Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneve

Re: Staat anky synoniem voor 'goed rijden' en 'perfectie' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:07

Faux: Dus jij wil van vrijheidsdressuur een olympische sport maken. Wat let je? Aan de slag ermee!

Alicia2uJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:08

Randy01 schreef:
Faux schreef:
Stel dát ze 100% scoort Lielle.. Dan staat ze volgens jou voor perfectie ? Maar wíe geeft haar die score dan? Juist, een jury. Een jury die ook een eigen en gekleurde mening heeft, een jury die ook op een verdraaide en verknipte naar paarden kijkt. Een paar mensen hebben ooit eens de standaarden opgesteld waar je aan moet voldoen om 100% te scoren, maar ehm. Wie zegt dat die standaarden goed zijn ? Wie zegt dat dat perfectie is ? Dat vinden degenen die het opgesteld hebben wel, maar is dat niet ook slechts een mening van mensen die er nét zo goed als wij, hélemaal naast kunnen zitten ?

En jij denkt dat er in paardensportend Nederland niet constant door mensen hierover gepraat wordt? Dat ze denken eens in de 10 jaar: goh, laten we het grote 'hoe het eruit moet zien'boek er maar weer eens bij pakken en kijken of dat nog up to date is?
Geloof me...hier wordt echt dágelijks over gediscusieerd.

Een aantal jaar geleden zijn de plaatjes in HET handboek verandert. De jury wilt nu iets totaal anders zien dan 15 jaar terug. Anky (en andere topruiters in de dressuur) rijden gewoon naar een plaatje. Ik ben het enkel niet eens met dat plaatje en daarom zie ik Anky niet als groot voorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 30-11-07 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:09

anneve schreef:
Faux: Dus jij wil van vrijheidsdressuur een olympische sport maken. Wat let je? Aan de slag ermee!

Nou nee, ik doe niet aan vrijheidsdressuur. Ik kan mijn paarden niet op commando laten zitten of de spaanse pas laten doen hoor. Haha! Bij mij staat de band met mijn paarden en het welzijn van mijn paarden voorop.
Laatst bijgewerkt door Faux op 30-11-07 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:10

Faux schreef:
anneve schreef:

Nou nee, ik doe niet aan vrijheidsdressuur. Ik kan mijn paard niet op commando laten zitten of de spaanse pas laten doen hoor. Haha!

Oke dat kan;) maar wat vind jij neit kloppen aan het plaatje van de FEI dan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:11

@Faux
a) zie sowieso mijn knipoog Pling
b) op het moment dat Anky 100% scoort in haar proef is ze in de door haar gekozen discipline op dat moment perfect. Dat jij dat niet ambieert zijn jouw zaken, maar staat los van haar prestaties.

Ik denk dat niemand de ultieme perfectie ooit zal bereiken, dus in die zin is dit een weinig zinvolle discussie.

En de discusse over het FEI reglement en jureren ga ik niet eens meer aan Knipoog

Bovendien, als iemand in een western reining proef 100 % scoort (als zoiets kan, heb er de ballen verstand van) is dat ook een perfectie, maar daarmee nog steeds geen voorbeeld voor mij omdat ik dat niet ambieer. Ik snap de ophef niet zo, als jij (niet persoonlijk) vind dat Anky een domme blonde muts is die niet kan paard rijden is dat toch prima? Er zijn zat ruiters waarvan ik datzelfde vind Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:13

Alicia2u schreef:
Een aantal jaar geleden zijn de plaatjes in HET handboek verandert. De jury wilt nu iets totaal anders zien dan 15 jaar terug. Anky (en andere topruiters in de dressuur) rijden gewoon naar een plaatje. Ik ben het enkel niet eens met dat plaatje en daarom zie ik Anky niet als groot voorbeeld.

Mijn plaatje is het - deels - wel maar daarmee is Anky nog steeds geen groot voorbeeld voor me, althans niet in alle opzichten, maar in een aantal wel. Er zijn maar heel weinig mensen met zoveel toewijding bezig.

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:14

Makkelijk he, kritiek geven....

Maar als jij weet hoe het wel moet, deel het maar met ons! Ik ben benieuwd!
Misschien kan ik er ook wat van leren, want ik rij nu zo'n 16 jaar, maar ik maak nog iedere dag fouten en leer gelukkig ook nog iedere dag.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:14

En zo heeft iedereen een mening over het fenomeen Anky en de dressuur die zij rijdt. Zij is in haar vakgebiedje op dit moment degene die het beste is beoordeeld door een jury, eens of niet eens. De objectiviteit van die jury en de meningen over het huidige beeld van de dressuur even terzijde.

Feit is denk ik wel dat het woord Anky allerlei meningen oproept bij mensen. Daarom wordt het 'woord' Anky ook als symnoniem gebruikt voor en aantal dingen. Afhankelijk van de context waarin Anky wordt genoemd heeft men er een associatie bij.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:16

Faux schreef:
Stel dát ze 100% scoort Lielle.. Dan staat ze volgens jou voor perfectie ? Maar wíe geeft haar die score dan? Juist, een jury. Een jury die ook een eigen en gekleurde mening heeft, een jury die ook op een verdraaide en verknipte naar paarden(sport) kijkt. Een paar mensen hebben ooit eens de standaarden opgesteld waar je aan moet voldoen om 100% te scoren, maar ehm. Wie zegt dat die standaarden goed zijn ? Wie zegt dat dat perfectie is ? Dat vinden degenen die het opgesteld hebben wel, maar is dat niet ook slechts een mening van mensen die er nét zo goed als wij, hélemaal naast kunnen zitten ?

Wij met zn allen hebben bepaald dat dressuur zo is en blijft, en daarin scoort zij hoog. Als je commentaar op haar hebt, zou je de dressuur aan moeten kijken, zij belonen haar voor wat ze doet.. Ik vind haar dus staan voor goed rijden, de dressuur ( het soort paardensport dat zij beoefend doet ze in mijn ogen geweldig) En het is zo, paardrijden is onnatuurlijk... maar wij vinden het allmaal leuk hier op bokt. Allemaal verschillende soorten mensen die verschillende dingen doen.. De dressuur is zo, en zij rijd de dressuur zoals wij het volgens het boekje willen zien goed. En dan kan je je eigen mening hebben of DIE dressuur dan goed is of niet, maar DIE dressuur doet zij perfect.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:18

Lielle schreef:
@Faux
a) zie sowieso mijn knipoog Pling
b) op het moment dat Anky 100% scoort in haar proef is ze [b]in de door haar gekozen discipline op dat moment perfect.[/b] Dat jij dat niet ambieert zijn jouw zaken, maar staat los van haar prestaties.

Ik denk dat niemand de ultieme perfectie ooit zal bereiken, dus in die zin is dit een weinig zinvolle discussie.

En de discusse over het FEI reglement en jureren ga ik niet eens meer aan Knipoog

Bovendien, als iemand in een western reining proef 100 % scoort (als zoiets kan, heb er de ballen verstand van) is dat ook een perfectie, maar daarmee nog steeds geen voorbeeld voor mij omdat ik dat niet ambieer. Ik snap de ophef niet zo, als jij (niet persoonlijk) vind dat Anky een domme blonde muts is die niet kan paard rijden is dat toch prima? Er zijn zat ruiters waarvan ik datzelfde vind Haha!

Had niet alles gelezen voordat ik postte, maar dat is dus precies wat ik probeerde te zeggen.

Faux

Ook DIE dressuur doet ze niet perfect. Maar nogmaals; DIE dressuur is in mijn ogen voor het overgrote deel rotzooi en ik wil er niets meer mee te maken hebben, maar dat terzijde.

poes

Faux schreef:
Er wordt vast dagelijks over gediscussieerd, maar er word ook dagelijks geroepen: Je mag geen kritiek hebben op Anky want die heeft al zóveel bereikt!

.

Onzin, er wordt nergens zoveel kritiek gegeven op anky als op bokt. Van je eigen land en fans moet je het hebben Knipoog Mensen durven hier vaak net wel heel kritisch te kijken, het si alleen jammer dat sommigen het in extremen trekken. Volgens mij zitten hier mensen voor wie klassieke dressuurruiters het nooit goed kunnen doen, simpelweg omdat men iets tegen de discipline op zich heeft.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:19

Anky is gewoon een symbool geworden in het dagelijks taalgebruik. Als je aan mensen die verder niets van paarden weten vraagt wie de beste ruiter ter wereld is, dan is het antwoord 'Anky'. Ik denk dus ook niet dat je zulke uitspraken heel letterlijk moet nemen. Het is gewoon een beeldspraak.

Ik vind Anky ook niet hét voorbeeld van goed ruiterschap, maar toch zei ik bijvoorbeeld laatst in een topic "Zelfs Anky valt wel 's van d'r paard". Omdat iedereen dan weet wat ik bedoel. Als ik zeg "Zelfs Jannie de Vries valt wel eens van d'r paard" dan weet niemand waar ik het over heb.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:20

Isegrim schreef:
Anky is gewoon een symbool geworden in het dagelijks taalgebruik. Als je aan mensen die verder niets van paarden weten vraagt wie de beste ruiter ter wereld is, dan is het antwoord 'Anky'. Ik denk dus ook niet dat je zulke uitspraken heel letterlijk moet nemen. Het is gewoon een beeldspraak.

Ik vind Anky ook niet hét voorbeeld van goed ruiterschap, maar toch zei ik bijvoorbeeld laatst in een topic "Zelfs Anky valt wel 's van d'r paard". Omdat iedereen dan weet wat ik bedoel. Als ik zeg "Zelfs Jannie de Vries valt wel eens van d'r paard" dan weet niemand waar ik het over heb.

Juistem... Knipoog

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:20

Wanneer iemand met alleen een neckring hetzelfde bereikt als Anky, en daarnaast zijn paard lekker paard laat zijn, krijgtie van mij een staande ovatie. Heb dus niets tegen de klassieke dressuur opzich, maar wel tegen de manier waarop men het tegenwoordig probeert te bereiken. Zie profiel voor wat vergelijkingsmateriaal trouwens.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:21

Ja, dat is dus jouw mening, die dressuur die jij niet goed vind. Maar inderdaad perfect nog niet, de 100 is nog nooit behaald, maar je hebt te maken met een levend wezen, en perfect is niet leuk natuurlijk Tong uitsteken Maar in mijn ogen doet ze het bijna perfect, een voorbeeld voor mensen die de dressuur rijden zoals het boekje dat wil zien, de dressuur waar je een goede beoordeling voor krijgt.. Mensen die op andere manieren rijden, zouden nooit de ZZ-zwaar kunnen halen ( ik bedoel andere manier, bijv. zonder bit, en nu niet boos worden want dat vind ik juist hartstikke goed!) En dat komt dan omdat de jury dat niet zo wil zien.. daar scoor je minder punten mee, dat wil het boekje niet..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:22

nee, want als ze het perfect deed kreeg ze 100%. Maar jouw mening over de FEI dressuur is hier idd irrelevant, net zo goed als mijn opvattingen over een neckring, paardenvoetbal, de PvdA en NH dat zijn.

Ik denk dat Anky idd spreekwoordelijk is geworden voor een goede ruiter, en zeker voor het grote publiek. De kenners zullen daar misschien - al dan niet terecht - anders over denken, maar je kunt het vergelijken met een naam als Cruyff in de voetbalwereld.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 30-11-07 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:22

Ik probeer altijd uit te gaan van de gezamelijke belangen die wij, paardenmensen, hebben.
We kunnen vast wel een lijstje bedenken waar Anky wél voor staat. Ik bedoel dus een lijstje waarover iedereen het eens kan zijn, "goed rijden" en "perfectie" vallen dus af.
Het allerbelangrijkste gezamelijke wat we hebben, en waar Anky (dus ook) voor staat is:
onvoorwaardelijke liefde voor paarden (anders hou je het soort leven wat zij leidt niet vol)
Daarnaast heb ik al uit diverse hoeken gehoord: toewijding aan haar sport.

Dus Anky synoniem voor:
onvoorwaardelijke liefde voor paarden
toewijding aan paardensport.

Ik zou zeggen, vul maar aan dit lijstje.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:23

Kelly_ann schreef:
Isegrim schreef:

Juistem... Knipoog

Inderdaad, zij komt in het nieuws en is bekend. Mensen die niks met paardensport hebben, en waarschijnlijk nog noooit van een neckding (sorry dat ik het woord niet helemaal weer) maar wel van Anky..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:25

poes schreef:
Faux schreef:
Er wordt vast dagelijks over gediscussieerd, maar er word ook dagelijks geroepen: Je mag geen kritiek hebben op Anky want die heeft al zóveel bereikt!

.

Onzin, er wordt nergens zoveel kritiek gegeven op anky als op bokt. Van je eigen land en fans moet je het hebben Knipoog Mensen durven hier vaak net wel heel kritisch te kijken, het si alleen jammer dat sommigen het in extremen trekken. Volgens mij zitten hier mensen voor wie klassieke dressuurruiters het nooit goed kunnen doen, simpelweg omdat men iets tegen de discipline op zich heeft.

En daar durf ik nog wel een schepje bovenop te doen. Want in vele gevallen (lees goed: VELE gevallen) zijn dit mensen die ooit een poging gewaagd hebben maar wie het nooit gelukt is om bij wijze van dressuurtechnische een knappe volte te sturen, laat staan een pasje te wijken. Dat kan dan liggen aan gebrek aan doorzettingsvermogen, kundige ruiter, gebrekkige begeleiding of gewoon een paard dat het allemaal niet kan c.q. wil. Dan krijgen mensen dus inderdaad een afkeer ervan. Het paard blijkt wel op de grond een bepaald kunstje aan te leren (voetje geven etc.) en tja…opeens is dat hét ding!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:25

Faux schreef:
Wanneer iemand met alleen een neckring hetzelfde bereikt als Anky, en daarnaast zijn paard lekker paard laat zijn, krijgtie van mij een staande ovatie. Heb dus niets tegen de klassieke dressuur opzich, maar wel tegen de manier waarop men het tegenwoordig probeert te bereiken. Zie profiel voor wat vergelijkingsmateriaal trouwens.

Ja ik denk ik quote mezelf even want dit is ook antwoord op wat daarna is gezegd.

En ik heb ooit zelf ook dressuur willen rijden. Anky is ooit wél mijn voorbeeld geweest, jaren geleden. Tot ik ging leren wát paarden zijn, wíe ze zijn en wát ze nodig hebben. Tót ik ging leren hóe Anky bereikt wat ze bereikt. Toen kwam mijn afkeer, en niet omdat het niet lukte. Want het lukte meer dan prima.
Laatst bijgewerkt door Faux op 30-11-07 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:26

Lielle schreef:
nee, want als ze het perfect deed kreeg ze 100%. Maar jouw mening over de FEI dressuur is hier idd irrelevant, net zo goed als mijn opvattingen over neckreining, paardenvoetbal, de PvdA en NH dat zijn.

Ik denk dat Anky idd spreekwoordelijk is geworden voor een goede ruiter, en zeker voor het grote publiek. De kenners zullen daar misschien - al dan niet terecht - anders over denken, maar je kunt het vergelijken met een naam als Cruyff in de voetbalwereld.

Ja, als er een ander reglement zou worden gemaakt voor mensen die rijden zonder bit.. gewoon helemaal zoals de mensen die zo rijden zouden willen worden beoordeeld, dan zou daar wss iemand aan de top komen, en dan zijn nog veel mensen het niet eens met die manier van paardrijden en paardenhouden, ook mensen die dezelfde tak uitvoeren..

Maargoed, voor niet paardenkenners staat anky inderdaad voor goed rijden en perfectie. Mensen die er beter overna denken, en meer bekend zijn, die hebben daar twijfels aan of zijn juist helemaal anti.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:26

anneve schreef:
Ik probeer altijd uit te gaan van de gezamelijke belangen die wij, paardenmensen, hebben.
We kunnen vast wel een lijstje bedenken waar Anky wél voor staat. Ik bedoel dus een lijstje waarover iedereen het eens kan zijn, "goed rijden" en "perfectie" vallen dus af.
Het allerbelangrijkste gezamelijke wat we hebben, en waar Anky (dus ook) voor staat is:
onvoorwaardelijke liefde voor paarden (anders hou je het soort leven wat zij leidt niet vol)
Daarnaast heb ik al uit diverse hoeken gehoord: toewijding aan haar sport.

Dus Anky synoniem voor:
onvoorwaardelijke liefde voor paarden
toewijding aan paardensport.

Ik zou zeggen, vul maar aan dit lijstje.

Anky heeft doorzettingsvermogen.
Anky is erg emotioneel betrokken.
Anky is niet verwend…veel wordt mogelijk gemaakt maar ze moet het nog altijd zelf doen hoor!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:27

Anneve, wat mij betreft hoort 'goede ruiter' wel thuis in dat rijtje, omdat die associatie er vaak genoeg is.

Lielle schreef:

En in de paardenwereld (de kenners) komt er bij Anky ook een associatie bij van een bepaalde rijstijl. En zelfs wel meer... zoals anneve aangeeft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:29

Maar jouw profiel en jouw mening opver de FEI dressuur stond daarbuiten, hadden we net geconstateerd Knipoog

Nellekee, ik pretendeer toch ook een paardenkenner te zijn maar ik denk zeker dat Anky goed kan rijden. En ik vind het nogal pretentieus om vanaf de zijlijn te beweren dat ze dat niet kan, wat niet betekent dat je niet een gewoon kritische noot kunt plaatsen. Maar beweren dat Anky niet kan rijden, slaat IMO als een tang op een varken.