Citaat:Welke manegeruiter weet nou dat een paard op de buitenteugel gereden moet worden? Bijna geen!
Ik zou dan wel jouw uitleg hierbij willen weten? Wat wordt ze dan geleerd? Binnenteugel ofzo?
Paard behoort récht tussen 2 benen en 2 teugels te lopen. Paard wordt dus op 2 teugels gereden en niet alleen een binnen- of buitenteugel of –been…
Dát is dus wat ik bedoel met mensen (ook vele bezoekers van bokt) weten het keurig uit het boekje op te dreunen maar dit in de praktijk brengen met wat rijkunstig gevoel is toch wel een heel ander verhaal (zonder daarbij de plaatster van hierboven gequote stukje te bedoelen maar puur in het algemeen).
Er zijn mensen die wat aanleg hebben, mensen die het door veel inzet kunnen leren en er zijn ruiters ‘die het nooit zullen leren’…daar ben ik écht van overtuigd. En ook hierop moet een instructeur kunnen inspelen; kan deze dat niet, wil het niet betekenen dat het per definitie een slechte instructeur is, maar dat het toevallig niet klikt met die persoon. Kan de instructeur het bij meerdere combinaties niet, dan is het duidelijk dat het aan iets ontbreekt bij de instructeur; of dat nou de kennis is van mensen of kennis is van de sport…