Springen met 3 jaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Springen met 3 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:16

Persoonlijk vind ik een 'parcoursje' van 60-70 cm ideaal om een jong paard het springen onder de man te leren.
Hoogte is vaak ook geen probleem, maar het paard moet er handigheid in krijgen, zelf leren kijken en wachten..
Eigenlijk in zo'n vloeiend mogelijk tempo alles te nemen, en dan is het idd niet veel meer dan een vergrote galopsprong..
En niet gelijk afstanden willen gaan rijden, gewoon door goed passende lijntjes laten lopen (evt ook in een gebroken lijn).. zonder teveel hulp van de ruiter..
Dit kan je gewoon 1x per week doen..

Het gaat niet om de afstanden, niet om de balken, en niet om de hoogte... maar voor de ervaring die het paard op doet door zelf na te leren denken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:28

Emmaa_ schreef:
Rond de 80 cm en alles daarboven, daar slik ik al voor. Ik ben meer van het dressuur, dat weet ik nu wel zeker.

Maar is het dan eerlijk om te zeggen dat die 3 jarige flink moet springen omdat jij meer van de dressuur bent? Lachen
Dat bedoel ik niet aanvallend, integendeel zelfs. Ieder moet zeker doen wat hij het leukste vind Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:30

Ik vind niet dat je met een 3 jarige al een parcours moet springen. Af en toe vrij springen of een sprongetje tussendoor is goed om op te bouwen, maar gerichte springtraining vind ik voor een jong paard te zwaar. En ook zinloos. Als je als 4 en 5 jarige wat fanatieker gaat rijden haal je de paarden zo in die op 3 jarige leeftijd begonnen zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 20:37

Daarom staat parcours ook tussen aanhalingstekens.. Clown
Je moet gewoon dressuurmatig trainen en dan staat er ineens en hindernis in de weg waar je overheen galoppeerd zeg maar...
Spelenderwijs een paar hindernisjes.. zoals ik al zei om er handigheid mee te krijgen..
Oner een parcoursje op deze manier versta ik ook niet meer dan hooguit 4 kruisjes..

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 08:30

Niet banketstaaf of aanvallend bedoeld, maar er valt mij één ding heel sterk op... De dressuurruiters hebben een uitgesproken mening over het springen! En dan met name over de intensiteit en belasting. Nou weet ik uit ervaring dat er veel dressuurders hun paarden veelste intensief trainen omdat deze beestjes al met 3 jaar op concours mogen... Ik weet zeker dat iedere dag 3 kwartier tot een uur dressuurtraining intensiever is als 2 x in de week een paar sprongetjes tot zo'n 80 a 90 cm...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:04

Iorrr schreef:
Niet banketstaaf of aanvallend bedoeld, maar er valt mij één ding heel sterk op... De dressuurruiters hebben een uitgesproken mening over het springen! En dan met name over de intensiteit en belasting. Nou weet ik uit ervaring dat er veel dressuurders hun paarden veelste intensief trainen omdat deze beestjes al met 3 jaar op concours mogen... Ik weet zeker dat iedere dag 3 kwartier tot een uur dressuurtraining intensiever is als 2 x in de week een paar sprongetjes tot zo'n 80 a 90 cm...

Daar sla je de spijker op de welbekend kop!!!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:58

Ook ik spring met (mijn) 3-jarige paarden. En zoals in de discussie hierboven al werd aangegeven, wat is intensief springen? Ik spring zo snel mogelijk, maar dan laag (van ca. 60 cm opbouwend tot 80 cm) en uiteindelijk klaar maken voor een B-parcours. Gewoon simpele lijnen rijden en simpele hindernissen. Hier worden ze alleen maar sterker van.

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:12

Ik vind het belachelijk om zo'n jong paard te laten springen. Zeker niet 3 keer in de week. Ik vind het ermee rijden zelfs belachelijk.

Als zo'n paard bokt in de wei of paddock doet ie dat uit vrije wil en heeft weinig met belasting te maken.

Verdikkie de pezen en groeischijven zijn nog volop in ontwikkeling Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 19:08

LEZEN is ook een kunst Kweetnieje1. Er staat niet dat het dier 3x per week springt, maar dat het dier 3x per week een werkje doet waarvan 1x springgericht.
Wat is jouw motivatie om dat zo belachelijk te vinden dan?
Alleen roepen dat iets stom is is een beetje te makkelijk op een discussieforum Knipoog

flappie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:43

Een enkel sprongetje onder de man kan geen kwaad, maar een heel parcour vind ik niet echt goed. Het paard moet eerst in balans zijn en aan de hulpen staan. Je moet er alle tijd voor nemen en niet snel een parcour in jagen om ze snel wedstrijd klaar te maken. Ik zie veel ruiters met paarden die net onder het zadel zijn een oefenparcour rijden en ze erover heen slaan, dit is walgelijk om te zien. Ik ben van mening dat er veel ruiters hun paarden kapot rijden want een maand langer op stal betekent een maand meer kosten en minder opbrengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:45

er over heen slaan is lijkt me idd ook niet echt nodigMaar genoeg paarden die er zelf de lol wel van inzien en over een laag parcourtje zonder dwang hupsen Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:54

Ach, een kruisje springen is ook niks meer of minder dan een wat grotere galopsprong. Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Feit is dat alles waar TE voor staat niet goed is uitgezonderd TEvreden. Lachen

Ik rijd het liefst rechtuit in het bos met een 3 jarige omdat die rondjes in de bak zo gaan vervelen en me dat ook eenzijdige belasting lijkt. Want wat doe je nou eigenlijk: overgangen oefenen en volte's rijden. Misschien al een pasje wijken hier of daar maar voor de rest tuf je dan ook maar een beetje in het rond met een drie jarige. Dat kan in het bos ook en daar leren ze nog wel meer ook. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:54

Ik spring in het bos ook al vrij snel wat boompjes en greppeltjes mee trouwens. Worden ze lekker vrij en dapper van.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:21

hoi hoi.
mijn 3 jarige springt al een parcours.
niet van een meter want dat is een beetje overdreven aangezien ze pas in april wedstrijden mogen springen.
ik spring er al mee als ze net zadelmak zijn(met zadelmak maken neem ik al een balkje mee langs de kant)
ik vind dat ze dan makkenlijker leren en een klein hindernisje kennen ze vanaf dag 1 en is niet vreemd.terwijl je een mini sprongetje maakt leert het paard al uit zich zelf sturen(na 3 keer over een balkje gaan ze meestal al toelopen) komt aan het been(doordat je hem er iets naar toe drukt) en doet een galop wissel(als je in de bocht na de hindernis verkeert zit en je drukt iets springen ze vanzelf al over)
goed zadelmak spring ik er af en toe mee,maak meer buitenritten en zo nu en dan een oefenparcours.maar wij rijden een 3 jarige ook met het idee om het paard klaar te maken voor de wedstrijden,en dat gaat een stuk makkenlijker als hij vanaf dag 1 al weet dat het een hindernisje is en dat is niet eng daar ga je gewoon over heen.praat hiet wel over mini sprongetjes.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:43

veel te zware belasting. laat de paarden eerst hun balans vinden en maak ze eerst dressuurmatig klaar. ik geloof niet dat de mensen de paarden met drie jaar al goed aan het galoperen hebben . balkjes draven en galloperen daaraantoe maar springen gaat me toch iets te ver. ik maak mijn paarden vaak pas zadelmak als ze minimaal 3 jaar zijn. vaak wacht ik tot ze 3.5 jaar zijn voordat ik erop ga zitten. natuurlijk wel longeren en mee gaan pakken enzo maar echt rijden als ze bijna 3,5 jaar zijn en dan nog niet elke dag en zeker niet te lang.

ik heb mijn fries na 3 a 4 maand ook weer 3 maand stil gezet omdat het gewoon te hard ging in de dressuur. zo kon ze mooi lichamelijk en geestelijk herstellen toen ze in de wei liep. daarna is ze nog beter gaan lopen!

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:11

het echte hoge springen lijkt me voor een 3 jarige niet al te best maar over balkjes stappen en draven kan geen kwaad denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:23

wendietjuhhh schreef:
ik heb mijn fries na 3 a 4 maand ook weer 3 maand stil gezet omdat het gewoon te hard ging in de dressuur. zo kon ze mooi lichamelijk en geestelijk herstellen toen ze in de wei liep. daarna is ze nog beter gaan lopen!

Even advocaat vd duivel spelen:
Misschien had je 'm geen geestelijke en lichamelijke herstelperiode hoeven geven als je 'm wat afwisselender werk (dus met bv wat springwerk) aangeboden had en iets minder zwaar dressuurmatig gereden had?
(ik daag je alleen maar ff uit om de discussie aan te scherpen hoor Knipoog )

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:08

Ik vind 3 jaar echt te vroeg, sowieso niet eerder dan 4 beginnen vind ik. Het ligt ook een beetje aan de leeftijd waarop het paard is ingereden en wat voor ras het is, hoe het zich gedraagd, dus of het paard er al aan toe is of niet. Sommige paarden zijn er misschien nog veel later aan toe.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:05

Ik vind dat je met een 3 jarige moet stappen, stappen, stappen en nog een stappen. Over het asfalt, over stenen, over grind... Daar worden ze sterk en handig van zonder dat je ze veel vraagt. Daarnaast ligt dressuurmatig werk. Niet springen.

Maar dat vind ik.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:07

Ik heb op dit moment een 3,5 jarige waar ik dit weekend voor het eerst op ga. Ze wordt eerst rustig wat dressuurmatig gereden (2 á 3 keer per week) en zal ook zeker een sprongetje maken. Zo lang je het met mate doet, en niet hoog (max. 70/80 cm) kan het in mijn ogen totaal geen kwaad. Je moet natuurlijk niet vaker in de week gaan springen of al veel oefenparcoursen doen, dan ben je wel te vroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:17

Lenneke_ schreef:
Ik vind dat je met een 3 jarige moet stappen, stappen, stappen en nog een stappen. Over het asfalt, over stenen, over grind... Daar worden ze sterk en handig van zonder dat je ze veel vraagt. Daarnaast ligt dressuurmatig werk. Niet springen.

Maar dat vind ik.

Daar ben ik het mee eens Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:18

Met veel 3 jarige kun je niet alleen maar stappen stappen en stappen...
Dan gaan ze zich vervelen en dingen verzinnen.... Ben je als ruiter niet blij mee Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:19

Lenneke_ schreef:

Maar dat vind ik.

Dat vind ik weer erg overdreven... Denk dat het voor het paard ook alleen maar leuk is als ie es een huppel mag maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:21

Ik vind ook wel dat je mag draven met je 3 jarige paard, maar ik vind springen gewoon wat overdreven, als je een paard snel snel snel in het springen wilt beleren, dan is dat ook niet goed. Balkjes stappen en draven is trouwens wel goed voor het evenwicht vind ik zelf, daar leert hij ruime passen van maken Lachen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:21

ik spring sinds mijn paard 3 jaar en 11 maanden is, dus bijna 4.
en dan op zijn hoogst 60 cm
hoger hoeft niet van mij Bloos Haha!