kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: kreupel paard al rijdend "goed" krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 07:34

KiWiKo schreef:
aan 4 benen kreupel is ook rad Lachen Lachen
Helaas wel volgens veel mensen. Scheve mond

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 09:27

celano schreef:
TS, ben jij niet degen die 2 x 147 punten reed in de M onlangs? Ik weet nog dat dat aan alles en iedereen lag behalve aaan jezelf.

Dit is absoluut niet bedoeld als aanval, maar het klinkt niet alsof je paard heel goed loopt. Helemaal omdat je de proef zelf wel goed vond gaan en er dus geen onderdelen echt fout gingen. Dan denk ik toch echt dat de jury iets vond schorten aan de regelmaat, gedragenheid of takt.

Toen ik je onderschrift las ging me een lichtje btanden.

edit: iets aangevuld

Dit heeft absoluut hier niks mee te maken. En dat ik alles en iedereen de schuld gaf? Nee vind ik ook niet..
Maar daar gaat het in dit topic niet over.

Ik heb het over het algemeen, en zeg niet dat IK alle paarden goed kan rijden.

Maar omdat je toch graag over me eigen paard wilt beginnen.. Ja ze heeft veel beengebreken, maar loopt al 1,5 jaar geen pas kreupel.
Door een gekneusde heup (zie: profiel) ben ik nog eens terug geweest in Utrecht en die arts die ik eerst voor haar artrose had, had ik toen ook. Hij keek zijn ogen uit.
Zowel op het harde en het zachte liep ze rechtuit en op de volte 200% goed.

Dus goed loopt ze zeker. En ik vind dus niet dat je dit kan zeggen zonder te weten hoe de proef was, hoe het paard loopt en hoe ik rijd. En als me paard niet goedliep, dan stond er wel iets op mijn protocollen en als het heel ernstig was dan had ik wel moeten stoppen (van mijn kant of van de jury's kant af).

Katja schreef:
lailapri schreef:
wat wijst wetenschappelijk onderzoek dan uit=
wat voor paarden pony´s wat voor manier getraint etc?
Dat rugproblemen vaak een oorzaak hebben in de benen en niet andersom. Dat heeft niets met de manier van rijden te maken.

En hoezo heeft het niets met de manier van rijden te maken? Je zit zelf op de rug van het paard, als de kreupelheid uit de rug komt.. Dan gaat bij mij wel een lichtje branden hoor.

Een test om te kijken of je paard echt kreupel loopt op de benen (is niet helemaal objectief, maar wel handig):

paard laten draven bijv. en dan je hand voor het lichaam van het paard, zoda je alleen de benen ziet. Vaak zie je bijna niks meer aan de kreupelheid, of in iedergeval minder.
Vaak spannen ze de rug, waardoor het hoofd mee gaat bewegen. Dit zorgt voor gezichtsbedrog.

En nog even iets tussendoor aan iedereen:

ik heb het steeds over vaak, meestal, veel zie je, enz. Ik heb het er niet over dat het ALTIJD is. Ook zeg ik dat er meerdere wegen naar rome leiden, en iedereen het op zijn eigen manier wilt doen. Ook moet je niet zomaar op een paard met problemen springen met de gedachte "die maak ik wel even"

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:48

Katja schreef:
lailapri schreef:
wat wijst wetenschappelijk onderzoek dan uit=
wat voor paarden pony´s wat voor manier getraint etc?
Dat rugproblemen vaak een oorzaak hebben in de benen en niet andersom. Dat heeft niets met de manier van rijden te maken.

Dit is het gangbare idee, maar daar begint zeker wel verandering in te komen. Ik was laatst op een symposium over rugproblemen op de faculteit (deze werd trouwens gestart met een filmpje van antoine de bodt Haha! ). De hele instelling van het symposium was juist wat nou primair was; rugprobleem of beenprobleem. Eerst was het bijna 100% onderbeen, maar er wordt steeds meer in een andere richting gedacht.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 12:52

Ik ben trouwens niet voor `goed`rijden. Ik zou eerst het paard goed op z´n hoeven laten zetten en een osteo/chiro erbij laten komen. Als er oefeningen gedaan moeten worden, zou ik die aan de hand doen ipv in het zadel.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:49

Ik ben dus wel voor ´goed´ rijden, met als ondersteunende factoren de VA, de osteo, de hoefsmid ed. Alleen moet je als ruiter wel weten wat je doet en daar goede begeleiding bij hebben.

Ik durf rustig te zeggen dat de meeste problemen die paarden hebben veroorzaakt of verergerd worden door de ruiter die er op zit. Kijk, een paard kan aanleg voor bepaalde afwijkingen hebben, maar de ruiter kan dit in balans houden/brengen of verergeren. Het verhaal van de TS in de openingspost kan ik echt onderschrijven. En de mensen maar zoeken naar het (kreupelheids)probleem, want het licht altijd aan het paard. Naar de kliniek, foto´s maken, ander beslag, Natuurlijk Bekappen, allemaal lapmiddelen zolang het rijden van de ruiter niet wordt aangepast.

Ik heb al eens een echt kreupel paard weer helemaal rad gereden. Haar kreupelheid werd veroorzaakt door de ruiter. Kan je wel op het land zetten, maar daarmee is het scheefheidsprobleem niet opgelost en laat je zo´n paard nog langer met de pijn rondlopen. Veel problemen worden bij het paard gezocht, terwijl ze door de ruiter worden veroorzaakt. Opmerkingen als. Hij houdt me voor de gek, ik zal hem eens aanpakken….hoor ik te vaak. Het kan nl ook zijn dat je paard het moeilijk vindt? Dat zijn lijf het nog niet aankan? Een paard is er niet mee bezig om je voor de gek te houden of te pesten.

Er zijn tegenwoordig veel paarden met rug, schouder of lijf klachten. Een continu knarsetandend of kwijlend paard wordt normaal gevonden, niet rad lopen wordt niet gezien of gevoeld en er wordt veel naar hulpmiddelen gegrepen terwijl het werkelijke probleem niet wordt opgelost. Het is zo makkelijk om maar weer naar externe factoren te kijken als er een probleem is. (het ligt aan het zadel, aan het bit, enz enz enz.) Natuurlijk moeten eerst een aantal factoren uitgesloten worden, maar het overgrote deel van de problemen kan worden ´goed´gereden.

Ook een paard met problemen op de foto´s kun je weer repareren. De truc is dat wat je op de foto´s ziet niet altijd het probleem is waar je tegenaan loopt. Zet maar eens 100 gezonde paarden op de foto. Overal zie je wel wat. Nu heeft jouw paard een beenprobleem en jij laat dat been op de foto zetten. Je ziet wat op de foto. Is dat dan 100% de reden van het beenprobleem of ga je dit dan verder onderzoeken? Ik ben het dus met Cardy eens dat er te vaak gekeken wordt naar het beengebrek terwijl de rest van het lijf vergeten wordt.

Ik heb een paard gekocht met KS op 5 wervels. Hij was dus op de foto´s kapot!
Totaal afgekeurd voor de sport, terwijl hij gereden werd door een Intermediaire 2 rijdende amazone. Nu, bijna 2 jaar later loopt hij gewoon weer in de sport. Nu nog maar L1 (+9) maar we gaan het zeker nog verder schoppen. Verder endurancen en TRECcen we. Dit paard is in de soep gereden en ik heb hem er weer uit gereden. Niet meer en niet minder. Geen natuurlijkbekap geneuzel of andere onzin, gewoon rijden! Mijn paard had bij de slager beland (zoals de meeste KS paarden) als ik hem niet had gekocht.

Overigens heb ik dit niet met behulp van AtB of zijn methode gedaan. Ik ben het ook niet zo eens met alles wat hij doet hoor, maar hij heeft wel wat gedaan aan het bewustwordingsproces bij mensen. En als hij ook maar een paar mensen het nut van het rechtrichten heeft bijgebracht (daar waar ze er nooit van hadden gehoord, dan ben ik blij).

Wat ik wel wil blijven onderstrepen is dat het niet iets is wat je zo maar even doet. Ik had goede begeleiding gedurende het rijden van deze paarden en continue begeleiding van VA, hoefsmid en osteopaat.

Katja, ik ben wel benieuwd naar dat wetenschappelijk onderzoek. Vooral naar de tijd waarin het gelanceerd is. Veel recente onderzoeken, symposia en proefschriften laten inderdaad een veranderende trend zien. En gelukkig maar, want het is in het welzijn van onze paarden. Want per slot van rekening willen we allemaal het beste voor onze paarden niet waar?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:55

Ik ben het helemaal met TS eens dat je kreupele paarden (vast niet allemaal) door rijden weer goed kunt krijgen.
Mijn merrie wordt op dit moment gereden door een leerling van Antoine de Bodt en was flink kreupel, nu na 6 keer rijden is ze op de linkerkant zo goed als rad en op de rechterkant is ze al zo veel verbeterd. Natuurlijk is er een DA bijgeweest, zijn er foto's gemaakt, scans gemaakt, osteopaat bij geweest, fysio bijgeweest, maar ik heb toch echt het idee dat dit de enige oplossing is om dit paard weer goed te krijgen. Dit zal vast niet voor alle paarden gelden, maar ik ben echt blij dat ik met deze leerling van Antoine in aanraking ben gekomen Haha!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 13:59

Esperanza schreef:
Ik ben dus wel voor ´goed´ rijden, met als ondersteunende factoren de VA, de osteo, de hoefsmid ed. Alleen moet je als ruiter wel weten wat je doet en daar goede begeleiding bij hebben.

Ik durf rustig te zeggen dat de meeste problemen die paarden hebben veroorzaakt of verergerd worden door de ruiter die er op zit. Kijk, een paard kan aanleg voor bepaalde afwijkingen hebben, maar de ruiter kan dit in balans houden/brengen of verergeren. Het verhaal van de TS in de openingspost kan ik echt onderschrijven. En de mensen maar zoeken naar het (kreupelheids)probleem, want het licht altijd aan het paard. Naar de kliniek, foto´s maken, ander beslag, Natuurlijk Bekappen, allemaal lapmiddelen zolang het rijden van de ruiter niet wordt aangepast.

Ik heb al eens een echt kreupel paard weer helemaal rad gereden. Haar kreupelheid werd veroorzaakt door de ruiter. Kan je wel op het land zetten, maar daarmee is het scheefheidsprobleem niet opgelost en laat je zo´n paard nog langer met de pijn rondlopen. Veel problemen worden bij het paard gezocht, terwijl ze door de ruiter worden veroorzaakt. Opmerkingen als. Hij houdt me voor de gek, ik zal hem eens aanpakken….hoor ik te vaak. Het kan nl ook zijn dat je paard het moeilijk vindt? Dat zijn lijf het nog niet aankan? Een paard is er niet mee bezig om je voor de gek te houden of te pesten.

Er zijn tegenwoordig veel paarden met rug, schouder of lijf klachten. Een continu knarsetandend of kwijlend paard wordt normaal gevonden, niet rad lopen wordt niet gezien of gevoeld en er wordt veel naar hulpmiddelen gegrepen terwijl het werkelijke probleem niet wordt opgelost. Het is zo makkelijk om maar weer naar externe factoren te kijken als er een probleem is. (het ligt aan het zadel, aan het bit, enz enz enz.) Natuurlijk moeten eerst een aantal factoren uitgesloten worden, maar het overgrote deel van de problemen kan worden ´goed´gereden.

Ook een paard met problemen op de foto´s kun je weer repareren. De truc is dat wat je op de foto´s ziet niet altijd het probleem is waar je tegenaan loopt. Zet maar eens 100 gezonde paarden op de foto. Overal zie je wel wat. Nu heeft jouw paard een beenprobleem en jij laat dat been op de foto zetten. Je ziet wat op de foto. Is dat dan 100% de reden van het beenprobleem of ga je dit dan verder onderzoeken? Ik ben het dus met Cardy eens dat er te vaak gekeken wordt naar het beengebrek terwijl de rest van het lijf vergeten wordt.

Ik heb een paard gekocht met KS op 5 wervels. Hij was dus op de foto´s kapot!
Totaal afgekeurd voor de sport, terwijl hij gereden werd door een Intermediaire 2 rijdende amazone. Nu, bijna 2 jaar later loopt hij gewoon weer in de sport. Nu nog maar L1 (+9) maar we gaan het zeker nog verder schoppen. Verder endurancen en TRECcen we. Dit paard is in de soep gereden en ik heb hem er weer uit gereden. Niet meer en niet minder. Geen natuurlijkbekap geneuzel of andere onzin, gewoon rijden! Mijn paard had bij de slager beland (zoals de meeste KS paarden) als ik hem niet had gekocht.

Overigens heb ik dit niet met behulp van AtB of zijn methode gedaan. Ik ben het ook niet zo eens met alles wat hij doet hoor, maar hij heeft wel wat gedaan aan het bewustwordingsproces bij mensen. En als hij ook maar een paar mensen het nut van het rechtrichten heeft bijgebracht (daar waar ze er nooit van hadden gehoord, dan ben ik blij).

Wat ik wel wil blijven onderstrepen is dat het niet iets is wat je zo maar even doet. Ik had goede begeleiding gedurende het rijden van deze paarden en continue begeleiding van VA, hoefsmid en osteopaat.

Katja, ik ben wel benieuwd naar dat wetenschappelijk onderzoek. Vooral naar de tijd waarin het gelanceerd is. Veel recente onderzoeken, symposia en proefschriften laten inderdaad een veranderende trend zien. En gelukkig maar, want het is in het welzijn van onze paarden. Want per slot van rekening willen we allemaal het beste voor onze paarden niet waar?

Ik zie dat wij op 1 lijn zitten, super hoe je het uitlegt Lachen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:54

Cardy schreef:
celano schreef:
TS, ben jij niet degen die 2 x 147 punten reed in de M onlangs? Ik weet nog dat dat aan alles en iedereen lag behalve aaan jezelf.

Dit is absoluut niet bedoeld als aanval, maar het klinkt niet alsof je paard heel goed loopt. Helemaal omdat je de proef zelf wel goed vond gaan en er dus geen onderdelen echt fout gingen. Dan denk ik toch echt dat de jury iets vond schorten aan de regelmaat, gedragenheid of takt.

Toen ik je onderschrift las ging me een lichtje btanden.

edit: iets aangevuld

Dit heeft absoluut hier niks mee te maken. En dat ik alles en iedereen de schuld gaf? Nee vind ik ook niet..
Maar daar gaat het in dit topic niet over.

Ik heb het over het algemeen, en zeg niet dat IK alle paarden goed kan rijden.

Maar omdat je toch graag over me eigen paard wilt beginnen.. Ja ze heeft veel beengebreken, maar loopt al 1,5 jaar geen pas kreupel.
Door een gekneusde heup (zie: profiel) ben ik nog eens terug geweest in Utrecht en die arts die ik eerst voor haar artrose had, had ik toen ook. Hij keek zijn ogen uit.
Zowel op het harde en het zachte liep ze rechtuit en op de volte 200% goed.

Dus goed loopt ze zeker. En ik vind dus niet dat je dit kan zeggen zonder te weten hoe de proef was, hoe het paard loopt en hoe ik rijd. En als me paard niet goedliep, dan stond er wel iets op mijn protocollen en als het heel ernstig was dan had ik wel moeten stoppen (van mijn kant of van de jury's kant af).

Ik kan me toch niet voorstellen dat als er niet veel fouten in de proef zaten en je krijgt 147 punten dat je paard lekker regelmatig, door het lijf en gezond rond liep. Inderdaad, als hij duidelijk kreupelheid vertoonde zou je eruit geztuurd zijn. Maar zoals anderen ook al aangaven 'aan 4 benene kreupel is voor de meesten ook rad'.
Laatst bijgewerkt door celano op 20-11-07 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:03

KiWiKo schreef:
Ik zie hier in de buurt nog wel eens wat paarden die onder begeleiding van leerlingen van een zekere rechtrichter getraind worden en dan na een paar maanden goed moeten lopen.
Komt er vaak op neer dat ze ipv aan 1 been nu aan minimaal 2 benen kreupel lopen en daardoor niet meer onregelmatig zijn maar alles behalve prettig lopen.

aan 4 benen kreupel is ook rad Lachen Lachen[/quote]

Haha, dat dacht ik ook. Meerdere malen gezien ja......

Ik ben het met name eens met het feit dat veel ruiters de oorzaak zijn van vage kreupelheden bij hun paard. (en helaas tot in den treure op wedstrijd blijvengaan).
Men vergist zich erin hoeveel invloed de ruiter heeft op een paard, scheefheid en ongelijke belasting veroorzaakt kreupelheden.

En voor een kreupel paard geld bij mij "hoe meer beweging hoe beter" , maar dan wel in de vorm van weidegang en wandelseries.
(afkloppen, maar gelukkig nog niet meegemaakt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:05

KiWiKo schreef:
ik ga niet zitten op een paard dat niet goed loopt........... ik zet hem wel op het land

Oei...ik ga ook op Kawa zitten....

Een paard goed krijgen door te rijden
Ja dat kan als hij verkeerd/scheef gereden is.
Een paard dat medisch echt wat mankeert, dus buiten slecht rijden om, nee daar geloof ik niet in.
Dan zouden mensen die wat mankeren ook allemaal beter worden door naar de sportschool te gaan Lachen
Was het maar zo simpel Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:09

Esperanza schreef:
1 van de onderzoeken was van 2003 uit Engeland en die kan ik niet meer vinden.
Verder is er op de kliniek in Bodegraven veel naar dit soort gevallen gekeken maar dat kun je geen wetenschappelijk onderzoek noemen maar wel interessant om te lezen: http://www.uwdierenarts.nl/cust/dapbode ... .php?i=132

RK: ik vind dat je best op een paard mag zitten dat niet zuiver loopt maar daarin moet je hem dan wel in z'n waarde laten zoals jij waarschijnlijk doet.
Helaas zie je ook veel van dat soort paarden met de oren in hun nek wedstrijden lopen met een eigenaar die roept dat hij niets mankeert.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:14

Kelly_ann schreef:
Wat gebeurt er eigenlijk met het paard dat kort/stijf/niet helemaal rad begint maar na verloop van tijd dus wel goed/soepel/rad door de baan gaat?

Wat maakt deze verandering in het paard? En dan doel ik even niet op hoe er gereden wordt maar op het bewegingsgestel en het paard zelf (fysiek/mentaal?), daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, ideeën?

hier ben ik dus ook benieuwd naar. Iemand hier een idee over?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:20

Dat heeft vaak te maken met endorfines die door het lichaam bij pijn worden aangemaakt. Daarbij loop als het ware door de pijn heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:24

Klopt, een paard is een vluchtdier, dus zal dat ook proberen.
Ik zie Kawa ook regelmatig de dolle 5 hebben in de wei. Dan zie je niks aan hem. Hij is dan zo opgefokt dat hij door de pijn heen loopt. Wat niet wil zeggen dat hij niks mankeert.

Ik hou er idd rekening mee Katja
Voornamelijk stappen, hele kleine stukje draf of galopje, waarin hij zelf tempo aangeeft (al is dat in galop zelfs nog wel eens te hard en neem ik hem terug uit zelf bescherming)
Maar vind een opmerking ik ga er niet opzitten dan toch wat kort door de bocht. Lachen
Genoeg mensen die er wel rekening mee houden.
Kawa heeft flink wat karakter, had hij er een hekel aan had ik denk ik met opzadelen al een groot probleem Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:56

runningkawa schreef:
KiWiKo schreef:
ik ga niet zitten op een paard dat niet goed loopt........... ik zet hem wel op het land

Oei...ik ga ook op Kawa zitten....

Een paard goed krijgen door te rijden
Ja dat kan als hij verkeerd/scheef gereden is.
Een paard dat medisch echt wat mankeert, dus buiten slecht rijden om, nee daar geloof ik niet in.
Dan zouden mensen die wat mankeren ook allemaal beter worden door naar de sportschool te gaan Lachen
Was het maar zo simpel Lachen

Jij begrijpt donders goed wat ik bedoel Lachen Lachen Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:03

Tja...je zou mij eens moeten zien als ik s' morgens mijn bed uitkom. Stijf als een plank zo ongeveer. Naarmate de dag vorderd en ik meer in beweging ben, komt alles los en gaat het een stuk beter. Reuma (artrose) moet je soepel houden door beweging. Doe je dat niet dan roest je vast.Dus een paard dat door artrose niet lekker loopt moet je zeker niet stil zetten. Hoefkatrol is ook te verhelpen door het paard recht te richten en ook die lopen niet lekker in het begin. Een spierblessure door b.v een botsing met een ander paard, moet, na een rustperiode, wel weer los gereden worden anders blijft het paard het bewuste been, schouder of wat ook ontzien. En ook hier weer...het gaat natuurlijk niet voor elk paard op en niet voor elke kreupelheid!
Dan is het ook niet zo dat je weken door moet blijven rijden als je geen verbetering ziet!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 20-11-07 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:04

Ik heb een paard met ernstige artrose in de kogels, zelfs een gat in het sesambeen achter. (Er is achter echter nog nooit een pas kreupel gelopen, door toeval-foto's kwamen we erachter) Achter ook kalkafzetting op de peesaanhechtingen...

Voor heeft hij dus op linksvoor een dikke 3. Hij begint met ietsepiets onregelmatig lopen als je na een minuut of tien aandraaft. Hiermee bedoel ik dat hij zijn pas niet afmaakt, loopt linksvoor korter dan rechtsvoor maar is dus niet kreupel.In stap zie je niets.
In draf wordt hij na een tien minuutjes beter, losser in zijn lijf en loopt hij lekker. Daarna is er niets meer aan de hand.

Zodra we weekends weg zijn en lange ritten maken wordt hij steeds beter en met de vacantie is hij zelfs vanaf stap 1 ui de box helemaal top.

Op DA advies aan het lopen gezet, geen wendingen meer, liefst zelfs niet meer in een bak rijden ( wordt met deze donkere tijden wel lastig) alleen nog buitenritten....heb daarom ook endurance gestart maar werd later toch op de locomotie bij de start op een B gezet, bij de PA op een A maar ze kijken toch extra ( en terecht)

Nu rij ik hem dagelijks lekker buiten zodra het weer het toelaat, gaat in de paddock en gaat prima...

Als ik rij altijd vrolijk, oortjes erop, gek doen...kortom zit nog lekker in zijn vel en wordt inderdaad met rijden steeds beter...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:28

Egni schreef:
Haha, dat dacht ik ook. Meerdere malen gezien ja......

Ik ben het met name eens met het feit dat veel ruiters de oorzaak zijn van vage kreupelheden bij hun paard. (en helaas tot in den treure op wedstrijd blijvengaan).
Men vergist zich erin hoeveel invloed de ruiter heeft op een paard, scheefheid en ongelijke belasting veroorzaakt kreupelheden.

En voor een kreupel paard geld bij mij "hoe meer beweging hoe beter" , maar dan wel in de vorm van weidegang en wandelseries.
(afkloppen, maar gelukkig nog niet meegemaakt)

Daar ben ik het helemaal mee eens.

En je laatste alinea: Als het bij de situatie, het paard en enz. het beste is: Dan zou ik dat ook doen. Die van mij had bijv. een jaar geleden een gekneusde heup gehad, en hier ging ik ook niet opzitten..
Maar toen ze kreupel was aan der benen, was het anders.
We hebben alles geprobeerd, ze had (heeft Clown) ernstige beengebreken. Toch liep ze niet ellende erg kreupel.
Artsen wisten niet wat ze moesten doen, hebben haar ingespoten in de kogels (daar liep ze op kreupel na het uitverdoven, van haar andere gebreken had ze geen last). Hierdoor verbeterde het. Alleen maar kreupel/onregelmatig in: de bochten in de bak en op het harde.

Ze moest zowat ingeslapen worden, maar doordat iemand anders haar heeft gereden (rechtrichten) was ze vanaf dag 1 goed. En dan ging dat vrouwtje ongeveer 10 a 15 minuten erop zitten, en deed me paard het goed/ontspande ze? Dan was ze klaar. En dit was zonder "rondrijden".

Me paard had nog meer:
1. scheve heup, haar billen stonden echt erg verschillend
- dit was helemaal weer recht na een maand training bij dit vrouwtje
2. gebolde lendenen (spanning)
- dit kwam weer veel gelijkmatiger met de hele rug
3. onderhals
- was vrijwel weer normaal de hals
4. hele korte pasjes achter ("omapasjes noemde we het)
- liep na een week helemaal ruim weer
5. geen bespiering
- paard kreeg steeds meer bespiering
6. kon door der scheefheid niet recht op de hoefslag lopen
- was weer helemaal recht
7. kon moeilijk buigen rechtsom, viel op haar rechterschouder
- buiging 100% verbeterd

En ga zo maar door
Daarom zeg ik: elke situatie is anders. Ik kan bijv. wel zeggen van "elk paard is te redden, ik maak em wel even" zoals een bepaalde belgische man vaak zegt (hoef geen namen te noemen denk ik), maar dit ligt echt aan het paard, wat ie heeft, wat er gedaan kan worden, hoe de eigenaar ervoor openstaat, enz.

Mijn doel voor dit topic is meer om mensen hun ogen te doen openen. Niet om iets te promoten, niet om te zeggen dat ik het zo goed weet.. Dat is absoluut niet, ik ben bijna 19 en ben nog lang niet uitgeleerd.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:58

aerdenhout1 schreef:
Tja...je zou mij eens moeten zien als ik s' morgens mijn bed uitkom. Stijf als een plank zo ongeveer. Naarmate de dag vorderd en ik meer in beweging ben, komt alles los en gaat het een stuk beter. Reuma (artrose) moet je soepel houden door beweging. Doe je dat niet dan roest je vast.Dus een paard dat door artrose niet lekker loopt moet je zeker niet stil zetten. Hoefkatrol is ook te verhelpen door het paard recht te richten en ook die lopen niet lekker in het begin. Een spierblessure door b.v een botsing met een ander paard, moet, na een rustperiode, wel weer los gereden worden anders blijft het paard het bewuste been, schouder of wat ook ontzien. En ook hier weer...het gaat natuurlijk niet voor elk paard op en niet voor elke kreupelheid!
Dan is het ook niet zo dat je weken door moet blijven rijden als je geen verbetering ziet!

Beweging geven bij artrose omdat rust roest, dat kan ik volgen. Ik heb een paard met spat (en door de spat ook scheef, we kwamen er pas achter bij het zadelmak maken na een maandje of twee) en dat paard moet zoveel mogelijk buiten en nu ook weer gereden worden na een tildrenbehandeling. Lang op stal is voor hem funest.

Dat je hoefkatrol kunt verhelpen door rijden, dat kan ik niet volgen. Hoefkatrol is toch onomkeerbaar? Dat kun je niet genezen.
Voor mijn gevoel kun je met het rijden van een paard dat hoefkatrol heeft alleen zorgen dat dat paard de benen anders belast en het daardoor dus LIJKT alsof hij niet meer kreupel loopt. Maar dan is het in mijn beleving toch echt niet verholpen, hooguit gemaskeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:04

Dat vind ik goed verwoord maikeltje Ja

Ik kn me ook niet voorstellen dat je HKO beter maakt
Als je daar foto's van ziet... Verdrietig

Dat hij anders leert lopen en gewicht beter leert verdelen en het zodoende minder pijnlijk is, kan ik inkomen. Maar weg is het nooit Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:06

runningkawa schreef:
Dat vind ik goed verwoord maikeltje Ja

Ik kn me ook niet voorstellen dat je HKO beter maakt
Als je daar foto's van ziet... Verdrietig

Dat hij anders leert lopen en gewicht beter leert verdelen en het zodoende minder pijnlijk is, kan ik inkomen. Maar weg is het nooit Lachen

Nee precies, dat is mijn gevoel ook.
En dan kom je weer bij wat Kiwiko ook al schreef; op 4 benen kreupel LIJKT ook rad Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:09

*gaat Kawa nu tegen zijn linkerbeen schoppen, loopt hij weer goed *

Nee zonder flauwekul, idd. Een paard loopt niet voor de lol kreupel.
Als het nu alleen maar is door slecht rijden, dus niks kapot, ja dan is het met anders rijden te verhelpen. Maar kapotte botten zijn kapotte botten Lachen

Ik ken mensen met versleten knieeën en/of heupen...die stuur je ook niet naar de sportschool Lachen
Dat ze niet de hele dag op de bank moeten gaan zitten omdat ze anders stijf worden, dat is wat anders Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:25

*trekt Victor met zijn scheve bespiering even in de krul* Haha!

Dat is ook de reden dat ik besloten heb om pas een startkaart aan te vragen als ie vanaf pas één dat ik erop zit niet meer stijf loopt. En misschien is dat wel nooit het geval. Ik laat voorlopig ook om de zoveel maanden een nieuw kreupelheidsonderzoek doen om er zeker van te zijn dat het idd die rugspieren zijn en niet zijn spatbeen wat opnieuw opspeelt. Een paard weer een soort van recht krijgen, daar gaat een heleboel tijd en geduld in zitten en ik vertik het om met een paard op concours te gaan wat nét niet helemaal 100% loopt voor mijn gevoel. Voor het oog loopt hij dat wel maar als je er op zit dan voel je dat er af en toe pasjes bij zitten die niet helemaal afgemaakt worden. Zolang dat niet 100% is blijf ik lekker thuis met hem. En als dat zo blijft, dan wordt ie lekker bospaard met wat licht werk in de bak om de spiertjes soepel te houden.
Dan komt er wel weer een keer een ander paard waar die wedstrijden mee gereden kunnen worden. En blijf ik Vic lekker recreatief rijden (hoewel hij tot nu toe nog wel steeds verbetert gelukkig Lachen )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:36

Ik heb hier op stal het levende bewijs van een merrie met H.K.O die voor 100% is afgekeurd. 3 en 4 tjes en het was dat er geen 5 bestond. Nooit meer rad te krijgen volgens de kenners. Na bijna 1 jaar rust loopt ze nu weer als nooit te voren.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:47

@aerdenhout: wat heb je precies gedaan of gelaten om het paard weer "goed" te krijgen? Ben benieuwd.