Stapmolens, voor luie mensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Re: Stapmolens, voor luie mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:35

Ik ben tot op zekere hoogte wel voorstander van de stapmolen.
Vooropgestelt, dat een stapmolen nooit als vervanging mag gaan dienen voor goede verzorging, beweging en aandacht...

Maar 1 van de paarden die ik rijd, heeft last van artrose. Opzich valt hij nog goed te rijden, maar dan moet hij naast het instappen rijtechnisch gezien (dus als je er opzit), een half uur stappen voor en na het rijden. Dat is almetal een uur lang stappen. Er is daar een grote stapmolen, met speciale vloerbedekking (weet niet precies wat, maar ze lopen iig niet op beton), en in de stapmolen kan hij ontspannen, op redelijk tempo, mooi met het hoofdje naar beneden opwarmen en weer "afkoelen"

Ik denk dat paarden in een stapmolen op een bepaalde manier net iets vrijer kunnen bewegen dan aan de hand, en het is gewoon niet overal mogelijk om op een andere plek dan in de bak met een paard te gaan stappen.
En laten we even eerlijk zijn... Als je in de kou of in het donker met een paard aan het stappen bent, heb je al heel snel het idee dat je al lang bezig bent...

mits en tenzij je je paard gewoon nog normaal rijd, buiten zet, en uitstapt onderzadel en ff aan de hand, vind ik de stapmolen een toevoeging. Het maakt het makkelijker om een paard meer echte beweging te geven. Want ja, een uur rijden per dag is normaal, en als ze verder op de wei staan bewegen ze ook, maar een paard om de steppe zal toch veel grotere afstanden afleggen, en ik denk dan ook dat het best goed kan zijn om ze dan naast het rijden en de wei, ook een halfuur ofzo in de stapmolen te zetten.

ik denk wel dat je paarden moet leren te wandelen in een stapmolen, net als dat je ze leert onder zadel te lopen, of netjes aan de hand te lopen. Sommige paarden kunnen het zo, sommige moeten ff wennen, en sommige zullen er niet aan wennen. Dat moet je echt op het paard aanpassen vind ik. Maarvooral voor stijfe paarden die veel beweging nodig hebben (en dan echt gewoon stappen en doorstappen), vind ik het zeker een goede uitvinding.

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:36

Ik gebruik de stapmolen zelf ook 1 keer in de 2 weken. Paard erin (30 min waarvan 15-20 min draven) en terwijl de stal uitmesten.
Perfecte manier om je paard ontspannen te laten bewegen.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:49

Ik vind het eigenlijk maar niks ,,
Als ge een paard wilt hebben ,
Moet ge er ook de tijd en de zin voor hebben ,
Als ge dat niet hebt ,
Dan maar geen paard ,,
n als ge eigelijk wel tijd hebt , maar te veel bang ,
Of geen zijn om te rijden ,
Dan zoek u een ander paard ,
N ik denk ook niet echt dat de stapmolen zo goed / leuk is
voor de paarden ! x

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:16

Als de stapmolen gebruikt wordt als vervanging voor het rijden en uit luiigheid van de eigenaar dan vind ik het geen goede zaak.

Een stapmolen kan wel een nuttig extra zijn voor beweging van een paard. Nu in het winterseizoen worden veel paarden weer 24/7 op stal gehouden, voor die paarden is het alleen maar goed om een keer extra uit de stal te komen en wat beweging te krijgen.

Bij mijn vorige stal was een stapmolen aanwezig, soms gebruikte ik hem om m'n paard uit te laten stappen zodat ik vast wat spul op kon ruimen op momenten dat ik wat krap in de tijd zat maar toch mijn paard even aandacht en beweging wilde geven. Ook op momenten dat de weidegang wat minder was kregen de paarden toch wat beweging. Er moet nu eenmaal ook gewerkt worden om het paard te kunnen onderhouden.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:55

Ik ben er wel voor.
Mijn paard gaat er ook een paar dagen per week in. Dit is dan niet als vervanging voor het rijden, want dat doe ik ernaast ook nog. Hij gaat ook in de paddock/wei en ik stap hem dagelijks aan de hand. Zodra de molen wordt gebruikt als vervanging van het rijden vind ik het een slechte zaak...

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:17

Wij hebben geen stapmolen op stal en ik zou het zeker fijn vinden als we er 1 zouden hebben. Idd tijdens het uitmesten dat hij ff lekker kan lopen. En dat heeft niks te maken met het lui zijn van een ruiter. Het kan ALTIJD bij IEDEREEN voor komen dat het een keer niet uitkomt, dat je moet werken en daarna een verjaardag hebt en dat je dan gewoon minder tijd hebt.

Ik vind alleen niet dat je je paard er idd elke dag in moet zetten en voor de rest niet naar moet omkijken. Maar af en toe gaan ze heus niet dood van hoor!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:21

Laat ik andersom stellen.

Ik heb nooit de beschikking gehad over een stapmolen en heb hem ook nooit gemist. Maakt dat van mij dan een actief mens? Knipoog

Wederom: overdaad schaadt, maar het kan voor sommigen een uitermate handige oplossing zijn.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:22

Waar ik een paard rijd hebben we ook een stapmolen, erg handig. Wij gebruiken het om de paarden los te laten stappen ( half uur per dag ) terwijl de stallen uitmesten. Met rijden, hoef je eerst niet lang in te stappen maar kun je direct aan de gang gaan, en ook met uitstappen komen ze in de molen.
Dit is vooral een uitkomst met als je werkt en toch elke dag je paarden wilt rijden, reken maar eens als je 3 paarden per dag rijdt, dat je dan alle 3 eerst zelf instapt + nog 20 minuten uit moet stappen, daar ben je gewoon veel uren aan kwijt

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:27

Een stapmolen betekent voor mij op het moment "45 minuten langer uit zijn stal" Gedurende de periode dat ze niet op het land mogen en dus maar 4 uur in de paddock staan.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:29

Goh. Ik wet het eigenlijk niet.

Ik ben zelf bezig met het opstarten van een pensionstalling en ja, ik maak er ook een stapmolen bij.
Maar daarentegen, de buurman van mijn ouders heeft sinds kort een handelsstal bij huis met alle faciliteiten erop en eraan, dus ook een stapmolen.
Als ik soms kijk, zijn de paarden die erin staan hoog opgeknupt en moeten harder lopen dan hun eigen grondtempo aangeeft.
Steeds komt de stang tegen de hakken en krijgt het paard een opdonder.
Als je dan je paarden wilt trainen op nageeflijkheid, longeer ze dan aan de hand.
Ook als een paard zich verstapt, ziet hij niks, omdat de stapmolen achter de dichte bak zit.

Mijn mening: het kan wel, maar met mate en altijd een oogje in het zeil houden.

Gemakzucht dient de mens, zegt men wel eens.

Wat genoemd is bij een 40-urige werkweek geen paard?
Beetje rare opmerking.
Ik werkte voorheen 60 uur voor een baas, had 4 paarden en deed ook alles alleen.
Het is maar net waar je prioriteiten liggen. Haha!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:31

ik gebruik hem alleen maar na het rijden om hem goed droog te stappen, dan i het zadel eraf, en wordt ook dat gedeelte droog.
verder als vervanging vind ik het ook geen goed apparaat

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:54

Jeannine schreef:
Een stapmolen betekent voor mij op het moment "45 minuten langer uit zijn stal" Gedurende de periode dat ze niet op het land mogen en dus maar 4 uur in de paddock staan.

maar dan zou je toch ook 45 minuten met hem kunnen wandelen? Da's een stuk gezelliger Bloos

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:04

Wist je trouwens dat je met de stapmolen (of trainingsmolen die bij ons op stal staat) ook een paard beter kunnen leren stappen. Ze leren toch in een bepaalde tempo te lopen en vaak maken ze uiteindelijk ook langere passen daardoor. De staleigenaar ment bijv. met zijn pony's en op een samengestelde menwedstrijd heb je ook een staptraject waarbij je aan een bepaalde snelheid moet voldoen, ook dit kan je dus ook in de stapmolen trainen. En ik weet zeker dat mijn vriend ook heel erg blij zal zijn met een stapmolen voor de training van zijn menpony's, want natuurlijk kan hij ook stappen met de training voor de wagen, maar het is niet makkelijk om dat met een vierspan goed te oefenen.

Maar nogmaals wij zien de stapmolen niet als vervanging van een training, maar als toevoeging aan een training. Als ik er geen zou hebben zou ik daar ook mee kunnen leven hoor daar gaat het zich niet om, maar we hebben deze extra mogelijkheid nou eenmaal.

Ik lees dat de meningen hierover nogal verdeeld zijn de mensen die niet zo voor een stapmolen zijn, vinden vooral dat je meer tijd/aandacht aan je paard moet besteden en hem niet in de stapmolen moet zetten daarom. Maar dat je gebruik maakt van een stapmolen wil toch niet zeggen dat je niet genoeg aandacht aan je paard besteed? Ik bedoel ik ken genoeg mensen die geen stapmolen tot hun beschikking hebben, paardje komt uurtje per dag uit de stal (alstie geluk heeft) en daarmee basta, denk dat die toch best blij zou zijn met een stapmolen dan. Los van de vraag of die mensen dan wel een paard zouden moeten hebben Knipoog

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:10

Jeannine schreef:

Afgod Bij ons komen ze bijna elke dag in de wei en in de molen. En dan zo'n 5x per week nog onder het zadel. Stappen is zo ontzettend goed voor die beesten. Ze worden er superlos van (lees ook het stuk van Stephanie Peters). En voor de mensen die dan vinden dat we maar 45 min moeten gaan lopen met elk paard; die hebben blijkbaar niets beters te doen. Op deze manier komen ze er 3x per dag uit en je kunt de pensionklanten toch niet gaan vragen om ipv dat, 3x per dag te komen om met hun paard te 'wandelen'?? Vind dat bijzonder kortzichtig. Soms wandel ik inderdaad wel met hem. Als ik de tijd ervoor nog heb en omdat ik het gezellig vind.
En over de opmerking dat als je geen tijd hebt om elke dag een uur te gaan wandelen met je paard, je dan maar geen paard moet kopen, daar ga ik me niet eens over uitlaten... Wat een quatsch..

@jaggie; ben het ook eens met jou verhaal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:58

sjaantje schreef:
En voor de mensen die dan vinden dat we maar 45 min moeten gaan lopen met elk paard; die hebben blijkbaar niets beters te doen.

Tjongejonge, wat een aardige manier van reageren
Ik had het trouwens tegen iemand die 1 paard heeft (denk ik tenminste) en die blij is dat haar paard die extra 45 minuten uit de stal komt, dan kan je toch net zo goed gaan wandelen met je paard? Ik snap niet wat hier vreemd aan is??? Het versterkt de band met je paard, het is gezond en gewoon leuk.

sjaantje schreef:
Op deze manier komen ze er 3x per dag uit en je kunt de pensionklanten toch niet gaan vragen om ipv dat, 3x per dag te komen om met hun paard te 'wandelen'?? Vind dat bijzonder kortzichtig.

Tja, hoeveel sommige paarden in een hok van 3 bij 3 staan (of iets groter als ze mazzel hebben) dat is weer een andere discussie. Laat ze lekker buiten de hele dag, dan hoeven ze niet in een stapmolen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:02

Stapmolen vind ik ideaal. Sochtends even een uurtje in de molen zodat ze een frisse neus hebben gehaald. Savonds na het rijden, vooral als ze flink hebben gewerkt om echt goed uit te stappen, terwijl je zelf bezig bent met het volgende paard op te zadelen of even de stal op te ruimen of iets dergelijks.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:05

Ik vind stapmolens ideaal!
Bij mij op stal is er geen maar worden de paarden in de bak gezet, die van mij een halve dag en de andere ook. Ik kom dan na mijn werk rond 16 uur rijden en ben dan tussen 18 uur en 19 uur thuis....
Ik zou een stapmolen een uitkomst vinden omdat hij dan 's morgens even in de molen zou kunnen en dan 's middags met mij rijden of wat dan ook...
Mijn paard heeft vaak stalbenen dus zou het echt een oplossing zijn, gelukkig loopt hij nu ook lekker buiten al is het dan in een zandbak...
Hij heeft in ieder geval geen dikke benen als ik kom.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:13

sporter schreef:
midgie schreef:
Ik vind een stapmolen ook niets en idd als je 40 uur werkt en eigenlijk geen tijd hebt voor je paard dat je beter geen paard kan hebben misschien(zelfde vind ik met honden enz)

Heel vaak zie je dat ze een paard in de stapmolen zetten en in de kantine koffie gaan drinken , dan kun je toch beter die tijd lekker doorbrengen met je paard??

Eigenlijk vind ik het heel jammer dat er zo`n ding bestaat, geen tijd geen paard zou ik dan zeggen, hoe cru het ook klinkt.
Als je paard beweging nodig heeft, gooi hem in de wei of ga wandelen, doe iets leuks.

Een stapmolen is er dus idd voor de (luie) ruiter!!

Wat is dit nou voor onzin! nergens word gezegt dat een paard aan de stapmolen gaat omdat ie anders te weinig beweging krijgt. mijn paarden staan overdag gewoon buiten en als ik klaar ben met rijden gaan ze aan de stapmolen terwijl ik de stallen doe.

Ik vind dat je hier erg kort door de bocht gaat door iedereen op een hoop te vegen

Helemaal mee eens, stapmolen is ideaal om in en (als het weer het toelaat) goed uit te kunnen stappen voor het longeren bijvoorbeeld. Ook komt die van mij er ´s ochtends in (zet iemand anders hem erin) zodat als ik ´s avonds kom het dier er al uit is geweest.

En daarbij, als ik geen 40 uur werk zou ik ook geen paard kunnen onderhouden en ik denk dat dit wel voor de meeste mensen geldt toch!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:23

Kinke schreef:
sjaantje schreef:
En voor de mensen die dan vinden dat we maar 45 min moeten gaan lopen met elk paard; die hebben blijkbaar niets beters te doen.

Tjongejonge, wat een aardige manier van reageren
Ik had het trouwens tegen iemand die 1 paard heeft (denk ik tenminste) en die blij is dat haar paard die extra 45 minuten uit de stal komt, dan kan je toch net zo goed gaan wandelen met je paard? Ik snap niet wat hier vreemd aan is??? Het versterkt de band met je paard, het is gezond en gewoon leuk.

sjaantje schreef:
Op deze manier komen ze er 3x per dag uit en je kunt de pensionklanten toch niet gaan vragen om ipv dat, 3x per dag te komen om met hun paard te 'wandelen'?? Vind dat bijzonder kortzichtig.

Tja, hoeveel sommige paarden in een hok van 3 bij 3 staan (of iets groter als ze mazzel hebben) dat is weer een andere discussie. Laat ze lekker buiten de hele dag, dan hoeven ze niet in een stapmolen Haha!

Oké, allereerst voel je je erg persoonlijk aangevallen, terwijl ik iedereen in dit topic bedoel die vinden dat mensen die niet met hun paard kunnen wandelen, maar geen paard moeten kopen. Vind je dat een aardige manier van reageren?? Waarschijnlijk heb ik jou reactie niet eens gelezen, dus voel je niet meteen aangesproken. Voor de rest heb je duideljk de rest van mijn verhaal niet gelezen als ik iets zeg over dat wandelen.

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:03

Jammer dat deze discussie meteen weer verzandt in: een paard moet de hele dag buiten en niet in een stal van 3x3 m en meer van dit soort argumenten. Ik denk, iemand zei het net hier al, dat er heeel veel paarden zijn die minder aandacht, beweging en frisse lucht krijgen op stallen waar er bijvoorbeeld niet eens een stapmolen is. Het feit dat je af en toe van een stukje luxe voor jezelf gebruik maakt, maakt je nog niet meteen een slechte paardeneigenaar of iemand die nooit tijd en aandacht voor zijn dier heeft. Dat stukje luxe kan ook wel eens positief uitpakken voor dat dier!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:06

Ik vind het niet echt voor luie mensen, ik maak er geen gebuik van, wij hebben het ook niet op stal. Maar soms hoor je dan op stallen waar de paarden 22 uur binnenstaan, dat ze de 2 uur die ze buitenstaan (buiten rijden om) in de stap molen staan of paddock.

Nou ik zelf zou het als paard niet fijn vinden om dan eindeloos rondjes te moeten stappen..

LiZe_oRioN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:09

De meningen zijn erg verdeeld over een stapmolen. Ik zou er zelf geen nodig hebben maar het is erg handig dat ze bestaan als er lang gestapt moet worden, er wordt dan wel gezegt dat het zo gezellig is om ik weet niet hoelang met je paard te gaan lopen maar denk je nou serieus dat paarden daar op zitten te wachten? Volgens mij is dat meer voor je eigen gevoel. Ik vind het erg gezellig om een tijd met mn pony aan de hand te lopen maar of hij het zo geweldig vind... en ja ik heb een hardstikke goede band met mn pony maar hij houd niet van gehang en gepluk en dat soort dingen.Uitstappen doe ik gewoon aan de hand maar gezellig een stuk stappen doe ik niet aan.. maar als ik een molen had gehad dan zou ik m er vast wel inzetten zodat hij lekker vrij kan stappen, dat doet hij in de wei ook wel maar staat hij ook wel veel stil. En dat paarden zich vervelen in een stapmolen..?? Hallo.. zoveel hoeven die beesten nou ookalweer niet te doen.. als het goed is maken we het leven voor de paarden al mooi genoeg.. zo mogen ook wel een keer wat doen wat ze niet geweldig vinden..vinden alle paarden het leuk om gepoetst te worden en vinden ze het fijn om hun manen te laten trekken... en dat doen we ook gewoon allemaal. Ook hier zijn we bezig met antropomorfisme(vermenselijken van dieren) er wordt dus teveel gedacht aan wat het paard wel niet zou vinden..
Achja ik zou nog veel meer kunnen vertellen..maar waarschijnlijk wordt mn verhaal nu al niet gewaardeerd.
Mijn mening dus: Er is niks mis met een stapmolen

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:10

Ik vind een stapmolen echt ideaal! Afgod
Ik rijd op een springstal met ongeveer 15 paarden die zo goed als elke dag onder het zadel komen..
Je hebt er zo 6 tot 7 onder je kont per dag, en bovendien moeten de stallen gedaan worden, gevoerd enz. enz..
Het scheel zo echt enorm in de tijd!

Overgens heb ik thuis bij me pony geen stapmolen, en vind ik het ook heerlijk om rustig uit te stappen erop of ernaast *LOL*
Maar op een stal waar gewoon veel gereden moet worden is het echt een fijne oplossing!

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:45

Ik vind het een gemakkelijkheidsoplossing. Als je eens een keertje geen tijd hebt om je paard beweging te geven dan is dat heus geen ramp, en als je te vaak geen tijd hebt kan je beter een bijrijder zoeken. Een stapmolen is onpersoonlijk en het enige wat je paard ervan kan krijgen is slechte gewoonten als automatisch naar 1 kant draaien, en je kan ook best longeren zonder iemand erop Tong uitsteken.

In heel sommige gevallen als een paardenopvangcentra of een bejaardentehuis voor paarden vind ik het wel nuttig omdat deze paarden meestal niet bereden kunnen worden, toch wat extra beweging nodig hebben naast op de wei staan en het opvangtehuis meestal een kleinere capaciteit heeft dan het aantal paarden die er staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:56

Ik ben een groot voorstander van de stapmolen.

Ik heb een paard wat je met recht bloedlink mag noemen. Niet altijd, en niet bij iedereen, maar ze heeft er een spelletje van gemaakt om vooral 1 hoek niet door te willen. Bokken, steigeren, wegspringen, als een malloot weg galloperen, achteruit lopen, omdraaien, je kan het zo gek niet verzinnen en muts doet het. Wat werkt daartegen? Aan het werk zetten. Niet eerst lekker rustig met een lang teugeltje instappen, nee, teugels op maat, en aan het werk. Overgangen, veel figuren enz. (ik hoef hier geen preek over, ze komt 8 uur per dag met 3 anderen op t gras, ze is lichamelijk helemaal gezond, tanden zijn nagekeken, zadel past enz, tis echt n spelletje en geen klacht)

Maar ja, met een paard wat niet warm gestapt is hoef je dat soort dingen niet te doen, ik wil haar niet verpesten. Dus gaat ze zodra ze gepoetst is met de been beschermertjes om 20 min in de stapmolen. Stappen, rustig drafje, weer stappen, andere kant op, verhaaltje herhalen. En dan is ze al redelijk warm gelopen, en kan ik iig met een geruster hart beginnen met rijden. En natuurlijk vraag ik haar in de eerste tijd niet strak aan de teugel e.d., maar k kan wel direct beginnen met achterhand eronder, beetje aanleuning en veel overgangen en figuren.

Uitstappen doe k wel zelf, gewoon lekker rustig, zomers ook weleens langs de weg...

Ik ken ook iemand die d'r paard had n blessure. 3x per dag een half uur aan de hand stapen, op de zachte ondergrond. Maar ja, ze had wel een baan, en die had ze ook nodig om alles te kunnen betalen. Een stalhouder en een stapmolen zijn dan ook wel echt ideaal...

Natuurlijk is het geen vervanging voor dagelijkse beweging, maar als k me ziek voel en toch niet ga rijden heb k liever dat ze een half uur in de stapmolen staat dan op sta...