bitloos of gewoon met bitje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moow

Re: bitloos of gewoon met bitje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:20

Nadya schreef:
moow schreef:
en dat is mijn bedoeling van dit topic, en niet het feit welk slijmvliesje waar in de mond zit, want ik weet wel ongeveer hoe het in elkaar zit en dat het bij een verkeerd bit heel vervelend kan zijn en bij sommige paarden elk bit, maar ik ben wel van mening dat dit per paard verschild, en dat je dus ook niet uit een boekje kan leren of een bit nou pijn doet ja of nee Lachen

De mensen waar jij het over hebt, zijn sowieso niet zo paardvriendelijk, vrees ik....
De vele mensen die ik ken die bitloos rijden, zijn zich vaak heel wat bewuster van hun eigen gedrag te paard dan de vele bitrijders die ik ken. Ze hebben zeer bewust gekozen voor een andere manier van rijden.
Als je met bit al niet paardvriendelijk kan rijden, kun je dat bitloos waarschijnlijk ook niet.
Maar ik durf wel te stellen dat mijn jonge paard het hartstikke fijn vindt, dat 'ie niets in zijn mond heeft. Ja
Die is volop aan het wisselen, heeft een wolfskiesje op een gevoelige plek zitten. Toevallig komt de tandarts eerdaags weer, die weet dat ik bitloos rij en me dat zelfs aangeraden heeft vorig jaar.

(Oja, een hackamore zou ook mijn keuze niet zijn. Ik rij met een sidepull en wil nog eens een Dr. Cook aanschaffen in de toekomst).

hier ben ik het totaal mee eens.
maar als je mijn vorige bericht eventjes leest kan je dan van mijn kant uit ook begrijpen dat ik er een beetje moe van wordt dat mensen doen alsof je je paard echt vermoord als je een bit draagt.
en van die jongen paarden, zeker mee eens!!
maar als ze eenmaal uitgewisseld zijn dan vind ik een bit wel kunnen Lachen

maar dan ook aan jou deze vraag, snap je mijn punt een beetje? (ja ik ben er best slecht in om dingen te verwoorden moet ik eerlijk toegeven Bloos dusja vandaar dat ik het af en toe iets bij moet schrapen om duidelijker te zijn, en ik kan ook wel geloven dat dit niet geloofwaardig overkomt (weet niet meer wie dat zei) maar misschien dat jullie mij nu ook iets beter begrijpen)

hackmore is ook zeker niet mijn keuze, dat vind ik een zeer onvriendelijk iets! ik ga nog eventjes kijken wat ik ga kopen want ik ben mijn vorige kwijtgeraakt stom stom Boos!
Laatst bijgewerkt door moow op 06-12-07 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:21

moow schreef:
de neus is ook gevoelog, misschien iets minder als de mond maar als je gewoon je handen stil houdt geloof ik niet (wat er op jullie site ook staat) dat er veel schade wordt aangericht.

En toch is het zo, dat ookal hou je je handen nóg zo stil, doordat het een hard stuk metaal is, dat ook nog eens wél beweegt door de beweging van het hoofd ( ookal hou je dus je handen stil ). het wél oncomfortabel en in veel gevallen pijnlijk is. Ookal geloof jij dat niet, dat is dan jammer. Lachen Het is tóch zo.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:25

Faux schreef:
moow schreef:
de neus is ook gevoelog, misschien iets minder als de mond maar als je gewoon je handen stil houdt geloof ik niet (wat er op jullie site ook staat) dat er veel schade wordt aangericht.

En toch is het zo, dat ookal hou je je handen nóg zo stil, doordat het een hard stuk metaal is, dat ook nog eens wél beweegt door de beweging van het hoofd ( ookal hou je dus je handen stil ). het wél oncomfortabel en in veel gevallen pijnlijk is. Ookal geloof jij dat niet, dat is dan jammer. Lachen Het is tóch zo.

maar wat ik me dan af vraag hoe weet je dan zo zeker dat het echt zon pijn doet? omdat het op een site staat?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:27

Omdat het bewezen is. Ik neem nooit zomaar klakkeloos informatie over, niet van een site en niet van een persoon. Pas als daar écht goede argumenten én, of bewijzen bijstaan. En ik zeg niet dat het `echt zo´n pijn doet´. Ik zeg dat het hoogst oncomfortabel is en in veel gevallen pijnlijk. Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:27

Nadya schreef:
moow schreef:
en dat is mijn bedoeling van dit topic, en niet het feit welk slijmvliesje waar in de mond zit, want ik weet wel ongeveer hoe het in elkaar zit en dat het bij een verkeerd bit heel vervelend kan zijn en bij sommige paarden elk bit, maar ik ben wel van mening dat dit per paard verschild, en dat je dus ook niet uit een boekje kan leren of een bit nou pijn doet ja of nee Lachen

De mensen waar jij het over hebt, zijn sowieso niet zo paardvriendelijk, vrees ik....
De vele mensen die ik ken die bitloos rijden, zijn zich vaak heel wat bewuster van hun eigen gedrag te paard dan de vele bitrijders die ik ken. Ze hebben zeer bewust gekozen voor een andere manier van rijden.
Als je met bit al niet paardvriendelijk kan rijden, kun je dat bitloos waarschijnlijk ook niet.
Maar ik durf wel te stellen dat mijn jonge paard het hartstikke fijn vindt, dat 'ie niets in zijn mond heeft. Ja
Die is volop aan het wisselen, heeft een wolfskiesje op een gevoelige plek zitten. Toevallig komt de tandarts eerdaags weer, die weet dat ik bitloos rij en me dat zelfs aangeraden heeft vorig jaar.

(Oja, een hackamore zou ook mijn keuze niet zijn. Ik rij met een sidepull en wil nog eens een Dr. Cook aanschaffen in de toekomst).

Helemaal mee eens!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:28

Faux schreef:
Omdat het bewezen is. Ik neem nooit zomaar klakkeloos informatie over, niet van een site en niet van een persoon. Pas als daar écht goede argumenten én, of bewijzen bijstaan. En ik zeg niet dat het `echt zo´n pijn doet´. Ik zeg dat het hoogst oncomfortabel is en in veel gevallen pijnlijk. Lachen

Precies denk je dat het verzonnen wordt ofzo dat bitloos paardvriendelijker is Haha!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:28

Bojangles schreef:
Faux schreef:

Precies denk je dat het verzonnen wordt ofzo dat bitloos paardvriendelijker is Haha! In de meeste gevallen!

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:32

nee ik zeg niet dat dat wordt verzonnen

maaar nu wil ik jullie vragen om HIEROP te reageren.
kunnen jullie vanuit mijn kant ook begrijpen dat ik er een beetje ziek van wordt dat volgens wat mensen bitloos helemaal geweldig is en dat als je met bit rijdt je slecht ben voor je paard (want zo doen veel mensen erover).
want daar wordt ik schijtziek van, want iedereen is op zijn eigen manier met zn paard bezig en iedereen denkt het op zijn manier goed te doen (op uitzonderingen na)!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:32

Jep (ziet een aantal mensen die ik ken die normaal met bit rijden in gedachten bitloos rijden, nog meer frustratie en ellende denk ik Tong uitsteken )

Maar goed we zitten gewoon in een tijd dat er steeds meer aan het welzijn van een paard wordt gedacht en zo ook met het bitloze rijden.
Maar goed ik ben helemaal vóór bitloos rijden en raad het ook iedereen aan, alleen ik ben niet compleet tegen bit ik rijd er zelf gewoon niet meer mee. Vanuit eigen ervaring.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:36

Bojangles schreef:
Jep (ziet een aantal mensen die ik ken die normaal met bit rijden in gedachten bitloos rijden, nog meer frustratie en ellende denk ik Tong uitsteken )

Maar goed we zitten gewoon in een tijd dat er steeds meer aan het welzijn van een paard wordt gedacht en zo ook met het bitloze rijden.
Maar goed ik ben helemaal vóór bitloos rijden en raad het ook iedereen aan, alleen ik ben niet compleet tegen bit ik rijd er zelf gewoon niet meer mee. Vanuit eigen ervaring.
'

en dat is gewoon jou mening!
en dat is ook vooral jou keuze en als jij je daar goed bij voelt vooral mee doorgaan!
maar omdat ik wel met bit wil rijden wordt dit voor mijn gevoel niet echt geacsepteerd en allemaal maar over gezegd "dit is slecht voor je paard dit en dat", terwijl ik vind dat dit allemaal wel meevalt en dat een bit niet persee zo heel schadelijk hoeft te zijn.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:38

Ik wilde net wat posten hier,maar als ik mijn mening niet kan geven omdat dat niet overeen komt met de mening van anderen,dan post ik maar liever niet.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:38

moow schreef:
nee ik zeg niet dat dat wordt verzonnen

maaar nu wil ik jullie vragen om HIEROP te reageren.
kunnen jullie vanuit mijn kant ook begrijpen dat ik er een beetje ziek van wordt dat volgens wat mensen bitloos helemaal geweldig is en dat als je met bit rijdt je slecht ben voor je paard (want zo doen veel mensen erover).
want daar wordt ik schijtziek van, want iedereen is op zijn eigen manier met zn paard bezig en iedereen denkt het op zijn manier goed te doen (op uitzonderingen na)!

Nee sorry dat begrijp ik niet. Voel je je misschien aangesproken ofzo als mensen dat zeggen. Jij zit het bitloos zelf een beetje af te schepen en in het negatieve te trekken, tja moet je zelf weten mij krijg je er niet warm of koud van. Pling Wat een ander vind interesseert me niks, wat mijn paard ervan vindt vind ik het belangrijkste!
Je moet het je niet zo aantrekken, er wordt iig niet door mij gezegd dat als je met bit rijdt je slecht bent voor je paard. En volgens mij door niemand hier zo zwart wit als jij het zegt.
Jij vraagt hier om meningen van mensen die bitloos rijden én waarom ze ermee rijden. En die krijg je.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:40

ik vraag om jullie mening en waarom jullie er mee rijden. nou je bent niet echt meer aan het geven mening.

maar als je me niet begrijpt post dan ook niks!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:43

Je vraagt om ergens op te reageren (want alle andere reacties zijn niet volgens je straatje) dan reageer ik DAAROP met al mijn eerlijkheid, en dan vervolgens zit je te zeuren dat we meer geven dan alleen onze mening.

In een topic waarom je om meningen vraagt, heeft iedereen echt niet dezelfde mening als jou.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:43

Jij vraagt om meningen. Wij geven meningen én proberen ze een beetje te onderbouwen. Maar omdat jij zo graag met bit wilt blijven rijden voel je je aangevallen en ga je vanalles verzinnen om het bitloze ook een beetje in het negatieve te trekken. Net als bij Bonjangles, word ook ik daar niet warm of koud van, maar vind het wel een beetje jammer.

Afijn, ik blijf fijn bitloos rijden. Lachen Ik zie dat mijn paard er súper op reageerd, ik zie dat mijn paard er blij mee is, en da´s uiteindelijk het belangrijkste, nietwaar? Als jouw paard je dankbaar is dat je dat metalen ding in zijn mond hangt, en je weet dat zéker, dan moet je dat vooral blijven doen, ja toch? Lachen

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:45

Mijn reden om bitloos te gaan rijden is dat mijn paard zonder bit net zo goed loopt als met, misschien zelfs wel beter Haha! Helemaal nageeflijk en super licht. Verder vind ik zelf gewoon dat ik niet goed genoeg rij voor met een bit Bloos , zoals je al zei je handen helemaal stilhouden en op je zit rijden, maar hoeveel mensen kunnen dat echt goed? Als ik wel eens op een wedstrijdterrein kijk zie ik zelfs een onrustige hand bij mensen die hoger in de sport rijden Bloos

Bovendien waarom zou ik er een bit in hangen als het zonder bit net zo goed gaat Knipoog
Misschien dat ik er over een aantal jaren weer een bit in hang, maar dan meer om die als verfijning te kunnen gebruiken Vork

Ik rij nu met kaptoom, touwhalster, sidepull of nep Dr Cook en op alle drie gaat ze super!
Dus voorlopig hou ik het lekker bij bitloos.

Ik ben overigens niet anti bit en ook niet anti spoor, maar ik vind wel dat misbruik of zachter gezegt minder goed gebruik van bit en spoor veel te vaak voorkomt. Naar mijn eigen mening zijn hulpmiddelen als een bit en spoor alleen bedoeld voor verfijning van de hulpen Knipoog

Maar ik ben ook nuchter genoeg om te bedenken dat omdat mijn paard bitloos super gaat dat niet bij alle paarden zo is en bij sommige paarden is het zelfs beter om een bitje te gebruiken, omdat ze te scheef zijn ofzo. Zolang je maar weet waar je mee bezig bent en wat je in je handen hebt Vork

Wel is zo dat mensen tegen mij vaak zeggen, dat bitloos met mijn paarden wel kan, maar als je op hun paard rijdt enz enz. Ik denk dat een hoop paarden die nu met bit gereden worden zonder bit zelfs nog een tikkie beter zouden gaan lopen (heb zelf ooit een paard met bit van iemand onder mijn kont gehad, waarvan ik zeker weet dat die zonder bit nog vele malen beter zou lopen. Maar omdat het zo'n heftig dier was, was dat absoluut onmogelijk volgens de eigenaar Knipoog, terwijl ik de heftigheid aan het bit te wijten vond Tong uitsteken )

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:51

Frances! Jij ook op bokt ? Haha, dat wist ik helemaal niet! Haha!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:52

Zo nu en dan Knipoog

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:53

trouwens hoe weet jij zo zeker dat het bewezen is?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:54

Gezellig. Haha!

OMG Moow. Hier ga ik niet eens op reageren.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:54

ik vraag gewoon waar je dat vandaan hebt?
zoiezo vraag ik me ook af hoe dit bewezen is? kijk tandslijtage kan bewezen worden maar daar hoeven ze niet heel veel hinder van te hebben.
en je kan niet aan een paard vragen "goh paard, wat vind jij nou fijner?"
dus wil ik graag weten waar je dit vandaan hebt en eventjes kijken hoe hun dat gedaan hebben

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:57

dat kan jezelf ook gewoon opzoeken..dat het bewezen is..
toch blijf ik vinden dat de eigenaars zelf het beste weten wat goed voor het paard is, een afwisseling is ook goed, alleen jammer dat het nog niet bij alles met bitloos mag...
ik rijd voornamelijk met bit, en soms met zo'n freestyl touwtje, zijn erg dun, daarom heb ik ook een bontje bij z'n oren..!

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:57

daarbij bedoel ik de wedstrijden..!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:58

moow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 16:59

A_n_n_e_ schreef:
dat kan jezelf ook gewoon opzoeken..dat het bewezen is..
toch blijf ik vinden dat de eigenaars zelf het beste weten wat goed voor het paard is, een afwisseling is ook goed, alleen jammer dat het nog niet bij alles met bitloos mag...
ik rijd voornamelijk met bit, en soms met zo'n freestyl touwtje, zijn erg dun, daarom heb ik ook een bontje bij z'n oren..!

dit vindt ik ook want wat ik al eerder zei licht dit gewoon ook aan het karakter, mond enzo Lachen