Mijn fjord/haf/fries/tinker/pony wordt gediscrimineerd door

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Mijn fjord/haf/fries/tinker/pony wordt gediscrimineerd door

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 21:09

en iedereen heeft het maar zo vaak over kwpn-ers......alsof dat de enige warmbloed paarden en tegenstanders zijn.....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 10:02

Denk ik ook, maar moet vaak aanhoren doe die beesten weg en koop een goed paard terug. daarnaast is alles natuurlijk minder en moet een jury wel kijken naar het dier in kwestie wat het kan en geen gangen ofzo vergelijken

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:35

Altijd leuk ja zulke discussie: de jury vind mijn paard niet leuk Haha! Zou dr dan echt geen lampje gaan branden bij de ruiters die dat IEDERE KEER overkomt???

Voor degene die vinden dat hun paard voor de kar gefokt is of weet ik het, als jij vind dat je paard niet goed kan dressuren daardoor, wat wil je dan? Toch goede punten ofzo??

Die ruiters mogen van mij gewoon die dikke plank voor hun kop weghalen en al die tijd die ze in dat mekkeren steken eens gebruiken om goed te trainen en fatsoenlijk les te nemen bij iemand die dr wél verstand van heeft Ach gut

Met mn fries stond ik altijd bovenaan in het klassement hoor!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:38

Heb het wel meegemaakt met mn haflinger.
Dan reed ik weer zeer knappe punten en dan echt zeer onterecht hele lagen.
Die jury's die het niet vinden kunnen zitten er echt wel tussen hoor!
Kom anders maar eens in NH starten met je haf oid..
Zal je het zelf zien..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:40

Hanmar schreef:
sonjim schreef:
Over het jureren heb ik geen mening, ik rij namelijk geen wedstrijden, maar waar ik me wel aan stoor is dat ik laatst een aantal KWPN ruiters hoorde stellen dat koudbloeden verboden moesten worden op wedstrijden omdat hun paarden schrikken van het zware hoefgeluid. Dan denk ik voedt je paard op voor je op wedstrijd gaat. Als ze daar al niet tegen kunnen, geef mij dan maar een koudbloed.

Daar had ik nog nooit van gehoord, vind het eerlijk gezegd één grote grap! Warmbloeden kunnen, volgens sommige van hun eigenaars, helemaal nergens meer tegen. Die mensen zijn eigenlijk gewoon doodsbang van hun paard, maar kunnen dat natuurlijk niet toegeven om eens les te nemen of er iets aan te dóen. Inderdaad, geef mij dan maar een koudbloed. Natuurlijk zijn er warmbloeden die van álles schrikken, net zoals er koudbloeden zijn die van álles schrikken (al komt dat gemiddeld misschien minder voor). Het valt mij enkel op dat de mensen met warmbloeden vaak degenen zijn die er bang voor zijn, en de mensen met koudbloeden degenen die het niet zoveel uitmaakt.

Mijn fries was zeikeriger dan mn kwpn'er hoor Tong uitsteken Daarmee kan ik tenminste relaxed een buitenritje maken, dat hoefde ik met die fries niet te doen!!

@OmarisO ik heb al zo lang wedstrijden gereden met friezen, ik heb nou werkelijk nog nooit het gevoel gehad dat ik benadeeld werd omdat ik op een fries reed. Denk niet dat dat provincie gebonden is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:40

ER zullen er altijd bij zitten..zo zijn er ook die het niet waarderen dat je met een springzadel start...toch heb ik dat maar 1 keer echt zo ervaren...
Er zullen vast jury's zijn die liever een dresuurafstamming in de ring zien...toch heb ik wel mijn punten gereden...zo is er altijd wel wat te verzinnen...
Een enkele keer kan het best eens voorkomen...maar zoals vele er elke wedstrijd last van hebben...nee. dan rij je gewoon elke keer slecht Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:43

Idd runninkawa!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:44

Maar fries is ook weer wat anders dan met een haf.. je rijd dan immers met een pony tussen de paarden,
Bedoel met de prov. erbij te zeggen dat dat daar was en verder niks.
Maar er zijn vele andere topic's over dit onderwerp.. en het blijft een ja / nee zaak..
Je moet het nou eenmaal zelf meegemaakt hebben..

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:49

er zijn er genoeg die met hun niet warmbloed leuke punten rijden en goed mee draaien, alleen die hoor je niet. Je hoort alleen diegene mekkeren die met hun niet warmbloed bagger punten krijgen. Tja een baggerproef is bagger punten, een nette proef is nette punten

Hier ben ik het volkomen mee eens. Ik ben nog nooit benadeeld door een jury en breng mijn fjord regelmatig uit op wedstrijden. Sinds kort zijn wij zelfs Z1 startgerechtigd. Kijk je moet natuurlijk zelf ook wel een beetje reel zijn, mijn fjord heeft geen uitgestrekte gangen voor een 8, die zal ik dus ook nooit krijgen van een jury. Dat weet je. Maar hij heeft wel weer andere sterke punten waar ik wel goed mee scoor. Ik heb er heel veel plezier in om met hem op concours te gaan en zeer regelmatig in de prijzen te vallen Haha! !

Soms stoor ik me alleen wel eens aan mensen in het algemeen die vinden dat een koudbloed niet in de dressuur thuishoort en die mening ook luidkeels menen te kunnen verkondigen alleen maar omdat ze een warmbloedpaard bezitten. Het gros van de rijpaarden wat ik zie lopen zou ik nog niet gratis of met geld toe mee naar huis willen nemen. Er lopen evenzoveel bokken met bouwfouten rond die in de L van levenslang blijven hangen als tussen de koudbloeden. Maar toch ontlenen dergelijke eigenaren zich een soort van status aan het bezit van een dergelijk paard. Beetje jammer. Ik zou zeggen laat iedereen lekker plezier maken met zijn eigen paard!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:52

Sythaa schreef:
Ik zou zeggen laat iedereen lekker plezier maken met zijn eigen paard!

Goed gezegt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:54

Dat is zeker...maar doe je mee aan wedstrijden...zeur dan niet steeds over de punten die je niet hebt...maar durf ook eens echt realistisch naar je rijden te kijken.
En niet met het oog, mijn fjordje deed zo zijn best in de middendraf, dan is dat toch een 8...
Nee voor dressuurmaatstaven was dat niet genoeg.
Maar gelukkig bestaat een proef uit veel meer onderdelen Lachen

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:57

runningkawa schreef:
Dat is zeker...maar doe je mee aan wedstrijden...zeur dan niet steeds over de punten die je niet hebt...maar durf ook eens echt realistisch naar je rijden te kijken.
En niet met het oog, mijn fjordje deed zo zijn best in de middendraf, dan is dat toch een 8...
Nee voor dressuurmaatstaven was dat niet genoeg.
Maar gelukkig bestaat een proef uit veel meer onderdelen Lachen

Inderdaad je moet zelf realistisch zijn. Maar dat zul je denk ik met elk soort paard wel moeten kunnen. Je bewust zijn van je eigen beperkingen en de beperkingen van je paard en juist het goede proberen te benadrukken. Anders wordt wedstrijden rijden 1 grote bron van frustratie denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:00

Idd Ja

Dat moet idd met elk paard.
Mijn springpaard is ook niet gezegend met een goede ruime draf. En omdat hij nogal eens gespannen kan zijn van een verkeerd uitziende bloembak is de takt op dat moment ook weg.
Maar galop is héél goed.
Daar moest ik punten op scoren.
Stap was ruim voldoende, halt houden, achterwaarts, allemaal dingen waar ik altijd een 7 en vaak 8 op scoorde omdat dat heel goed ging. Dat moet je dan ook trainen dat je dat elke keer kunt halen. En dat zijn punten waar elk paard dat kan.
En dat compenseert dan weer een slecht draf moment Lachen

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:05

wat maakt het nou uit op wat voor paard je rijdt,
het gaat er om hoe iemand toch rijd?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:58

Idd margot, maar daarover gaat de discussie, niet elke jry is het daar mee eens.

Ik heb zaterdag dressuur, laten we hopen dat m'n Tank in topvorm is Tong uitsteken Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:04

Ik heb slechts een paar keer gestart, door omstandigheden. Helaas ging het dramatisch. Alle keren had ik een voor mijn gevoel keurige proef gereden, netjes aan de teugel, lekker voorwaarts, heel netjes op de letter gereden en hoeken in enzo, ronde voltes, keurig vierkant halthouden en geen foutjes voor mijn gevoel.
Kijk, als een jury dan dingen ziet waardoor ze toch zeggen; geen winstpunt, OK. Maar ik zat er soms meer dan 20 punten onder. En daar begreep ik niks van. (we hebben het wel over de B).
Ook niet meer leuk of stimulerend ofzo.

ook heel apart: mijn tinker had een super ruime stap, een zeer matige draf en een gewone galop. En wat kreeg ik voor de gangen? 3 gelijke cijfers (3 x 5)
Laatst bijgewerkt door beantsje op 18-10-07 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:05

Mijn bijrijdster start mijn paard nu een jaartej in de B. Zowel zij als mijn paard zijn echt B. Mijn paard is een kruising Fries x Clydesdale. Een grote grove jongen dus. Wij waren erg benieuwd hoe mensen en jury's op zo'n paard zouden reageren. Tot nu toe hebben we alleen maar leuke reactie's gekregen. Ze rijd haar puntjes als ze ze heeft verdiend. Hij heeft geen mega ruime gangen maar een 6 voor de middendraf gaat ze echt wel lukken. Als ze samen een nette proef laten zien rijden ze een winstpuntje. Niet netjes gereden dan ook geen kadootjes... en terecht.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:07

Bonny's sterke kanten zijn de middendraf, draf, en middenstap, en galop de ene keer wel, andere keer niet.

Meestal is middendraf het sterkst, heel vaak goed voor een 8 Haha!
Maar soms gooit ze haar hoofd omhoog en krijg ik (terecht) een 6...

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:09

stef schreef:
Hoevaak zie je dat niet langs komen? "ik rij alleen maar slechte punten omdat ik geen warmbloed rij"
Nu zat ik vanmiddag op stal een oude BIT te lezen en daar kwam een jurylid/instr. (weet even niet meer wie) met het volgende:
er zijn er genoeg die met hun niet warmbloed leuke punten rijden en goed mee draaien, alleen die hoor je niet. Je hoort alleen diegene mekkeren die met hun niet warmbloed bagger punten krijgen. Tja een baggerproef is bagger punten, een nette proef is nette punten
Ok, zo stond het er niet precies, maar daar kwam het wel op neer.
Ik denk dat deze meneer eerlijk gezegd de spijker op zijn kop slaat.

Meningen?

Nou inderdaadgelijk heeft die, veel mensen met Tinkers,Haflingers,Fjorden en Friezen hoor je vaak klagen. Dan rijden ze simpelweg geen nette proef maar geven de schuld aan de jury omdat ze dan gedsicrimineerd zouden worden.

En lets face it, je kan niet verwachten dat iedere Tinker,Haf,Fjord of Fries op topniveau mee zal draaien, net zo min als je dat van elke Warmbloed kan verwachten. Alleen zal het met sommige koudbloedrassen lastiger zijn om bepaalde oefeningen uit te voeren.

Je hoort vaak alleen de negatieve verhalen van mensen met een koudbloed gelukkig zijn er ook mensen die wel positieve ervaringen vertellen toppie dus!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 18:39

Mischien heel hard gezegd maar het overgrote deel van deze mensen stellen zich ongelooflijk aan. Ieder van deze bovenstaande rassen kan een goede proef lopen. Een fries is zelfs gebouwd voor dressuur.

Ik denk dat dezerdagen er geen of zeer weinig jury's zijn met een hekel aan/vooroordelen voor een bepaald ras. Juist omdat in de huidige tijd ook veel meer verschillende rassen tegenkomt.

Trainen, goed trainen is de oplossing, en als het niet lukt niet de jury de schuld geven maar verder trainen op de punten die gegeven zijn. Is de jury wel bevooroordeeld; vraag het aan anderen vraag hoe zij jou proef vonden, kritisch, anders heb je er niks aan. En dan pas mag je gaan klagen/ klacht indienen.

Kortom mijn opinie is dat deze ruiters al bang zijn voor deze vooroordelen en als ze dan teleurgesteld worden denken ze niet er aan ow mischien hebben die mensen wel gelijk nee ze denken ik word gediscrimineerd, wat het grootste deel van de tijd niet eens waar is.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:17

Ik denk wel dat er jury's zijn met vooroordelen tegen een bepaald soort of ras. De 1 houdt niet van bijv tuigers, de ander niet van schimmels en weer een ander ziet een koudbloed liever voor de kar dan in de dressuurring. Dressuur blijft nou eenmaal een jury sport.Het is niet zo zwart wit als bijv. schaken Haha! .We zijn nou eenmaal mensen met onze nukken en voorkeuren. Ik heb wel eens geschreven bij iemand die bij voorbaat al zei: Weer zo'n tuiger in de ring nou dat word dan niks. De eerste 3 zessen staan op t protocol en toen moest ie zijn mening toch herzien omdat t toch wel een hele leuke tuiger was. Is dus wel fout want zonder vooroordeel hadden er misschien drie keer een 7 gestaan of zelfs achten aan t begin. Gelukkig zijn dit uitzonderingen en geld over het algemeen als je een nette proef neerzet ongeacht het paard waar je mee aan komt.... goed is goed en dus winst Haha!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:24

Ik denk dat veel mensen ook wel zeggen dat je in de ogen van een jury misschien minder bent als je een niet warmbloed paard hebt. Maar iedere jury heeft idd zijn voorkeur. En of je nou wel of geen warmbloed paard hebt, je moet gewoon/probeert gewoon een goede proef neer te zetten. In mijn ogen mogen jury's niet beoordelen op het soort paard dat je hebt, maar om hoe je je proef rijdt. Helaas zie je dat wel erg vaak.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 19:26

of als je paard met goeie afstamming hebt dat daar als eertse naar word gekeken. Kan alleen twee kanten op: of je stelt de jury teleur en zou een paard van zo'n afstamming zeker beter moeten lopen of de jury kwijlt al op t paard en elk puntje valt gewoon iets hoger uit. Maar goed zolas al eerder gezegd we zijn allemaal mensen en we hebben allemaal wel eens een mindere dag. Maar een net gereden proef ongeacht het type paard of afstamming zou met een winstpuntje huiswaarts moeten gaan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 08:53

beantsje schreef:
Ik heb slechts een paar keer gestart, door omstandigheden. Helaas ging het dramatisch. Alle keren had ik een voor mijn gevoel keurige proef gereden, netjes aan de teugel, lekker voorwaarts, heel netjes op de letter gereden en hoeken in enzo, ronde voltes, keurig vierkant halthouden en geen foutjes voor mijn gevoel.
Kijk, als een jury dan dingen ziet waardoor ze toch zeggen; geen winstpunt, OK. Maar ik zat er soms meer dan 20 punten onder. En daar begreep ik niks van. (we hebben het wel over de B).
Ook niet meer leuk of stimulerend ofzo.

ook heel apart: mijn tinker had een super ruime stap, een zeer matige draf en een gewone galop. En wat kreeg ik voor de gangen? 3 gelijke cijfers (3 x 5)

Ja je hebt helemaal gelijk, het ligt vast aan de jury.
Zeker als het je al een paar keer overkomen is Vork

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 09:49

Een tijdje terug bij een wedstrijd vroeg een jury aan mijn vriendin na de wedstrijd of d'r pony wel was ingeschreven in een stamboek, want anders kon ze beter niet mee doen ofzo, waar sloeg dat nou weer op Vork