Paard op hol, en dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

K1MmEl

Re: Paard op hol, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:19

mijn paard was dan ook echt in paniek...
maar ik wist dat ik niks kon doen en ik alleen nog maar mee kon liften. nou en als je dat zo elke week wel eens een keer mee maakt, dan ga je er echt niet meer elke dag in paniek op zitten hoor... de mijne ging door alles heen, paar keer tegen de bakrand aangeknalt, die zag hij echt niet staan hoor! op wedstrijd vaak zat mensen omver gereden, net of hij daarvoor aan de kant ging... mijn pony ging ECHT op hol. waren zeker ook wel paar keer tussen dat hij dat niet echt deed, maar vaak wel! ik denk dat ik zelf wel weet wanneer mijn pony echt op hol slaat en wanneer niet... je had er bij moeten zijn! mijn moeder durfde op gegeven moment niet meer te komen kijken als ik aan het rijden was... ze kreeg steeds bijna een hartaanval joh...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:37

Ik kon met mijn haffie wel over de weg langs vrachtwagens en zelfs langs het crossterrein in de buurt waar motorcrosses zijn, maar het op hol slaan ging er niet uit. Ik kan ook geen echte aanleidingen vinden waardoor dit gebeurde, een blaadje wat van een boom valt een vogeltje dat opvliegt, maar daar liep ze 300 keer gewoon langs. Dus oefenen met schriktraining heeft wel zin om ze meer vertrouwen te geven en te leren wennen aan veel situaties, maar eruit krijg je het bij sommige niet.

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:42

echt op hol geslagen nog nooit mee gemaakt. Ik denk dat het enige wat je dan kunt doen is bidden dat jij en je paard er goed vanaf komen Tong uitsteken

Wel eens gehad dat pony een flinke sprint trok ineens. Toen heb ik haar wel omgetrokken, dat ging eigenlijk gewoon als reflex, ik dacht er verder helemaal niet bij na...

Ik zou trouwens niet afstappen, dan kun je helemaal niks meer als ie het weer in zn kop krijgt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:45

Echt op hol is levensgevaarlijk en bijna niets aan te doen omdat ze dan voor alles afgesloten zijn. Zelf heb ik het nog nooit gehad. Er vandoor gaan (wat me eigenlijk ook nooit gebeurd) los is gewoon streng op. Meestal voel je het wel aankomen en dan ga ik schouderbinnenwaards rijden oid.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:49

Ik stap er echt liever af, zelfs als ze dan gaat en ik haar niet zou kunnen houden. Aangezien je echt niets kunt op zo'n moment heeft het weinig zin om erop te zitten. Door ernaast te staan krijgt ze de kans niet om te gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 15:30

Maar hoe stap je dan af met 50km/uur?

Hanne001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:53

Ik zo zeker niet afstappen dan heb ik naar mijn gevoel veel minder controle over je paard. Mij is dat ook eens erkomen met een pony dat heel hard was verschoten van een auto en op hol sloeg. En ik moest nog 3 kwartier wandelen eer dat we terug waren. Mijn pony was toen heel nerveus. Maa rik heb constant rustig gepraat tegen mijn pony en als hij te veel dribbelde heb ik ze eens stilgezet en ff blijven staan. En omdat ze zo nerveus was heb ik zo min mogelijk met mijn benen aan haar buik gezeten want bij een kleinste tikje met je been gaat mijn pony een halve of hele versnelling hoger. Dat is zeker geen fijn moment om op zo'n pony te rijden. Toen ik zelf wat 'bang' was heb ik eens diep in- en uitgeademd. En natuurlijk was ik blij dat we terug waren.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:04

Het echte op hol heb ik eens meegemaakt en liever nooit weer. We waren met een groep (manege) naar buiten en de 3 pony's waren aan 't donderjagen en sloegen tegelijk op hol we konden echt helemaal niks meer. Na flinke afstand overbrugt te hebben kon in één keer de kans schoon zien om die van mijn om te trekken (voordat we bij de weg kwamen zeg maar) en de andere twee besloten daarop ook maar op de noodrem te gaan. Toen ben ik wel afgestapt.. de twee andere meiden waren in tranen en de adrenaline vloog door mijn lijf.. achteraf misschien niet veilig maar het leek me toen beter.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:07

Inderdaad praten tegen het paard op een rustige toon, hoooo, het is al goed, jaa, of iets in die richting.
Met buitenrijden heb ik daar geen ervaring mee maar een van de paardjes die ik nu rijd schiet regelmatig wel, vooral in en na de galop, dan gaat ie gewoon keihard racen en voor niks opzij, dan stuur ik hem meestal de hoek in. de instructeur roept dan altijd dat ik heel hard moet trekken maar dat lijkt me nou niet echt een goede oplossing, wel ?

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:32

ikkuhclau schreef:
Inderdaad praten tegen het paard op een rustige toon, hoooo, het is al goed, jaa, of iets in die richting.
Met buitenrijden heb ik daar geen ervaring mee maar een van de paardjes die ik nu rijd schiet regelmatig wel, vooral in en na de galop, dan gaat ie gewoon keihard racen en voor niks opzij, dan stuur ik hem meestal de hoek in. de instructeur roept dan altijd dat ik heel hard moet trekken maar dat lijkt me nou niet echt een goede oplossing, wel ?

In de bak vind ik dit geen goede oplossing.. hard trekken is voor mij alleen in een echte noodsituatie waar je denk ik maar zelden in terecht komt.
Rustig blijven, diep zitten en vooral niet gaan remmen op het bit want vaak geeft dit een tegenovergestelde reactie, vanuit daar zet ik altijd een volte in en maak die steeds wat kleiner.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 19:06

Als ik het aan voel komen, dan gebruik ik de one-rein stop: je trekt aan één teugel en legt je 'binnenbeen' iets naar achter waardoor de achterhand schaart. Dan kun je eraf springen en het paard naar je toe halen.
Is hij al weg, dan doe je er echt niets meer aan. Ik probeer te blijven zitten tot hij stopt en probeer de mensen op mn weg te waarschuwen dat ik geen controle heb. Ik heb dit één keer meegemaakt, maar heb alle andere keren weten te voorkomen door op tijd in te grijpen.
Het is niet zo dat ik er bij elk dribbeltje afspring, maar je voelt echt wel als het serieus is, en dan is de one-rein stop voor mij gewoon een reflex.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:03

ik heb t 1keer meegemaakt, grote fries had nieuw zadel en flipte totaal,ik zag de grond met een noodvaart op meafkomen,paard gewoon doorgegaan totale .paniek!Ikin ziekenhuis ed paard uiteindelijk voor zn stal terechtgekomen.t schuim stond op zn lijf.Ben doodsbang geweest en hoop t echt noooooit meer mee te maken.Dan ineens realiseer je wat een enorme kracht zo n dier heeft en jij voor hem niet meer dan een vervelende vlieg op zijn rug bent.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:49

Zelf ontspannen en meestal zet ik mijn paard met zijn neus tussen z'n benen zo ongeveer, zodat ze niet overal naar gaat kijken en wegspringen. Bokken doet ze niet zo snel, dus daar hoef ik niet bang voor te zijn. Verder teugels niet strak beethouden, maar los proberen te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:04

Ik vind dat je eerst moet weten waarvoor je paard op hol slaat. Als je dat weet ben je al stukken verder.
Der zijn veel foefjes om je paard te laten stoppen en te laten kalmeren , dat hebben een aantal bokkers ook goed uitgelegt voor mij.
Maar dat omtrekken zou ik niet zomaar doen want dat ken ernstige ongelukken veroorzaken.
Je ken het je paard wel aanleren zodat het niet meer gevaarlijk word, al zou je dat zomaar bij een paard doen zou het waarschijnlijk gewoon omvallen wat dus niet moet gebeuren. Dit is een van de dingen die je dus niet zomaar moet gaan doen maar echt gewoon als NOODrem moet gebruiken al brengt het paard je in gevaar.
Thuis ken je het oefenen, allereerst met een halster, daarna der op in stap. Ook is het belangrijk dat je het aan beide kanten aanleert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:07

al gebeurt het op het strand is het makkelijk en ken je je paard gewoon naar het diepe zware zand sturen, daar kalmeert het paard vast en zeker wel want dat is erg zwaar voor ze.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:11

Ik ben blij dat mijn vz pony heel erg mens gericht is. Als die iets eng vind ergens van schrikt dan rent die op de mensen af om met een noodvaart te stoppen. In de bak is die 1x echt op hol gegaan en hij rende gewoon de bak uit het land in.

Hoe ik op een buitenrit weet ik niet hoe ik zou reageren. Maar ik wandel bijna altijd.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:21

Ik had 1 keer bij mijn pony toen ik aan het stappen was (ja ik mag erop zitten tijdens het stappen op het harde met de peesblessure) dat een paar koeien in een weiland keihard naar mijn pony begonnen toe te rennen. Zij is zelf (de laatste tijd) erg schrikachtig dus zij springt opzij draait om en gaat er in volle galop vandoor. Ze maakte ondertussen ook rare sprongen, ik voelde gewoon hoe los ik op het zadel zat. Toen wou ik haar stoppen, ze ging zachter dus ik dacht hehe.... schoot ze weer weg. Toen heb ik met 1 hand de teugels en met 1 hand het zadel gepakt ( ja ja ik had echt het gevoel dat ik niet meer helemaal op het zadel zat....) en toen ze iets langzamer ging, handgalop, heb ik haar omgetrokken. Want haar kennende was ze nog lang niet van plan te stoppen.... Ik ben er toen gelijk afgesprongen en ben er naast gaan lopen, en dat werkte. Ze kalmeerde, ik merk meestal bij haar dat ze kalmeert als ik naast haar loop (waar ze me kan zien ofzo...) Later bedacht ik mij dat omtrekken niet slim was geweest ivm de peesblessure maar je moet toch wat! Ik had ongeveer 1 sec ofzo om te beslissen... En we zaten op een weg, als ze door was gegallopeerd had het misschien nog wel veel en veel erger kunnen aflopen... Bijvoorbeeld als er een auto aankwam!
Veel bokkers schrijven dat ze er nooit afstappen, maar ik weet dat dat voor mij en haar werkte.
Gelukkig hebben ik en zij niks meer aan dat voorval overgehouden, ook geen verergerde peesblessure.
Sow dat is een lang verhaal geworden Bloos

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:33

Naomi_unique schreef:
Ik had 1 keer bij mijn pony toen ik aan het stappen was (ja ik mag erop zitten tijdens het stappen op het harde met de peesblessure) dat een paar koeien in een weiland keihard naar mijn pony begonnen toe te rennen. Zij is zelf (de laatste tijd) erg schrikachtig dus zij springt opzij draait om en gaat er in volle galop vandoor. Ze maakte ondertussen ook rare sprongen, ik voelde gewoon hoe los ik op het zadel zat. Toen wou ik haar stoppen, ze ging zachter dus ik dacht hehe.... schoot ze weer weg. Toen heb ik met 1 hand de teugels en met 1 hand het zadel gepakt ( ja ja ik had echt het gevoel dat ik niet meer helemaal op het zadel zat....) en toen ze iets langzamer ging, handgalop, heb ik haar omgetrokken. Want haar kennende was ze nog lang niet van plan te stoppen.... Ik ben er toen gelijk afgesprongen en ben er naast gaan lopen, en dat werkte. Ze kalmeerde, ik merk meestal bij haar dat ze kalmeert als ik naast haar loop (waar ze me kan zien ofzo...) Later bedacht ik mij dat omtrekken niet slim was geweest ivm de peesblessure maar je moet toch wat! Ik had ongeveer 1 sec ofzo om te beslissen... En we zaten op een weg, als ze door was gegallopeerd had het misschien nog wel veel en veel erger kunnen aflopen... Bijvoorbeeld als er een auto aankwam!
Veel bokkers schrijven dat ze er nooit afstappen, maar ik weet dat dat voor mij en haar werkte.
Gelukkig hebben ik en zij niks meer aan dat voorval overgehouden, ook geen verergerde peesblessure.
Sow dat is een lang verhaal geworden Bloos

is het dan zo, dat je zelf heel gespannen op je paard zit als ze op hol gaat??
of wat denk je dat anders de reden is dat ze sneller kalmeert als je afstapt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:45

als hij gewoon een sprintje trekt kan je gaan zigzaggen over het pad. Hierdoor verliezen ze snelheid en heb je sneller weer controle. Als hij op hol slaat; achterover zitten en hopen dattie moe wordt.

als hij stopt gerust stellen, even stappen tot jullie beide weer relaxt zijn en de rit hervatten alsof er nietsg ebeurt is. (al zal dat niet makkelijk zijn)

Overigens KiWiKo deed ik dat ook altijd met die merrie van me. En die stopte ook niet meer, op weide Rolleyes Maar dan heb je de bescherming van het hek rond je (denk je) en ik stuur haar tegen een paal op (met daar achter een betonnen paal) en daar is ze gewoon tegenop geknalt. Ze heeft zich omgedraait en is er keihard weer van door gesprint Rolleyes In het bos waag ik dat niet denk ik (hoewel je niet weet wat je doet of kan doen op zo'n moment) het enige wat ik zou proberen is haar op het pad houden wég van de straat en laten rennen...Ooit wordt ze toch moe. En natuurlijk bidden dat het goed komt. heel veel bidden. Laten vallen is op dat moment ook geen optie want dan breek je alles wat je in je lijf hebt tegen die snelheid Scheve mond Denk dat Pret langs de boom heen zou vliegen en mijn been tegen de boom op zou knallen..Dus wat doe je dan? (als je wéét dat ze je toch keihard tegen die boom gaan plakken)

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:14

ik heb het 1 keer gehad dat mijn toenmalige fjord op een buitenrit in blinde paniek wegstoof
het enige wat ik kon doen was zitten en vasthouden meer niet en bidden dat hij niet de straat op knalt of tegen een boom (of tenminste niet mij tegen een boomstam achterlaat )

je kunt helemaal niks doen dan behalve proberen te blijven zitten en roepen als je mensen ziet

toen cleo langzamer ging heb ik geprobeerd de controle terug te krijgen door langzame ophoudingen maken en zithulpen
maar was geoof ik meer voor mezelf dat ik eindelijk iets kon doen en cleo laten merken dat ik er was
gelukkig werd meneer uiteindelijk moe en is het goed gegaan
maar meneer was nog wel steeds een brok dynamiet toen
wat ik trouwens nooit zou doen is afstappen , weg zou dan de controle zijn voor mijn gevoel

wat ik toen wel heb gedaan is mijn opa gebeld en die is me tegemoet komen rijden met 1 van onze andere fjorden en we zijn samen gaan uitstappen richting de plek waar cleo op hol sloeg (wederom denk ik meer voor mezelf maar goed )
daar lekker beloond weer en gewoon weer op de oude manier naar huis gereden zelfs met een galopje erbij toen (maar wel op mijn commando haha)

als een paard wegschiet of denkt even vrolijk een sprintje te kunnen trekken probeer ik het te voorkomen door aandacht te vragen door bv een volte wijken enz
helaas ben ik wel eens te laat geweest met aandacht vragen en is een paard wel eens weggeschoten ik had toen de mogelijkheid om hem te late gaan maar toen hij wou stoppen heb ik hem nog een paar 100 meter laten doorgalloperen zelf teruggenomen en aan het werk gezet
maar daar moet je natuurlijk wel de mogelijkheid voorhebben

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:07

ik heb het1 x meegemaakt en hoop het nooit meer mee te maken. Om totaal onbekende reden sloeg mijn paard 8 jaar geleden op hol. ik dacht hem een flauwe bocht om te sturen..forget it. Een op hol geslagen paard ziet niets meer. De mijne ging gewoon rechtdoor en belandde met mij op zijn rug in een diepe sloot. Daar ben ik bijna verdronken en uiteindelijk met water in mijn longen en een temperatuur van 31.8 in het ziekenhuis beland. het paard is door de brandweer uit de sloot gehaald.

Als een paard op hol geslagen is kan je hooguit blijven zitten en hopen dat hij voor het einde van de weg uitgeraasd is.
Dan is de adrenaline wat weg en kan je hem wellicht wel beetje bij beetje terugnemen.
Als hij eerder bij de weg is, zal ik eraf springen. Liever een paarbotten gebroken dan dood....

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:12

Ik heb 1 keer gehad, dat het paard er buiten vandoor ging. Nou ik ben zowiezo best onzeker op het paard, dus echt wel dat ik er gelijk naast stond Nagelbijten / Gniffelen Dan heb ik echt het idee dat ik gewoon alle controle heb. Op het paard heb ik dit juist echt niet.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:34

@ poker: een op hol geslagen paard is iets heel anders dan jij beschrijft .... het is ook een veel moeilijkere situatie die kan ontstaan.

Maks_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 17:03

Het hangt er vanaf wat voor paard en waar het is wat je moet doen.
Ik zou zelf inderdaad ook nooit afstappen. Ik stap wel eens af als mijn paard bang is en ergens niet langs durft maar wat ik meerdere heb zien zeggen (haha beetje raar:P) is dat je weer moeite kan hebben met het er op komen. Soms kan het veiliger zijn om af te stappen als hij bijvoorbeeld een druk kruizing over wil rennen. Wat ik ook wel eens deed was inderdaad je paard lekker uit laten rennen als dat even kan, kan hij lekker zn energie kwijt. Maar dan heb je natuurlijk ook nog paarden die daarna bartsen van de adrenaline en mijn paardje word daar niet echt rustiger van.
Het hangt dus van een paar dingen af wat je kan doen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:50

Maks_ schreef:
Het hangt er vanaf wat voor paard en waar het is wat je moet doen.
Ik zou zelf inderdaad ook nooit afstappen. Ik stap wel eens af als mijn paard bang is en ergens niet langs durft maar wat ik meerdere heb zien zeggen (haha beetje raar:P) is dat je weer moeite kan hebben met het er op komen. Soms kan het veiliger zijn om af te stappen als hij bijvoorbeeld een druk kruizing over wil rennen. Wat ik ook wel eens deed was inderdaad je paard lekker uit laten rennen als dat even kan, kan hij lekker zn energie kwijt. Maar dan heb je natuurlijk ook nog paarden die daarna bartsen van de adrenaline en mijn paardje word daar niet echt rustiger van.
Het hangt dus van een paar dingen af wat je kan doen.

Waar jullie het over hebben, is een paard dat er vandoor gevlogen is.
Bij een op hol geslagen paard is er niks terug te nemen, niks te sturen en niks af te stappen. Het is echt blinde paniek en een zaak van leven of dood. Deze paarden zien of voelen niks meer en zijn in staat zich te pletter te lopen tegen een muur. Ook voor een ruiter is dit een levensbedreigende situatie.
Als je dat meemaakt en je komt er (letterlijk) goed van af, dan stap je echt niet op na een paar minuten hoor.