Elk gezond paard kan naar het Z?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YoYo_

Re: Elk gezond paard kan naar het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:07

ik ben het ook niet eens met de stelling omdat je pony/paard idd de capiciteiten nodig heeft om de oefeningen en het verzameld lopen te kunnen doen!!!!!! sommige mensen kunnen wel in het Z zitten maar daarvan vraag je jezelf ook wel eens af hoe die in het Z komen ja je krijgt je winstpunten idd wel bij elkaar gesprokkeld als je alleen maar kleine wedstrijdjes rijd!!!!!!!! dit heeft echt totaal geen zin om dat te doen want wie hou je dan voor de gek???

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:08

WowAmigo schreef:
Wat bedoel je alleen met "de meeste paarden zijn geen atleet
en worden echt niet gelukkiger omdat ze zo goed gereden worden?"

1/. voor de dressuur oefeningen die aan het paard gevraagd worden, hoeft het paard geen atleet te zijn. Een paard kan dit met het lijf als het paard goed gegymnastiseerd wordt en een ruiter goed kan dragen. Voor dit laatste is de meeste gymnastiek nodig.....
2/. als een paard goed gereden wordt, houdt dat niet in dat het paard gelukkiger wordt of is. Een paard met klinkende resultaten krijgt vaak meer en betere verzorging dan een paard in de breedtesport.

Het begrip "Happy Athlete" vind ik misleidend, het is goed voor PR, de handel, de sport maar voor het paard zelf heeft het geen enkele waarde of inhoud.

Het feit dat iemand Z rijdt is geen garantie dat het ook een goede ruiter is. Een oranje strik en wat winstpunten is geen brevet van bekwaamheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:11

ik denk inderdaad dat elk gezond paard MITS een daar enigsinds geschikt lijft voor hebbend, de Z in kan. Een tinker met korte pootjes, lange rug, een borstkas van 1 mtr doorsnee en een nek waar een olifant jalours op is............ zal zeker heel veel meer moeite hebben dan de tegenwoordig slank gefokte haf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:13

Veel mensen hier vergeten iets ontzettend belangrijks: karakter. Neem mijn paardje. Enorm leuk ding, goed gebouwd, goede, lekker ruime bewegingen, wel wat overbouwd maar kan enorm showen.

Aan de andere kant is 'ie tot zijn achtste nooit fatsoenlijk gereden, is 'ie enorm dominant en behoorlijk van het type "ik dóe het wel, maar nóóit hoe jij het wilt hebben". Terwijl 'ie het lichamelijk prima aan zou kunnen en er soms ook héle goede stukjes tussen zitten. De ene keer hoef je nog geen B-proefje te gaan rijden met hem, en heel af en toe (zeg 2 keer per maand) heeft 'ie een dusdanig goede bui dat je rustig een M-proef zou kunnen gaan rijden. Maar op die twee goede buien in de maand kom je er niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:15

YoYo_ schreef:
ik ben het ook niet eens met de stelling omdat je pony/paard idd de capiciteiten nodig heeft om de oefeningen en het verzameld lopen te kunnen doen!!!!!! sommige mensen kunnen wel in het Z zitten maar daarvan vraag je jezelf ook wel eens af hoe die in het Z komen ja je krijgt je winstpunten idd wel bij elkaar gesprokkeld als je alleen maar kleine wedstrijdjes rijd!!!!!!!! dit heeft echt totaal geen zin om dat te doen want wie hou je dan voor de gek???

Wat is er mis met kleine wedstrijden? Alsof ze daar anders jureren? Zie trouwens dan ook dezelfde jury bij de grote wedstrijden dus....
Ik rij meestal kleine wedstrijden. Lekker snel thuis en gezellig vind ik het. Laatst een wat grotere wedstrijd gereden en netjes m'n winst en een bekertje hoor, dus snap ik jou niet.
Puntjes bij elkaar sprokkelen, vind ik idd ook niks. Moet niet zo zijn dat je vaak geen winst he en soms net aan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:20

@Goofy: ok, je bedoelt een paard is niet perse "happy" omdat het goed gereden wordt. Nee, dat hangt inderdaad van veel meer dingen af dan alleen de training. Maarrrr het is wel een "onderdeel van" denk ik.

en KiWiKo: dan krijg je denk ik de discussie of je perse Z moet WILLEN rijden met de "gezonde tinker" die je net beschrijft, niet?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:20

Ik kon met mijn vroegere Shet echt heerlijk en ook best netjes rijden. Toch had ik nooit Z kunnen bereiken als ik dat had gewild. Ook al was zij kerngezond.

Je paard moet er wel aanleg voor hebben denk ik en uiteraard ook een goed karakter. Daarnaast is het natuurlijk heel belangrijk wie er op het paard zit.

En dan heb je ook nog zoiets als de snelheid waarmee paarden dingen aanleren. Bij het ene paard heb je gewoon meer geduld nodig dan het andere.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:23

WowAmigo schreef:
en KiWiKo: dan krijg je denk ik de discussie of je perse Z moet WILLEN rijden met de "gezonde tinker" die je net beschrijft, niet?

Ik denk het niet Lachen Lachen Lachen maargoed das mijn bescheiden mening

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:24

Nou, 4 van de 6 paarden waarmee ik Z gereden hebben, hadden dus echt geen aanleg, en een slechte bouw. maar wel een goed karakter! Aanleg ben ik het dus niet mee eens. Een paard loopt zoals hij getraind wordt. Ok meer of minder ruimte in de gangen is aanleg, maar voor de rest loopt een paard zoals hij getraind wordt.

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:28

Ieder gezond paard naar de Z?? Hmmmm, en kan ieder gezond kind goed meekomen de de gymles?? Ieder mens en ieder dier is anders. Soms kan je trainen wat je wilt, maar ligt de lat te hoog. Niet ieder mens kan hard lopen, bokje springen en in touwen klimmen. Ook al zijn ze gezond. Zo ook met paarden.

Los van de stelling of het wel of niet is weggelegd voor ieder paard, zou ik zelf ook kijken naar wat is LEUK voor ieder paard. Niet ieder paard is liefhebber van dressuur, dus ook al zou hij het Z kunnen halen, is het maar de vraag of dat is wat je je dier wilt aandoen. We zijn tenslotte (ook nog in de Z) over het algemeen 'hobby'ruiters, we hoeven er niet onze boterham mee te verdienen.

Of ga je als je niet durft te springen dat toch doen voor je paard?? De meesten niet. Waarom vragen we dan wel ons maatje om te doen wat ie echt niet leuk vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:31

Z is geen O.S niveau Lachen
Is ook gewoon basis sport Lachen
Elk gezond kind/mens kan gewoon gymen, dat ze niet de 3 voudige met salto en flik flak kennen...kan ik in komen Lachen
Iedereen kan harlopen, niet de 100 meter sprint in 9 seconden of de marathon, maar zo is Z ook helemaal niet Lachen

Ik heb vaak het idee dat teveel mensen veeeeel te hoog tegen dat Z aan kijken Lachen

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:33

Ik ben nog geen paard tegengekomen die dressuur niet leuk vond.
Als ze pijn hebben vinden ze het niet leuk, en als ze overvraagd worden ook niet, of als ze dingen moet doen die op dat moment nog te zwaar zijn omdat ze de kracht nog niet hebben. Als meer ruiters paardvriendelijker gaan rijden, en hun training echt op hun paard aanpassen, hebben minder paarden een hekel aan dressuur.

YoYo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:33

Citaat:
Wat is er mis met kleine wedstrijden? Alsof ze daar anders jureren? Zie trouwens dan ook dezelfde jury bij de grote wedstrijden dus....
Ik rij meestal kleine wedstrijden. Lekker snel thuis en gezellig vind ik het. Laatst een wat grotere wedstrijd gereden en netjes m'n winst en een bekertje hoor, dus snap ik jou niet.
Puntjes bij elkaar sprokkelen, vind ik idd ook niks. Moet niet zo zijn dat je vaak geen winst he en soms net aan.
[/quote]

bij kleine wedstrijden doe je weinig ervaring op en je krijgt heel vaak een winstpunt aldshet niet winst waardig is als je net in een nieuwe klasse zit moet je ook eerst oefenen en dan zijn kleine wedstrijden fijn omdat je dan allen rust hebt maar als je echt critisch beoordeeld wilt worden zijn kleien wedstrijden gewoon niet leuk!!!!!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:35

Lusitano schreef:
En toch zie je steeds meer mensen met koudbloeden de uitdaging aangaan en het prima voor elkaar krijgen! Ik denk dat het meer met het doorzettingsvermogen van de ruiter te maken heeft dan met het paard. en natuurlijk het probleemoplossend vermogen van de ruiter. Trainen om de achterhand te activeren en meer te dragen.
Ik ben het met de stelling in de titel eens, ieder gezond paard kan naar het Z, mits de ruiter daar goed in kan ondersteunen. Zag laatst zelfs in de bit een meisje dat het met een shet wedstrijden rijdt tussen de paarden!

Ja mee eens.

Heb je het verder over Zorro, de L2 shet? Die is van ukkepuk (oid) hier op bokt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:37

YoYo_ schreef:
bij kleine wedstrijden doe je weinig ervaring op en je krijgt heel vaak een winstpunt aldshet niet winst waardig is als je net in een nieuwe klasse zit moet je ook eerst oefenen en dan zijn kleine wedstrijden fijn omdat je dan allen rust hebt maar als je echt critisch beoordeeld wilt worden zijn kleien wedstrijden gewoon niet leuk!!!!!

Wat is dat nou voor rare opmerking??? een wedstrijd is een wedstrijd, een jury is een jury. Wat heeft dat nou met de grootte van een wedstrijd te maken? Iedereen heeft wel eens een winstpunt gekregen als het niet winstwaardig was, en dat zie je zelfs op grote wedstrijden gebeuren, dus jouw opmerking is op lucht gebaseerd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:45

runningkawa schreef:
Ik heb vaak het idee dat teveel mensen veeeeel te hoog tegen dat Z aan kijken Lachen

dat heb ik dan weer niet... maar ik ben van mening dat niet ieder paard dat gewoon lekker kan lopen... (en dan bedoel ik dus dat ie nog plezier in zen werk heeft en het lichamelijk allemaal goed aankan) ieder paard zal heus wel langzaamaan naar het z toegereden kunnen worden maar of het ook goed is voor het paard? (en dan voornamelijk als ze in de bouw tekortkomingen hebben.)

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:02

Ik vind het deels kloppen deels niet. Het licht niet alleen aan het paard maar ook absoluut welke ruiter het paard berijd, en of de combinatie klikt. Ook ben ik van mening dat een paard met een super basis heel makkelijk kan doorstromen, zo kom je geen tot weinig problemen tegen in het aanleren van nieuwe oefeningen. Zelf ben ik nu met een koudbloed (tinker) bezig om hem start klaar te maken. daarbij nog eens dat hij 1.35 is en ik 1.70. In mijn ogen is hij absoluut werkwillig voor mij dus, why not ?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:56

Tekortkomingen in de bouw vallen onder conformatie beperkingen. Het exterieur van het paard is dan niet goed, maar dan moet er wel erg veel aan de hand zijn.

Een paard hoeft geen aanleg te hebben om Z te kunnen halen.
Met zijn lijf - indien gezond en conformatie in orde - kan elk paard het. Alle andere argumenten waarom het niet kan, worden veroorzaakt door de ruiter.

Als het aan het paard ligt, dus gezond en geen conformatie problemen, dan is het paard waarschijnlijk anders als het beeld dat je ervan hebt.

Z rijden is nog steeds basis, en als je daar al een getalenteerd paard voor zou moeten hebben, dan is het slecht gesteld met de ruitersport.... Een getalenteerd paard kan je wel verder brengen of meer bewondering en betere beoordeling opleveren.
Er zijn tal van getalenteerde paarden, die nooit de kans krijgen om hun talenten te demonstreren omdat ze de verkeerde ruiter op hun pad tegenkomen..... wel goed bedoeld, maar toch.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:19

Goofy44 schreef:
Als het aan het paard ligt, dus gezond en geen conformatie problemen, dan is het paard waarschijnlijk anders als het beeld dat je ervan hebt.

je vergeet karakter of vind jij dat niet meespelen?

ik vind namelijk wel dat als je richting de z wil je wel een paardje moet hebben wat wil werken...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:23

Rianneke schreef:
Goofy44 schreef:

ik vind namelijk wel dat als je richting de z wil je wel een paardje moet hebben wat wil werken...

Nu heb ik (gelukkig) nog geen paard gehad die niet wou werken.... Komt dat vaak voor dan? en ligt dat niet voor een groot deel bij de ruiter.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:26

Charaz schreef:
Dat hoor ik veel mensen roepen, ik ben sinds kort M1 gestart en het word voor mijn lieve Haflinger erg aanpoten, ze vind het heel zwaar.
Gevolg met rijden is dat ik een chagerijnige pony heb die er onderuit probeerd te komen.

Dan denk ik elk gezond paard kan naar het Z? Waar houdt het op, de pony doe ik er nu geen plezier mee, mezelf niet meer dus wat is de definitie van kunnen?
Met hangen en wurgen naar het Z?

Is ook afhankelijk van de kwaliteit van het paard, het karakter van het dier en kunnen van de ruiter. Ik ben dus van mening dat zeker niet ieder paard (met plezier en overtuiging) Z kan worden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:39

Rianneke schreef:

Natuurlijk is het karakter van het paard belangrijk. De kunst is dat je daar als ruiter goed mee omgaat of kan gaan. Als daar een probleem ligt, dan heb je al eerder problemen dan in Z.

Over het algemeen is een paard een heel meewerkend dier. Als er geen medische redenen, blessures, pijn, discomfort of beperkingen in de bouw zijn, dan bepaalt de opvoeding en africhting van het paard in grote mate of een paard voor je wil blijven werken. Elk paard heeft een grens die je niet kan en hoort te overschrijden. Als dat niet onderkend wordt is het fundament voor problemen gelegd.
De oorzaak ligt dan bij de trainer, instructeur, ruiter.

In zeldzame gevallen is een paard vanuit zichzelf niet werkwillig, maw het is dan de aard van het paard. Meestal is er dan wel iets mis mee, wat niet is of wordt opgemerkt.

Meestal ga je ongemerkt verkeerd met een paard om, waardoor de problemen die je aangeeft bijna ongemerkt ontstaan, maw er kan een lange tijd tussen zitten tussen beginnen met een paard zonder problemen en het moment dat de problemen eruit komen.....

We bedoelen veel dingen naar onze paarden goed. Dat betekent niet dat we alleen maar goed doen. Uit onwetendheid kan er veel mis gaan. Het opvoeden en africhten van een paard is soms eenvoudig maar kan ook zeer complex zijn. Er worden heel wat paarden afgeleverd die niet goed opgevoed en afgericht zijn..... het vervolg moet dan wel goed zijn met doorrijden en foutjes moeten eruit gehaald worden...... een paard onthoudt in zijn gedrag en manier van reageren alles..... het beste is om het paard alleen maar goede herinneringen en ervaringen mee te geven. Ook wat mag en niet mag. Halt is halt, gaan is gaan. Dus duidelijk, kort, krachting, rechtvaardig en eerlijk.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 05-11-07 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:43

Ben ik helemaal met je eens goofy Ja
Paarden die niet mee willen werken zijn vaak verkeerd begrepen.
Door pijn, overvragen, wat ook.
Als dat lang genoeg heeft geduurd kan het natuurlijk zo zijn dat een paard geen plezier meer heeft in rijden, ook niet bij iemand die hem wel begrijpt. Dat er dan een lange weg te gaan is voordat het paard begrijpt dat het voortaan anders is.

Maar van nature zijn paarden idd wel werkwillig...want eigenlijk heel simpel gesteld, als 600 kg niet zou willen dat we met ze om gingen, op ze gingen zitten..wat deden wij mensjes dan tegen die kracht? Lachen

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:00

De grootste beperking van een paard zit meestal op z'n rug... Clown Ja ja die kritiek bedoel ik ook voor mezelf, ik leer leerzame lessen van spiegels en video's.

Er lopen zelfs paarden in Grand Prix met lichte lichamelijke beperkingen.
Zie onderschrift.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:29

Mindfields schreef:
Als de ruiter het paard goed traint(en daar zit 'm nou juist de kneep) dan kan elk gezond paard, mits geen enorme exterieurproblemen, Z lopen. En winstpunten lopen.

Maar dat lukt alleen als de ruiter het paard zo kan trainen dat het paard sterker en leniger wordt en meer zelfvertrouwen krijgt.

Een paard wat een beetje overbouwd is kan ook prima Z lopen. Heb er nu zelf ook eentje die behoorlijk overbouwd is en toch heel netjes Z loopt.

Als het paard de kans krijgt om zoveel kracht te ontwikkelen dat hij zichzelf goed kan dragen, en zo lenig gemaakt wordt dat hij zich kan buigen, en dat alles op een vriendelijke manier, dan zijn die Z oefeningen ook echt geen probleem meer.

Ik denk dan ook dat de Haflinger die hier ergens genoemd wordt, net nog wat kracht te kort komt, waardoor het te moeilijk is momenteel, en dan wordt ze sjaggie.Als ze sterker is door gerichte krachttraining,dan lukt dat echt wel.

Deel dezelfde mening Lachen