Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Randy01 schreef:Faux schreef:Stel dát ze 100% scoort Lielle.. Dan staat ze volgens jou voor perfectie ? Maar wíe geeft haar die score dan? Juist, een jury. Een jury die ook een eigen en gekleurde mening heeft, een jury die ook op een verdraaide en verknipte naar paarden kijkt. Een paar mensen hebben ooit eens de standaarden opgesteld waar je aan moet voldoen om 100% te scoren, maar ehm. Wie zegt dat die standaarden goed zijn ? Wie zegt dat dat perfectie is ? Dat vinden degenen die het opgesteld hebben wel, maar is dat niet ook slechts een mening van mensen die er nét zo goed als wij, hélemaal naast kunnen zitten ?
En jij denkt dat er in paardensportend Nederland niet constant door mensen hierover gepraat wordt? Dat ze denken eens in de 10 jaar: goh, laten we het grote 'hoe het eruit moet zien'boek er maar weer eens bij pakken en kijken of dat nog up to date is?
Geloof me...hier wordt echt dágelijks over gediscusieerd.
anneve schreef:Faux: Dus jij wil van vrijheidsdressuur een olympische sport maken. Wat let je? Aan de slag ermee!
Faux schreef:anneve schreef:Faux: Dus jij wil van vrijheidsdressuur een olympische sport maken. Wat let je? Aan de slag ermee!
Nou nee, ik doe niet aan vrijheidsdressuur. Ik kan mijn paard niet op commando laten zitten of de spaanse pas laten doen hoor.
Alicia2u schreef:Een aantal jaar geleden zijn de plaatjes in HET handboek verandert. De jury wilt nu iets totaal anders zien dan 15 jaar terug. Anky (en andere topruiters in de dressuur) rijden gewoon naar een plaatje. Ik ben het enkel niet eens met dat plaatje en daarom zie ik Anky niet als groot voorbeeld.
Faux schreef:Stel dát ze 100% scoort Lielle.. Dan staat ze volgens jou voor perfectie ? Maar wíe geeft haar die score dan? Juist, een jury. Een jury die ook een eigen en gekleurde mening heeft, een jury die ook op een verdraaide en verknipte naar paarden(sport) kijkt. Een paar mensen hebben ooit eens de standaarden opgesteld waar je aan moet voldoen om 100% te scoren, maar ehm. Wie zegt dat die standaarden goed zijn ? Wie zegt dat dat perfectie is ? Dat vinden degenen die het opgesteld hebben wel, maar is dat niet ook slechts een mening van mensen die er nét zo goed als wij, hélemaal naast kunnen zitten ?
Lielle schreef:@Faux
a) zie sowieso mijn knipoog![]()
b) op het moment dat Anky 100% scoort in haar proef is ze [b]in de door haar gekozen discipline op dat moment perfect.[/b] Dat jij dat niet ambieert zijn jouw zaken, maar staat los van haar prestaties.
Ik denk dat niemand de ultieme perfectie ooit zal bereiken, dus in die zin is dit een weinig zinvolle discussie.
En de discusse over het FEI reglement en jureren ga ik niet eens meer aan![]()
Bovendien, als iemand in een western reining proef 100 % scoort (als zoiets kan, heb er de ballen verstand van) is dat ook een perfectie, maar daarmee nog steeds geen voorbeeld voor mij omdat ik dat niet ambieer. Ik snap de ophef niet zo, als jij (niet persoonlijk) vind dat Anky een domme blonde muts is die niet kan paard rijden is dat toch prima? Er zijn zat ruiters waarvan ik datzelfde vind
Faux schreef:Er wordt vast dagelijks over gediscussieerd, maar er word ook dagelijks geroepen: Je mag geen kritiek hebben op Anky want die heeft al zóveel bereikt!
.
Isegrim schreef:Anky is gewoon een symbool geworden in het dagelijks taalgebruik. Als je aan mensen die verder niets van paarden weten vraagt wie de beste ruiter ter wereld is, dan is het antwoord 'Anky'. Ik denk dus ook niet dat je zulke uitspraken heel letterlijk moet nemen. Het is gewoon een beeldspraak.
Ik vind Anky ook niet hét voorbeeld van goed ruiterschap, maar toch zei ik bijvoorbeeld laatst in een topic "Zelfs Anky valt wel 's van d'r paard". Omdat iedereen dan weet wat ik bedoel. Als ik zeg "Zelfs Jannie de Vries valt wel eens van d'r paard" dan weet niemand waar ik het over heb.
Kelly_ann schreef:Isegrim schreef:Anky is gewoon een symbool geworden in het dagelijks taalgebruik. Als je aan mensen die verder niets van paarden weten vraagt wie de beste ruiter ter wereld is, dan is het antwoord 'Anky'. Ik denk dus ook niet dat je zulke uitspraken heel letterlijk moet nemen. Het is gewoon een beeldspraak.
Ik vind Anky ook niet hét voorbeeld van goed ruiterschap, maar toch zei ik bijvoorbeeld laatst in een topic "Zelfs Anky valt wel 's van d'r paard". Omdat iedereen dan weet wat ik bedoel. Als ik zeg "Zelfs Jannie de Vries valt wel eens van d'r paard" dan weet niemand waar ik het over heb.
Juistem...
poes schreef:Faux schreef:Er wordt vast dagelijks over gediscussieerd, maar er word ook dagelijks geroepen: Je mag geen kritiek hebben op Anky want die heeft al zóveel bereikt!
.
Onzin, er wordt nergens zoveel kritiek gegeven op anky als op bokt. Van je eigen land en fans moet je het hebbenMensen durven hier vaak net wel heel kritisch te kijken, het si alleen jammer dat sommigen het in extremen trekken. Volgens mij zitten hier mensen voor wie klassieke dressuurruiters het nooit goed kunnen doen, simpelweg omdat men iets tegen de discipline op zich heeft.
Faux schreef:Wanneer iemand met alleen een neckring hetzelfde bereikt als Anky, en daarnaast zijn paard lekker paard laat zijn, krijgtie van mij een staande ovatie. Heb dus niets tegen de klassieke dressuur opzich, maar wel tegen de manier waarop men het tegenwoordig probeert te bereiken. Zie profiel voor wat vergelijkingsmateriaal trouwens.
Lielle schreef:nee, want als ze het perfect deed kreeg ze 100%. Maar jouw mening over de FEI dressuur is hier idd irrelevant, net zo goed als mijn opvattingen over neckreining, paardenvoetbal, de PvdA en NH dat zijn.
Ik denk dat Anky idd spreekwoordelijk is geworden voor een goede ruiter, en zeker voor het grote publiek. De kenners zullen daar misschien - al dan niet terecht - anders over denken, maar je kunt het vergelijken met een naam als Cruyff in de voetbalwereld.
anneve schreef:Ik probeer altijd uit te gaan van de gezamelijke belangen die wij, paardenmensen, hebben.
We kunnen vast wel een lijstje bedenken waar Anky wél voor staat. Ik bedoel dus een lijstje waarover iedereen het eens kan zijn, "goed rijden" en "perfectie" vallen dus af.
Het allerbelangrijkste gezamelijke wat we hebben, en waar Anky (dus ook) voor staat is:
onvoorwaardelijke liefde voor paarden (anders hou je het soort leven wat zij leidt niet vol)
Daarnaast heb ik al uit diverse hoeken gehoord: toewijding aan haar sport.
Dus Anky synoniem voor:
onvoorwaardelijke liefde voor paarden
toewijding aan paardensport.
Ik zou zeggen, vul maar aan dit lijstje.
Lielle schreef:Ik denk dat Anky idd spreekwoordelijk is geworden voor een goede ruiter, en zeker voor het grote publiek. De kenners zullen daar misschien - al dan niet terecht - anders over denken, maar je kunt het vergelijken met een naam als Cruyff in de voetbalwereld.