wordt er nog op zit en benen gereden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: wordt er nog op zit en benen gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:39

Jssica schreef:
Ik heb 15 jaar fout gereden, toen heb ik een aantal maanden op een IJslander stal les gehad. Nou dat viel echt niet mee, al mijn oude gewoontes proberen te vergeten en leren rijden met zit en benen. Ik kan nog steeds niet met zit en been 'automatisch' rijden, ik moet er nog heeel veeel bij nadenken van 'oh ja dit moet zo en zo'. Maar door die paar maandjes les voel ik me nu zoveel meer 'uitgebreid'. Ik ben daar heel erg blij mee! Lachen

Met je benen rijden op IJslanders? Apart ik rijd echt puur alleen op mijn zit en heb dat bij een IJslanderstal geleerd. IJslanders zijn wel op het been te rijden, maar dan heb je omgeving heel snel gezien Knipoog

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:47

dus jij gebruikt nooit je benen,dorieke??

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:48

Heel soms, absoluut niet om aan te drijven. Geef echt lichte druk wanneer het echt nodig is. Met dresuur ook voltes rijden en oefeningen op zit en buigen door middel van gewicht verplaatsen en niet binnen en buitenbeen.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:59

Heb je een snel ritje als je de meeste ijsco's op je benen rijdt.
Puur zitwerk wat ik daar geleerd heb.
Maar ik zie verbazend weinig mensen nog op zit en been rijden, laat staan op enkel zit. Plukken en trekken geeft voor het ongeoefende oog nou eenmaal het snelst resultaat, helemaal als je nog nooit anders gezien hebt. Terwijl je zoveel meer plezier van je paard kan hebben en er zo veel meer uit kan halen door even wat meer tijd te nemen om hem goed aan je been te zetten en hem vandaar uit in die nageefelijkheid te laten komen.
Ik wil niet zeggen dat ik zo goed rijdt, maar ik heb het genoegen gehad om een aantal lessen te krijgen in de echte klassieke dressuur op een geweldige andalusier hengst, wat een verademing na al die jaren op doorgezaagde, slecht aan het been staande "sport" en manege paarden. Nu rijd ik zo nu en dan een ijsco van een vriendin, heerlijk vind ik dat, geen getrek en geduw, licht in zijn mond en lekker van achter naar voor nageefelijk, zo ga ik die van mij ook rijden als ik hem weer onder het zadel heb.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:03

Precies Ladymagic, dit is precies wat ik bedoel over IJslanders.

Als ik mijn been aanleg bij mijn IJslander heb ik de hele achterhoek in een uur gezien.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:29

Gelukkig dat er nog ruiters zijn die hun paard van achter naar voren rijden en ook dat er ruiters uiteindelijk toch achter komen dat spelen ook zagen is.
Zelf heb ik de eerste 9 jaren op een manege gereden waar je gewoon op je donder kreeg als je aan de teugels zat te trekken! Er werd daar dan ook niet 'aan de teugel' gereden en ondanks dat er daar weinig op zit werd gewerkt wist ik toen ik 17 was en op de volgende manege kwam wel dat ik niet zo hard moest zijn in de mond. Helaas heb ik daar wel leren 'spelen', maar gelukkkig heb ik nu een instructrice die mij wel goed les geeft.

Maar is het niet heel erg gesteld dat je daar als ruiter pas zo laat achter komt? Moet dat niet OVERAL de basis zijn?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:31

Ik vind dat het overal de basis moet zijn om op zit te leren rijden. Je benen moet je eigenlijk niet nodig hebben.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:46

_Skess_ schreef:
Ik vind dat het overal de basis moet zijn om op zit te leren rijden. Je benen moet je eigenlijk niet nodig hebben.

Lijkt mij erg lastig met zijgangen als je alleen je zit mag gebruiken.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:54

Ik rij zelf vaak nog te veel met mijn handen merk ik zelf.
Bijvoorbeeld in wendingen mijn paard willen 'omtrekken' en mijn hand naar voor steken en naar binnen brengen. ( wel vaag uitgelegd maar zo is het).
Daar zijn we dus nu tijdens mijn privelessen heel sterk op aan het werken.
Zodat ik hem eigenlijk puur op de benen en zit kan rijden.

Mijn handen gebruik ik enkel om hem even bij te pakken als die neus de lucht in gaat maar wel steeds ondersteund door n actie met de benen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:17

runningkawa schreef:
Faux schreef:
Wat iedereen eigenlijk eens zou moeten proberen: Alleen een zadeltje erop, neckrope/-ring erom en zó rijden. Je zal zien dat een hoop mensen dan ineens niet kunnen/durven rijden.

Zoiets?
Hoofdstel had hij wel in,maar voor de fun teugels om de hals gedaan.
http://members.lycos.nl/runningkawa/zonderteugel.jpg

bitloos
http://members.lycos.nl/runningkawa/spr ... rklein.jpg

Haha ja, zoiets ja. Haha! In mijn profiel staan ook 3 filmpjes, van iets wat ik dus vaker doe. Met alleen een neckrope rijden. Haha! Morgen komt als het goed is mijn neckring, dus dat word ook weer leuk! Verder rij ik trouwens sowieso altijd bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:21

Met een touw om de nek is voor mij gewoon flauwekul
Heb het ook nog eens vaker gedaan bij iemand in de bak die niet geloofde dat het kon Lachen Toen lag het ook wat hoger Lachen
Maar ik ben dus van mening dat het idd gewoon moet kunnen als je paard een beetje geschoold is. (en dan heb ik het niet direct over een heel parcours, maar wel gewoon in de bak voor de fun)

Met een simpel stalhalster met bont reed ik vaker, puur ter controle of ik niet teveel met hand deed.
Ook de Z oefeningen.

Zonder bit altijd is gewoon niet mijn streven, wel om fijn en vriendelijk met bit te kunnen rijden.
Gelukkig heb ik daar erg fijne leermeesters in gehad, waaronder Kawa Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:42

daniella74 schreef:
_Skess_ schreef:

Lijkt mij erg lastig met zijgangen als je alleen je zit mag gebruiken.

Ook zijgangen heb ik op IJslanders als Friezen geleerd door middel van je gewicht te verplaatsen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:44

Ik gebruik daarvoor mijn benen wel.
Persoonlijk zie ik niet wat er verkeerd is aan been hulpen (en dan heb ik het idd niet over sporen rammen)
Ik zou dat ook niet zonder kunnen en dan de juiste buiging in het lijf zien te behouden Lachen

Revillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:47

Dat vond ik ook heel moeilijk, want meestal reed ik op de ijsjes waar je de basis op leert en die moest je echt aan het werk zetten. Als ik dan een keer op een vurige ijs reed vlogen we eerste paar minuten alle kanten op. Nagelbijten / Gniffelen

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:47

als ik een kort antwoord mag geven: ik zie bijna niemand die dat kan! Dus: NEE

En ik zelf kan het ook niet. Ik les hard verder straks als mijn paardje weer beter is. Want ik wil het wel graag leren!

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 18:58

Ik werk op een pension en handelsstal (handel in Andalusiers)! Daar kan je prima alleen op je zit mee wegrijden! Vandaar dat ik bij de volgende lading uit Spanje er zelf een ga kopen! Het kan dus makkelijk, ligt alleen wel aan je paard en aan jezelf!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 19:50

mel_noah schreef:
Ik werk op een pension en handelsstal (handel in Andalusiers)! Daar kan je prima alleen op je zit mee wegrijden! Vandaar dat ik bij de volgende lading uit Spanje er zelf een ga kopen! Het kan dus makkelijk, ligt alleen wel aan je paard en aan jezelf!

=======================
bedoel je dat het met Anda's makkelijker gaat om op zit te rijden?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:53

Ik rijd ook voornamelijk op mijn, om bochtjes mooi door te komen heb ik geen teugels nodig in principe. Gebruik ze echter wel momenteel als begeleiding van mijn paard om wat meer stelling te krijgen.

xxAnsxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:25

Ik vind ook dat je eerst met benen en zit moet beginnen en dan pas aan de voorkant opvangen dmv lichte druk en niet trekken/zagen...

Een ontspannen paard komt vanzelf naar beneden, maar je hebt je benen echt wel nodig vind ik (lees niet sporen, maar kuithulp)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:27

Zo doe ik het ook supertinkie, teugels voor de buiging en stelling, anders wordt het wel erg moeilijk (we zitten nog in het leerproces, waar we ook nooit uitkomen gelukkig Haha! Je blijft áltijd bijleren!)

Verder vind ik het jammer, dat er zóveel mensen fout bezig zijn.
Laatst konden we via de club in een binnenbak rijden, ik reed daar samen met twee andere. Ik was zelf lekker mijn paard aan het losmaken in zijn lijf, niet teveel van vragen (hij had nogal lang stilgestaan ivm slechte bak) maar die andere..
De ene was zó aan het zagen.. Ik moest van mezelf de andere kant opkijken, ze zei dat ze (als ze wedstrijden zou rijden) M zou starten, nou ik heb nog nooit een paard zo in elkaar getrokken op de voorhand zien lopen! Ongelooflijk!
De ander had een jong paard onder haar kont, die nog balans ed. moest vinden. Maar wat doet ze dan: 'Hij moet het nog leren' en hup, been en trekken, en in de krul dat beestje.. Nageeflijk kon ik het niet noemen.. Ik vind dat zó jammer..

Verder rijdt ik zelf ook geen Hogeschool Dressuur ofzo, maar ik rijd voor mijn plezier, en mijn paard heeft er ook veel plezier in. Puur op zit en benen, ik heb geen handen nodig voor nageeflijkheid, ook niet voor oprichting of wat dan ook.. Alleen voor mn stelling dan, anders is het nog wat moeilijk (zoals ik al zei; we zijn nog bezig Haha! )
En iedere keer op wedstrijd, rijden we de sterren van de hemel, en dan is het best frustrerend als zo'n trekkend,zagend,schoppend mens hoger rijdt dan mij.. Maargoed, ik heb 'm nu 2 jaar, en heb 4 wedstrijdjes gereden, dus dat is puur voor het plezier haha!! Al vind ik het plezier er bij weinig ruiters/amazones vanafstralen!!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:33

Vooral op maneges wordt het rijden verkeerdt aangeleerd of de leerlingen te weinig gecorrigeerd als ze te veel met de handen doen. Voor iemand die net begint met nageeflijk rijden lijkt het in de krul het snelst voor elkaar door te trekken of te zagen. Instructie hoort dit meteen te corrigeren en goed uit te legggen.

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:41

De Andalusiers die uit Spanje komen bij ons zijn (degene die ingereden waren) zijn zeker makkelijker op je zit te rijden als alle andere paarden die ik in de rest van me leven(tje) heb gereden! Ik ben er dus van overtuigd, doordat ze meer gevoel hebben! Als het klikt met een Anda is het helemaal makkelijk (Dan rijd je hem met je gedachtes en niet eens met je zit en benen..

Ik ben het met Pasdedeux eens! Heb het zelf verkeerd geleerd, het herstellen ervan is voor de meeste vrij moeilijk! Ik ben best geduldig en goedmoedig, dus doe het nooit met harde hand, maar me benen lagen automatisch te ver naar voren in een dressuurzadel, gelukkig gaat het zeker vooruit!!

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:16

Ik zie ook veel mensen te veel met hun handen werken en ook vooral om hun paard op die manier omlaag te krijgen. Je ziet dat ze hun paard niet met hun been naar hun hand toerijden, maar alleen maar zitten te zagen. Ook zie ik veel mensen die elke pas hun paard steeds maar aandrijven en tevens elke pas met de sporen erin prikken. Het lijkt mij dat hun paard dan niet goed aan het been is. Als je paard dat wel is, hoef je ook niet elke pas aan te drijven, maar geef je alleen reactie als het nodig is. Het is gewoon triest om naar te zien. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Franke Sloothaak, je ziet dat hij sommige paarden in het concour met een los teugeltje rijdt en op deze manier ook zo het hele parcour springt. Hij werkt haast helemaal niet met z'n handen, maar veel met z'n zit en been. Dat vind ik pas een goed voorbeeld dat je je paard zo door het concour kunt rijden.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:27

Wat is er zo slecht aan om ook met je handen te rijden? Dat doe ik ook hoor en dat wordt dan echt geen ruk en pluk werk. Een handophouding heeft juist een hele fijne werking en werkt zowel sturend als remmend.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 10:29

CWeber schreef:
Ik zie ook veel mensen te veel met hun handen werken en ook vooral om hun paard op die manier omlaag te krijgen. Je ziet dat ze hun paard niet met hun been naar hun hand toerijden, maar alleen maar zitten te zagen. Ook zie ik veel mensen die elke pas hun paard steeds maar aandrijven en tevens elke pas met de sporen erin prikken. Het lijkt mij dat hun paard dan niet goed aan het been is. Als je paard dat wel is, hoef je ook niet elke pas aan te drijven, maar geef je alleen reactie als het nodig is. Het is gewoon triest om naar te zien. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Franke Sloothaak, je ziet dat hij sommige paarden in het concour met een los teugeltje rijdt en op deze manier ook zo het hele parcour springt. Hij werkt haast helemaal niet met z'n handen, maar veel met z'n zit en been. Dat vind ik pas een goed voorbeeld dat je je paard zo door het concour kunt rijden.

Ben ik het helemaal mee eens...!!
Maar is dat nou omdat springruiters anders denken/rijden dan dressuurruiters??
Voor mijn gevoel, rijden springruiters meer op ontspanning, en dressuurruiters meer op druk...