Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ikkuhclau schreef:Inderdaad praten tegen het paard op een rustige toon, hoooo, het is al goed, jaa, of iets in die richting.
Met buitenrijden heb ik daar geen ervaring mee maar een van de paardjes die ik nu rijd schiet regelmatig wel, vooral in en na de galop, dan gaat ie gewoon keihard racen en voor niks opzij, dan stuur ik hem meestal de hoek in. de instructeur roept dan altijd dat ik heel hard moet trekken maar dat lijkt me nou niet echt een goede oplossing, wel ?
Naomi_unique schreef:Ik had 1 keer bij mijn pony toen ik aan het stappen was (ja ik mag erop zitten tijdens het stappen op het harde met de peesblessure) dat een paar koeien in een weiland keihard naar mijn pony begonnen toe te rennen. Zij is zelf (de laatste tijd) erg schrikachtig dus zij springt opzij draait om en gaat er in volle galop vandoor. Ze maakte ondertussen ook rare sprongen, ik voelde gewoon hoe los ik op het zadel zat. Toen wou ik haar stoppen, ze ging zachter dus ik dacht hehe.... schoot ze weer weg. Toen heb ik met 1 hand de teugels en met 1 hand het zadel gepakt ( ja ja ik had echt het gevoel dat ik niet meer helemaal op het zadel zat....) en toen ze iets langzamer ging, handgalop, heb ik haar omgetrokken. Want haar kennende was ze nog lang niet van plan te stoppen.... Ik ben er toen gelijk afgesprongen en ben er naast gaan lopen, en dat werkte. Ze kalmeerde, ik merk meestal bij haar dat ze kalmeert als ik naast haar loop (waar ze me kan zien ofzo...) Later bedacht ik mij dat omtrekken niet slim was geweest ivm de peesblessure maar je moet toch wat! Ik had ongeveer 1 sec ofzo om te beslissen... En we zaten op een weg, als ze door was gegallopeerd had het misschien nog wel veel en veel erger kunnen aflopen... Bijvoorbeeld als er een auto aankwam!
Veel bokkers schrijven dat ze er nooit afstappen, maar ik weet dat dat voor mij en haar werkte.
Gelukkig hebben ik en zij niks meer aan dat voorval overgehouden, ook geen verergerde peesblessure.
Sow dat is een lang verhaal geworden
Maar dan heb je de bescherming van het hek rond je (denk je) en ik stuur haar tegen een paal op (met daar achter een betonnen paal) en daar is ze gewoon tegenop geknalt. Ze heeft zich omgedraait en is er keihard weer van door gesprint
In het bos waag ik dat niet denk ik (hoewel je niet weet wat je doet of kan doen op zo'n moment) het enige wat ik zou proberen is haar op het pad houden wég van de straat en laten rennen...Ooit wordt ze toch moe. En natuurlijk bidden dat het goed komt. heel veel bidden. Laten vallen is op dat moment ook geen optie want dan breek je alles wat je in je lijf hebt tegen die snelheid
Denk dat Pret langs de boom heen zou vliegen en mijn been tegen de boom op zou knallen..Dus wat doe je dan? (als je wéét dat ze je toch keihard tegen die boom gaan plakken) 
Dan heb ik echt het idee dat ik gewoon alle controle heb. Op het paard heb ik dit juist echt niet. Maks_ schreef:Het hangt er vanaf wat voor paard en waar het is wat je moet doen.
Ik zou zelf inderdaad ook nooit afstappen. Ik stap wel eens af als mijn paard bang is en ergens niet langs durft maar wat ik meerdere heb zien zeggen (haha beetje raar:P) is dat je weer moeite kan hebben met het er op komen. Soms kan het veiliger zijn om af te stappen als hij bijvoorbeeld een druk kruizing over wil rennen. Wat ik ook wel eens deed was inderdaad je paard lekker uit laten rennen als dat even kan, kan hij lekker zn energie kwijt. Maar dan heb je natuurlijk ook nog paarden die daarna bartsen van de adrenaline en mijn paardje word daar niet echt rustiger van.
Het hangt dus van een paar dingen af wat je kan doen.