"Aan De Teugel"-hype..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Aan De Teugel"-hype..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:58

'K was ook pas nog op concours aan 't kijken, en bij sommige heb je echt zoiets van: 'Dat dat paard dat toelaaat..'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:02

Noujaaa. Dat doe je toch niet met een kind????

Ben ik blij dat ik teminste een instructrice heb die eerst op de ontspanning let voor de rest komt.. Als ik op een concour rond loopt kan je op z'n minst 90% afkruisen die het begrip ontspanning aan de aanleuning niet kennen. Paarden en pony's!!!

Pff, ik sta te kijken van die reactie van die vader van dat kind. Tegen mij zou mijn vader allang hebben gezegt dat ik zelf af moest stappen.. Misschien had ik zelfs wel niet gestart omdat ik zo dan op mn kop had gekregen Koe

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:12

Daarom ben ik van mijn oude manege afgegaan, die instructrice was zoveel, handen dit handen dat, en ik deed precies wat ze zei, ze zei dat ik goed kon rijden.
Later las ik dat je een paard op been en zit kan rijden, ik zocht heel veel informatie en kwam erachter dat ik de paarden van de manege eigenlijk alleen maar aan het pijnigen was (niet dat ze er iets van voelden, zo'n harde mond hadden ze), nu ben ik ervan overtuigt dat handen en teugels er alleen voor zijn om je paard te stoppen of te sturen als het alleen écht nodig is. Ja

En wedstrijden... nee, (idd Marloes 90 Ziek niemand let op ontspanning, alleen op "aan de teugel".
Het is dat mijn vader geen verstand van paarden heeft, maar hij heeft er wel zo degelijk verstand van dat híj nog wel kan zien dat het niet goed is Vork

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:20

Petulan schreef:
traan_beauty schreef:
Verschrikkelijk is dat ja..

Op de manege zie ik het ook veel te vaak, kinderen beginnen maar een porsie te zagen en het enige wat ze te horen krijgen is: ''Goed zo! Zo loopt hij mooi''.. Niet dus Nagelbijten / Gniffelen ..

Nog zo'n woord: Mooi.. Wat is mooi? Ik zie liever een beginnende ruiter die gigantisch z'n best doen!! Teugels op maat, netjes sturen, en voorwaarts!
Nee, een L-ruiter die links en rechts loopt te sjorren en weet ik het wat? Nou, het zegt allemaal geen klóte meer tegenwoordig, helaas niet!

En het probleem is nog dat die beginners hun best wel doen, ze weten namelijk niet beter! En die 'rijstyle' (zover je dat nog rijden kunt noemen) moet worden gecorrigeerd door de instuctrice, wat dus niet gebeurd Nagelbijten / Gniffelen .

Echt zielig gewoon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:22

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:24

toen ik op mijn 12de mijn eerste pony kreeg ( was toen net 3) heeft het mij mij 2 jaar geduurd voor ik wist wat aan de teugel rijden was... en eigelijk heeft mijn paard mij dat geleerd. Maar helaas, als een oudere pony teugeldruk voelt dan gaat ie vaak omlaag om te ontlasten, en zo denken die kleine K*T kinderen dat ze "aan de teugel"kunnen rijden.....net als anky bblleehhh. Huilen
En het meest belachelijke vind ik nog dat wanneer je bij een B-proef kijkt ze daar ook al aan de teugel moeten lopen om een winstpunt te verdienen terwijl ze niet eens recht de A-C lijn kunnen afwandelen Verdrietig ... Eerst vooruit denken, dan pas omlaag...

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:43

Idd, het is een hype aan het worden, maar dit vind ik mede de schuld van twee mensen:

De instructeurs, ook die van mij is altijd maar bezig met het 'rond' en aan de teugel. Scheve mond Ik weet zelf gelukkig goed dat je een paard moet laten ontspannen, dus ik let er op. Maar als je niet beter weet, dan doe je dat gewoon. Je luistert en voila, je pony gaat omlaag, (al dan niet om de druk te ontlasten), en je krijgt een compliment omdat je pony zo 'netjes' loopt. Scheve mond

Maar ook de jury's zijn idd de boosdoeners. Als er duidelijk is vastgelegd dat in de B pony's níet aan de teugel hoeven te lopen: houd je daar dan in godsnaam aan. Ik had eens een heel protocol vol met: a.d.t. aub. Scheve mond Tsjaa.. Rolleyes B is Basis, niet vergevorderd en bijna Anky. Juist in de B, moet je basis goed zijn, zoals idd sturen en netjes stellen en buigen. Ik vind het ook niet goed, dat de jury dit steeds maar weer opschrijft, want dan ga je als ruiter vanzelf eens denken: als het wel lukt als ik hem 'aan de teugel' rijd, dan moet het maar. Scheve mond En hoppa, in de krul. Scheve mond

Maar ik vind dus níet, Suzy, dat je kunt zeggen dat het K*t kinderen zijn, ómdat ze hun pony aan de teugel denken te rijden. Scheve mond Dit wordt hen geleerd. Als je meer punten zou halen door hem laag een ontspannen te rijden, dan zou dat de hype worden en zouden ook de kleine kinderen dit aangeleerd krijgen.

Lachen

juno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:02

Superherkenbaar. Zag zelfs een keer een moeder naast de pony lopen die de pony voor haar dochter in de krul aan het trekken was. Nou ja!! Eerst goed leren zitten en lol maken met die ponies! Serieus en moeilijk mag je hele leven nog...

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:16

Ik ben het op zich wel met de TS eens. maar als ik mezelf na ga toen ik een jaar of 10 was, ik wist ook echt niet wat aan de teugel rijden precies inhield hoor. Niet dat ik mn pony ging schoppen, maar echt voorwaarts rijden met contact had ik iig nog niet helemaal door toen. Mn ouders zeiden ook nooit dat ik aan de teugel moest rijden ofzo, tijdens de les werd het wel uitgelegd maar dat kwartje viel bij mij toen echt nog niet.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:10

Toen ik nog op de manege reed werd daar echt nog niet over gepraat ga eerst maar eens leren sturen op een goede manier en lekker rondhobbelen..
En om je paard nou helemaal uitelkaar te laten vallen nee sorry ben ik geen voorstander van..
Lekker voorwaarts en recht richten en dan komt de rest later zonder die 2 begrippen kun je weinig!
En ja kleine verwende kinderen weinig aan te doen die luisteren ook niet naar hun instructeurs hoe duur die ook zijn Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:24

Yamcha schreef:
Ik schrik wel van je verhaal TS.
Ik heb wel vaker het idee dat ik oud aan het worden ben, maar dat was vroeger bij ons toch niet aan de orde. Ik was ook geen heilige hoor Bloos heb aardig wat bijgeleerd.
Maar ik vroeg ooit aan mijn instructrice hoe het kwam dat die paarden zo mooi liepen (ik was 12, en geen flauw idee hoe het heette) en het enige antwoord wat ze gaf was: "met de benen rijden".

Jaren later had ik voor het eerst mn paard echt aan de teugel. Ik was apetrots natuurlijk...
en toen zei mijn lesgeefmens: "Goed zo... en nu begin je pas echt met rijden... "

Toen baalde ik natuurlijk. Achteraf is dat de beste les die ik ook heb gehad, geloof ik...

Ik weet niet of ik met de benen rijden nu wel zo'n goed advies vind.
Ik zie ook veel ruiters (waaronder ikzelf) met de neiging om maar veel been te geven en dus te blijven drijven.
Terwijl je je paard gevoelig moet maken voor je hulpen en niet moet blijven pompen met die benen. Bloos

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:29

In me les moet me paard ook constant *aan de teugel* lopen maar wel mét ontspanning en ze zegt ook steeds wanneer ik moet ontspannen want zelf ben ik steeds iets te laat. Ik heb het nooit op de manege geleerd, en het is best moeilijk die ontspanning, maar het gaat steeds beter. Ik wou me paard nooit in de krul laten lopen om het zo maar te zeggen, toen had ik nog helemaal geen verstand en dacht dat het alleen maar voor het mooie plaatje was, tot ik te horen kreeg dat het beter is voor de rug.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:36

@TigerBD: In de krul is ook alleen mooi voor het plaatje, nergens anders voor.
Nageeflijkheid en aan de teugel, dat is beter voor de rug.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:40

ja, het is belachelijk.. Maar ik denk dat het ook wel kan komen door maneges-lesgevers. Die beginnen ook al met: je mag best aan de teugel trekken, als je maar evenveel met je been drijft...

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:46

@ lara silver: Ja dat bedoelde ik, verkeerde woord Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:04

ik ben dan wel manegeruiter maar ik ben niet zo gek op nagevelijk rijden wil het zonder dwang doen. zal mij n worst wezen of ie met ze kop gebogen loopt als het niet uit ontspanning komt dan nie... alhoeweel mijn instructrice je behoorlijk voor banketstaaf zet als je loopt te zagen! en dan laat je t wel.
ik wil een eigen paard, IK weet HOE ik nagevelijk moet rijden en dat komt wel.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:29

Handen op de knietjes en... zagen zagen wiedewiedewagen

Over aan teugels zitten gesproken. Jaren geleden meegemaakt bij mij op de manege:

kindje: "Ja, maar hij wil niet stilstaan"
instructrice: "Dan moet je harder trekken"

Ehm... Gestoord

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:34

Ik heb zelfs volwassen eikels..eh, kerels door hangen en flossen paarden "aan de teugel" zien wrikken aan het begin van de les. En de instructeur zei er niks van, dat schokte me nog het meest. Dat was niet in de manege waar ik het laatst heb gereden trouwens.

iinkiieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:52

Ik rij zelf ook op een manege
& iedereen wil een pony mooi laten lopen.
Maar als een pony gespannen loopt , nog helemaal vast zit vind ik dat zelf ook niet lekker zitten.
Ik probeer zelf altijd zowiezo een half uur alleen maar overgangen enzo te maken.
Daarna kijk ik wel hoe het gaat met''aan de teugel lopen''.
Loopt hij nog niet lekker dan nog verder met overgangen en andere oefeningen zonder dat die aan de teugel loopt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:56

dan moet je hier maar es komen kijken, Haha! ik was laatst op een oefenjumping, daar zaten geloof ik alle anti-aan-teugel mensen en kinderen samen. Maar het is wat je zegt, ik vind dat belachelijk knikje door te trekken en te plukken ook helemaal niets. Maar een pony/paard die de hele tijd loopt te sterrenkijken, of waarbij hij in een parcours niet eens door de bocht te sturen is, daar moet toch wat aan gedaan worden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:57

Wat een heilige boontjes hier....
Ik was er ook ooit heel trots op dat ik een pony aan de teugel kreeg.
Ik wou meer, ging nog even wat harder proberen, en zowaar het werkt Pling

Als de juf niet kijkt nog even een beetje eraan plukken, jahoor.
Andere meiden helpen door ernaast te lopen en de teugels naar beneden te drukken. Been there done that.....

En toen keek de juf wél Nagelbijten / Gniffelen Ik hoorde en begon te zien wat zagen en trekken was, en wat een fijne aanleuning.
Verder oefenen dan maar, verbeteren, verfijnen, voelen.

Overigens baal ik nog steeds als ik een dier niet fijn nageeflijk en over de rug aan het lopen krijg, daar zit wel je teken van ontspanning in.... In die zin vind ik het 'jeej, aan de teugel' idee zo stom nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:58

Marliesje schreef:
Yamcha schreef:
Ik schrik wel van je verhaal TS.
Ik heb wel vaker het idee dat ik oud aan het worden ben, maar dat was vroeger bij ons toch niet aan de orde. Ik was ook geen heilige hoor Bloos heb aardig wat bijgeleerd.
Maar ik vroeg ooit aan mijn instructrice hoe het kwam dat die paarden zo mooi liepen (ik was 12, en geen flauw idee hoe het heette) en het enige antwoord wat ze gaf was: "met de benen rijden".

Jaren later had ik voor het eerst mn paard echt aan de teugel. Ik was apetrots natuurlijk...
en toen zei mijn lesgeefmens: "Goed zo... en nu begin je pas echt met rijden... "

Toen baalde ik natuurlijk. Achteraf is dat de beste les die ik ook heb gehad, geloof ik...

Ik weet niet of ik met de benen rijden nu wel zo'n goed advies vind.
Ik zie ook veel ruiters (waaronder ikzelf) met de neiging om maar veel been te geven en dus te blijven drijven.
Terwijl je je paard gevoelig moet maken voor je hulpen en niet moet blijven pompen met die benen. Bloos

De instructrice vond het op dat moment belangrijker om goed voorwaarts te rijden... vond ook dat ik me nog niet bezig moest houden met aan de teugel rijden... Zij was zo iemand die van mening was dat rijden voor kinderen vooral leuk moest zijn, kinderen horen zich nog niet bezig te houden met presteren... Eerst maar eens een beetje leuk kunnen rijden.
Ik leerde been geven, en als het paard reageerde, geen been blijven geven. Ze was een leuk mens, legde ons uit dat het paard het dan niet zou snappen, omdat ie toch al doet wat je vraagt...

Het is wat serieuzer geworden toen ik een jaar of 16 was, toen leerde ik: binnenbeen - buitenteugel. Het systeem van de diagonale hulpen. Ik heb altijd geleerd niet te blijven drijven. 1 keer. Geen reactie = tik. Bij wel reactie, ook het been ontspannen, de druk wegnemen. Een vorm van belonen dus.
Mijn instructrice bedoelde het heel anders dan jij het opvatte denk ik Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:58

Heilige boontjes Verward Er bestaan ook mensen die gewoon nooit op het idee gekomen zijn te plukken en sleuren aan de teugels omdat ze goede les hebben gehad.. Knipoog

zitake schreef:
Maar een pony/paard die de hele tijd loopt te sterrenkijken, of waarbij hij in een parcours niet eens door de bocht te sturen is, daar moet toch wat aan gedaan worden.

Maar dat heeft niets met dit topic te maken, want dit probleem los je niet op door ruk- en plukwerk bijvoorbeeld. Daarbij, als een paard door gezaag "aan de teugel" loopt is dat net zo slecht als een paard dat sterrenkijkt.. Je kan wel het ene slechte met het andere vergelijken, maar wat zegt dat nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:05

WildWings schreef:
Heilige boontjes Verward Er bestaan ook mensen die gewoon nooit op het idee gekomen zijn te plukken en sleuren aan de teugels omdat ze goede les hebben gehad.. Knipoog

Dat denk ik ook. Als je geleerd hebt hoe het moet,hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden imo.
En van binnenbeen naar buitenteugel werkt heel snel... dan hoef ik niet te plukken, toch? Lachen

WildWings schreef:
zitake schreef:
Maar een pony/paard die de hele tijd loopt te sterrenkijken, of waarbij hij in een parcours niet eens door de bocht te sturen is, daar moet toch wat aan gedaan worden.

Maar dat heeft niets met dit topic te maken, want dit probleem los je niet op door ruk- en plukwerk bijvoorbeeld. Daarbij, als een paard door gezaag "aan de teugel" loopt is dat net zo slecht als een paard dat sterrenkijkt.. Je kan wel het ene slechte met het andere vergelijken, maar wat zegt dat nou?

Wederom eens... denk dat de ruiter dan eens goed over zijn rijstijl moet nadenken, zagen lost zoiets niet op imo. Lachen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 23:21

WildWings schreef:

zitake schreef:

Dat bedoel ik ook niet dat gezaag dit oplost, in tegendeel zelfs. maar naast het gezaag heb je dan weer het andere uiterste was ook niet goed is. Kinderen moeten gewoon goeie begeleiding krijgen in zo'n dingen.