Citaat:Een bit is uiteindelijk zo zacht als de ruiter.
Als je dit zegt waarom val je nine99 dan zo aan? Heb jij enig idee hoe zij rijdt? Hoe sterk haar paard of hoe sterk haar hand is?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Een bit is uiteindelijk zo zacht als de ruiter.
Yamcha schreef:Nou idd.
Da's een rijtechnisch verhaal.
Als een bit bedoeld is om een paard te stoppen, kun je het beter om z'n benen binden.
Een bit is never nooit bedoeld als noodrem. Leer rijden.
Citaat:Een sterk paard is geen excuus voor harde handen.

lailapri schreef:Weglopen=vluchten, onder het werk uitkomen (stress, angst, geen duidelijke leider) of pijn (zadel, mond, etc) het probleem is dus of een probleem van de ruiter rijtechnisch, pf er is geen duidelijke verhouding of er is pijn.
Zal je deze problemen oplossen met een bit denk je?
De mond van een paard is erg gevoelig, vergeet dat niet.
Yamcha schreef:Ik zou onder die omstandigheden het niet in mijn hoofd halen om buiten te gaan rijden, dat is imo vragen om ongelukken.
Ik heb altijd de one-rein-stop, waar ik al eerder over schreef, dus ik vind het niet nodig om er scherpere bitten in te hangen.
Echt, zoek naar andere mogelijkheden. Er zijn oplossingen genoeg, waarbij je niet de mond van je paard hoeft te verknallen.

Yamcha schreef:Weleens gehoord van de one-rein-stop, trouwens? (ik zit even mee te denken)
(dit hele verhaal is totaal niet banketstaaf bedoeld, maar ik zit even met je mee te denken, dit lijkt me nl. heel stressvol voor jou... )
Daarmee kun je je paard op 1 teugel stoppen met een trensje. Best effectief, en het is dus uitgevonden, voor paarden die buiten een beetje gek worden, en niet meer op een normale manier te stoppen zijn... zoals die van jou.
Je trekt daarbij aan 1 teugel, en komt tegelijk met je binnenbeen in, waardoor je paard wel MOET draaien, en dus moet stoppen. Het is geen aardige manier, en je moet het echt alleen gebruiken als noodrem. Voordeel is wel dat je het paard niet verknalt in de mond, wat je dus wel doet als je steeds scherpere bitten gebruikt (zoals pelhams).
Werkt prima, tenzij een paard serieus goed is in spinnen
Citaat:Als jij zo graag een scherp bit wilt gebruiken, ik zal je niet tegenhouden. Ik leg alleen uit waarom je dat beter niet kunt doen.
Citaat:Een Pelham is een laaste redmiddel, maar om te zeggen: leer eerst rijden of dat je Z moet zijn, vind ik te kort door de bocht.

Yamcha schreef:@ wouterpaard:
Volgens mij heb ik dat al een paar keer uitgelegd
Nogmaals, als jij er mee om kunt gaan, zie ik er geen probleem in.
Maar ik vind het niet eerlijk naar het paard toe, om het bit te gebruiken als noodrem, omdat imo paarden daar steeds harder van in de mond worden, zeker bij onervaren ruiters is een pelham imo niet aan te raden.
Yamcha schreef:Weleens gehoord van de one-rein-stop, trouwens? (ik zit even mee te denken)
(dit hele verhaal is totaal niet banketstaaf bedoeld, maar ik zit even met je mee te denken, dit lijkt me nl. heel stressvol voor jou... )
Daarmee kun je je paard op 1 teugel stoppen met een trensje. Best effectief, en het is dus uitgevonden, voor paarden die buiten een beetje gek worden, en niet meer op een normale manier te stoppen zijn... zoals die van jou.
Je trekt daarbij aan 1 teugel, en komt tegelijk met je binnenbeen in, waardoor je paard wel MOET draaien, en dus moet stoppen. Het is geen aardige manier, en je moet het echt alleen gebruiken als noodrem. Voordeel is wel dat je het paard niet verknalt in de mond, wat je dus wel doet als je steeds scherpere bitten gebruikt (zoals pelhams).
Werkt prima, tenzij een paard serieus goed is in spinnen