trainingstips aan de hand van exterieur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: trainingstips aan de hand van exterieur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 19:27

Veerle,
Ten eerste: Wat een heerlijk paard! Echt om verliefd op te worden.
Bloos

Wat natuurlijk meteen op valt is dat jouw paard behoorlijk zwaar is qua type. Dus een zware hals, enorme schouder, ronde achterhand, vrij zware benen, korte rug enz.
Al deze eigenschappen brengen enkele voor en nadelen met zich mee. Zo is jouw paardje sterk, maar zal moeite hebben om lange afstanden op hoger tempo te lopen en zal eerder vermoeid zijn bij echt intensief werk waarbij korte tijd erg veel energie gevraagt wordt. Wel hebben dit soort paarden vaak veel doorzettingsvermogen en een soort 'spaarstand' waarin ze wel iets doen maar slechts weinig energie verbruiken. Meestal zijn deze paarden ook zo 'geprogrameerd' dat ze energie verzamelen zodra dat maar kan. Dit kan in de vom van maar weinig doen, maar ook door veel te eten.

De lage halsaanzet en zware hals zorgen er voor dat het lastig is om de hals te buigen en dus ook lastig voor jou om te 'bewerken' onder het rijden. Er zullen mensen zijn die je om deze reden aanraden met hulpteugels aan de slag te gaan. Ik vind dat je geduld moet hebben met deze paarden en vooral niet te veel mag verwachten. Probeer ruimte in de hals te creeren door veel te laten strekken. Dat zal in eerste instantie al lastig genoeg zijn. Ook kun je wat simpele oefeningetjes vanaf de grond doen.
Doe je paard een halsten om en doe daar een longeerlijn of andere lange lijn aan, zet je paard stil en loop met de lijn langs de linkerkant van het paard achter het paard langs, langs de rechterkant weer naar het hoofd. De lijn loopt nu achter de kont van je paard langs. zet nu langzaam aan steeds iets meer druk op de lijn. het paard zal het hoofd van jou afbuigen waarbij het de hals buigt. zet steeds iets meerd ruk tot het helemaal om draait en met het hoofd weer bij jou staat. Beloon je paardje met een kriebel. Deze oefening nu herhalen de andere kant op.
Je oefent hiermee buiging door het hele lichaam en op den duur zal je paard er achter komen dat het draaien het makkelijkst gaat als deze het gewicht op de achterhand zet.

We hebben nu de hals gehad en gaan verder aan de schouder. de schouder van jouw paardje kan best wat ruimte geven aan het voorbeen. Maar wordt belemmerd door de zware laag ingezette hals. Je zult zien dat zodra die hals soepel wordt het voorbeen ook meer ruimte krijgt waardoor jouw paard ook ruimere passen kan gaan maken.
Ik wil ook een waarschuwing mee geven; door deze brede schouders en weinig schoft kun je makkelijk de schouders in hun beweging belemmeren met het zadel. het zadel hoeft nog helemaal geend rukkingen oid te veroorzaken hoor, maar toch kan het de bewegingen al belemmeren. Dit zul je vooral kunnen merken bij het aangaloperen en het volhouden van de galop. Hierbij moet het voorbeen namelijk naar voren grijpen. iets dat bij veel paarden (helemaal met zulke brede schouders) door het zadel wordt belemmerd. Dus als jouw paard problemen heeft met de galop, kijk dan eerst even naar het zadel.

De korte rug van jouw paard zorgt er voor dat buiging in het lichaam moeilijk is. De oefening die ik hierboven al beschrijf is al iets om dit te verbeteren. Ook zou ik in een actieve draf balkjes of cavaletti oefenen. Dit kan zowel onder het zadel als aan de longe. Als je paard gewend is aan het idee van de balkjes dan kun je deze ook op een gedeelte van de volte leggen zodat je paard langzaam aan ook moet gaan buigen. Nog een oefening die je goed kunt doen is een slalom uit zetten. Sommige paarden hebben al snel door wat de bedoeling is en vinden dit prachtig om te doen. De slalom kun je in allerlij verschillende tempo nemen. Ook kun je allerlij verschillende afstanden maken. Dit zul je zelf een beetje in moeten schatten.
Wel raad ik je aan niet te veel te stappen. Ik denk dat jouw paardje dan snel in de eerder beschreven 'spaarstand' schiet. Veel overgangen rijden gaat dit tegen.

de achterhand van jouw paard is sterk, maar draagt waarschijnlijk niet genoeg door de zware lage hals voor. Door de balkjes en de oefening bovenaan kan dit al verbeteren. Ook door de tempowisselingenen overgangen. Ik denk dat jouw paard dat achterbeen nog wel eens verbazend ver kan laten ondertreden als het hele lijf wat soepeler wordt.

Zie ik het trouwens goed dat jouw paardje wat overbouwd is?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:30

typ ik een heel bericht is het weg, nog een x dan maar Clown
Leuk paardje Veerle!
ik kan je verder geen tips geven, heb niet zoveel verstand van exterieur en trainingstips.
mag ik hier ook foto's van mijn pony plaatsen?
Afbeelding draffoto, weet niet of je hier nou echt wat op kan zien?
Afbeelding standfoto
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N3IKJIXS.jpg en anders nog een wat oudere draffoto...
Alvast Bedankt Lachen

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:27

ik heb het hele topic gelezen, en ik ben eigelijk wel benieuwd wat er te vertellen valt over mijn pony.

Afbeelding
*Let Op, deze foto is scheef genomen (kijk maar naar de horizon) dus het lijkt of hij heel erg op de voorhand valt, mar als je hem recht zet is dat neit zo

Afbeelding

hier nog een galop foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FXRPK674.jpg

Alvast bedankt!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:39

Malenka schreef:
Veerle,
Ten eerste: Wat een heerlijk paard! Echt om verliefd op te worden.
Bloos

Hardstikke bedankt! Leuk om te horen, zij is ook echt mijn grote trots! Ik ga even bij jouw opmerkingen zetten wat mijn ervaringen zijn met mijn pony; veel heb je echt juist gezien, maar er zijn een paar dingetjes die anders zijn dan ze (blijkbaar) lijken op de foto's.

Wat natuurlijk meteen op valt is dat jouw paard behoorlijk zwaar is qua type. Dus een zware hals, enorme schouder, ronde achterhand, vrij zware benen, korte rug enz.
Al deze eigenschappen brengen enkele voor en nadelen met zich mee. Zo is jouw paardje sterk, maar zal moeite hebben om lange afstanden op hoger tempo te lopen en zal eerder vermoeid zijn bij echt intensief werk waarbij korte tijd erg veel energie gevraagt wordt. Wel hebben dit soort paarden vaak veel doorzettingsvermogen en een soort 'spaarstand' waarin ze wel iets doen maar slechts weinig energie verbruiken. Meestal zijn deze paarden ook zo 'geprogrameerd' dat ze energie verzamelen zodra dat maar kan. Dit kan in de vom van maar weinig doen, maar ook door veel te eten.

Ashley is inderdaad erg sterk, maar heeft niet echt veel moeite om grotere afstanden op hoger tempo te lopen. Maar het hangt er van af natuurlijk wat je grote afstanden vindt. Ze zal denk ik nooit in de hogere klassen van de endurance kunnen lopen, maar de laagste klasse heeft ze met succes gedaan. Daarna kon ik helaas niet meer starten, dus ik weet niet hoe ze het verder zou hebben gedaan. Ze heeft ontzettend veel looplust en doorzettingsvermogen, zoals je zegt. Ik heb bij haar geen echte spaarstand kunnen ontdekken, hoewel haar draf nog het meest in de richting komt; dit is echt haar voorkeursgang, en kan ze erg lang volhouden. Zij verzamelt energie door veel te eten en niet door weinig te doen, zonder twijfel! Haha!

De lage halsaanzet en zware hals zorgen er voor dat het lastig is om de hals te buigen en dus ook lastig voor jou om te 'bewerken' onder het rijden. Er zullen mensen zijn die je om deze reden aanraden met hulpteugels aan de slag te gaan. Ik vind dat je geduld moet hebben met deze paarden en vooral niet te veel mag verwachten.

Helemaal mee eens (zeker ook met je opmerking over hulpteugels, die gebruik ik nooit). Ashley heeft echter wel genoeg ruimte in haar kaak (niet zo duidelijk op de foto's; hieronder zal ik er een zetten waarop dat beter te zien is, hoewel ze op deze foto haar onderhals sterker aanspant dan normaal (er zat een spook in de bosjes waar ze naar keek)).

Probeer ruimte in de hals te creeren door veel te laten strekken. Dat zal in eerste instantie al lastig genoeg zijn. Ook kun je wat simpele oefeningetjes vanaf de grond doen.

Ben ik aan het doen, maar voornamelijk omdat zij ontzettend moeilijk ontspant, 't is een nogal 'neurotisch' typje af en toe. Ze kan gelukkig tegenwoordig zelfs met haar neus op de grond galopperen - rijden in een wei (gras=eten) helpt daarbij Knipoog

Doe je paard een halsten om en doe daar een longeerlijn of andere lange lijn aan, zet je paard stil en loop met de lijn langs de linkerkant van het paard achter het paard langs, langs de rechterkant weer naar het hoofd. De lijn loopt nu achter de kont van je paard langs. zet nu langzaam aan steeds iets meer druk op de lijn. het paard zal het hoofd van jou afbuigen waarbij het de hals buigt. zet steeds iets meerd ruk tot het helemaal om draait en met het hoofd weer bij jou staat. Beloon je paardje met een kriebel. Deze oefening nu herhalen de andere kant op.
Je oefent hiermee buiging door het hele lichaam en op den duur zal je paard er achter komen dat het draaien het makkelijkst gaat als deze het gewicht op de achterhand zet.

Die gaan we proberen! Ik heb 'm vroeger wel eens met haar gedaan, maar dat is alweer lang geleden.

We hebben nu de hals gehad en gaan verder aan de schouder. de schouder van jouw paardje kan best wat ruimte geven aan het voorbeen. Maar wordt belemmerd door de zware laag ingezette hals. Je zult zien dat zodra die hals soepel wordt het voorbeen ook meer ruimte krijgt waardoor jouw paard ook ruimere passen kan gaan maken.

Ashley kan ondanks haar hals gelukkig wél hele ruime passen maken; ze heeft een gruwelijk ruime draf (niet te zien op de foto's helaas). Maar een deel van haar energie steekt ze in het hoog optillen van haar benen; ze heeft echte tuigpony-gangen. En dat zou ik (denk ik) kunnen proberen te verminderen door haar hals soepeler te laten worden, zoals jij zegt. Al moet ik bekennen dat zo'n hoge draf ook wel wat heeft!

Ik wil ook een waarschuwing mee geven; door deze brede schouders en weinig schoft kun je makkelijk de schouders in hun beweging belemmeren met het zadel. het zadel hoeft nog helemaal geend rukkingen oid te veroorzaken hoor, maar toch kan het de bewegingen al belemmeren. Dit zul je vooral kunnen merken bij het aangaloperen en het volhouden van de galop. Hierbij moet het voorbeen namelijk naar voren grijpen. iets dat bij veel paarden (helemaal met zulke brede schouders) door het zadel wordt belemmerd. Dus als jouw paard problemen heeft met de galop, kijk dan eerst even naar het zadel.

Super dat je hieraan denkt, zulke tips zouden instruceurs wel vaker mogen geven! Ik moet zeggen dat ik inderdaad veel moeite heb gehad een goed zadel te vinden dat achter haar schouder lag, maar nu heb ik dat, gelukkig. Ashley heeft vroeger wel moeite gehad met de galop (toen had ze een ander zadel), al denk ik eigenlijk dat dat meer een balansprobleem was, omdat ze vooral heel erg hard ging scheuren. Maar het kan natuurlijk goed zijn dat ze dit deed als reactie op een pijnlijke schouder. Wie zal het zeggen?

De korte rug van jouw paard zorgt er voor dat buiging in het lichaam moeilijk is. De oefening die ik hierboven al beschrijf is al iets om dit te verbeteren. Ook zou ik in een actieve draf balkjes of cavaletti oefenen. Dit kan zowel onder het zadel als aan de longe. Als je paard gewend is aan het idee van de balkjes dan kun je deze ook op een gedeelte van de volte leggen zodat je paard langzaam aan ook moet gaan buigen. Nog een oefening die je goed kunt doen is een slalom uit zetten. Sommige paarden hebben al snel door wat de bedoeling is en vinden dit prachtig om te doen. De slalom kun je in allerlij verschillende tempo nemen. Ook kun je allerlij verschillende afstanden maken. Dit zul je zelf een beetje in moeten schatten.

Helaas heb ik hier -zeker in de winter- de mogelijkheid niet toe (geen bak en geen balkjes), maar is zeker een goeie! Over het inbuigen: Ashley vindt dit inderdaad in sommige oefeningen moeilijk als ik erop zit, maar is van zichzelf echt heel erg lenig: is super wendbaar en kan erg gekke sprongen maken. Ik denk dat de meeste problemen op dit gebied komen door mijzelf: ik ben helaas scheef in mijn rug, en ben bovendien een nogal slechte ruiter met een bagger zit die ook nog eens geen les heeft....(geef jij soms les, hint, hint?)

Wel raad ik je aan niet te veel te stappen. Ik denk dat jouw paardje dan snel in de eerder beschreven 'spaarstand' schiet. Veel overgangen rijden gaat dit tegen.

Dit is het enige puntje dat niet klopt - maar wat je natuurlijk ook niet zo makkelijk van een foto kunt afleiden: Ashley is, zoals gezegd, een vreselijk heethoofd, hoewel dat gelukkig steeds minder aan het worden is. Ik ben echt jaren(!) bezig geweest voordat ze ontspannen kon lopen. Overgangen rijdt ik trouwens wel veel, maar niet om haar wakker te houden, maar gewoon omdat ik dat een goede manier vind om de achterhand te activeren.

de achterhand van jouw paard is sterk, maar draagt waarschijnlijk niet genoeg door de zware lage hals voor. Door de balkjes en de oefening bovenaan kan dit al verbeteren. Ook door de tempowisselingenen overgangen. Ik denk dat jouw paard dat achterbeen nog wel eens verbazend ver kan laten ondertreden als het hele lijf wat soepeler wordt.

Ze is inderdaad sterk achter, maar kan soms meer stuwen dan dragen (zal wel door haar hals komen). Ze kan echter wel erg ver ondertreden, zelfs zover dat ze achter wijd gaat lopen om haar voorbenen niet aan te tikken. Dit doet ze alleen in een mega-uitgestrekte draf, en ik denk dat je vooral bedoelt dat ze door die oefeningen die je noemt in de verzameling verder zal ondertreden?

Zie ik het trouwens goed dat jouw paardje wat overbouwd is?

Een klein beetje wel (een Welsh Cob trekje), maar niet dramatisch; ze heeft de neiging om wat opgekropt te gaan staan waardoor dat erger lijkt dan het is.

Hier de beloofde foto van haar hals: http://www.mijnalbum.nl/Foto-IHJGEQON.jpg
en een andere draffoto, waarop ze volgens mij iets ruimer loopt van voor, en beter ondertreedt van achter:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6Y4TA4U6.jpg

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 14:08

Zat ik met de meeste punten toch niet zo gek.

Ik heb wel af en toe lessen gegeven. Maar ik heb het nu echt vreselijk druk en woon bovendien best in een uithoek. Aangezien ik zelf geen auto en rijbewijs heb moet ik alles doen met het openbaar vervoer. Lessen geven komt er dus even niet van. Maar mocht je ergens vragen over hebben of tegen een specifiek probleem aanlopen. Dan mag je altijd even pb-en. Misschien dat ik dan ook eens langs kan komen.

Erg leuk om te lezen dat je endurance hebt gereden. Ik hoop mijn jonge paard (4 jaar nu) daar over enkele jaren in uit te kunnen brengen. Met lange afstanden bedoel ik echt wel een km of 30/40 in behoorlijk tempo.

Hoofdhalsverbinding is inderdaad wel mooi alleen is de hals ook daar voor echte buiging wat te zwaar.

Over het achterbeen: ik bedoelde inderdaad dat ze het been dan meer kan onder treden om te laten dragen (dus met verzameling).

nogmaals; erg leuk paardj.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 14:26

Malenka schreef:
Hoofdhalsverbinding is inderdaad wel mooi alleen is de hals ook daar voor echte buiging wat te zwaar.

Maar wat bedoel je dan met echte buiging? Want bv. de hals van veel barokke paarden is toch zeker zo zwaar? En die lopen toch ook afgebogen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 14:54

Ik heb het meer over de buiging en soepelheid die gevraagt wodt in de moderne dressuursport. Ik zal eens kijken of ik goede voorbeeld foto's kan vinden.

Vergelijk deze andalusier (Overigens wel Z2) eens met de morgan (nog niet eens soepelste overgang, maar ik denk dat je het verschil wel al ziet) er na:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de morgan is veel meer mogelijkheid het hoofd ook nog naar links of rechts te buigen terwijl dat bij de andalusier wel erg lastig wordt. Dat wil niet zeggen dat het niet kan. Maar er is wel degelijk verschil. Zoals ik al aan gaf heeft de morgan nog lang niet de soepelste overgang. Maar van bijvoorbeeld een kwpn kon ik zo even niks vinden.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Deze foto komt aardig in de buurt:
Afbeelding

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:56

Malenka schreef:
psm,
Jammer dat je al wat uitleg hebt gegeven over je paardje. Dat kan de reacties namelijk beïnvloeden en bovendien heb je geen manier meer om te kijken of de persoon die reageerd het zelf wel echt weet. Met jouw eerste foto kon ik niet zo veel. Dus dit is allemaal gebaseerd op de tweede:

En ja hoor, ook jouw paard is onderstandig voor. Het achterbeen is bovendien vrij recht. Wel is er wat ruimte in de schouder, maar niet veel. De hoofdhalsverbinding is lang niet optimaal. Wel heeft jouw paardje een mooie korte rug (ik vind dit mooi en positief, maar niet iedereen is het hier mee eens).
bespiering in de hals ziet er best goed uit. Daar zou ik vooral in het begin niet te veel aan sleutelen. De kans dat je daarmee namelijk de houding van je paard negatief beïnvloed is groot.

Het is waarschijnlijk lastig om jouw paard te buigen. Ik zou hier dan ook veel aandacht aan besteden. Vooral het verkleinen en vergtoten van de volte is hierbij een hele goede oefening. Je moet hem echter wel goed uit voeren. Dus besteed hier veel aandacht aan. Probeer je paardje altijd ontspannen te houden en in een rustig tempo te laten lopen. Door het verkleinen van de volte moet het het binnenachterbeen ver onder laten treden. Probeer dus niet te veel naar voren te drijven want de kans is dan groot dat je paard 'uit breekt' naar buiten en dan heeft de oefening in zijn geheel helemaal geennut gehad. Waarschijnlijk zal het paard af en toe de hals weg willen drukken om hoog of naar buiten. Probeer dit met je been te corrigeren en niet met je handen. Het is van belang dat je heel veel rust in die mond houd. De perfecte hoofdhouding komt vanzelf als je jouw paard achter goed hebt lopen.

De rug is dan wel kort, maar ook vrij stijf. Pas dus heel erg op met zware belasting. Ik zou met dit paard nog niet springen. Hellingen rijden zijn daarintegen erg goed... zowel heuvelop als heuvelaf. Probeer hierbij alleen wel de controle te houden over het tempo en denk er hierbij om dat je paardje absoluut niet hard mag! Wel kun je jouw paard erg goed belonen door na zware oefening even aan een lange teugel flink door te draven of galoperen. Probeer dan alleen voor je weer gaat stappen eerst weer bij elkaar te rijden ine en lager tempo. Je mag absoluut niet toestaan dat dit paard terug 'valt'. Het moet achter actief blijven.

Het volte verkleinen en vergroten zou ik vooral in stap doen omdat je dan goed overzicht houd in wat er precies gebeurt met het lichaam van je paard. Ook is dit meteen een van de zwarste trainingen voor de achterhand.

Hoi Malenka,

Je hebt stukjes gelijk, we zijn met de merrie naar de keuring geweest,waar ze 2 punten te weinig had voor het sterpredikaat, sommige mensen vinden ons paard heel luxe gebouwd..

je hebt gelijk over het achterbeen, dit is inderdaad wat stijl, hier kreeg ze ook een bemerking op tijdens de keuring. Er werd echter niet gezegd dat ze onderstandig was van voor, maar ik weet niet eens wat het betekend, dus...

Er werd juist verteld dat het een mooi langelijnd paard was, ook haar rug.. maar dat die wel strak aandeed.. Daar heb je dan dus wel weer gelijk, door die strakke rug, is ze moeilijk te buigen, en daar ligt ook een heel belangrijk aandachtspunt van de training...

Het volte openen en sluiten doen we heel veel.. En om te zorgen dat we niet te veel aan de voorkant komen zijn we de laatste weken vooral heel veel bezig met van achteruit naar voren te rijden, niet nagevelijk, maar heel veel halsstrekken..

Springen doet de merrie af en toe, maar inderdaad niet te vaak, omdat doordat ze wat stijf in de rug is, niet altijd even mooi rond over de hindernis springt.. maar ze kan het wel goed...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:04

Ik vind wel dat mensen eerst advies moeten geven voordat ze foto's erop zetten en om advies vragen.

Somebitch schreef:
Zo niet zo chagerijnig hoor Scheve mond

Dit heeft niks te maken met chagerijnig Haha!, alleen wanneer iedereen straks foto's neer gaat zetten, dan staan er 100 pagina's met foto's, maar staat er nergens meer commentaar tussen, want Malenka kan moeilijk in haar eentje iedereen helpen!!! Haha!

Dus het was meer bedoeld om niet een topic vol met foto's te krijgen..

Daar komt nog eens bij dat als je verkeerd advies geeft maakt dat toch niet uit, daar kun je alleen maar van leren Haha! Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:07

zal eens een geschikte foto opzoek denk dat er iemand wel iets mee kan

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:16

En die van mij:

Afbeelding (hij is ondertussen al op goed gewicht, zoals te zien op de volgende foto)

Afbeelding

Ik heb alleen maar standfoto's van een tijd geleden en toen was hij een héél stuk zwaarder (50 kilo) dan dat hij nu is. Deze is van afgelopen week bij de hoefsmid. Hij heeft geen franse stand, maar doordat hij voor het eerst op ijzers werd gezet, stond hij een beetje maf...
Afbeelding

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:39

Even een vraag mag ik er ook een foto van een pony opzetten die niet gereden kan worden. Ik werk aan de dubbele lijnen met hem en ik werk veel aan de hand met hem, zowel aan halster als naast de fiets en voor de kar.

Afbeelding
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:53

Nou, ik ben benieuwd wat het advies is voor mijn vierjarige binkie en of het overeenkomt met mijn eigen ideeën en die van mijn instructeur! Haha!

Afbeelding
Standfoto als nog niet zadelmakke driejarige.
Hij staat hier vreselijk onderstandig maar dit is de enige die ik heb waar hij zonder ruiter van de zijkant, stilstaand op staat.

Uiteraard is de bespiering en kracht nu toegenomen maar ik ben benieuwd wat iemand afleidt aan deze foto als driejarig pupje.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:58

Ik ben er niet echt goed in, maar wil best een gokje wagen..

Ik denk dat het paard wel fijn over zijn rug mag lopen, door wat lager in gesteld te worden, maa rniet te laag, dan wordt het moeilijk om hem er fijn van achter bij te houden, ik denk ook dat bij het lage instellen het ook wel belangrijk is om veel overgangen te maken, zodat je hem mooi aan elkaar kan rijden, af en toe oprichten kan ook geen kwaad, als hij van achteren er maar fijn aanblijft.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:06

De shet van sonjim ziet er nog erg jong uit (is dat zo?). Verder zou ik niet echt weten hoe je zo'n kleintje aan het werk zet. De dingen die je met hem doet lijken me prima. Misschien is vrijheidsdressuur ook wel iets. En vrijspringen zou ook eventueel leuk zijn om te doen.

Urielle, ik zou jouw paardje vooral vwnw losrijden en dan heel veel overgangen maken. Als hij los is, dan iets hoger instellen, maar proberen heel goed zijn achterhand er onder te houden. Balkjes draven en af en toe een klein sprongetje (in uitje is nog beter maken) maar ivm de leeftijd dit niet overdrijven. Verder zou ik veel galloptraining doen en veel schakelen, zodat de spieren zich goed ontwikkelen.

Iemand nog een idee over lucky (in profiel staan ook foto's als iemand de foto's niet goed kan zien).

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:10

Lucky mag wat mij betreft met heel veel lengte in de hals gereden worden, mooi laag rond, en dan ook veel overgangen rijden, hierdoor zal hij zelf meer gaan dragen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:15

Nou, ik ga eens een poging wagen aan de hand van de foto's van anderen. Ik heb dit nog nooit gedaan op deze manier dus kan goed zijn dat ik er helemaal naast zit Lachen

Fioon: kort en compact paard, korte hals, teveel bespierd in de onderhals en arm bespierde bovenlijn, korte stevige benen die ongeveer gelijk van lengte zijn, stevige achterhand. Ik denk dat dit paard een behoorlijk sterke achterhand heeft maar eerder stuwend dan dragend. Ik denk dat het paard niet veel paslengte heeft, ook na veel training wordt het geen bewegingswonder, en mogelijk wat moeite heeft met een duidelijk taktmatig gangwerk. De rug lijkt me iets gezonken.
Bij dit paard zou ik in eerste instantie veel aandacht besteden aan de takt en regelmaat.
Volgende punt is de bovenlijn op gaan rekken en kijken of hij de hand op wil zoeken in de lange en lage lijn zodat hij zijn rug wat op gaat bollen. Longeren met de gogue kan hier ook bij helpen. Hij moet er daarbij achter goed bijgehouden worden want ik denk dat hij makkelijk onttrekt door inactief te worden in het achterbeen. Ik denk dat dit paard ook veel baat gaat hebben bij oefeningen voor de lengtebuiging omdat hij zo kort en compact is, maar pas als hij losser wordt in de rug en meer rek krijgt in de bovenlijn.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:18

urielle, klopte mijn beeld met dat van jouw??

Voor lucky is het denk ik ook heel goed om hem met pessoatuig te longeren

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:30

__PSM__ schreef:

Ik wou het eigenlijk nog niet zeggen, voor eventuele andere schattingen maar inderdaad mag dit paard niet al te lang diep gereden worden. Wel er echt door, voor de lendenen (hij foefelt graag met een schijnnageeflijkheid), maar hij mag hoger gereden worden dan je de meeste jonge paarden pakt. Het is een paard wat uit zichzelf al heel makkelijk tot dragen komt en toch een snel achterbeen heeft, maar idd: rij je hem al te diep dan gaat hij duiken en ben je de achterhand kwijt.
Lovelucky heeft ook gelijk dat galoptraining en balkjeswerk erg goed is voor dit paard. In galop wordt hij ook het gemakkelijkste losgewerkt.

Er zit nog een heel groot minpunt aan dit paard wat ik nog niet gehoord heb en ik ben heel benieuwd of iemand dat nog gaat ontdekken in deze foto. Vork

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:45

Urielle schreef:
Er zit nog een heel groot minpunt aan dit paard wat ik nog niet gehoord heb en ik ben heel benieuwd of iemand dat nog gaat ontdekken in deze foto. Vork

Enigste wat ik zag is dat hij zn tenen naar buiten draaid.. uhh dus.. bodemwijde stand (of Franse/hoekhakige als van binnen korter staat). Iig zo lijk t op de foto Bloos

En zn halsaanzet onder is wel laag, of vertekend beeld?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:46

Hier ook mijn paard....Ben benieuwd...
Wil wel heel graag mijn gedachten geven bij andere paarden, alleen heb ik er echt geen kaas van gegeten..

Afbeelding
Standfoto

Afbeelding
Draffoto heb ik alleen onder de man

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:50

OoappeloO schreef:
Urielle schreef:

Enigste wat ik zag is dat hij zn tenen naar buiten draaid.. uhh dus.. bodemwijde stand (of Franse/hoekhakige als van binnen korter staat). Iig zo lijk t op de foto Bloos

En zn halsaanzet onder is wel laag, of vertekend beeld?

Hij staat achter soms iets uitgedraaid met zijn voetjes maar in de beweging heeft dit geen effect en is hij recht. Hij doet het ook niet altijd dus het is een 'maniertje', maar goed gezien hoor. Met de hals heb ik geen problemen, zijn aanleuning is echt enorm makkelijk. De hals is ook niet erg horizontaal, dus de halsaanzet levert geen problemen op.

Tipje: de schouder van dit paard...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:53

Dit paard moet je denk ik zeker niet teveel rond rijden, laag rond, dan gaat hij op de voorkant lopen, veel schakelen voor een fijn achterbeen... Veel halsstrekken is denk ik ook heel belangrijk om ervoor te zorgen dat hij fijn de hand wil volgen, en niet gaat hangen.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:58

__PSM__ schreef:

Voor lucky is het denk ik ook heel goed om hem met pessoatuig te longeren

Bedankt voor je tips. Ik longeer hem inderdaad met passoa en over dat laag en rond, daarover heeft mijn instructrice gezegd "Zolang hij op deze manier (zie foto) goed loopt, is het beter hem zo te laten lopen. Natuurlijk kan je hem eerst laag rijden en hem daarna oprichten, maar als hij het gelijk doet zoals het uiteindelijk moet worden (opgericht) waarom zou je hem dan eerst op de andere manier moeten rijden.."

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:08

somokkele, gewoon proberen, geeft niet als het niet klopt toch? Dan worden we wel weer gecorrigeerd door anderen en dan kunnen we voor het volgende paard weer bijleren Lachen

Het paard: ik denk dat met name doordat het achterbeen beduidend langer is dan het voorbeen en de amazone het paard wat langer laat in de aanleuning, dat het zo oogt alsof hij 'de grond inloopt' op de foto eronder. Bij dit paard zou ik heel veel aandacht geven aan het sterker maken van het achterbeen zodat hij achter meer kan dragen en dus zakken. Dit paard gaat dat wel goed kunnen denk ik, ik verwacht dat het voor hem niet moeilijk is om het bekken te kantelen. Ik zou hem in de aanleuning hoger en ronder rijden dan hij op foto 2 wordt voorgesteld. Ronder gaat hij wel moeilijk vinden door de hoofd/halsverbinding. Ik denk dat dit paard wel vrij veel 'veer' heeft in zijn gangen door de koten.
Ik denk dat dit paard vanaf foto 1 gezien een vrij soepele hals heeft, maar door de compactheid in zijn lijf, dat een valkuil is dat de ruiter snel denkt dat de lengtebuiging in orde is omdat het paard wel in de hals verbuigt maar niet zo veel in het lijf.
Dit paard gaat aanzienlijk meer vrijheid krijgen in de voorhand vanaf het moment dat hij achter meer gaat zitten.