is dat er niet meer naar het paard word gekeken in zijn opleiding maar hij moet bijv.in de L1 met opgerichte hoofdhals houding lopen terwijl het schouderbinnenwaarts pas in de M1 voor komt terwijl dit toch een basis oefening is om het paard recht te richten en tot dragende achterbenen te trainen en hoe kun je opgericht zonder draagkracht?zo kan ik heel veel voorbeelden opnoemen.
als je de anatomie van het paard bestudeert kom je ook bijv tot de conclusie dat Ldr anatomisch gewoon ook niet correct is de wervels van het paard staan dan niet meer in een mooie boog op elkaar maar er zit dan een valse knik in wat leid tot spanning in de hals/nek maar een paard zal zijn zwakte nooit tonen i.v.m. kudedier zijn enzo enzo
daarom zal hij heel lang zo voor je doorlopen terwijl het zeker pijn gaat doen op een gegeven moment en zo kan ik nog heel wat dingen opnoemen zoals dat een paard aan de hand de oefeningen eerst geleerd word zodat het paard sterk word en meer balans heeft voordat er een mens op gaat zitten in plaats van voorwaarts door de bak heen slingeren(wat ik dan zie)
Als het paard moeite heeft met het aanleren van bijv. een oefening leer je het paard die eerst aan de hand en als hij dan de kracht soeplesse of gewoon het kwartje dat valt dan doe je hm onder het zadel want met een mens er op is het natuurlijk nog veel moeilijker ,zoals al vaker gezegd in dit topic is de piaff bij meeste GP ruiters niet meer als een kunstje mensen willen indrukwekkend lijkende passen er word niet meer gekeken of het paard wel echt gaat zitten en zijn rug blijft gebruiken als dat heftige voorbeen er maar is terwijl dat zelfde voorbeen vaak onderstandig word neergezet een teken dat er nog teveel gewicht op de voorhand is.zal nu ophouden want kan nog wel eeuwen doorgaan ik heb zelf het gevoel dat ik het licht heb gezien nu ik klassiek rijd. maar iedereen moet natuurlijk doen wat goed voelt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:25

hns schreef:
In mijn jongere jaren toen ik begon met rijden was het ook alsmaar sneller, sneller, sneller, aansporen, aantikken etc. etc. Het leek meer een race dan dressuur en ik had er een (/&%%$$ hekel aan.

Dan heb je waarschijnlijk niet de beste instructeur gehad.

hns schreef:
Het voorwaartse denken te beschrijven is voor mij gewoon ongelofelijk moeilijk, maar ik zal het proberen. Het voorwaartse denken in de dressuur heeft absoluut niets met racen en springen te maken maar met ritme waaruit de cadans voorvloeit.

Ja, inderdaad. Impuls heeft niet te maken met een paard over zijn tempo jagen, maar voorwaartse drang en tact houden. Je kunt wel heel langzaam gaan, maar als je daarbij impuls en tact verliest bereik je niets, net zoals je heel hard gaat en het paard uit zijn balans brengt en eveneens tact verlies. Niets nieuws onder de zon. Klassiek en van nu.

hns schreef:
Hier zou ik met de GPruiters van vandaag eens flink aan de tand willen voelen.

Misschien moet je het ze even voordoen?

liberty22 schreef:
Het verschil vind ik(maar misschien heb ik ook nooit goede begeleiding in de ''reguliere'' dressuur gehad)
Is dat er eerst word gekeken naar hoe het paard in elkaar zit en van daaruit word gewerkt naar het tot stand komen van een goed opgeleid paard , wat ik vind van de ''reguliere dressuur'' is dat er niet meer naar het paard word gekeken in zijn opleiding maar hij moet bijv.in de L1 met opgerichte hoofdhals houding lopen terwijl het schouderbinnenwaarts pas in de M1 voor komt terwijl dit toch een basis oefening is om het paard recht te richten en tot dragende achterbenen te trainen en hoe kun je opgericht zonder draagkracht?zo kan ik heel veel voorbeelden opnoemen.

Ik denk dat jij dan nooit een goede instructeur hebt gehad. Want een goede 'reguliere' instructeur kijkt naar het paard en de ruiter en niet naar het proefje waarin gescoord moet worden. En in de L is het nog niet de bedoeling dat een paard al in de oprichting loopt, nooit geweest. Met een fijne aanleuning zonder oprichting kun je in de L1 prima scoren.

liberty22 schreef:
als je de anatomie van het paard bestudeert kom je ook bijv tot de conclusie dat Ldr anatomisch gewoon ook niet correct is de wervels van het paard staan dan niet meer in een mooie boog op elkaar maar er zit dan een valse knik in wat leid tot spanning in de hals/nek maar een paard zal zijn zwakte nooit tonen i.v.m. kudedier zijn enzo enzo
.
Daar zijn de meningen over verdeeld (zie mijn stuk van Tineke Bartels in een van mijn vorige posts)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:00

jasmijn78 schreef:
Gedragenheid kun je alleen ontwikkelen door tempowisslingen te rijden zonder impuls, balans en tactverlies, met een ontspannen paard en met een fijne aanleuning. Allemaal Skala. Dus over welk verschil hebben we het nu feitelijk?

Maar als je mij gaat vertellen dat je kunt verzamelen en draagkracht kunt ontwikkelen door alleen maar te begrenzen, dan zet ik daar mijn vraagtekens bij...

Zeg ik dat dan? Dan heb je mijn post niet goed gelezen hoor. Ook wij rijden tempowisselingen, maar wel steeds vanuit een langzaam tempo, en niet vanuit een al veel te hoog tempo, zoals je heel veel ruiters voortdurend ziet doen.

Dan is het paard dus eigenlijk al op de voorhand,en dan gaat het nog een tempootje omhoog, zie dan de gedragenheid nog maar te vinden.

Het is gewoon een feit dat er in het reguliere circuit heel veel jonge paarden op veel te jonge leeftijd al veel te ver doorgetraind worden,en dan vragen mensen zich af waarom er zoveel goede dressuurpaarden voor hun tiende uit de sport gaan omdat de pezen en banden kapot zijn. Peesproblemen etc zie je bij de klassiekers dan ook drastisch minder voorkomen dan bij de GP ruiters.

Heel veel paarden van boven de 20 die klassiek zijn opgeleid zijn nog nooit kreupel geweest en die zie je nog steeds t/m piaffe etc lopen, totaal ontspannen.

Nog even over staartgezwiep, heb je wel eens een GP wedstrijd gezien? Denk dat je daar schrikt hoeveel paarden er met enorme spanning lopen. Matine bijvoorbeeld, iedereen roept oh wat prachtig die kur met helgstrand. Heb je gezien hoeveel spanning die merrie vertoont? Die slaat de hele proef door met haar staart. Maar dat wordt dan afgedaan als merriegedrag en verder is het allemaal prachtig. Dat klopt toch niet?

Om dan nog niet eens te beginnen over al die doorgetrokken stangen die je overal ziet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:23

jasmijn78 schreef:
Even een aardige input voor deze discussie afkomstig van de website van Tineke Bartels:

[i]Door Tineke en Joep Bartels (UIT HET BOEK ‘Bewuster Paardrijden’)
[...]
Vroeger reden vooral sterke mannen. De paardensport komt uit een militaire traditie. Nu zijn vooral vrouwen erg succesvol in de paardensport. Vrouwen hebben minder kracht maar rijden doorgaans met meer gevoel. Toch is er veel kritiek. De methode van de sterke mannen, de klassieke rijkunst, zou beter zijn dan de methode van de gevoelige vrouwen? Wij geloven dat niet. Volgens ons wordt er nu beter gereden dan vroeger, en de dressuursport is mooier geworden. Maar er schuilen ook gevaren in de huidige ontwikkelingen.[..]

Als Tineke en Joep denken dat voor klassieke opleiding veel kracht nodig is, hebben ze misschien de klassieke opleiding nooit goed begrepen/ervaren...? Pling

Is misschien een groot verschil van Klassiek vs huidige GP, dat bij een klassiek koppel gerust een minder getalenteerd paard onder een getalenteerde klassieke ruiter iets moois kan neerzetten, maar dat in de huidige GP (of algemener: huidige wedstrijdsport) een goed (=spektaculair) bewegend paard met een mindere ruiter heel goed kan scoren?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 17:43

QQQQ schreef:
jasmijn78 schreef:
Even een aardige input voor deze discussie afkomstig van de website van Tineke Bartels:

[i]Door Tineke en Joep Bartels (UIT HET BOEK ‘Bewuster Paardrijden’)
[...]
Vroeger reden vooral sterke mannen. De paardensport komt uit een militaire traditie. Nu zijn vooral vrouwen erg succesvol in de paardensport. Vrouwen hebben minder kracht maar rijden doorgaans met meer gevoel. Toch is er veel kritiek. De methode van de sterke mannen, de klassieke rijkunst, zou beter zijn dan de methode van de gevoelige vrouwen? Wij geloven dat niet. Volgens ons wordt er nu beter gereden dan vroeger, en de dressuursport is mooier geworden. Maar er schuilen ook gevaren in de huidige ontwikkelingen.[..]

Als Tineke en Joep denken dat voor klassieke opleiding veel kracht nodig is, hebben ze misschien de klassieke opleiding nooit goed begrepen/ervaren...? Pling

Is misschien een groot verschil van Klassiek vs huidige GP, dat bij een klassiek koppel gerust een minder getalenteerd paard onder een getalenteerde klassieke ruiter iets moois kan neerzetten, maar dat in de huidige GP (of algemener: huidige wedstrijdsport) een goed (=spektaculair) bewegend paard met een mindere ruiter heel goed kan scoren?

Helemaal mee eens.

En, op kracht klassiek rijden, dat is inderdaad toch wel de ultieme contradictie. Haha!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:12

Jullie vergelijken oude tijden met de moderne tijden, dat kan niet. Vroeger waren de paarden lang niet zo atletisch als nu, de moderne paarden worden gefokt op het atletische en soepele. Vroeger was dat totaal het geval niet. Daarom zegt Bartels ook dat er vroeger veel meer kracht nodig was voor de dressuur, omdat de paarden ook veel minder soepel waren.

Ik vind het wel heel makkelijk om te zeggen dat Joep en Tineke niks van de klassieke dressuur snappen, Tineke reed zelf in de periode dat het klassieke nog redelijk in was. Daarnaast, als jullie je verdiepen in de methode van Bartels, zouden jullie moeten weten dat zij veel klassieke punten in hun trainingsmethode toepassen.

Daarnaast wil ik even reageren op het staartgezwiep. Niet ieder staartgezwiep duidt natuurlijk op spanning. En wees eerlijk, wanneer je in de GP rijdt, heb je een paard nodig dat wat heter van zichzelf is, want met een dooie doedel kom je er niet. En paarden die heter zijn, ogen vaak ook gespannen. Ook vind ik, het niet zo gek dat paarden wat gespannen zijn wanneer ze in grote banen met tribunes komen, tuurlijk mogen ze daar van onder de indruk zijn.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:23

Iedereen past vele "klassieke punten" toe in de training - zonder dat kan je helemaal niets...

Het gaat juist om de "niet-klassieke extra's".

Ook vroeger was er geen kracht voor nodig, ZELFs niet met de on-atletische paardjes.

Nu gaat alles om ABSOLUTE controle, daarmee verlies je heel wat expressie: Het ziet er nog maar zelden uit of het voor paard EN ruiter makkelijk is...

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:42

Daar ben ik het volledig niet mee eens. Wanneer ik Anky en Imke bijvoorbeeld zie rijden, zie ik ruiters die de boel voor mekaar hebben. Het ziet er totaal niet uit alsof het moeite kost. Daarbij, om zo hoog te komen EN te presteren is er onwijs veel training nodig, ik vind best dat je zo nu en dan mag laten zien dat je hard ervoor moet werken om het beste eruit te halen. DAT vind ik ook onder expressie vallen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:24

Er werd in dit topic al eerder naar gerefereerd: veel zeer zichtbare hulpen (kijk eens naar de wissels om de pas), zwaar bezweette paarden.

Op wedstrijden op het hoogste niveau ziet het er (in MIJN ogen) nooit uit "alsof het paard het uit zichzelf doet" - het "gemak" mis ik daar in de uitstraling. Showuitstraling is er echter genoeg Ja Knipoog .

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:51

Wat ik tot nu toe van de klassieke dressuur heb gezienn bebalt mij wel (let op hier praat een leek). De ruiters blijven aan de voorkant af en rijden met de zit. Als ik dit beeld naast een GP beeld zit dan is er in mijn ogen een wereld van verschil.
Ten eerste het teugel gebruik, kort en krachtig. Idem als het spoorgebruik en het schuiven in het zadel en het overduidelijk geven aan hulpen. Daarnaast zie ik veel gespannen paarden. Zwiepende staarten en overal spanning.

Maar zoals elke sport en elke richting heb je zwarte schapen. Zo ken ik tevens wel mensen in de GP waar het relaxed bij gaat en waar bovengenoemde punten niet van toepassing zijn.

Ik denk dat als ik de kans zou krijgen best wel eens lessen van beide richtingen wil nemen, gewoon om te proberen en zo een mening te vormen. (tja nu nog een portomonee met inhoud zoeken anders gaan de lessen niet lukken).

Kylan schreef:
De klassieke ruiter zoekt naar een manier om zijn paard te verbeteren en rijdt de oefeningen op het punt dat hij voelt dat dat is wat zijn paard op dat moment nodig heeft. Iedere oefening wordt gereden om het paard te verbeteren, niet alleen om hem een kunstje te leren maar om ook de kwaliteit van de gangen en het gehele paard te verbeteren.
Een echte klassieker zal nooit een oefening exact op de letter rijden als hij voelt dat het paard 2 meter eerder of later veel meer heeft aan die oefening.
Dat wil trouwens niet zeggen dat trainen volgens de klassieke methode niet goed te combineren is met wedstrijden. Ik ben er van overtuigd dat enkele klassieke meesters zeker zouden kunnen scoren in de GP. Helaas hebben deze meesters er vaak geen behoefte aan om voor een jury te rijden, omdat ze zelf al weten op welk niveau een paard is.

In de huidige GP wordt er gekeken naar spectakel. Als de jury's anders opgeleid zouden worden dan was de puntenverdeling totaal anders.
De appuyementen moeten zo veel zijwaarts gereden worden, zelfs in een bijna middendraf, dat vrijwel geen van de paarden zichzelf daarin kan blijven dragen. Een paard wordt van zo'n oefening niet sterker, terwijl dat in principe het doel was van de dressuur.
De piaffes in de huidige GP zijn vrijwel allemaal op de voorhand en met zichtbare druk in de ruiterhand. Terwijl een klassieke ruiter zijn paard met doorhangende teugel aan de zit kan piafferen.
Ik zie toch wel erg vaak GP-paarden die met een zuur hoofd rondlopen, zwiepen met de staart en slaan naar het been...

Ik vind een aantal van de GP'ers die nu rondrijden trouwens geweldige ruiters, maar ik heb toch ook wel veel respect voor de klassieke ruiters die ieder paard blij aan het werk krijgen.

Een tijd terug is er een topic voorbij gekomen waar dit verschil duidelijk zichtbaar werd: [HAW] Condo(Andalusierhengst) @ work

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:56

Ook tussen klassiek en accademisch zit verschil, in dit topic worden ze door elkaar heen gebruikt.

Alle stromingen zijn in de geschiedenis al eens eerder geprobeerd en hebben hun oorsprong in een ander tijdperk en ander type paarden.

ldr--> baucher: type paard in zijn tijd waren alle kwalitatief goede paarden gedood in de oorlog en moest hij van mindere kwaliteit vlot weer rijdbare paarden maken. Voor en achterhand werden losgekoppeld van elkaar en appart getraind om later weer samen te voegen. Voorbeeld: laag diep en rond in de hals aanzet met een sterk verzamelde oefening. Normaal zakt de achterhand en rijst de voorhand.

duitse skala --> stamt af van de cavalerie. Alle paarden werden rijdend naar het oorlogsgebied getraind. Alles werd met stuwkracht en rechtuit opgelost. ( ze moesten ondertussen zich verplaatsen naar voren )

Accademische rijkunst --> stamt af van de 1 op 1 gevechten waarbij de paarden voor de koning getraind werden. Gebaseerd op draagkracht, buiging en verzameling ter voorbereiding op de hoge schoolsprongen.

Grote verschillen tussen de stromingen:

Accademische rijkunst werk aan ontspanning en nageeflijkheid door correcte ondertreden, lengte buiging en voorwaarts neerwaarts en NIET met weerstandbieden op 2 teugels.

accademisch rijkunst onwikkeld draagkracht, stuwkracht heeft het paard al en behoeft (bijna ) niet ontwikkeld te worden.

Accademische rijkunst gaat uit van het modelleren van het paard en hem daarna zelf het frame te laten bewaren zonder een constante ondersteuning.

Accademische rijkunst werk met veel meer stelling en buiging dan in de proeven gevraagt wordt. Dit voor het gymnastiseren.Tevens rijden we altijd in een linker of rechter buiging ivm het bepalen van het dragende achterbeen.

Veelal hebben we hetzelfde eindoel, alleen de weg ernaar toe verschilt.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:19

QQQQ schreef:
Er werd in dit topic al eerder naar gerefereerd: veel zeer zichtbare hulpen (kijk eens naar de wissels om de pas), zwaar bezweette paarden.

Op wedstrijden op het hoogste niveau ziet het er (in MIJN ogen) nooit uit "alsof het paard het uit zichzelf doet" - het "gemak" mis ik daar in de uitstraling. Showuitstraling is er echter genoeg Ja Knipoog .

Zweten topsporters/atleten nooit?!

Ik zie die paarden als topsporters en atleten tuurlijk is daar oefening en inspanning voor nodig. Tuurlijk zal een paard het ook nooit uit zichzelf doen, een olifant in een circus doet ook niet uitzichzelf de kunstjes.

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:39

Magda-90 idd een voorbeeld van de klassieke rijkunst zoals het bedoeld is maar dat kun je ook niet anders verwachtten volgens mij is zij de vriendin van horst. Alleen de spaans/portugeese stang is dan weer jammer om die met onderlegtrens in combi te zien. rijdt dan alleen op de stang zo los zonder onderleg trens maakt het nog vriendelijker

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:02

QQQQ schreef:

Een minder spectaculair paard kan ook een GP-paard worden...door de training WORDT het een spectaculair dier.

Het is vreemd dat zoveel reacties er vanuit gaan dat GP-ruiters zich helemaal niet bezig houden met overwegingen zoals hier worden gedaan (hoe denk je dat je in GP terecht komt? Per ongeluk?). Ik zou werkelijk niet weten waar exact de grens ligt tussen 'klassiek' en 'modern', ik weet zeker dat ik van 'vele inzichten' gebruik maak in mijn training.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:05

Aangezien "Klassiek" en "GP" uit nogal uiteenlopende mensen, manieren en paarden bestaan is er op deze vraag natuurlijk geen zinnig antwoord te geven. Nu worden er allerlei antwoorden gegeven die zinloos en gevoed zijn door de persoonlijke smaak van de posters, die beinvloed is door de omgeving en eigen ervaringen.

Hooguit kan je uit de 2 groepen twee personen noemen en wat hun kwaliteiten zijn en die dan met elkaar vergelijken.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:20

jasmijn78 schreef:
kjoetie schreef:
Dan nog een puntje wat ik me afvraag: Toen destijds Nuno Oliveira 'bekend werd'...

Ik ken de beste man niet, ..

Jammer.
Het is /was de beste ruiter van 20-ste eeuw. *LOL*

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:43

Naar mijn mening klopt de vraagstelling in het topic niet. GP is direct gerelateerd aan de wedstrijdsport. Hoe je op dat plan komt, doet niet ter zake dat kan langs klassieke weg en via de moderne weg en combinaties daarvan bereiken. Wil je echter scoren en standhouden in de wedstrijdsport dan zal klassieke training, scholing en rijden weinig resultaat opleveren op de lange termijn. De dressuursport verandert de dressuur, zoals die oorspronkelijk bedoeld was en beschreven is in rijvoorschriften en regels. Het publiek dat met paarden omgaat en komt kijken, de media aandacht, het geld wat erin omgaat, de gevolgen voor de fokkerij, het feit dat het een sport is e.a. is nu hetgeen het bestaansrecht van het paard bepaalt....

Het beoordelen van dressuur proeven gaat formeel volgens de regels van de oude of klassieke dressuur, in de praktijk is het echter heel anders. Op die manier verander je met andere manieren van rijden, andere paarden (fokken), uitstraling het gebruik van de media enz. of iets succesvol is. Het is een enorme brede bedrijfstak waar enorm veel geld in omgaat. De top is uitermate smal en om daar te blijven, vergt heel wat meer en andere inspanning en kwaliteiten dan alleen maar goed paardrijden.
Het gebruiksdoel is in de topsport niet alleen maar lol, het is handel.... Van dressuur wordt je niet rijk, door het winnen en je in de top te handhaven kan je met andere aktiviteiten, dank zij het succes in de sport aktiviteiten ontplooien om geld te verdienen. Veel van dat geld is nodig om je in de top te handhaven......

Het doel is om een sportpaard z'n kunstjes zo goed mogelijk te laten zien in een tijdspanne van rond de 10 minuten. Bij africhting, scholing en rijden ging het er voorheen voornamelijk om om een betrouwbaar rijpaard te krijgen, dat lang en gezond het werk aankan. De inspanning en de oefeningen die indertijd en nu door enkele rij academies nog getoond worden, konden veel langer, met minder zweet en spectacel langer uitgevoerd worden. Om te beoordelen of iets goed of fout werd uitgevoerd moest je een kenner zijn. Veel theorie en veel praktijk. Nu doet men het rijden er in de breedtesport even bij, als hobby of sport....

In NL zijn de namen van de grondleggers en wat ze voor de dressuur betekend hebben niet of nauwelijks bekend. NL is geen paardrijland met een paardrij traditie. We hebben met enkele personen succes in de sport en daar gaat een geweldige drive vanuit binnen NL maar ook daarbuiten. Bedenk dat de rijacademies in het buitenland die door de staat gesubsidieerd worden, op dit moment stervensna dood zijn. Die instellingen moeten nu shows verzorgen en rondtrekken, omdat ze voor hun bestaansrecht in hun eigen geldmiddelen moeten voorzien.

GP is in de dressuursport een elite groep die binnen de sport bij prestaties de economische motor in de paardensport is. Dat heeft niets met klassiek of moderne trainingsmethoden te maken. Een klassiek geschoolde ruiter zal naar mijn mening in deze omgeving weinig succesvol in de absolute top zijn...... Het kan zelfs zijn dat tal van dresuur ruiters op een SRS, Cadre Noir, Jerez nooit zullen worden aangenomen. Men begint daar met de opleiding over het algemeen met een schone lei. Dus geen verleden met paarden en trainingsmethoden en rijervaring. Op die manier vormt men theoretisch en praktisch de ruiters, die na selectie dit als een betaalde baan uitvoeren..... Er hoeft niet gewonnen te worden. Het gaat erom om dressuur bewegingen in harmonie te demonstreren, met gratie en als kunst. Niet als sport. De doelstellingen zijn totaal verschillend en het spel om de knikkers wordt ook anders gespeeld.

Nuno Oliveira was een van de beste ruiters in de vorige eeuw. Er zijn nog meer meesters in de rijkunst die in NL niet of nauwelijks bekend zijn. De sport ontwikkelt zich in een totaal andere richting.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:43

Goofy44 schreef:
Nuno Oliveira was een van de beste ruiters in de vorige eeuw. Er zijn nog meer meesters in de rijkunst die in NL niet of nauwelijks bekend zijn. De sport ontwikkelt zich in een totaal andere richting.

Mooi uitleg Goofy.
Bij het intikken ' Nuno Oliveira' in Google krijg ik 336.000 hints
bij 'Anky van Grunsven' zijn het 95. 900.

Hier zijn zelfs de korte filmpjes met Nuno Oliveira:
http://www.horsetribe.tv/?page=spaanse
(scrol naar beneden)

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 01:07