Klopt dit plaatje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Re: Klopt dit plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:43

Nee het is idd zoals RK zegt, ik doelde op de foto's die je plaatste aan het begin van het topic van Edward Gal, waarover je vroeg of het plaatje klopte . Ik zal de laatste zijn die over paarden van bokkers gaat oordelen zonder er uberhaupt iets van te weten Knipoog

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:33

het klopt dat het paard zijn rug niet gebruikt en zijn hals wegdrukt, dit kan natuurlijk helemaal niet bij dit niveau, maar ze rijden het toch wel, en ze presteren ook nog! dat zie ik veel ruiters/amazone's niet doen! Ze rijden er niet voor niks he! En niemand is perfect, niemand kan perfect rijden, dus zij ook niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:39

jullie snappen het niet, je moet alleen kijken naar het voorbeen en verder, van een plaatje kun je weinig afleiden, je moet deze combi irl zien rijden.

Tenminste dat is wat ik hier op bokt ook wel te horen kreeg, maar mijn cursus heeft mij anders geleerd. Oprichting heeft weer te maken met verzameling. als je de bovenlijn vergelijkt met een licht elestisch touwtje dan kun je als je de ene kant helemaal opkrult niet genoeg aan de andere kant gebruiken. dus kin op borts of voorwaarts neerwaarts=minder verzameling, meer verzameling is neus er iets uit en oprichting.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:45

lailapri schreef:
jullie snappen het niet, je moet alleen kijken naar het voorbeen en verder, van een plaatje kun je weinig afleiden, je moet deze combi irl zien rijden.

Tenminste dat is wat ik hier op bokt ook wel te horen kreeg, maar mijn cursus heeft mij anders geleerd. Oprichting heeft weer te maken met verzameling. als je de bovenlijn vergelijkt met een licht elestisch touwtje dan kun je als je de ene kant helemaal opkrult niet genoeg aan de andere kant gebruiken. dus kin op borts of voorwaarts neerwaarts=minder verzameling, meer verzameling is neus er iets uit en oprichting.

Als er een knik in zit lijkt mij dat het dan al helemaal niet kan? Nagelbijten / Gniffelen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:52

neem aan dat je het nu hebt over paard op de foto. Ik eigelijk meer op de vraag waarom moet het paard zo hoog met het hoofd (dan denk ik aan de oprichting in het algemeen). Een kronkel die niet hoort maakt rug bollen idd onmogelijk, dus ruiterdragen dus gewicht over de benen verdelen en dus heeft het eigelijk maar weinig te maken met een paard dressuurmatig trainen oftewel verantwoord paardtrainen en zit het eigelijk een beetje tussen paardhobbelen en dat in.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:55

Ja oke, ik las denk ik dan je post verkeerd Nagelbijten / Gniffelen
Ik dacht dat je zei dat het zo hoog opgericht dus echt hoorde en klopte.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:57

haha je hebt gelijk moet idd leren niet alles aan elkaar te breien

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:45

Equidea schreef:

Het is onbelangrijk om te weten welk paard en welke ruiter dit is en feitelijk interesseert me dat niet. De ruiter is in tenu, dus je mag correct werk verwachten.

In beide foto's gaat het paard op de voorhand en gaat niet verzameld.
De gangen zijn niet geheel zuiver.
Met rijtechniek manipuleert de ruiter het paard om het er goed uit te laten zien.
Het paard heeft niet of nauwelijks zelfhouding.

foto1:
Steunende diagonaal:
- volledige gewicht bijna op RV been, been gestrekt, nog wat buiging in kogel
- LA raakt met toon de grond, volledig gestrekt
- dragen voor het grootste deel op de voorhand
Zwaaiende diagonaal:
- LV been strekt meer uit dan RA
- LV heeft uitdrukking
De bovenlijn:
- hals wordt niet gedragen via rug, lenden vanuit achterhand
- beruchte knik in de bovenlijn van de hals
- de nek is niet het hoogste punt
- profiellijn op de loodlijn
- geen boog: bekken, lenden, rug

foto2:
Steunende diagonaal:
- meeste gewicht op RV, been gestrekt, kogelbuiging
- LA been draagt minder gewicht, been gestrekt, minder kogelbuiging
Zwaaiende diagonaal:
- LV heeft uitdrukking

De bovenlijn:
- hals wordt niet gedragen via rug, lenden vanuit achterhand
- de nek is het hoogste punt
- de profiellijn net voor de loodlijn
- geen boog: bekken, lenden, rug

- achteroverhangen, spanning in de teugels
- voeten naar buiten gedraaid, voor gebruik sporen (?)

Om zien:
- rijkunstig: ziet dit er nog niet correct uit
- show, impressing: maakt weinig indruk

Ik weet niet wie het is (voor het leren hier niet belangrijk), maar ik hoop dat er betere foto's te vinden zijn van topruiters. Als er veel goede momenten zijn, dan zijn er vast goede foto's te vinden.

Als je een getraind oog hebt dan kan je IRL vrij snel zien of iets fake of correct is. Veel werk dat fake is wordt als correct afgeschilderd. Het merendeel van publiek en ruiters zelf zijn nauwelijks in staat om te bepalen of iets correct wordt uitgevoerd, wel of het indruk maakt, uitdrukking heeft, show steelt..... Dat is echter heel wat anders als waarop rijden beoordeeld moet worden.....

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:55

Als ik dit soort plaatjes zie moet ik toch altijd denken aan die ruitert die (onbewsut) dit na gaan doen op hun eigen paard zonder te weten wat ze aan het doen zijn. Natuurlijk is daar de amazone niet zo zeer verantwoordelijk voor maar toch heb je wel een voorbeeldfunctie.

Iedere ruiter top of niet heeft weleens een off-day of pakt het paard verkeerd aan. Wel vind ik dat als je aan te top rijdt je extra bewsut moet worden van je handelen omdat je juist zo in de potlichts staat

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:12

Bovengenoemde plaatjes zijn wel de plaatjes die je tegenwoordig overal tegenkomt. Sla als niets wetend Penny meisje een paardenblad open en je ziet zulke plaatjes staan. Logisch dat je dan denkt dat "het zo hoort". Op deze site http://www.ridingart.com/ staat een hele hoop (engelse) uitleg over de houding die je op de plaatjes ziet en wat er niet correct aan is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:36

Het is logisch dat er een "enorm gat" tussen de top, veelal beroepsruiters en amateur ruiters bestaat. Die mensen zijn de hele dag met hun vak bezig, de amateur ruiter doet het veelal naast werk en/of studie.

Topruiters hebben een voorbeeldfunktie, ze zijn ook mens en ze kunnen dus wel eens een "off-day" hebben. Bovendien is een paard ook maar een paard, dus het kan wel eens anders gaan.

Er zijn landen waar kinderen geboren worden in een oorlog situatie en haat. Vanaf hun geboorte horen die kinderen dat de buren niet deugen en omgekeerd. Die kinderen en later volwassenen weten niet beter, want dat gevoel zit heel diep. Paardrijden, maar ook andere zaken leer je heel snel aan, door te zien. Je oordeel is gebaseerd op wat je hoort en ziet en daaruit ontstaat het plaatje. Echter dressuur is een jurysport, waarbij elk deel in een proef beoordeeld wordt, naar vaststaande maatstaven. Daarop zou je beoordeeld moeten blijven worden. Of iets indrukwekkender, meer aandacht trekt is leuk, maar je moet je oordeel over dat waarover het echt zou moeten gaan, niet moeten laten beinvloeden en dat is wat er gebeurt. Een goede ruiter, weet veel fouten en onvolkomenheden als een vlekje weg te werken (rijden), omwille van .... punten.
Als je zonder de druk van punten rijdt, dan is er morgen weer een nieuwe dag. Er is veel minder druk of spanning.

Er zullen ongetwijfeld betere foto's zijn. Misschien een idee om er daarvan een aantal in een link op te geven. Dus dat je ziet hoe het moet of zou moeten. In andere topics zie je veel hoe het niet moet. Het verschil tussen beide is de kloof die je met trainen, doorzettingsvermogen moet zien te overbruggen, als je hetzelfde wilt bereiken.
Laten we dan het goede plaatje voor ogen houden....

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 17:24

Dit is toch echt de top en foto's zijn en blijven moment opnames. Edward Gal haalt top scores waar (bijna) iedereen alleen maar van kan dromen, zeker hier op bokt. Lekker makkelijk he, topruiters afkraken op basis van foto's.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:04

cle0o_o0 schreef:
Dit is toch echt de top en foto's zijn en blijven moment opnames.

Probeer eens aan te geven wat er in de foto's goed is. Volgens mij is het niet de bedoeling om topruiters zwart te maken. Je kan wel iets leren van wat ze laten zien. Daar mag je het over hebben.

De moment opname bewering is onzin, want een volledig been afwikkelcyclus duurt in deze gang 0,75 - 1,00 sec, dat is steunfase, zwaaifase en volledige zweeffase als die er is.
Een fotograaf is niet in staat om precies een fractie van een slecht moment te kiezen, dat slechte moment duurt altijd langer als 1 sec, dus ook met het blote oog zichtbaar, als je het kan herkennen en zien (dat moet je leren). Als het de bedoeling is om verkeerde foto's te plaatsen, dan moet je video opnames hebben, dan kan je altijd wel een slecht moment vinden en uit de video opname of uit de digitale camera halen.

Kijk eens naar digitale video opnamen en probeer die eens te beoordelen. Kijk eens op halve snelheid om het te leren. Het is alsof je door een vergrootglas naar iets kijkt, je ziet werkelijk alles. Zowel het goede als het minder goede.

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:08

Natascha schreef:
Bovengenoemde plaatjes zijn wel de plaatjes die je tegenwoordig overal tegenkomt. Sla als niets wetend Penny meisje een paardenblad open en je ziet zulke plaatjes staan. Logisch dat je dan denkt dat "het zo hoort". Op deze site http://www.ridingart.com/ staat een hele hoop (engelse) uitleg over de houding die je op de plaatjes ziet en wat er niet correct aan is.

Dit klopt wel
dit is natuurlijk.
een paard hoort neit aan de teugel te lopen dat is niet natuurlijk ik rij ook zo.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:16

LisaxxRody schreef:
Natascha schreef:

Dit klopt wel
dit is natuurlijk.
een paard hoort neit aan de teugel te lopen dat is niet natuurlijk ik rij ook zo.

heb je het over de eerste 2 foto's van dit topic over dat dat natuurlijk is? Nagelbijten / Gniffelen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:34

Mag dit wel? Zo'n topic openen?
-foto is niet van de ts, paard is niet van de ts, ruiter weet hier niks vanaf...

Ik vind het niet zo netjes Schijnheilig
Tis iig geen topic die de ruiter er positief uit laat komen....
Bekend of niet, ik blijf het niet netjes vinden

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:36

superwoman schreef:
Mag dit wel? Zo'n topic openen?
-foto is niet van de ts, paard is niet van de ts, ruiter weet hier niks vanaf...

Ik vind het niet zo netjes Schijnheilig
Tis iig geen topic die de ruiter er positief uit laat komen....
Bekend of niet, ik blijf het niet netjes vinden

Op de foto is het copyright niet weggehaald, stata er nog netjes op? Waarom zou ze het dna niet mogen plaatsen, is alleen maar reclame hoor Nagelbijten / Gniffelen

Nee en, paard is niet van de TS? ruiter weet hier niks van af? moet dat dan? Nagelbijten / Gniffelen

kavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:40

ik vidn dat dit paard erg dicht bijelkaar getrokken wordy waardoor het allemaal erh kort uitziet

wash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:48

het is jammer dat het een moment opname is, bij een filmpje is toch beter te zien of het paard wel ontspannen genoeg is en dus lekker actief en door de rug loopt, maar het is algemeen bekend dat edward niet altijd even lief is voor zijn paarden. Hij rijdt met heel veel druk en spanning.... en dat is soms ook te zien (helaas!)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:56

x_Marr schreef:
Op de foto is het copyright niet weggehaald, stata er nog netjes op? Waarom zou ze het dna niet mogen plaatsen, is alleen maar reclame hoor Nagelbijten / Gniffelen

Nee en, paard is niet van de TS? ruiter weet hier niks van af? moet dat dan? Nagelbijten / Gniffelen

Als ik erop zou staan op een minder moment Haha! Bloos zou ik dat echt niet tof vinden
In HAW moet ook de eigenaar van het paard toestemming geven hebben, omdat je daar ook wat foto's kunt zien van verzorgsters... en ook foto's van "zogenaamde" verwaarloosde paarden mogen volgens mij niet, of wel?

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 20:57

wat ik hier lees, moment opnames...
ik vind dat veel mensen het de wind in slaan.... het niet willen zien...
je ziet zoveel foto's mensen die het in het echt zien.
filmpjes etc. etc. nou moet het toch wel een keer duidelijk zijn.

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:13

de eerste foto is als het goed is bij Expo gemaakt, dat was Totilas zijn eerste keer dat hij op een concour liep, dat is natuurlijk geen excuus. Maar hij was best gestresst (was er bij Knipoog ) , maar wel heeeél zonder, dat je dan na een paar keer geen verbetering ziet. Zo de eerste keer kan ik het mij nog een beetje voorstellen, al verwacht je het niet bij "de top" van Nederland, dat zij het niet goed voor elkaar kunnen krijgen.

Liedjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:28

Nou niet echt prettig, en de stang is ook wel heel erg aanwezig vind ik

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 08:35

ik vind het een momentenopname, het beeld van vooral de 1e foto is inderdaad niet goed. maar wees eerlijk, als jij 30 foto's van jezelf maakt, zul je er toch ook wel een hebben dat ie zo loopt? edward gal komt neit voor niks in dat niveau, en het ruggebruik moet wel goed zijn. anders kun je die oefeningen niet beheersen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 09:58

Maar bij de top zie je wel meer als 1 badday foto Lachen

Bij ons ook, maar wij zijn ook geen top. Maar die zou ik dan nooit op de site zetten voor reclame Haha!
En ik ben het er niet mee eens dat je niet voor niets in de top komt, als er weer eens gejureerd ging worden zoals het hoort, reden er verschillende ruiters niet aan de top...