Nadya schreef:moow schreef:en dat is mijn bedoeling van dit topic, en niet het feit welk slijmvliesje waar in de mond zit, want ik weet wel ongeveer hoe het in elkaar zit en dat het bij een verkeerd bit heel vervelend kan zijn en bij sommige paarden elk bit, maar ik ben wel van mening dat dit per paard verschild, en dat je dus ook niet uit een boekje kan leren of een bit nou pijn doet ja of nee
De mensen waar jij het over hebt, zijn sowieso niet zo paardvriendelijk, vrees ik....
De vele mensen die ik ken die bitloos rijden, zijn zich vaak heel wat bewuster van hun eigen gedrag te paard dan de vele bitrijders die ik ken. Ze hebben zeer bewust gekozen voor een andere manier van rijden.
Als je met bit al niet paardvriendelijk kan rijden, kun je dat bitloos waarschijnlijk ook niet.
Maar ik durf wel te stellen dat mijn jonge paard het hartstikke fijn vindt, dat 'ie niets in zijn mond heeft.![]()
Die is volop aan het wisselen, heeft een wolfskiesje op een gevoelige plek zitten. Toevallig komt de tandarts eerdaags weer, die weet dat ik bitloos rij en me dat zelfs aangeraden heeft vorig jaar.
(Oja, een hackamore zou ook mijn keuze niet zijn. Ik rij met een sidepull en wil nog eens een Dr. Cook aanschaffen in de toekomst).
hier ben ik het totaal mee eens.
maar als je mijn vorige bericht eventjes leest kan je dan van mijn kant uit ook begrijpen dat ik er een beetje moe van wordt dat mensen doen alsof je je paard echt vermoord als je een bit draagt.
en van die jongen paarden, zeker mee eens!!
maar als ze eenmaal uitgewisseld zijn dan vind ik een bit wel kunnen
maar dan ook aan jou deze vraag, snap je mijn punt een beetje? (ja ik ben er best slecht in om dingen te verwoorden moet ik eerlijk toegeven
dusja vandaar dat ik het af en toe iets bij moet schrapen om duidelijker te zijn, en ik kan ook wel geloven dat dit niet geloofwaardig overkomt (weet niet meer wie dat zei) maar misschien dat jullie mij nu ook iets beter begrijpen)hackmore is ook zeker niet mijn keuze, dat vind ik een zeer onvriendelijk iets! ik ga nog eventjes kijken wat ik ga kopen want ik ben mijn vorige kwijtgeraakt stom stom
)
Wat een ander vind interesseert me niks, wat mijn paard ervan vindt vind ik het belangrijkste!