Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

niemand let op ontspanning, alleen op "aan de teugel".
Petulan schreef:traan_beauty schreef:Verschrikkelijk is dat ja..
Op de manege zie ik het ook veel te vaak, kinderen beginnen maar een porsie te zagen en het enige wat ze te horen krijgen is: ''Goed zo! Zo loopt hij mooi''.. Niet dus..
Nog zo'n woord: Mooi.. Wat is mooi? Ik zie liever een beginnende ruiter die gigantisch z'n best doen!! Teugels op maat, netjes sturen, en voorwaarts!
Nee, een L-ruiter die links en rechts loopt te sjorren en weet ik het wat? Nou, het zegt allemaal geen klóte meer tegenwoordig, helaas niet!
.
... Eerst vooruit denken, dan pas omlaag...
Ik weet zelf gelukkig goed dat je een paard moet laten ontspannen, dus ik let er op. Maar als je niet beter weet, dan doe je dat gewoon. Je luistert en voila, je pony gaat omlaag, (al dan niet om de druk te ontlasten), en je krijgt een compliment omdat je pony zo 'netjes' loopt.
Tsjaa..
B is Basis, niet vergevorderd en bijna Anky. Juist in de B, moet je basis goed zijn, zoals idd sturen en netjes stellen en buigen. Ik vind het ook niet goed, dat de jury dit steeds maar weer opschrijft, want dan ga je als ruiter vanzelf eens denken: als het wel lukt als ik hem 'aan de teugel' rijd, dan moet het maar.
En hoppa, in de krul.
Dit wordt hen geleerd. Als je meer punten zou halen door hem laag een ontspannen te rijden, dan zou dat de hype worden en zouden ook de kleine kinderen dit aangeleerd krijgen.
Yamcha schreef:Ik schrik wel van je verhaal TS.
Ik heb wel vaker het idee dat ik oud aan het worden ben, maar dat was vroeger bij ons toch niet aan de orde. Ik was ook geen heilige hoorheb aardig wat bijgeleerd.
Maar ik vroeg ooit aan mijn instructrice hoe het kwam dat die paarden zo mooi liepen (ik was 12, en geen flauw idee hoe het heette) en het enige antwoord wat ze gaf was: "met de benen rijden".
Jaren later had ik voor het eerst mn paard echt aan de teugel. Ik was apetrots natuurlijk...
en toen zei mijn lesgeefmens: "Goed zo... en nu begin je pas echt met rijden... "
Toen baalde ik natuurlijk. Achteraf is dat de beste les die ik ook heb gehad, geloof ik...

ik was laatst op een oefenjumping, daar zaten geloof ik alle anti-aan-teugel mensen en kinderen samen. Maar het is wat je zegt, ik vind dat belachelijk knikje door te trekken en te plukken ook helemaal niets. Maar een pony/paard die de hele tijd loopt te sterrenkijken, of waarbij hij in een parcours niet eens door de bocht te sturen is, daar moet toch wat aan gedaan worden.
Ik hoorde en begon te zien wat zagen en trekken was, en wat een fijne aanleuning. Marliesje schreef:Yamcha schreef:Ik schrik wel van je verhaal TS.
Ik heb wel vaker het idee dat ik oud aan het worden ben, maar dat was vroeger bij ons toch niet aan de orde. Ik was ook geen heilige hoorheb aardig wat bijgeleerd.
Maar ik vroeg ooit aan mijn instructrice hoe het kwam dat die paarden zo mooi liepen (ik was 12, en geen flauw idee hoe het heette) en het enige antwoord wat ze gaf was: "met de benen rijden".
Jaren later had ik voor het eerst mn paard echt aan de teugel. Ik was apetrots natuurlijk...
en toen zei mijn lesgeefmens: "Goed zo... en nu begin je pas echt met rijden... "
Toen baalde ik natuurlijk. Achteraf is dat de beste les die ik ook heb gehad, geloof ik...
Ik weet niet of ik met de benen rijden nu wel zo'n goed advies vind.
Ik zie ook veel ruiters (waaronder ikzelf) met de neiging om maar veel been te geven en dus te blijven drijven.
Terwijl je je paard gevoelig moet maken voor je hulpen en niet moet blijven pompen met die benen.
Er bestaan ook mensen die gewoon nooit op het idee gekomen zijn te plukken en sleuren aan de teugels omdat ze goede les hebben gehad.. 
zitake schreef:Maar een pony/paard die de hele tijd loopt te sterrenkijken, of waarbij hij in een parcours niet eens door de bocht te sturen is, daar moet toch wat aan gedaan worden.
WildWings schreef:Heilige boontjesEr bestaan ook mensen die gewoon nooit op het idee gekomen zijn te plukken en sleuren aan de teugels omdat ze goede les hebben gehad..

WildWings schreef:zitake schreef:Maar een pony/paard die de hele tijd loopt te sterrenkijken, of waarbij hij in een parcours niet eens door de bocht te sturen is, daar moet toch wat aan gedaan worden.
Maar dat heeft niets met dit topic te maken, want dit probleem los je niet op door ruk- en plukwerk bijvoorbeeld. Daarbij, als een paard door gezaag "aan de teugel" loopt is dat net zo slecht als een paard dat sterrenkijkt.. Je kan wel het ene slechte met het andere vergelijken, maar wat zegt dat nou?
WildWings schreef:Heilige boontjesEr bestaan ook mensen die gewoon nooit op het idee gekomen zijn te plukken en sleuren aan de teugels omdat ze goede les hebben gehad..
zitake schreef:Maar een pony/paard die de hele tijd loopt te sterrenkijken, of waarbij hij in een parcours niet eens door de bocht te sturen is, daar moet toch wat aan gedaan worden.
Maar dat heeft niets met dit topic te maken, want dit probleem los je niet op door ruk- en plukwerk bijvoorbeeld. Daarbij, als een paard door gezaag "aan de teugel" loopt is dat net zo slecht als een paard dat sterrenkijkt.. Je kan wel het ene slechte met het andere vergelijken, maar wat zegt dat nou?