Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sanne83 schreef:ja, een paard wil zo graag naar de topdaar worden ze speciaal voor gefokt, dat snappen ze zelf ook wel.
en als hij dan een prijs gewonnen heeft wordt het paard zo blij dat hij net zo lang bokt en steigert tot de ruiter eraf ligt, een en al blijdschap zo'n paard
sanne83 schreef:ja, een paard wil zo graag naar de topdaar worden ze speciaal voor gefokt, dat snappen ze zelf ook wel.
en als hij dan een prijs gewonnen heeft wordt het paard zo blij dat hij net zo lang bokt en steigert tot de ruiter eraf ligt, een en al blijdschap zo'n paard
Nadya schreef:Maar Cars; er is toch nog een middenweg tussen presteren in de topsport of 24/7 op het land staan met af en toe een buitenritje? Ik vind het zo jammer dat mensen hier altijd zo in uitersten denken. Prima als een paard zo graag wil presteren, hard wil werken. Maar niemand maakt mij wijs dat zo'n paard niet ook graag even dagelijks wil grazen op het land samen met andere paarden. ..
sanne83 schreef:maar om te gaan stellen dat paarden willen "winnen" en daarom graag met hun neus op de borst lopen/getrokken worden en zo gespannen willen zijn dat ze niet meer met 4 benen op de grond kunnen blijven
Citaat:Volgens mij moet je zo'n paard gehad hebben of hebben gekend om het te kunnen begrijpen dat er echt paarden zijn die wedstrijden rijden leuker vinden dan in de wei te staan.
Nadya schreef:Echte kennis over paarden hebben, heeft in mijn ogen echt totaal niets te maken met wedstrijden rijden, hoor, KiWiKo. Dat gaat mij echt te ver. Ik ken velen die wedstrijden rijden en die helaas totaal geen kennis van het wezen paard hebben. Helaas. Met ook alle gevolgen van dien, uiteindelijk. Maar dat mag je dan niet zeggen natuurlijk.
Nogmaals, ik vind het prima als een toppaard mag genieten van zijn succes, zo lang zo'n dier ook maar de kans krijgt om 'paard' te zijn. Helaas zie je die combi heel vaak niet in de (top)sport.
KiWiKo schreef:mag je zeker wel zeggen.......... maar wat ik eigenlijk bedoel is .......... met hoeveel paarden heb je dan gewerkt, hoeveel verschillende paarden ken je
als de ervaring is gebaseerd op een paard of 4 dan begrijp ik dat men het niet begrijpt![]()
WinBinChes schreef:KiWiKo schreef:gut o gut.......... een huis tuin en keukenfokker zal ook nooit zo een paard fokken
dus JIJ Zammie zal het dier onthouden van hetgeen wat hij het liefst wil?
Hoe weet jij wat dat paard wil?
Lovely1 schreef:Ik denk niet dat een paard weet wat "winnen" is in onze wereld, wat dat oranje lintje betekend. Je hebt paarden die graag willen werken en paarden die wat "normaler" zijn aangelegd en wat minder talent hebben en dit is denk ik het verschil. Als jij je paard niet kunt geven wat hij/zij nodig heeft is verkoop toch het beste voor zowel een gelukkig ruiter als een gelukkig paard, omdat het dier in een hoger niveau beter tot zijn/haar recht zou komen.
Ik denk dat een paard zich een winnaar voelt als hij/zij een gelukkig mens op zijn rug voelt en hem als een winnaar laat voelen door beloningen, en niet door dat oranjelintje wat aan z'n hoofdstel hangt.
laetitia schreef:Lovely1 schreef:Ik denk niet dat een paard weet wat "winnen" is in onze wereld, wat dat oranje lintje betekend. Je hebt paarden die graag willen werken en paarden die wat "normaler" zijn aangelegd en wat minder talent hebben en dit is denk ik het verschil. Als jij je paard niet kunt geven wat hij/zij nodig heeft is verkoop toch het beste voor zowel een gelukkig ruiter als een gelukkig paard, omdat het dier in een hoger niveau beter tot zijn/haar recht zou komen.
Ik denk dat een paard zich een winnaar voelt als hij/zij een gelukkig mens op zijn rug voelt en hem als een winnaar laat voelen door beloningen, en niet door dat oranjelintje wat aan z'n hoofdstel hangt.
Ik heb zelf dus geen ervaring met veel diverse paarden, rijd ook geen wedstrijden, ben dus puur een recreatief miepje.
Maar wat ik dus niet snap is dat er blijkbaar paarden zijn die dus aangeven graag te willen dressuren of springen of what ever?
Springen kan ik me iets bij voorstellen omdat paarden het over het algemeen leuk vinden, wat ik me dus niet kan voorstellen is dat er paarden bestaan die staan te springen om elke dag weer aan de slag te moeten in de dressuurring. Ik zelf ken geen 1 paard die er enorm blij van wordt, maar dat is dus mijn referentiekader.
Bij ons op stal staat een merrie van Jazz, wordt verder niet dressuurmatig gereden maar puur recreatief. Ze geniet echt van de buitenritten en geeft af en toe wel een show weg van haar mooie moves (zijwaarts, gestrekte draf, piaffe etcetera) en als ze doorgetraind was geweest had ze behoorlijk hoog kunnen gaan lopen, maar ze vindt het prima zo! Lekker elke dag buiten met haar beste vriendinnetje, lange buitenritten maken en verder niets.