losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shyla25

Re: losstappen en uitstappen, is dat teveel moeite ofzo ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:41

Met uitdraven bedoel ik zelf meer een rustige jog (langzame draf) die is in tempo net zo hoog als een snelle stap maar makkelijker voor mijn pony, wij hebben een enorm zware bak.
Als ik echt merk dat het uitstappen in de bak niet gaat doordat hij dus zo zwaar is, ga ik liever een rondje door de woonwijk.

Ook ligt het aan de conditie van het paard hoe lang het duurt om de hartslag omlaag te krijgen.
Toen ik nog trainde voor de endurance was dat echt heel snel Ja

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:58

Als ik de laatste reacties zo lees moeten we de discussie meer verleggen naar het losrijden en uitrijden.. Dat zegt meer dan los- en uitstappen..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:40

onze paarden staan nu in het land, en anders vaak in de bak. dus ik stap er niet op als ze alleen nog maar stilgestan heeft.

ik stap altijd in zolang het nodig is, vaak ga ik lekker dingen oefenen. amar de laatste tijd is ze zo dribbelig dat ik wat sneller aandraaf. en nu het kouder wordt stap ik har net zo lang droog tot ze op adem is. en wat minder zweet.

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:27

Hoe lui kun je zijn gewoon niet te willen in en uitstappen ??? Vork

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:29

instappen doe ik altijd, afhankelijk van hoe intensief ik gereden heb en hoe warm mijn pony is stap ik 5-20 minuten uit. uitstappen doe ik altijd naast de pony ipv erop.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:29

Ken het idee van een stal waar ik gereden heb. Gelukkig kom ik tegenwoordig neit zo veel meer mensen tegen die dit doen. Uiteindelijk heb je alleen maar je zelf ermee!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:31

Ik heb op stal gestaan bij een GrandPrixamazone die dit dus ook nooit deed. Opstappen en na 1 rondje gelijk draven en doorzitten! Vaak reed ze maar 10 minuten ofzo! Maar wel punten rijden he! Daar begreep ik dus niks van.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 16:50

Stap altijd eerst in naast mijn pony. (Zittend werk en niet meer zo jong dus moet zelf ook loskomen). Daarbij let ik erop dat we allebei goed actief stappen, zo actief dat de pony het bit gaat opzoeken. Ik loop ook veel wendingen. Dit werkt voor mij heel goed en ik heb er een heel gehoorzame pony door gekregen die heel goed op mij let als hij meeloopt.
Daarna stap ik op en ga instappen waarbij ik controleer of pony actief stapt en goed aan de hulpen staat (op lichte kuitdruk reageert, op zit wil terugkomen en reageert op zijwaartse druk van been en teugel) en of ik wel goed zit.
Voor kletsen en sms'en heb ik echt geen tijd. Die keren dat ik me tot een gesprek heb laten verleiden zakte mijn pony gelijk helemaal in en was hij niet meer bij de les.
Misschien zijn er nog betere manieren om in te stappen, dan hou ik me aanbevolen.

Ik kan me ook echt niet voorstellen dat het goed is een paard dat stil heeft gestaan gelijk aan het werk te zetten. Helaas is al het paardenleed van de wereld niet op te lossen door je te ergeren. Er iets van zeggen kan inderdaad heel verkeerd vallen, al ken ik iemand die dat toch altijd doet omdat "het paard zelf nou eenmaal niets kan zeggen". Zij doet dit op zo'n charmante manier dat het af en toe ook nog iets oplevert.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:48

ik stap vaak even een paard rondjes warm over de hoefslag en begin dan met losrijden, pas als ik voel dat alle spieren warm en los zijn ga ik verder. uitstappen hangt er vanaf hoe moe mn paard is. Als ie is 'afgekoeld' en niet mee staat te pompen stap ik nog een rondje extra en dan is het klaar

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:17

Dit zie ik inderdaad ook heel vaak gebeuren. Snap dat niet..

josan123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:10

het paard even warm stappen en uitstappen is heel erg belangrijk.. ga maar is flink sporten met nog niet opgewarmde spiere.. wedde dat je iets oploopt!

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:12

Ik stap uitgebreid los, wat kletsen, lange teugel, lekker opwarmen Lachen
dan pak ik m steeds wat op, ga lekker draven aan een nog wat langer teugeltje, weer stap, en oppakken Lachen
Na het rijden lekker uitdraven, los teugeltje, langzaam tempo en dan lekker uitgebreid uitstappen, meestal rondje op straat Haha! lekker uitwaaien en relaxen!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:39

Instappen en uitstappen is misschien wel het allerbelangrijkste van paardrijden,
Als je paard niet warmgestapt is, kan hij de oefeningen die hij daarna moet doen ook niet goed,
en als je niet uitstapt krijg je een stijf paard ..

Ik stap meestal tien minuten / kwartiertje in (ook losdraven met lange teugel) en dat geldt ook voor uitstappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:47

Mijn paard wordt niet warm van stappen en dus niet los! Knipoog Ik doe meestal 2 rondjes lange teugel stappen, 2 rondjes lange teugel draven en vervolgens terug naar de stap om dan los te werken. Als ik hem op die manier loswerk is hij veel fijner te rijden dan dat ik een kwartier stap. Uitstappen doe ik meestal 4 rondjes en dan haal ik het zadel en hoofdstel eraf zodat hij nog even kan rollen en spelen. maar dus ook niet echt uitstappen tot hij kurkdroog is en compleet op adem..

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:50

Ja ik ken het..

Ik stap altijd zeker 10 cm minuten in en zeker een kwartier uit.
bedoel; als jy net 1 minuut uit je bed ben kan je toch ook niet
half uur gaan rennen??

Nee ik zie het zovaak, vind niet echt prettig

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:02

Bij ons staan ook van die mensen die nog nooit van losstappen en uitstappen hebben gehoord. Vader rijd met de kar. Meestal 1 keer in het half jaar. Paard word van stal geplukt (borstelen is niet nodig) tuig erop en wegdraven maar. Tijdens het rijden zelf ben ik er niet bij, maar ze komen dravend terug en gaan 2 meter voor de poetsplaats stappen. (paard zeiknat natuurlijk) Paard word afgetuigd en zo op stal gegooid. Dan de dochter. De laatste tijd rijd ze wel regelmatig dus niet meer 1 keer in het half jaar. Hierbij gaat er meestal nog net een borsteltje overheen. Ze stapt de bak in en dan begint ze te draven. Na 1 rondje gaat ze al galloperen en uitstappen is ook niet aan de orde. Het enige voordeel is dat ze meestal maar een minuut of 10 rijd. Ik heb het ze al een paar keer duidelijk proberen te maken dat dit gewoon echt niet goed is voor de paarden, maar ze willen niks aannemen (ja voor 1 minuut en dan gaan ze weer vrolijk verder op de oude manier).
Laatst bijgewerkt door KimL86 op 05-11-07 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Roos_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:07

Bij een van de paarden die ik rij is lang genoeg in en los stappen echt noodzakelijk! Deze merrie is heel erg snel van slag en als ik meteen aan het werk ga zodra ik er op stap dan zit ze helemaal in de stress.
Bij dit paard stap ik meestal 10 minuten aan de (helemaal) lange teugel en daarna ben ik zeker nog wel 20 minuten bezig met stapwerk.
Het uitstappen varieerd, zodra ze op adem is (en droog!!) zet ik haar meestal met zweetdeken op stal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:09

als ze droog is; waarom zet je haar dan onder een zweetdeken?

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:27

Bij ons op stal hebben mensen soms wel meer paarden te rijden.
Die stappen dan ook niet lang in en uit.
maar die paarden hebben nog niks gehad aan hun spieren enzo.
Dus misschien zijn die paarden er wel aan gewend

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:32

Ik vind dat het een beetje aan het paard ligt...

Ik rij er eentje die echt een kwartier losstappen nodig heeft om de spieren warm en soepel te maken. Maar ook een die ik na het opstappen gelijk oppak omdat ze anders gaat mutsen. Natuurlijk eerst wel laag en rond, maar wel aan het werk.

Uitstappen doe ik meestal naast het paard, is voor mij ook een cooling down Lachen

Jikke_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:35

Ik denk dat het vooral aan het paard ligt hoe lang je in en uit moet stappen. Mijn pony is wat stijf, dus die stap ik zeker 10 minuten in en uit. Paarden met een goede conditie e.d. hoef je minder lang in en uit te stappen.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:25

dondeyne schreef:
Wij hebben een boel springers op stal staan die na 2 minuutjes stappen meteen gaan galopperen! En erna meteen weer terug naar stal...

Dat herken ik ook, de springruiters en ruiters met meerdere paarden (+4) die gereden moeten worden zie ik ook haast nooit in en uitstappen, ja...het gangpad naar de bak en weer terug naar stal Knipoog

Ikzelf stap meestal een kwartiertje los, maak hem wat los in de hals aan beide kanten en dan draaf ik aan en werk hem verder los, ben meestal zo'n 25 min bezig voordat ik hem echt fanatiek aan het werk heb

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:06

Het ligt opzich wel aan het paard, maar na 2 minuten al aangaloperen vind ik toch wel iets té snel Scheve mond Dat zie ik ook vaak, maar ik vergelijk het eigenlijk een beetje met een auto. Een auto moet ook warm worden voor je er hard mee kan rijden, en die moet je ook laten afkoelen .. Anders verniel je hem op den duur, ik vind dat dat met paarden ook zo ongeveer is.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 16:48

Ik stap meestal 2 rondjes beide kanten op met lange teugel en daarna nog een rondje of 2 a 3 beide kanten met lange teugel en ga daarna verder met loswerken.

Ik stap 2 a 3 rondjes uit, in ieder geval tot hij weer redelijk op adem is en dan gaat hij weer gewoon de wei op! Ja

Sopper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 20:56

Ik heb geleerd dat je het beste kan gaan galoperen als je paard ontspannen is. Dus het lijkt met niet dat bij die springruiters na 2 minuten je paard al helemaal los is en ontspannen. Hetzelfde dat als je zelf gaat hardlopen zonder warming up of beetjerekken. Dan heb je volgende dag of de dag erna waarschijnlijk ook spierpijn. tenminste ik wel