"Ontslofteugelen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dondeyne

Re: "Ontslofteugelen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 12:07

Ik heb hier een heel mooi voorbeeld van hoe ze dan doet.. Dit is een foto van toen Fleury een keertje kwam rijden (sorry Fleur maar ik zet er bij deze bij dat je normaal veel mooier rijd Knipoog )

Afbeelding

En geloof mij maar.. dan kun je 3 uur lang overgangen rijden maar ze zoekt dus echt níet je hand op! Volgens mij vind ze het zelf leuk om zo te lopen Clown En dit vind ik dus ook niet echt gezond voor haar benen...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:10

hihi net een kameel, zo doet die van mij dat ook, correctie, deed dat vroeger ook

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:10

Heb je al gekeken of je zadel goed past, of ze geen last heeft van haar mond,of op een andere manier lichamelijk ergens last van heeft?

Mijn mening is dat een paard niet kan denken, zooo nu nemen we Marietje even in de maling, even lekker pesten. Een paard reageert op datgeen er op dat moment gebeurt.

Ik kan me voorstellen dat het heel frustrerend is dat je paard sterren aan het kijken is, zal ook niet lekker zitten. Maar ik denk echt dat terug naar de basis een betere oplossing is dan de slof er weer aan te hangen. En natuurlijk loopt je paard binnen een uur niet de sterren van de hemel. Hij is jaaaaren met slof gereden, hij moet er ook weer aan wennen dat hij zonder slof word gereden. Het is een lange weg, maar ik ben van mening dat deze lange zware weg de moeite waard is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:17

ze is al bezig

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 14:03

Zadel past prima! Moet wel volgende week weer naar de zadelmaker voor opvulling maar zelfs dat is niet dramatisch nodig Knipoog Mond is ook alles prima.. tuig ook en tandarts is net nog geweest! Benen is dus niet in orde maar de mensen die goed gelezen hadden wisten dat al Lachen Kan ik dus ook niks aan veranderen..

Ik zit alleen nu een beetje met mezelf in dubio of het reeel is om een paard van 22 jaar nog iets te leren (niet alleen omdat ze niet zo heel lang meer zal hebben maar ook omdat het gewoon echt oud is om iets nieuws te leren) en of het niet meer kwaad zal doen voor haar rug/benen dan dat het uiteindelijk leuk is... Ze loopt nu verder namelijk echt heel fijn en prima...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:24

Je bent nooit te oud om te leren, toch? Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 14:51

die afweging kun alleen jij maken. Kan me voorstellen dat je zoiets hebt, van ze weet niet anders en op zo'n leeftijd zijn veranderingen nu eenmaal lastig. Maar misschien levert het je ook wel wat op en gaat ze nog heel wat jaartjes mee waarin je lekker kan rijden. Maar zoals ik al zei, ken jij je paardje het beste.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:01

Ja maar het rijden gaat nu juist ook echt heel erg lekker Lachen Als ze zo met de neus in de lucht loopt gaat ze wel weer lichtjes door haar linker been heen terwijl ze daar met (losse) slofteugel dus geen last van heeft.. En net daarom is het zo moeilijk om weer van voor af aan te beginnen Knipoog

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:02

@ Splash: hoelang duurde het dan voordat jouw paard je hand wel ging opzoeken? Als ik op mijn paard zit heb ik namelijk het idee dat dat nóóit meer gaat gebeuren Lachen

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:19

Even een heel ander voorbeeld Dondeyne, maar ik had ook het gevoel dat het NOOIT zou gebeuren met Brenda maar in stap doet ze het nu een beetje zelfs! (oke ik rijd haar nu meer dan 4 jaar dus erg positief is het ook weer niet Knipoog )

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:26

Ja maar Brenda stak niet haar neus in de lucht (of in het begin wel?) toch? Toen ik erop zat ging het niet meteen goed maar had ik wel het idee dat ze het zou kunnen/doen terwijl lassale dus echt álles doet behalve je hand opzoeken! Je krijgt gewoon absoluut geen contact met haar mond behalve door te gaan trekken maar dat wil ik al helemaal niet.. (of dus door met slof eerst naar beneden te rijden en dan rustig oppakken en slof loslaten)

(vind het wel nog steeds een mooie foto Haha! )

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:29

tja...ik ken ook een aantal van dit soort paarden...en het blijft altijd een probleem. Wat Albert Voorn altijd zegt is als een paard echt niet naar beneden wil lopen met ze hoofd dat is dat kennelijk niet prettig voor hem en dan moet je m daar maar laten lopen... of als je wel lekker wilt rijden word het toch die slof er weer aan. Of misschien moet je m een keer een maand in training zetten en dan kijken wat hun er van zeggen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:29

dondeyne schreef:
@ Splash: hoelang duurde het dan voordat jouw paard je hand wel ging opzoeken? Als ik op mijn paard zit heb ik namelijk het idee dat dat nóóit meer gaat gebeuren Lachen

Na haar lichamelijke klachten te hebben verholpen, duurde het in de eerste periode 3 maanden toen ging het weer mis en bleek er nog meer mis te zijn, nu na een hele tijd niks meer te hebben gevraagd (2 jaar) pakte ze het na 2 maanden ineens weer op. Ze loopt nu 6 weken goed. duurde op zich niet zo heel lang. Was er ook niet echt mee bezig want het hoefde voor mij al niet meer.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:31

Maar jouw paard had dus wel ook problemen? Denk jij ook dat ze daardoor niet goed liep?

Ik heb namelijk wel het idee dat het bij mijn paard daar door komt maar daar kan ik natuurlijk niks aan doen...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 15:35

ja en of ze problemen had. Nu is mijn paard wel een stuk jonger nu 8 dus dat zal ook wel schelen. Mijn paard bleek atactisch te zijn wat niemand had gezien en daardoor wilde ze pertinent niet aan de teugel want dan blokeerde de boel. deed ze het wel een poosje hadden we de poppen aan het dansen. Ze hadden bij haar de hoop al opgegeven en was me verteld dat ik er niets meer mee kon. Ben endurance gaan rijden met haar (hoezo niet luisteren), osteopaat laten behandelen en nu 2 jaar later gaat het steeds iets beter

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 15:36

Ok.. wel fijn dat het nu beter gaat zeg!!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:14

Mijn paard kijkt op het moment ook sterren, net zoals jouw foto, ze is net behandeld door een dierenarts en osteopaat, ivm. een vastgegroeide baarmoeder, ze vind alles gewoon vreselijk moeilijk, gisteren dacht ik nog, misschien is het beter als ik haar verkoop maar ik denk toch dat dooroefenen zonder slof het beste is... Ze zal als ze zo mooi kan ontspannen, vanzelf ook wel merken dat dat fijner loopt dan met haar koppie in de lucht,

Laat ik het anders zeggen, ik hoop voor jouw en voor mij, dat we dit punt snel mogen vinden Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:27

Ik heb het zo gelezen, en hoewel ik snap dat je geen slof wilt gebruiken (en dat is uiteraard ook heel mooi) denk ik dat het bij het rijden toch een beetje een balans is tussen voordelen en nadelen.

Een slof is niet per definitie iets wat heel slecht is voor je paard, ook al zou het veel fijner zijn als je het anders op kunt lossen. In dit geval zie ik geen aanwijzingen dat er daadwerkelijke problemen zijn voor het paard?
(Je hebt niet de neiging om steeds meer de slof te gebruiken, of scherpere bitten te pakken etc, toch? Er zijn geen mondproblemen of rugproblemen te herleiden tot het slofgebruik? Als je steeds harder in moet grijpen, dan is dat een duidelijk signaal dat je op de verkeerde weg bent, maar als het heel constant is dan is het eerder een niet zo handige gewoonte dan een pad naar de afgrond Knipoog )

Omgekeerd zeg je dat je wel heel duidelijk nadelen merkt als je de slof eraf haalt. Ze krijgt bv last van haar been. En het heeft ook nadelen voor jullie rijden, dat meer strijd en minder ontspanning is.

Op mij komt het over dat de voordelen van het rijden zonder slof op dit moment niet opwegen tegen de nadelen. Je zou als overgang inderdaad kunnen proberen met een slof die er wel is maar niet gebruikt wordt, of een martingaal, of misschien zelfs een niet te strak bijzetje (elastiek, of hoe heet zo'n ding) die voorkomt dat het paard echt z'n hoofd zo hoog wegsteekt, maar die gewoon nog wel veel vrijheid in het voorwaarts-neerwaarts toelaat. (Voordeel èn nadeel is daarbij natuurlijk dat je er tijdens het rijden geen invloed op hebt. Voordeel kan zijn dat je niet stiekem kunt smokkelen en dat je niet soms net op het verkeerde moment toegeeft. Nadeel is natuurlijk dat je niet echt mee kunt geven. Het in de bijzet gaan hangen komt volgens mij niet zo vaak voor als je 'm erg los laat en alleen bedoelt voor het begrenzen van de extremen...)

Maar voorop staat denk ik toch wat je wilt bereiken en in hoeverre het zinvol is om daar heel veel energie in te steken. Een 22-jarige kan ongetwijfeld nog heel veel leren, maar het verandert gewoontes toch wat minder snel. En in verband met de gezondheidsproblemen en risico's spreekt het gewoon loslaten en weer opnieuw inrijden zoals je met een jong paard zou doen, mij persoonlijk toch minder aan.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 14:01

Ik vind het fijn dat iemand het daarmee eens is en dat ook durft te zeggen Ja Dat is namelijk hetgene waar ik na mijn les maandag ook mee zit..