Veerle,
Ten eerste: Wat een heerlijk paard! Echt om verliefd op te worden.
Hardstikke bedankt! Leuk om te horen, zij is ook echt mijn grote trots! Ik ga even bij jouw opmerkingen zetten wat mijn ervaringen zijn met mijn pony; veel heb je echt juist gezien, maar er zijn een paar dingetjes die anders zijn dan ze (blijkbaar) lijken op de foto's.Wat natuurlijk meteen op valt is dat jouw paard behoorlijk zwaar is qua type. Dus een zware hals, enorme schouder, ronde achterhand, vrij zware benen, korte rug enz.
Al deze eigenschappen brengen enkele voor en nadelen met zich mee. Zo is jouw paardje sterk, maar zal moeite hebben om lange afstanden op hoger tempo te lopen en zal eerder vermoeid zijn bij echt intensief werk waarbij korte tijd erg veel energie gevraagt wordt. Wel hebben dit soort paarden vaak veel doorzettingsvermogen en een soort 'spaarstand' waarin ze wel iets doen maar slechts weinig energie verbruiken. Meestal zijn deze paarden ook zo 'geprogrameerd' dat ze energie verzamelen zodra dat maar kan. Dit kan in de vom van maar weinig doen, maar ook door veel te eten.
Ashley is inderdaad erg sterk, maar heeft niet echt veel moeite om grotere afstanden op hoger tempo te lopen. Maar het hangt er van af natuurlijk wat je grote afstanden vindt. Ze zal denk ik nooit in de hogere klassen van de endurance kunnen lopen, maar de laagste klasse heeft ze met succes gedaan. Daarna kon ik helaas niet meer starten, dus ik weet niet hoe ze het verder zou hebben gedaan. Ze heeft ontzettend veel looplust en doorzettingsvermogen, zoals je zegt. Ik heb bij haar geen echte spaarstand kunnen ontdekken, hoewel haar draf nog het meest in de richting komt; dit is echt haar voorkeursgang, en kan ze erg lang volhouden. Zij verzamelt energie door veel te eten en niet door weinig te doen, zonder twijfel!
De lage halsaanzet en zware hals zorgen er voor dat het lastig is om de hals te buigen en dus ook lastig voor jou om te 'bewerken' onder het rijden. Er zullen mensen zijn die je om deze reden aanraden met hulpteugels aan de slag te gaan. Ik vind dat je geduld moet hebben met deze paarden en vooral niet te veel mag verwachten.
Helemaal mee eens (zeker ook met je opmerking over hulpteugels, die gebruik ik nooit). Ashley heeft echter wel genoeg ruimte in haar kaak (niet zo duidelijk op de foto's; hieronder zal ik er een zetten waarop dat beter te zien is, hoewel ze op deze foto haar onderhals sterker aanspant dan normaal (er zat een spook in de bosjes waar ze naar keek)).Probeer ruimte in de hals te creeren door veel te laten strekken. Dat zal in eerste instantie al lastig genoeg zijn. Ook kun je wat simpele oefeningetjes vanaf de grond doen.
Ben ik aan het doen, maar voornamelijk omdat zij ontzettend moeilijk ontspant, 't is een nogal 'neurotisch' typje af en toe. Ze kan gelukkig tegenwoordig zelfs met haar neus op de grond galopperen - rijden in een wei (gras=eten) helpt daarbij
Doe je paard een halsten om en doe daar een longeerlijn of andere lange lijn aan, zet je paard stil en loop met de lijn langs de linkerkant van het paard achter het paard langs, langs de rechterkant weer naar het hoofd. De lijn loopt nu achter de kont van je paard langs. zet nu langzaam aan steeds iets meer druk op de lijn. het paard zal het hoofd van jou afbuigen waarbij het de hals buigt. zet steeds iets meerd ruk tot het helemaal om draait en met het hoofd weer bij jou staat. Beloon je paardje met een kriebel. Deze oefening nu herhalen de andere kant op.
Je oefent hiermee buiging door het hele lichaam en op den duur zal je paard er achter komen dat het draaien het makkelijkst gaat als deze het gewicht op de achterhand zet.
Die gaan we proberen! Ik heb 'm vroeger wel eens met haar gedaan, maar dat is alweer lang geleden.We hebben nu de hals gehad en gaan verder aan de schouder. de schouder van jouw paardje kan best wat ruimte geven aan het voorbeen. Maar wordt belemmerd door de zware laag ingezette hals. Je zult zien dat zodra die hals soepel wordt het voorbeen ook meer ruimte krijgt waardoor jouw paard ook ruimere passen kan gaan maken.
Ashley kan ondanks haar hals gelukkig wél hele ruime passen maken; ze heeft een gruwelijk ruime draf (niet te zien op de foto's helaas). Maar een deel van haar energie steekt ze in het hoog optillen van haar benen; ze heeft echte tuigpony-gangen. En dat zou ik (denk ik) kunnen proberen te verminderen door haar hals soepeler te laten worden, zoals jij zegt. Al moet ik bekennen dat zo'n hoge draf ook wel wat heeft! Ik wil ook een waarschuwing mee geven; door deze brede schouders en weinig schoft kun je makkelijk de schouders in hun beweging belemmeren met het zadel. het zadel hoeft nog helemaal geend rukkingen oid te veroorzaken hoor, maar toch kan het de bewegingen al belemmeren. Dit zul je vooral kunnen merken bij het aangaloperen en het volhouden van de galop. Hierbij moet het voorbeen namelijk naar voren grijpen. iets dat bij veel paarden (helemaal met zulke brede schouders) door het zadel wordt belemmerd. Dus als jouw paard problemen heeft met de galop, kijk dan eerst even naar het zadel.
Super dat je hieraan denkt, zulke tips zouden instruceurs wel vaker mogen geven! Ik moet zeggen dat ik inderdaad veel moeite heb gehad een goed zadel te vinden dat achter haar schouder lag, maar nu heb ik dat, gelukkig. Ashley heeft vroeger wel moeite gehad met de galop (toen had ze een ander zadel), al denk ik eigenlijk dat dat meer een balansprobleem was, omdat ze vooral heel erg hard ging scheuren. Maar het kan natuurlijk goed zijn dat ze dit deed als reactie op een pijnlijke schouder. Wie zal het zeggen?De korte rug van jouw paard zorgt er voor dat buiging in het lichaam moeilijk is. De oefening die ik hierboven al beschrijf is al iets om dit te verbeteren. Ook zou ik in een actieve draf balkjes of cavaletti oefenen. Dit kan zowel onder het zadel als aan de longe. Als je paard gewend is aan het idee van de balkjes dan kun je deze ook op een gedeelte van de volte leggen zodat je paard langzaam aan ook moet gaan buigen. Nog een oefening die je goed kunt doen is een slalom uit zetten. Sommige paarden hebben al snel door wat de bedoeling is en vinden dit prachtig om te doen. De slalom kun je in allerlij verschillende tempo nemen. Ook kun je allerlij verschillende afstanden maken. Dit zul je zelf een beetje in moeten schatten.
Helaas heb ik hier -zeker in de winter- de mogelijkheid niet toe (geen bak en geen balkjes), maar is zeker een goeie! Over het inbuigen: Ashley vindt dit inderdaad in sommige oefeningen moeilijk als ik erop zit, maar is van zichzelf echt heel erg lenig: is super wendbaar en kan erg gekke sprongen maken. Ik denk dat de meeste problemen op dit gebied komen door mijzelf: ik ben helaas scheef in mijn rug, en ben bovendien een nogal slechte ruiter met een bagger zit die ook nog eens geen les heeft....(geef jij soms les, hint, hint?)Wel raad ik je aan niet te veel te stappen. Ik denk dat jouw paardje dan snel in de eerder beschreven 'spaarstand' schiet. Veel overgangen rijden gaat dit tegen.
Dit is het enige puntje dat niet klopt - maar wat je natuurlijk ook niet zo makkelijk van een foto kunt afleiden: Ashley is, zoals gezegd, een vreselijk heethoofd, hoewel dat gelukkig steeds minder aan het worden is. Ik ben echt jaren(!) bezig geweest voordat ze ontspannen kon lopen. Overgangen rijdt ik trouwens wel veel, maar niet om haar wakker te houden, maar gewoon omdat ik dat een goede manier vind om de achterhand te activeren.de achterhand van jouw paard is sterk, maar draagt waarschijnlijk niet genoeg door de zware lage hals voor. Door de balkjes en de oefening bovenaan kan dit al verbeteren. Ook door de tempowisselingenen overgangen. Ik denk dat jouw paard dat achterbeen nog wel eens verbazend ver kan laten ondertreden als het hele lijf wat soepeler wordt.
Ze is inderdaad sterk achter, maar kan soms meer stuwen dan dragen (zal wel door haar hals komen). Ze kan echter wel erg ver ondertreden, zelfs zover dat ze achter wijd gaat lopen om haar voorbenen niet aan te tikken. Dit doet ze alleen in een mega-uitgestrekte draf, en ik denk dat je vooral bedoelt dat ze door die oefeningen die je noemt in de verzameling verder zal ondertreden?Zie ik het trouwens goed dat jouw paardje wat overbouwd is?
Een klein beetje wel (een Welsh Cob trekje), maar niet dramatisch; ze heeft de neiging om wat opgekropt te gaan staan waardoor dat erger lijkt dan het is.
Hier de beloofde foto van haar hals: http://www.mijnalbum.nl/Foto-IHJGEQON.jpg
en een andere draffoto, waarop ze volgens mij iets ruimer loopt van voor, en beter ondertreedt van achter:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6Y4TA4U6.jpg