Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Karoliefje_ schreef:Absoluut met Tineke eens, een paard moet de kans krijgen zich te ontwikkelen. Het vergt een goede training om je paard met 6 jaar al in de Z te krijgen. dat is niet door 3 keer per week een beetje te trainen. Dat vraagt wel meer van een paard. ieder zijn eigen weg, uiteindelijk komt de ruiter zichzelf en het paard wel tegen, wanneer het mis gaat. En dat het zo snel moet draait om geld, paarden moeten jong presteren, dan zijn ze het meeste waard. Wie wil er nou een paard van boven de 10? 'dat is oud' terwijl ze dan juist op hun top zijn.

lailapri schreef:ach de gemiddelde leeftijd van een paard is 8 dus nog 3 jaar knoeien en als hij onhandelbaar is geworden nsaar de slacht.
Mijn jaarlingen lopen met gemak schouderbinnenwaarts en een enkel ook travers (in stap) misschien moet ik ze maar alvast gaan trainen kunnen ze met 3 meteen de b door en l en m is dan ook zo klaar.
Vido schreef:Paarden ontwikkelen zich verschillend, het ene paard is het andere niet. Talent openbaart zich soms op jonge leeftijd al, net als bij mensen. Forceren heeft geen zin en leidt ook nergens toe, hoeveel ervaring de ruiter ook heeft.
Maar nu andersom: waarom zou je niet fijn verder trainen als een paard het werk makkelijk oppikt??
Mijn paard liep als 5 1/2 jarige in de Z1 en op zijn 6e nationaal. Hij doet t nog steeds (nooit een blessure gehad, nauwelijks gallen, 11 jaar nu), wonderlijk he...?
De kunstjes leren is niet zo moeilijk. Hem heel houden, dat is de kunst!

Citaat:Klasse B minimaal 3 jaar vanaf 1 oktober
Klasse L1 en L2 minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 minimaal 5 jaar vanaf 1april
Klasse Z1 en Z2 minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar minimaal 6 jaar
Junioren minimaal 6 jaar
Young Riders inleidende en landenproef minimaal 6 jaar
Young Riders individuele proef en Kür op muziek minimaal 7 jaar
Klasse Lichte Tour minimaal 7 jaar
Klasse Midden Tour minimaal 7 jaar
Klasse Zware Tour minimaal 8 jaar
Marliesje schreef:Vido schreef:Paarden ontwikkelen zich verschillend, het ene paard is het andere niet. Talent openbaart zich soms op jonge leeftijd al, net als bij mensen. Forceren heeft geen zin en leidt ook nergens toe, hoeveel ervaring de ruiter ook heeft.
Maar nu andersom: waarom zou je niet fijn verder trainen als een paard het werk makkelijk oppikt??
Mijn paard liep als 5 1/2 jarige in de Z1 en op zijn 6e nationaal. Hij doet t nog steeds (nooit een blessure gehad, nauwelijks gallen, 11 jaar nu), wonderlijk he...?
De kunstjes leren is niet zo moeilijk. Hem heel houden, dat is de kunst!
Hoe kan je paard met 5 Z1 lopen?
Dat mag niet.Citaat:Klasse B minimaal 3 jaar vanaf 1 oktober
Klasse L1 en L2 minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 minimaal 5 jaar vanaf 1april
Klasse Z1 en Z2 minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar minimaal 6 jaar
Junioren minimaal 6 jaar
Young Riders inleidende en landenproef minimaal 6 jaar
Young Riders individuele proef en Kür op muziek minimaal 7 jaar
Klasse Lichte Tour minimaal 7 jaar
Klasse Midden Tour minimaal 7 jaar
Klasse Zware Tour minimaal 8 jaar
wendietjuhhh schreef:ik vind ook dat de KNHS het wel aanmoedigd met de 4, 5 en 6 jarige paarden in de jonge paarden proeven. Van de 6 jarige paarden verwachten ze al dat ze Z oefeningen kunnen :s echt belachelijk terwijl de KNHS wel pas na 3,5 jaar een paard laat starten op concour. Ik vind dit erg dom als ik het eerlijk mag zeggen.
Fijn als je een paard toch eens kan laten kennismaken met het wedstrijdterrein enz.Marliesje schreef:Hoe kan je paard met 5 Z1 lopen?
Dat mag niet.

Esperanza schreef:Maar het lichaam van een paard moet toch ook de tijd krijgen om op te bouwen? Zodat het lijf de tijd krijgt om het werk aan te kunnen? Kijk talent is van nature aangeboren, maar een sportlijf moet geraind worden. Het is toch niet zo raar om daar de tijd voor te nemen?

jasmijn78 schreef:De tijd ervoor nemen is altijd goed. Maar als een paard van nature goed in elkaar zit, fijne bewegingen heeft waar een ruiter opzit die hem niet in de weg zit dan is bijvoorbeeld een Z1 proef helemaal geen zware opgave. 'dan benne het enkelt maar figuurtjes' zoals mijn instucteur zou zeggen... En als een paard met 6 Z loopt heeft hij 2 jaar gehad om daar sterk genoeg voor te worden. Genoeg tijd voor een paard wat goed in elkaar zit, enigzins getalenteerd en met beleid gereden.
Qua overbelasting zou ik mij eerder druk maken over die ruiter die zichzelf overschat en een jong paard koopt. Vervolgens week in week uit op wedstrijd gaat, zeker per proef een uur losrijdt en na 3 jaar met een 7 jarige nog in de L rondhupst. Dan gaat er dus iets niet goed...
Het proefje zelf is niet wat de meeste belasting geeft. En een handige ruiter die zijn jonge paard fijn voor elkaar heeft hoeft ook geen uur los te rijden. Die is er met 20 minutjes klaar voor.
Esperanza schreef:Nou als het in de Z alleen maar figuurtjes zijn worden die getoond, dan ga ik me toch zorgen maken.
Esperanza schreef:De training is waar het hem om gaat, maar er moet toch ook een gedragen paard getoond worden. Verzameling komt toch al om de hoek kijken in de Z?
Esperanza schreef:Het gaat er om dat er zo veel haast is, meer haast als dat het paardenlijf aankan.