Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
WowAmigo schreef:Wat bedoel je alleen met "de meeste paarden zijn geen atleet
en worden echt niet gelukkiger omdat ze zo goed gereden worden?"
YoYo_ schreef:ik ben het ook niet eens met de stelling omdat je pony/paard idd de capiciteiten nodig heeft om de oefeningen en het verzameld lopen te kunnen doen!!!!!! sommige mensen kunnen wel in het Z zitten maar daarvan vraag je jezelf ook wel eens af hoe die in het Z komen ja je krijgt je winstpunten idd wel bij elkaar gesprokkeld als je alleen maar kleine wedstrijdjes rijd!!!!!!!! dit heeft echt totaal geen zin om dat te doen want wie hou je dan voor de gek???
WowAmigo schreef:en KiWiKo: dan krijg je denk ik de discussie of je perse Z moet WILLEN rijden met de "gezonde tinker" die je net beschrijft, niet?
maargoed das mijn bescheiden mening 

[/quote]Citaat:Wat is er mis met kleine wedstrijden? Alsof ze daar anders jureren? Zie trouwens dan ook dezelfde jury bij de grote wedstrijden dus....
Ik rij meestal kleine wedstrijden. Lekker snel thuis en gezellig vind ik het. Laatst een wat grotere wedstrijd gereden en netjes m'n winst en een bekertje hoor, dus snap ik jou niet.
Puntjes bij elkaar sprokkelen, vind ik idd ook niks. Moet niet zo zijn dat je vaak geen winst he en soms net aan.
Lusitano schreef:En toch zie je steeds meer mensen met koudbloeden de uitdaging aangaan en het prima voor elkaar krijgen! Ik denk dat het meer met het doorzettingsvermogen van de ruiter te maken heeft dan met het paard. en natuurlijk het probleemoplossend vermogen van de ruiter. Trainen om de achterhand te activeren en meer te dragen.
Ik ben het met de stelling in de titel eens, ieder gezond paard kan naar het Z, mits de ruiter daar goed in kan ondersteunen. Zag laatst zelfs in de bit een meisje dat het met een shet wedstrijden rijdt tussen de paarden!
mee eens.YoYo_ schreef:bij kleine wedstrijden doe je weinig ervaring op en je krijgt heel vaak een winstpunt aldshet niet winst waardig is als je net in een nieuwe klasse zit moet je ook eerst oefenen en dan zijn kleine wedstrijden fijn omdat je dan allen rust hebt maar als je echt critisch beoordeeld wilt worden zijn kleien wedstrijden gewoon niet leuk!!!!!
runningkawa schreef:Ik heb vaak het idee dat teveel mensen veeeeel te hoog tegen dat Z aan kijken
Goofy44 schreef:Als het aan het paard ligt, dus gezond en geen conformatie problemen, dan is het paard waarschijnlijk anders als het beeld dat je ervan hebt.
Rianneke schreef:Goofy44 schreef:Als het aan het paard ligt, dus gezond en geen conformatie problemen, dan is het paard waarschijnlijk anders als het beeld dat je ervan hebt.
je vergeet karakter of vind jij dat niet meespelen?
ik vind namelijk wel dat als je richting de z wil je wel een paardje moet hebben wat wil werken...
Charaz schreef:Dat hoor ik veel mensen roepen, ik ben sinds kort M1 gestart en het word voor mijn lieve Haflinger erg aanpoten, ze vind het heel zwaar.
Gevolg met rijden is dat ik een chagerijnige pony heb die er onderuit probeerd te komen.
Dan denk ik elk gezond paard kan naar het Z? Waar houdt het op, de pony doe ik er nu geen plezier mee, mezelf niet meer dus wat is de definitie van kunnen?
Met hangen en wurgen naar het Z?
Rianneke schreef:je vergeet karakter of vind jij dat niet meespelen?
ik vind namelijk wel dat als je richting de z wil je wel een paardje moet hebben wat wil werken...

Ja ja die kritiek bedoel ik ook voor mezelf, ik leer leerzame lessen van spiegels en video's. Mindfields schreef:Als de ruiter het paard goed traint(en daar zit 'm nou juist de kneep) dan kan elk gezond paard, mits geen enorme exterieurproblemen, Z lopen. En winstpunten lopen.
Maar dat lukt alleen als de ruiter het paard zo kan trainen dat het paard sterker en leniger wordt en meer zelfvertrouwen krijgt.
Een paard wat een beetje overbouwd is kan ook prima Z lopen. Heb er nu zelf ook eentje die behoorlijk overbouwd is en toch heel netjes Z loopt.
Als het paard de kans krijgt om zoveel kracht te ontwikkelen dat hij zichzelf goed kan dragen, en zo lenig gemaakt wordt dat hij zich kan buigen, en dat alles op een vriendelijke manier, dan zijn die Z oefeningen ook echt geen probleem meer.
Ik denk dan ook dat de Haflinger die hier ergens genoemd wordt, net nog wat kracht te kort komt, waardoor het te moeilijk is momenteel, en dan wordt ze sjaggie.Als ze sterker is door gerichte krachttraining,dan lukt dat echt wel.