Huertecilla schreef:Ik vind en schrijf hier op Bokt dat je met bit, met spòren, met zweep: dus klassiek dressuur prima volgens de ethiek van 21ste eeuw kan rijden.
Prima, nog meer overeenkomsten dus tussen jouw en degene die van de door jou verafschuwde ringdressuur leuk vinden

Huertecilla schreef:Ik denk dat ik zelf volgens de ethiek van de 21 ste eeuw met dressuur bezig ben.
Ethiek en uitvoering zijn twee verschillende dingen. Je kunt allebei dezelfde ethiek aanhangen, maar deze anders/ op een ander gebied in de praktijk brengen. DAT is de essentie van mijn verhaal.
Huertecilla schreef:Voor mij is de dagelijkse praktijk mijn jury.
Dat is toch prima? Maar hoe denk je dat dat is voor ruiters die zich met 'ringdressuur' bezighouden? Denk je dat er voor hen naast de 5 minuten 'ring'dresuur waar medailles behaald kunnen worden eens per week of twee weken geen dagelijkse praktijk bestaat?
De dagelijkse praktijk van in- en uitladen, van buitenritten, van trainen, van verzorging, omgang etc. Denk jij dat als je in de dagelijkse praktijk de boel niet voor elkaar hebt, dat dit in de ring dat wel gebeurd? Denk jij dat als jij geen goede vertouwensband hebt met je paard hij in de ring de ruiter weerstandsloos gehoorzaamd? Het ideaalbeeld van dressuur laat zien? Denk jij dat voor veel ruiters het oordeel van een jury alles bepalend is? Velen stellen juist het 'gevoel' waarmee ze uit de ring komen voorop, vergelijken dat met het juryoordeel en bepalen dan waar verbetering noodzakelijk is.
Huertecilla schreef:Het heeft in iedere geval NIETS van doen met wat nu in de ring medailles krijgt.
Als 'paardrijden volgens HC' dan volgens jou NIETS te doen heeft wat nu in de ring medailles krijgt, wat is dan jouw doel van discussieren in topics en met mensen die daar wel warm voor lopen? Die dat wel mooi vinden? Als er volgens jou geen enkele raakvlakken zijn met mensen die houden van 'ringdressuur' waarom zouden ze dan naar jou willen luisteren?