Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Re: Stelling: Inrijden altijd door zeer ervaren ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:18

Daar ben ik het ook helemaal mee eens.. Dan beter een bravem goed doorgereden 7-jarige ofzo..

Wel grappig dat ik dit topic nu zie. We hadden het er net over op stal, hoe Anky met een jong paard zou omgaan.. Dan is ze misschien nog zo een ervaren amazone, ik denk dat dit niks wordt. Je moet goed met jonge paarden kunnen omgaan, geduld hebben en ook wel lef. Ik vind dat je niet zomaar alleen een paard zadelmak moet gaan maken, doe dit met iemand die het al vaker heeft gedaan.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:25

Ervaring zal je moeten opdoen...Op mijn 11e (!!) reed ik mijn eerste paard in, bij 'de boer tegenover', zonder zadel...'laat eerst maar zien dat je wat kan, dan mag je het zadel gebruiken..'!!!! Onverantwoord? Tuurlijk!

Op mijn 16e kocht ik een 3-jarige....KaisersternXX, niet echt een makkelijke. Verantwoord? Ach ik leef nog en hij is als nationaal dressuurpaard naar Japan.

Toch weet ik zeker dat deze ervaringen mij hebben gebracht waar ik nu ben...in de GP.

Schat ieder moment in wat verantwoord is en gebruik veeeel kennis van mensen met ervaring!! Dus Lowara, groot gelijk, aan de slag, en goed luisteren naar jouw ervaren hulp!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:29

vind dat je met goede juiste hulp ver komt. ik heb zelf ook mn paad zadelmak gemaakt en doorgereden en dan met hulp.en dat is prima gegaan.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:35

Wel grappig trouwens als ik het terug lees: voor het eerst van mijn leven ga ik nu een jong paard door iemand anders laten inrijden. Tenminste, de eerste paar keer dr op mag iemand anders nu doen, je kan per slot van rekening maar 1x in je leven doodvallen... Ouder en wijzer inmiddels? Of is gewoon mijn ware doodsverachting verdwenen....

Curro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:35

je kunt nog grand prix rijden en nog géén paarden kunnen inrijden Knipoog
het ligt dr ook aan wat je gewent bent als je aaleen van die automaatjes onder je kont geschoven krijgt kun je echt géén paard inrijden Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:36

Dat heb ik ook vido
Vroeger zelf gedaan, wel altijd met begeleiding, dat wel.
Nu inmiddels 33 en mijn nu 3 jarige laten doen, was ik de begeleiding, maar niet diegene die opstapte Lachen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:39

[***] schreef:
Handigheid met jonge paarden staat voorop, daar hoef je geen Z voor te rijden.

Dan ben je dus wel ervaren, er wordt niet gesproken over wedstrijdniveau meen ik...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:41

Je moet ergens beginnen toch? Maar als onervaren persoon zou ik wel de nodige begeleiding hebben, om ervaring op te doen!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:41

Owww dus toch leeftijd runningkawa...was er al bang voor Knipoog
Hey Curro, die automaatjes, vertel....nooooit van gehoord. Door wie worden die ingereden??? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:42

Haha, bij mij iig wel...helaas. Ik had nooit gedacht dat mij dát zo overkomen Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:43

Uppojono schreef:
We hadden het er net over op stal, hoe Anky met een jong paard zou omgaan.. Dan is ze misschien nog zo een ervaren amazone, ik denk dat dit niks wordt.

Anky rijdt de jonge paarden niet zelf in. Dat wordt gedaan.

Daarnaast zijn de meeste ruiters op hoog niveau niet altijd sterren in het africhten van jonge paarden en de meeste mensen die africhten geen sterren in het rijden op hoog niveau. Wat overigens niets zegt over de kwaliteiten of ervarenheid van de betreffende ruiters!!!

Heel veel mensen aan de top hebben een ultiem (niet alle ruiters) ruitergevoel. Die kunnen uit een paard wat goed is aangereden echt alles halen.

Veel mensen die africhten hebben een ultiem (ook zeker niet alle ruiters) paardengevoel. Die voelen precies aan wat een paard op welk moment kan leren en wanneer iets genoeg is of wanneer er een schepje bij kan...

Zo is iedereen weer goed op een ander werkgebied.

De beste combinatie zou zijn dat je een goede amazon kruist met een goede africhter en dan hopen dat je een kind krijgt die goed is in beide "disciplines" Haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:48

patsur schreef:
Je moet ergens beginnen toch? Maar als onervaren persoon zou ik wel de nodige begeleiding hebben, om ervaring op te doen!

Tja, daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen... Tenzij je het combineert met een ervaren ruiter die de basisvaardigheden aanleert.

Laten we wel wezen, je kunt een paard maar 1x goed beleren, daarna kun je alleen nog maar gaan afleren... Inrijden moet in 1 keer goed zijn, anders maak je een paard gewoonweg onzeker.

En ervaring kun je ook opdoen door veel kilometers te maken met goed getrainde paarden. DAt zijn ze beste leermeester. Hebben een eigen willetje, straffen de ruiter af op verkeerde hulpen etc. Als je dat beheerst en je kunt ook lastige paarden rijden, stap dan eens een keer op een jong paard.

Als onervaren persoon moet je er gewoonweg niet aan beginnen tenzij je iedere dag begeleiding hebt.

Ik heb genoeg jonge paarden voorbij zien komen die gewoonweg ronduit slecht waren opgevoed. Zowel in de hand als onder het zadel. En als instructeur is het heel moeilijk om in 1 lesje per week de ruiter EN vaardigheden vanaf de grond bij te brengen EN vaardigheden onder het zadel EN het paard op een juiste wijze te begeleiden EN daarbij ook nog eens de ruiter. Zeker als de ruiter de rest van de week zelf aan het aanklooien is.

Mijn advies blijft... Laat het doen door iemand die ervaren is. Dat hoeft dan geen dure international of weet ik het wat te zijn. Gewoon iemand die duidelijk weet waar hij/zij mee bezig is en goed kijkt naar de vaardigheden, kwaliteiten en aandachtspunten van het paard... Inrijden is opvoeden en dat kun je niet zonder de juiste gebruiksaanwijzing.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:49

Natuurlijk wordt je wat voorzichtiger als je wat ouder wordt.
Maar het hangt ook wel een beetje van je paard af of je het zelf doet of niet.
Ik heb zelf al meerdere paarden zadelmak gemakt waaronder ook een hengst.
Die paarden had ik op 1 na allemaal al wat langer op stal staan of zelf gefokt.
Dan ken je het karakter en dan gaat dat zadelmak maken spelenderwijs.
Mijn huidige wedstrijdpaard heb ik als 5 jarige nog groen bij de fokker gekocht.
Ik heb haar 2 maanden laten wennen en ben toen begonnen met zadelmak maken.
Op het moment dat ik los zou moeten gaan voelde het voor mij niet vertrouwd.
Ik kende het paard niet goed genoeg en ik heb zodoende hulp gezocht.
De eerste keer los heeft er toen iemand anders op gereden. De tweede keer ben ik na 10 minuten toch zelf opgestapt.
Ik heb wel de eerste maanden hulp gehad van een zeer ervaren amazone.

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:52

Komt nog wat bij Suwlza: Profs rijden paard voor het geld (ja, ook voor de passie enz. maar ze leven er ook van). Van een 3 jarige een GP paard maken lukt niet. Ik bedoel het niet vervelend, maar 2 jaar grote voltes rijden is niet commercieel. Dat is de voornaamste reden dat 'profs' vaak niet meer met hele jonge paarden werken.

Bovendien is de weg van ZZ-licht naar GP ongeveer dezelfde als van onbeleerd naar Z2, werk genoeg te doen dus.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:52

Een ervaren persoon heeft ooit ook ervaring op moeten doen en heeft dus ook ooit een paard beleerd toen hij/zij nog onervaren was. Waarschijnlijk wel onder begeleiding van een ervaren persoon, dus dat zou ik dan wel adviseren!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 21:57

Uiteindelijk komt de vraag er dus op neer: kan je beter ervaring op doen met een groen dier, of met een doorgereden dier (uuh, is dit zeker dat 'automaatje'). Knipoog

Nou dat is nogal makkelijk: daar zal nooit iemand een antwoord op hebben. OF je hebt alles met onervaren dieren geleerd, OF met ervaren dieren. Pad-stelling dus.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:00

Maar mensen zeggen wel vaak: Ja dat moet je door mensen laten doen die ervaring hebben met jonge paarden inrijden.
Maar hoe krijg je dan anders die ervaring met jonge paarden rijden dan door gewoon te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:01

groen en groen vind ik persoonlijk een gevaarlijke keuze.
Wil je ervaring opdoen in het rijden van jonge paarden nadat je hebt geleerd fatsoenlijk op je paard kunt zitten (wat je leert met een doorgereden paard) neem dan eerst eens verschillende keren een paard dat bijv een half jaar onder het zadel is. De volgende 3 maanden.
Doe daar eens ervaring op met wat verschillende karakters.
Dan krijg je imo ook pas een onafhankelijke zit doordat je leert inspelen op de verschillende bewegingen, maar ook dat de verschillen in reacties divers en groot kunnen zijn.
Ga daarna pas aan de slag met zadelmak maken Lachen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:01

pearlie schreef:
Een ervaren persoon heeft ooit ook ervaring op moeten doen en heeft dus ook ooit een paard beleerd toen hij/zij nog onervaren was. Waarschijnlijk wel onder begeleiding van een ervaren persoon, dus dat zou ik dan wel adviseren!

Ben ik niet met je eens. Ik zelf heb bijvoorbeeld heel veel ervaring opgedaan met oudere paarden, handelspaarden etc. Jonge paarden waren daarna een eitje voor mij. Mensen die denken dat ze bij een ouder paard een "automaatje" hebben, die nodig ik altijd uit om mijn oudste te berijden.

Ik zeg altijd maar: "Als je die goed kunt rijden, dan rij je alles Haha!

Daarnaast heb ik altijd de rotste paarden/pony's gehad/gereden en mijn opa heeft mij altijd voorgehouden, dat als je een lastige 10 jarige goed kunt rijden, dat je later ook op een jong dier wegrijd.

Oudere paarden zij de beste leermeesters en ja, er zijn zeker mensen die altijd voor de geoliede "automaatjes" kiezen, maar dat zijn de mensen waarover ik eerder sprak... Degene die een doorgereden paard naar de top kunnen rijden, maar die mijlen ver weg bij een jong paard zouden moete blijven...

Ieder zijn eigen kwaliteiten. Zo zal ik never nooit een lichte tour proef rijden (veel te saai Tong uitsteken )...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:03

runningkawa schreef:
Wil je ervaring opdoen in het rijden van jonge paarden nadat je hebt geleerd fatsoenlijk op je paard kunt zitten (wat je leert met een doorgereden paard) neem dan eerst eens verschillende keren een paard dat bijv een half jaar onder het zadel is. De volgende 3 maanden.
Dan krijg je imo ook pas een onafhankelijke zit doordat je leert inspelen op de verschillende bewegingen, maar ook dat de verschillen in reacties divers en groot kunnen zijn.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik heb teveel paarden gezien, maar ook gereden, die de dupe waren van een "probeersel"... Je moet niet spelen met jonge, groene paarden. Ze zijn nog heel erg onzeker en steunen nog heel erg op de aansturing van de ruiter. Als die dan ook niet weet waar hij mee bezig is kun je voor zo'n dier een heleboel verpesten.

DAt moet je gewoon niet willen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:04

KiWiKo schreef:
Nee hoor hoeft helemaal niet Lachen als je maar goede begeleiding hebt en het paard in de beweging niet in de weg zit....... Dus ook de matige ruiter kan gewoon een paard inrijden MITS goed begeleid

Ja en iedereen die ervaren is in het zadelmak maken heeft een keer de eerste keer zadelmak maken gehad.

Ik zou het echt niet erg vinden als iemand zonder ervaring in het zadelmak maken mijn paard zou zadelmak maken, mits er goede begleiding bij is.
En de persoon netjes BASIS rijdt!

Ik heb ook ooit eens de 1ste keer gehad.
Maar ik had een grondpersoon die het al 100derden keren gedaan had.
En ik ben zelf heel vaak grondpersoon geweest.
Daarbij werd ik de eerste keer niet op het mafste dier gezet, maar 1tje waar we wel van verwachten dat ie niet mega zou gaan bokken!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:05

runningkawa schreef:

Ja bij mij werd het ook langzaam opgebouwd.
Eerst op een dier wat net een week zadelmak was toen eentje waar ze 2 keer had opgezeten.
(ik had al wel ervaring met jonge dieren doorrijden)

Overigens denk ik niet dat ik mijn 2en half jarige volgend jaar zadelmak ga maken.
Ik heb niet de juiste grond persoon hiervoor.
Dus Herman zal er eerst 2 keer opgaan (of totdat het ergste gebok eraf is) en dan neem ik m zelf weer over!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 13-10-07 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:06

Twijfel twijfel... Mijn beste leerling is er 1 die ook als 12 jarige haar eerste paard inreed. Gewoon omdat ze ook niets anders voor handen had. Wel weer die begeleiding uiteraard, blijft belangrijk!

Als ik echter een dochter had van die leeftijd... Naja, die zou waarschijnlijk van ballet houden of zwemmen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:08

Citaat:
Naja, die zou waarschijnlijk van ballet houden of zwemmen

haha, sorry, wat een heerlijk droge opmerking *LOL*

Offtopic...sorry

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 22:15

Haha jaa sorry, maar ik bedoel er wel een punt mee te zetten: zelf deed ik alles, waar ik nu nooooit van zou zeggen dat het verantwoord is. Toch heb ik alleen door mijn roekeloosheid(??) de kans gekregen de heeeele weg van B af aan te bewandelen.

Ben nog steeds heeeel benieuwd wat zo'n automaatje nou is...