[vraag] Korte beugels fijn ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

josan123

Re: [vraag] Korte beugels fijn ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:30

Ligt er aan

Ivanaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:36

Ik rij gewoon met mijn beugels op maat! Knipoog

Te kort is idd steun zoeken op de beugels, daardoor denk je steviger te zitten.
Maar doordat je beugels langer zijn moet je op jekont gaan zitten en daar is je zadel immers voor. Je voelt je paard dan ook meer aan, omdat je benen echt langs zijn lijf zitten en je komt meer in balans. Het is veel oefenen om daarop te vertrouwen!

Met een buitenrit heb ik ze wel liever een gaatje korter hoor Knipoog Ook voor de zekerheid en het veilige gevoel.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:43

Ik rij met kortere beugeld dan nodig is, maar ook weer niet zo kort dat ik als een jockey zit Clown ! Zit gewoon idd veel steviger/veiliger. Rijd ook lekkerder vind ik.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:48

ligt een beetje aan het paard. eentje die wat hoger opgooit heb ik liever korte beugels. hebben ze wat vlakkere gangen, dan vind ik lang juist lekker zitten.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:50

ik vind lang lekkerder rijden. Lachen

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:56

Kort vind ik niet fijn. Heb ik het idee dat ik "op" mijn paard zit en niet "in" mijn paard om het zo maar te zeggen. Voel veel minder wat het paard onder mij doet. Ga ook teveel op mijn beugels rijden om het zo maar te zeggen. Dat ik daar mijn balans ga opzoeken ipv vanuit mijn centrum.

Ik zeg juiste maat Haha!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:06

Ik heb ze meestal 1 gaatje korter dan normaal(van dat beugels op maat maken met je armen), als ik ze langer heb verlies ik altijd 1 van mijn beugels in galop, niet omdat ik me balans dan niet heb, maar omdat ik me hakken dan niet goed uitdruk Knipoog

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:09

Vind ze wel lekker kort, blijf je veel steviger zitten. Aan de andere kant is het beter voor je evenwicht om ze wat langer te houden.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:34

Kunnen degenen die met lange(re) beugels rijden nog wel hun enkelgewricht onder de heup houden? Mij lukt dat namelijk niet met lange beugels.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 21:43

Ik rij liever met de wat langere beugels, mijn zit word er een stuk beter op! en ben dan wat meer zwaarder voor mijn paard.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:02

navaja schreef:
Kunnen degenen die met lange(re) beugels rijden nog wel hun enkelgewricht onder de heup houden? Mij lukt dat namelijk niet met lange beugels.

ja gaat prima Knipoog

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:08

Te lang lijkt me beter dan te kort, want dan werk je veel beter met je zit en dus je evenwicht, denk ik. Ik rijd gewoon op maat... Iets korter vind ik niet veilig aanvoelen, dan heb ik het gevoel minder contact te hebben met het paard.

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:19

Ik vind het niet fijn om met korte beugelriemen te rijden. Volgens mij kom ik dan met lichtrijden een mega eind uit mijn zadel en het voelt ook niet zo close.

Dus voor mij lange beugelriemen *LOL* *LOL* *LOL* !

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:46

ik vind het ook niet bepaald fijn met korte beugels te rijden. zoals D_dreamer zegt; met lichtrijden kom je dan een eind uit het zadel, heb ik dan iig Clown Verder ga ik met korte beugels verder voor over zitten Clown
Dus voor mij maar wat langer.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 00:58

korte beugels Ja dan kan je eventuele schokken/bokken/sprongen veel beter uitzitten

Op mijn eigen pony heb ik mijn beugels overigens normaal op maat, maar bij een onbekend paard altijd wat korter, mocht hij gaan springen dan zit ik zo in de verlichte zit en heb ik nergens last van!

shadow13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 02:01

Volgens mij rij ik met mijn beugels iets korter dan normaal. Maarja wat is normaal.. ik rij geen wedstrijden, dus voor het 'mooie' hoef ik het niet te doen, als ik maar comfortabel op mijn paard kan zitten, en hem niet in de weg zit en goed kan blijven zitten.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 02:09

ik rij liever met korte, kheb zo een gevoel als ik met lange beugels rij, men beugel ga verliezen.

Venijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 08:58

Ik ree vroeger heel vaak te kort...
Vond ik zelf lekkerder zitten alleen met lichtrijden niet Vingers aflikken
Ik vind langer nu ook lekkerder zitten en mooier staan
Met westrijden vind ik dat je je beugels langer moet laten

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:05

Ik rijd liever met iets langere beugels, vooral met doorzitten.
Met springen maak ik ze iets korter.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 11:38

Op een jong paard en met buiten rijden liever iets korter, kunnen ze onder me door bokken. We crossen en springen ook regelmatig en als ik dan weer mijn dressuurzadel onder het stof vandaan haal (valt wel mee hoor Knipoog) moet ik echt weer wennen aan de lange beugels. Ik heb de neiging gehad om te kort te zitten, maar dan haal je jezelf uit balans en ben je eigenlijk onbewust bezig niet teveel voorover te vallen met je schouders (want je lichaam probeerd de onbalans te compenseren), en daarheeft je paard dan weer last van..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:15

Mariis schreef:
Zoals jullie hoogswaarschijnlijk al aan de titel zien: Vinden jullie het fijn om met korte beugels te rijden? Ik heb het idee dat ik dan beter mijn paard onder controle kan houden en dat dan ik beter mijn benen stil kan houden.
Hou denken jullie hierover??

Groetjes Mariska

Dat ligt er helemaal aan wat het doel is. Met dressuur heb ik ze het liefst zo lang mogelijk. Maar wel zo dat ik mijn hakken nog fatsoenlijk kan uitdrukken. Bij te lange beugels gaan mijn benen zwabberen.
Op een springzadel rij ik tegenwoordig het liefst met zo kort mogelijke beugels. Bij een bosrit gaan ze ook 1-2 gaten korter dan bij dressuur.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:16

--> RT-D

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:25

Normaal rijd ik gewoon met mijn beugels op maat hoor Lachen maar ik heb ze liever iets te kort dan te lang.. Ja

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:38

Absoluut lang! Ja
Met lange beugels zit je véél dieper waardoor je hulpen veel beter doorkomen bij het paard. Maargoed, dat is míjn mening. Lachen
En ja met lange beugels kun je makkelijk in de schouders-heup-hak lijn, of hoe heet dat, zitten. Lachen

x_Samm_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:47

Het is natuurlijk ieder zijn eigen idee over lange of korte beugels. Het hangt er ook vanaf op welk zadel dat je zit. Zelf rij ik altijd met langere beugels, omdat er een scheurtje in mijn meniscus zit. En hoe meer ik mijn knie moet buigen, hoe meer pijn dat het doet.

Dus mijn mening gaat uit naar lange beugels Pling