KiWiKo schreef:Helaas wel volgens veel mensen.aan 4 benen kreupel is ook rad![]()
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KiWiKo schreef:Helaas wel volgens veel mensen.aan 4 benen kreupel is ook rad![]()
celano schreef:TS, ben jij niet degen die 2 x 147 punten reed in de M onlangs? Ik weet nog dat dat aan alles en iedereen lag behalve aaan jezelf.
Dit is absoluut niet bedoeld als aanval, maar het klinkt niet alsof je paard heel goed loopt. Helemaal omdat je de proef zelf wel goed vond gaan en er dus geen onderdelen echt fout gingen. Dan denk ik toch echt dat de jury iets vond schorten aan de regelmaat, gedragenheid of takt.
Toen ik je onderschrift las ging me een lichtje btanden.
edit: iets aangevuld
Katja schreef:lailapri schreef:Dat rugproblemen vaak een oorzaak hebben in de benen en niet andersom. Dat heeft niets met de manier van rijden te maken.wat wijst wetenschappelijk onderzoek dan uit=
wat voor paarden pony´s wat voor manier getraint etc?
Katja schreef:lailapri schreef:Dat rugproblemen vaak een oorzaak hebben in de benen en niet andersom. Dat heeft niets met de manier van rijden te maken.wat wijst wetenschappelijk onderzoek dan uit=
wat voor paarden pony´s wat voor manier getraint etc?
). De hele instelling van het symposium was juist wat nou primair was; rugprobleem of beenprobleem. Eerst was het bijna 100% onderbeen, maar er wordt steeds meer in een andere richting gedacht. 
Esperanza schreef:Ik ben dus wel voor ´goed´ rijden, met als ondersteunende factoren de VA, de osteo, de hoefsmid ed. Alleen moet je als ruiter wel weten wat je doet en daar goede begeleiding bij hebben.
Ik durf rustig te zeggen dat de meeste problemen die paarden hebben veroorzaakt of verergerd worden door de ruiter die er op zit. Kijk, een paard kan aanleg voor bepaalde afwijkingen hebben, maar de ruiter kan dit in balans houden/brengen of verergeren. Het verhaal van de TS in de openingspost kan ik echt onderschrijven. En de mensen maar zoeken naar het (kreupelheids)probleem, want het licht altijd aan het paard. Naar de kliniek, foto´s maken, ander beslag, Natuurlijk Bekappen, allemaal lapmiddelen zolang het rijden van de ruiter niet wordt aangepast.
Ik heb al eens een echt kreupel paard weer helemaal rad gereden. Haar kreupelheid werd veroorzaakt door de ruiter. Kan je wel op het land zetten, maar daarmee is het scheefheidsprobleem niet opgelost en laat je zo´n paard nog langer met de pijn rondlopen. Veel problemen worden bij het paard gezocht, terwijl ze door de ruiter worden veroorzaakt. Opmerkingen als. Hij houdt me voor de gek, ik zal hem eens aanpakken….hoor ik te vaak. Het kan nl ook zijn dat je paard het moeilijk vindt? Dat zijn lijf het nog niet aankan? Een paard is er niet mee bezig om je voor de gek te houden of te pesten.
Er zijn tegenwoordig veel paarden met rug, schouder of lijf klachten. Een continu knarsetandend of kwijlend paard wordt normaal gevonden, niet rad lopen wordt niet gezien of gevoeld en er wordt veel naar hulpmiddelen gegrepen terwijl het werkelijke probleem niet wordt opgelost. Het is zo makkelijk om maar weer naar externe factoren te kijken als er een probleem is. (het ligt aan het zadel, aan het bit, enz enz enz.) Natuurlijk moeten eerst een aantal factoren uitgesloten worden, maar het overgrote deel van de problemen kan worden ´goed´gereden.
Ook een paard met problemen op de foto´s kun je weer repareren. De truc is dat wat je op de foto´s ziet niet altijd het probleem is waar je tegenaan loopt. Zet maar eens 100 gezonde paarden op de foto. Overal zie je wel wat. Nu heeft jouw paard een beenprobleem en jij laat dat been op de foto zetten. Je ziet wat op de foto. Is dat dan 100% de reden van het beenprobleem of ga je dit dan verder onderzoeken? Ik ben het dus met Cardy eens dat er te vaak gekeken wordt naar het beengebrek terwijl de rest van het lijf vergeten wordt.
Ik heb een paard gekocht met KS op 5 wervels. Hij was dus op de foto´s kapot!
Totaal afgekeurd voor de sport, terwijl hij gereden werd door een Intermediaire 2 rijdende amazone. Nu, bijna 2 jaar later loopt hij gewoon weer in de sport. Nu nog maar L1 (+9) maar we gaan het zeker nog verder schoppen. Verder endurancen en TRECcen we. Dit paard is in de soep gereden en ik heb hem er weer uit gereden. Niet meer en niet minder. Geen natuurlijkbekap geneuzel of andere onzin, gewoon rijden! Mijn paard had bij de slager beland (zoals de meeste KS paarden) als ik hem niet had gekocht.
Overigens heb ik dit niet met behulp van AtB of zijn methode gedaan. Ik ben het ook niet zo eens met alles wat hij doet hoor, maar hij heeft wel wat gedaan aan het bewustwordingsproces bij mensen. En als hij ook maar een paar mensen het nut van het rechtrichten heeft bijgebracht (daar waar ze er nooit van hadden gehoord, dan ben ik blij).
Wat ik wel wil blijven onderstrepen is dat het niet iets is wat je zo maar even doet. Ik had goede begeleiding gedurende het rijden van deze paarden en continue begeleiding van VA, hoefsmid en osteopaat.
Katja, ik ben wel benieuwd naar dat wetenschappelijk onderzoek. Vooral naar de tijd waarin het gelanceerd is. Veel recente onderzoeken, symposia en proefschriften laten inderdaad een veranderende trend zien. En gelukkig maar, want het is in het welzijn van onze paarden. Want per slot van rekening willen we allemaal het beste voor onze paarden niet waar?
. Cardy schreef:celano schreef:TS, ben jij niet degen die 2 x 147 punten reed in de M onlangs? Ik weet nog dat dat aan alles en iedereen lag behalve aaan jezelf.
Dit is absoluut niet bedoeld als aanval, maar het klinkt niet alsof je paard heel goed loopt. Helemaal omdat je de proef zelf wel goed vond gaan en er dus geen onderdelen echt fout gingen. Dan denk ik toch echt dat de jury iets vond schorten aan de regelmaat, gedragenheid of takt.
Toen ik je onderschrift las ging me een lichtje btanden.
edit: iets aangevuld
Dit heeft absoluut hier niks mee te maken. En dat ik alles en iedereen de schuld gaf? Nee vind ik ook niet..
Maar daar gaat het in dit topic niet over.
Ik heb het over het algemeen, en zeg niet dat IK alle paarden goed kan rijden.
Maar omdat je toch graag over me eigen paard wilt beginnen.. Ja ze heeft veel beengebreken, maar loopt al 1,5 jaar geen pas kreupel.
Door een gekneusde heup (zie: profiel) ben ik nog eens terug geweest in Utrecht en die arts die ik eerst voor haar artrose had, had ik toen ook. Hij keek zijn ogen uit.
Zowel op het harde en het zachte liep ze rechtuit en op de volte 200% goed.
Dus goed loopt ze zeker. En ik vind dus niet dat je dit kan zeggen zonder te weten hoe de proef was, hoe het paard loopt en hoe ik rijd. En als me paard niet goedliep, dan stond er wel iets op mijn protocollen en als het heel ernstig was dan had ik wel moeten stoppen (van mijn kant of van de jury's kant af).
KiWiKo schreef:Ik zie hier in de buurt nog wel eens wat paarden die onder begeleiding van leerlingen van een zekere rechtrichter getraind worden en dan na een paar maanden goed moeten lopen.
Komt er vaak op neer dat ze ipv aan 1 been nu aan minimaal 2 benen kreupel lopen en daardoor niet meer onregelmatig zijn maar alles behalve prettig lopen.
[/quote]KiWiKo schreef:ik ga niet zitten op een paard dat niet goed loopt........... ik zet hem wel op het land

Esperanza schreef:1 van de onderzoeken was van 2003 uit Engeland en die kan ik niet meer vinden.Katja, ik ben wel benieuwd naar dat wetenschappelijk onderzoek. Vooral naar de tijd waarin het gelanceerd is. Veel recente onderzoeken, symposia en proefschriften laten inderdaad een veranderende trend zien. En gelukkig maar, want het is in het welzijn van onze paarden. Want per slot van rekening willen we allemaal het beste voor onze paarden niet waar?
Kelly_ann schreef:Wat gebeurt er eigenlijk met het paard dat kort/stijf/niet helemaal rad begint maar na verloop van tijd dus wel goed/soepel/rad door de baan gaat?
Wat maakt deze verandering in het paard? En dan doel ik even niet op hoe er gereden wordt maar op het bewegingsgestel en het paard zelf (fysiek/mentaal?), daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, ideeën?

runningkawa schreef:KiWiKo schreef:ik ga niet zitten op een paard dat niet goed loopt........... ik zet hem wel op het land
Oei...ik ga ook op Kawa zitten....
Een paard goed krijgen door te rijden
Ja dat kan als hij verkeerd/scheef gereden is.
Een paard dat medisch echt wat mankeert, dus buiten slecht rijden om, nee daar geloof ik niet in.
Dan zouden mensen die wat mankeren ook allemaal beter worden door naar de sportschool te gaan
Was het maar zo simpel
Egni schreef:Haha, dat dacht ik ook. Meerdere malen gezien ja......
Ik ben het met name eens met het feit dat veel ruiters de oorzaak zijn van vage kreupelheden bij hun paard. (en helaas tot in den treure op wedstrijd blijvengaan).
Men vergist zich erin hoeveel invloed de ruiter heeft op een paard, scheefheid en ongelijke belasting veroorzaakt kreupelheden.
En voor een kreupel paard geld bij mij "hoe meer beweging hoe beter" , maar dan wel in de vorm van weidegang en wandelseries.
(afkloppen, maar gelukkig nog niet meegemaakt)
) ernstige beengebreken. Toch liep ze niet ellende erg kreupel. aerdenhout1 schreef:Tja...je zou mij eens moeten zien als ik s' morgens mijn bed uitkom. Stijf als een plank zo ongeveer. Naarmate de dag vorderd en ik meer in beweging ben, komt alles los en gaat het een stuk beter. Reuma (artrose) moet je soepel houden door beweging. Doe je dat niet dan roest je vast.Dus een paard dat door artrose niet lekker loopt moet je zeker niet stil zetten. Hoefkatrol is ook te verhelpen door het paard recht te richten en ook die lopen niet lekker in het begin. Een spierblessure door b.v een botsing met een ander paard, moet, na een rustperiode, wel weer los gereden worden anders blijft het paard het bewuste been, schouder of wat ook ontzien. En ook hier weer...het gaat natuurlijk niet voor elk paard op en niet voor elke kreupelheid!
Dan is het ook niet zo dat je weken door moet blijven rijden als je geen verbetering ziet!

runningkawa schreef:Dat vind ik goed verwoord maikeltje
Ik kn me ook niet voorstellen dat je HKO beter maakt
Als je daar foto's van ziet...
Dat hij anders leert lopen en gewicht beter leert verdelen en het zodoende minder pijnlijk is, kan ik inkomen. Maar weg is het nooit

)