voorwaarts-neerwaarts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Re: voorwaarts-neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:02

Leuk topic dit! wordt geloof ik ook een interessant discussie- en leertopic Ja
Ook leuk dat Goofy zich hier heeft gemeld! Lachen
Ikzelf praat nog even niet mee, want ik heb nu niet echt een toevoegende waarde, weet nog niet veel van het onderwerp af.
Maar ik blijf dit volgen, en haak wel in als ik iets niet snap ofzo Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:39

helaas denken veel mensen dat door trekken van voor het paard naar beneden gaat, maar ze vergeten voor het gemak even dat het paard niet naar beneden kan (richting halsstrekken) als je het niet ondersteund met je been.

hoe ik Vw/Nw rijd, been geven dan ophouding maken (níet andersom) aangezien je ten alle tijden alles voorwaarts op moet lossen.
dan gaat het paard nagevelijk, dus geef je wat meer druk met je been en houd contact van voor (denk om níet trekken) maar gewoon een stille hand met weinig druk. en probeer je zo de hals uit te leggen.

Het is heel verschillend op welke hoogtes ik rij, soms rijd ik hem ongeveer op borsthoogte, als ik even helemaal wil laten ontspannen als het bvb niet goed lukt rijd ik hem richting halsstrekken dus voorbij de knie, en neusje voor de LL.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:53

Voorwaarts naar de hand toe rijden zodat hij de hals "laat vallen" en dus ook goed nagevelijk word op beide teugels.Dat doe je inderdaad door soms een kleine ophouding te geven als hij te laag komt{paard mag zich nooit stoten} en altijd aan te vullen met been.Zo krijg je ook je verschillende hoogtes van de hals afhankelijk van hoe het paard gebouwd is en hoe ver het is in de training.Overigens kun je alleen goed vw-nw rijden als je paard ook recht is,of vw-nw is natuurlijk een deel ernaartoe,maar doe je het echt goed dan heb je ook je paard recht.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:03

Goofy44 schreef:
VWNW rijden eist goede rijervaring en daar mankeert het vaak aan.

De meeste ruiters zijn niet in staat om een paard te longeren, laat staan een paard VWNW te longeren.

Een voorbeeld van VWNW met balkjes op de grond is:

Afbeelding

Niet een paard volgens "de laatste mode", maar wel een goed
bewegend paard.

Dit kan het paard mede door het goede halsgebruik door het
paard zelf.

Dit is een voorbeeld van VWNW - voorwaarts neerwaarts.

Dit paard:
- gebruikt de rug.
- is los, soepel en ontspannen.
- is in balans.
- beweegt door het lijf met minimale inspanning.
- stuwt
- draagt

Correct uitgestrekte hals en dalend hoofd.
Neus voor de loodlijn.
Open keelgang.
Een correct tempo.
Harmonische bewegingsafwikkeling.

Als je dit beeld met balkjes en zonder balkjes met longeren
en rijden kan bereiken, dan ben je wat VWNW betreft goed
bezig.

Deze foto is geloof ik uit "ruiters en rechters"? Echt een super vw-nw foto. Maar ik kan dus echt nergens zo'n foto vinden met ruiter! Eigelijk is dat toch verschrikkelijk? Haha!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:11

ik begin met stap lange teugel
van hieruit rij ik het paard actief naar voren
Dan teugels op maat nemen
Activiteit behouden, voorwaartse drang
Wat het paard hier te hard loopt vang ik op met mijn hand
Hierdoor geeft het paard na ( ontspant in nek en kaak )en sta ik toe met de hand.
Vanuit hier hoort het paard vwnw te gaan.
Op het moment dat ik toe sta met de hand drijf ik met been het paard naar voren zodat de activiteit niet verloren gaat, wat te hard gaat vang ik weer op. Zo blijf je voorwaarts neerwaarts gaan, De verbinding die je nu hebt heet aanleuning.

Dit heb je nodig om voorwaarts neerwaarts te rijden en niet op de voorhand te gaan. Zodra er geen activiteit meer is gaat het paard duiken , dit kan ook met activiteit maar kans hierop is veel minder groot.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:20

het opvangen doe ik wel met een stille weerstand biedende hand, dus niet kneepjes maken of links rechts vragen, gewoon met een stille hand die alleen de beweging van het paard volgt in de desbetreffende gang

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:40

Citaat:
Deze foto is geloof ik uit "ruiters en rechters"? Echt een super vw-nw foto. Maar ik kan dus echt nergens zo'n foto vinden met ruiter! Eigelijk is dat toch verschrikkelijk? Haha!

Het is een bekende foto. In R&R1 maar ook ander materiaal, staat deze prent ook.
Het zou geen probleem moeten zijn, om als ruiter een paard op deze manier te laten gaan.

De teugels heb je eigenlijk niet eens nodig. Er zijn of beter er waren rijscholen waarbij je de teugels pas in de hand mocht hebben als je in staat was om dit met zit, kruis en kuit te doen. Als je de oefening op zit, kruis en kuit kan, dan zal dat met de hand ook wel lukken. Je hebt dan geen "kneepjes" nodig....

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:43

Ben ik helemaal met je eens.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:10

Er bestaan nog instructeurs die dit je als eerste aanleren, ze zijn alleen erg dun gezaaid. Gelukkig heb ik er zo 1. Knipoog

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:13

Ik ben ook heel blij met een manege (!) die dit zo leert!!
Ik ken dit begrip dus ook pas sinds 2 jaar, maar het lukt me eigelijk al redelijk, heb ik vanmiddag gemerkt Knipoog

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:21

........maar, om eerlijk te zijn klinkt dat op zit,kruis en kuit (vw-nw) rijden geweldig maar onbereikbaar? Zijn er nog leermeesters die je dat kunnen bijbrengen? Op een 'gewoon' huistuinenkeukenpaard?
Is dat in 1 leven te leren? Als je het al een aantal jaren op de zo genaamde 'snelle' manier doet. En je paard ook.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:33

Geweldig topic!!!!

Ik had toevallig vandaag zo'n geval op stal..
Meisje krijgt les van een instrukteur, pony moet in de krul lopen ivm de wedstrijden..
Pony laat alles los, kruipt achter het bit (het ergste is nog dat ze het nageven noemen, terwijl hij alles los laat!!!) en begint steeds meer te staken.
Ik geprobeert uit te leggen dat hij eerst voorwaarts moet, en dat ie dat ook moet kunnen, en dus niet aan die teugels zitten..
Maar op 1 of andere manier willen ze het niet geloven.. hij moet wedstrijden lopen en dus netjes lopen, maar vergeten het basis principe.. van achter naar voor..

Ik geef ook les in het principe.. eerst voorwaarts, en als het paard voorwaarts is, kan je je teugels erbij pakken... MAW... eerst been en dan pas, bij voldoende activiteit, gaat je paard na geven.. en kan je em zo rond instellen als je zelf wilt..

De meeste problemen met paarden zijn gebaseerd op het feit dat ze niet eerst voorwaarts gereden zijn.. maar alleen in de houding met de oefeningen!
Terwijl de meeste problemen ook heel simpel op te lossen zijn.. beginnen bij het begin: voorwaarts..

Dus mochten er nog mensen les willen in de regio... Haha!

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:37

nou, oke. Maar wat versta jij onder voorwaarts rijden. Harder en harder? Niet bedoeld als kritiek hoor. Maar dat hoor ik vaker, en dan weet ik eigelijk nog niet zo wat je dan behoort te doen. drijven tot aan een bepaalt tempo? Of reactie op kuit/zit hulp? Zou je mij daarover meer kunnen vertellen?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:47

-

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:51

Eerst zorgen dat een paard voor je been is..
Als je been geeft, moet hij in tempo vooruit gaan of verruimen, iig reactie!! Als hij dat goed doet, ga je dit op vangen met je hand en zit, zodat hij het 'snellere' gaat omzetten in 'actievere'.

Heel simpel gezegd rij je em naar voren, en een fractie van een seconde later vang je dat op.. niet alleen met je hand, maar juist met je zit!
Je kan immers niks opvangen als er niks op te vangen is..

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 00:53

Hmm mijn verorgpony is eigelijk heel goed geschikt voor zo iemand, hij komt in opstand als je aan de teugles gaat hangen of zagen!
met ontspanning kom je er veel sneller bij hem,

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 01:19

intressant topic.mijn paard loopt ook heel graag voorwaarts neerwaarts,maar hogerop wat ronder wind hij stukken moeilijkerder.hij heeft ook een lange hals dan is het vaak al moeilijker voor elkaar te krijgen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:43

Judje schreef:
In ieder geval ben ik blij om te horen dat ik niet de enige ben die termen als 'spelen met de teugels' zat begint te worden. Ook 'aan de teugel' wordt ik moe van, omdat tegenwoordig de meeste ruiters dit uitleggen als een paard dat met zijn hoofd op de loodlijn loopt en niet meer de uitleg kennen van: een paard dat aan de teugel is volgt de hand van de ruiter.

Wordt er zelf ook beetje gek van.

De manier van hoe ik het doe kan ik nog noet uitleggen aangezien ik daar net mijn eerste lessen in heb gehad. Vind het dan wat moeilijk om te vertalen naar woorden.
Iig zorgen voor activiteit en ontspanning.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:41

Ik heb vandaag wat foto's laten maken van mijn rijden op mijn jonge paard. Het paard is nu ruim 4 weken onder het zadel en omdat het paard de neiging heeft wat diep en kort te gaan lopen probeer ik richting het vwnw te gaan. Hierbij wat foto's in volgorde van mijn rijden.. Graag opbouwend commentaar..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:47

Ik vind het er goed uitzien, alleen jammer dat hoofdje achter e loodlijn! Op foto 2 zie je dat hij lekker over z''n rug loopt, of zie ik dit helemaal fout?

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:44

Toen VWNW rijden 'in de mode' kwam, met name dankzij Ernst van Loon, was de kritiek exact hetzelfde als de huidige kritiek op LDR (inclusief de medische onderbouwing!!)...

Ik zie er geen enkel probleem in om mijn paarden iets achter de loodlijn VWNW te rijden. Noem het wat mij betreft 'nageeflijk in de lage lijn'. Zo heb ik de onderhals van mijn pony 20 jaar geleden weg kunnen trainen en zo rijd ik nog steeds los. De kunst is dan vooral dat je je paard overal kan instellen waar je wilt (hoger, lager, dieper, neus eruit, enz).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:08

En je paard moet zijn eigen hals en hoofd 'dragen' en dus niet teveel op je hand steunen...
Dan is het achter de loodlijn lopen slechts bijzaak.. maar moet hij wel je hand willen volgen als je em langer laat worden..

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:12

Malloesje de tweede foto is heel netjes. Op de derde foto vertoont je paard licht vluchtgedrag; kropt zich op en rent weg als ik het zo zie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:34

Malloesje,het neusje moet er wat meer uit,de 2de foto is het best alleen zou het neusje er iets meer uit moeten nog.Maar dat is best lastig voor een jong paard,je bent inieder geval op de goede weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:50

Toch vind ik achter de loodlijn geen VWNW, niet dat het slecht is of zo, maar valt bij mij toch meer onder de noemer LDR