je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Re: je zal toch maar geboren worden als getalenteerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:14

ja maar is het niet net als een stabij, die zonder dat iemand het hem leert, mollen wil vangen?
en een herder, die dat heeft met waken ofzo?
het zit er dan in hoor!
vooral idd met die tuigers, dat zie je gewoon.
publiek moedigd hun favo ook altijd aan met aplaus omdat ze er nog meer van gaan showen.

en dan nog die top paarden,
die komen vaak echt wel op een internationale springstal terecht!
de échte toppers he.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:14

ja, een paard wil zo graag naar de top Ja daar worden ze speciaal voor gefokt, dat snappen ze zelf ook wel.
en als hij dan een prijs gewonnen heeft wordt het paard zo blij dat hij net zo lang bokt en steigert tot de ruiter eraf ligt, een en al blijdschap zo'n paard Rolleyes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:17

sanne83 schreef:
ja, een paard wil zo graag naar de top Ja daar worden ze speciaal voor gefokt, dat snappen ze zelf ook wel.
en als hij dan een prijs gewonnen heeft wordt het paard zo blij dat hij net zo lang bokt en steigert tot de ruiter eraf ligt, een en al blijdschap zo'n paard Rolleyes

ROFL ROFL ROFL Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:17

sanne83 schreef:

ja hé, het blijven dieren he Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 19:19

sanne83 schreef:

simpel, en zo kortzichtig Lachen

jammer dat mensen niet kunnen of willen begrijpen dat er paarden zijn die buiten hun enigste eigenste referentiekader vallen.........

zo triest

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:21

Nadya schreef:
Maar Cars; er is toch nog een middenweg tussen presteren in de topsport of 24/7 op het land staan met af en toe een buitenritje? Ik vind het zo jammer dat mensen hier altijd zo in uitersten denken. Prima als een paard zo graag wil presteren, hard wil werken. Maar niemand maakt mij wijs dat zo'n paard niet ook graag even dagelijks wil grazen op het land samen met andere paarden. ..

Ik vind dat ieder paard weidegang moet krijgen....
Imo de basisbehoefte van een paard..kun je hem dat niet bieden dan moet je er niet aan beginnen.
Paarden moeten buiten komen met soortgenoten om hem heen*punt*

Mij ging het om de stelling van Kiwiko dat er paarden zijn die willen presteren...
Die je niet gelukkig maakt met rondstronten in een wei en soms een rondje door het bos.
De happy athletes zoals deze zo mooi genoemd worden.

Dat deze paarden vervolgens in een stal gezet worden met gouden knoppen en nooit geen spriet gras meer eten en hun enigste vrije ronde de stapmolen is..daar ben ik het niet mee eens.
ik vind dat een paardonwaardig bestaan en de vergelijking met mensen(jaaa een topatleet moet ook dingen laten) als een tang op een varken slaan.
Het zijn dieren...geen mensen.

Een paard dat moet presteren lijkt mij veel gelukkiger als het en en is.
Dus en presteren maar ook en ontspanning.
Dus daar is tie weer Tong uitsteken ...lekker op de wei en contact met anderen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 19:22

ben ik het gruwelijk mee eens Lachen EN EN, dat is ideaal

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:25

ik vind het persoonlijk heel triest dat iemand op zo'n totaal menselijke manier naar paarden kijkt Scheve mond

En ja, veel paarden vinden aandacht en beloning heel fijn en komen met alle liefde naar je toe (sommige meer dan anderen), maar om te gaan stellen dat paarden willen "winnen" en daarom graag met hun neus op de borst lopen/getrokken worden en zo gespannen willen zijn dat ze niet meer met 4 benen op de grond kunnen blijven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 19:31

en wat heb jij gepresteerd met je paarden? welk niveau rijd je, als je al uberhaupt wedstrijden rijd

maw waar baseer jij je kennis op?

Ik baseer mijn kennis op 25 jaar werken met paarden zowel sport, handel als recreatief.

Ik ben nu 38 en heb paarden zoals mijn openingspost voorbij zien komen, het waren er weinig.... maar ze bestaan wel

ga mij nou niet vertellen dat ik het wezen paard vermenselijk, want als ik ergens een broertje dood aan heb.

alleen moet wel ervaren hebben dat er andere paarden als doorsnee bestaan

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:32

sanne83 schreef:
maar om te gaan stellen dat paarden willen "winnen" en daarom graag met hun neus op de borst lopen/getrokken worden en zo gespannen willen zijn dat ze niet meer met 4 benen op de grond kunnen blijven

Haha!
Ik ging uit van eigen ervaring...
Niet de "bokt" ervaring in het achterhoofd.

Mijn ervaring was dat van een paard dat verdomde goed was...maar ook door een fijne ruiter gereden op een eerlijke manier.
Geen gelul trek tem in de krul vrouwtje maar een ouderwets goed getrainde amazone(die heb je ook nog Knipoog ).

De manier waarop "hollands trots" de laatste tijd in de media is...tsja dat wil geen enkel paard meemaken..ook hun paarden niet lijkt me.
Een walgelijke manier van trainen waar hun mee wegkomen....maar wat ik pas echt erg vind is al die kleine bokkertjes.
Je moet er niet aan denken dat die dit als maatstaf nemen....

Want als de top het op deze wijze doet...ojeeee Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:34

Wat denk je zelf? Stel je wordt geboren met een talent, iets wat je geweldig vind om te doen.
& je mag vervolgens alleen onder je niveau trainen? Zou je dat leuk vinden? Of zou je willen laten zien wat je kan, de top bereiken?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:36

Ik quote mezelf maar even Knipoog

Citaat:
Volgens mij moet je zo'n paard gehad hebben of hebben gekend om het te kunnen begrijpen dat er echt paarden zijn die wedstrijden rijden leuker vinden dan in de wei te staan.

En dat kun je overal aan merken, dat is dan niet vermenselijken, dat is overduidelijk dat die paarden echt plezier hebben om te presteren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:37

Echte kennis over paarden hebben, heeft in mijn ogen echt totaal niets te maken met wedstrijden rijden, hoor, KiWiKo. Dat gaat mij echt te ver. Ik ken velen die wedstrijden rijden en die helaas totaal geen kennis van het wezen paard hebben. Helaas. Met ook alle gevolgen van dien, uiteindelijk. Maar dat mag je dan niet zeggen natuurlijk.

Nogmaals, ik vind het prima als een toppaard mag genieten van zijn succes, zo lang zo'n dier ook maar de kans krijgt om 'paard' te zijn. Helaas zie je die combi heel vaak niet in de (top)sport.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 29-09-07 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:38

ik had ook zo'n paard. De moeder van mijn 3 veulens was zo'n dier dat heel erg graag mee ging naar wedstrijd en daar over het algemeen ook stukken beter liep dan thuis. Het was altijd net of ze er veel meer lol in had op wedstrijd. Als je haar losliet in de buurt van de klep liep ze er uit zichzelf gewoon op.

Op een gegeven moment kon ze niet meer in de sport en ben ik met haar gaan fokken. Ze heeft er echt moeite mee gehad dat ze niet mee mocht als de veewagen weg ging. Toen ze op een gegeven moment heel ziek was en naar Utrecht moest om in te slapen Verdrietig hebben we haar voor de laatste keer helemaal mooi gemaakt en ook toen liep ze trots en vol plezier de wagen op om mee te gaan. Sterker nog ze bloeide helemaal op en was vreselijk blij dat ze eindelijk mee mocht. Gelukkig vond ze het ook "leuk" op de faculteit in Utrecht, waar ze eerder was geweest, dus voor haar was het hele verhaal een fantastisch uitje en was ze in een voor haar hele prettige gemoedstoestand toen ze overleed. (althans zeker weten doe je het nooit, maar ik denk het iig wel)

Het andere paard die sinds deze zomer met pensioen is, ging ook graag mee, maar hij vind het ook geweldig om in de wei te zijn. Heerlijk de hele zomer spelen, klieren en uitrusten in het land is voor hem net zo leuk als wedstrijden.

Van de veulens heb ik er een die je er niet echt een groot plezier mee doet om mee te gaan, één die het niets uitmaakt en één die het liefst iedere dag meegaat.

Hetzelfde voor het buiten staan. Er zijn een aantal paarden op stal die het liefst de hele dag buiten zijn en er zijn er ook die al na 2 uur bij het hek staan te drammen dat ze naar stal willen. Ik denk dat je het paard dat heel graag buiten is er geen plezier mee doet om het grootste deel van de dag binnen te staan en dat je het paard dat liever binnen is er absoluut geen plezier mee doet door hem toch de hele dag buiten te zetten. (we hebben het geprobeerd en ze wennen er echt niet aan hoor, ze vinden het gewoon niets aan)

Ik vind dat je goed moet kijken naar wat een paard prettig vindt. In de ideale situatie komt ieder paard dan op de voor hem juiste plek. Pling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 19:40

Nadya schreef:
Echte kennis over paarden hebben, heeft in mijn ogen echt totaal niets te maken met wedstrijden rijden, hoor, KiWiKo. Dat gaat mij echt te ver. Ik ken velen die wedstrijden rijden en die helaas totaal geen kennis van het wezen paard hebben. Helaas. Met ook alle gevolgen van dien, uiteindelijk. Maar dat mag je dan niet zeggen natuurlijk.

Nogmaals, ik vind het prima als een toppaard mag genieten van zijn succes, zo lang zo'n dier ook maar de kans krijgt om 'paard' te zijn. Helaas zie je die combi heel vaak niet in de (top)sport.

mag je zeker wel zeggen.......... maar wat ik eigenlijk bedoel is .......... met hoeveel paarden heb je dan gewerkt, hoeveel verschillende paarden ken je Lachen

als de ervaring is gebaseerd op een paard of 4 dan begrijp ik dat men het niet begrijpt Lachen Lachen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:42

Ik denk niet dat een paard weet wat "winnen" is in onze wereld, wat dat oranje lintje betekend. Je hebt paarden die graag willen werken en paarden die wat "normaler" zijn aangelegd en wat minder talent hebben en dit is denk ik het verschil. Als jij je paard niet kunt geven wat hij/zij nodig heeft is verkoop toch het beste voor zowel een gelukkig ruiter als een gelukkig paard, omdat het dier in een hoger niveau beter tot zijn/haar recht zou komen.
Ik denk dat een paard zich een winnaar voelt als hij/zij een gelukkig mens op zijn rug voelt en hem als een winnaar laat voelen door beloningen, en niet door dat oranjelintje wat aan z'n hoofdstel hangt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:46

KiWiKo schreef:
mag je zeker wel zeggen.......... maar wat ik eigenlijk bedoel is .......... met hoeveel paarden heb je dan gewerkt, hoeveel verschillende paarden ken je Lachen

als de ervaring is gebaseerd op een paard of 4 dan begrijp ik dat men het niet begrijpt Lachen Lachen

Ik zeg het ook rustig, hoor Knipoog . Snap wel wat je bedoelt met je vraag, maar je vroeg het aan Sanne, toch? In mijn geval heb ik heel wat meer dan 4 paarden gekend, verzorgd en bereden van mijn 6de tot nu. Maar goed, ik voel me niet geroepen mijn hele paardengeschiedenis hier op tafel te leggen. Veel te lang verhaal ook Haha!.
Tegenwoordig richt ik me even vooral op mijn eigen paardje, ja. Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-07 19:49

ik snap je Nadya Lachen Lachen

ik kan alleen moeilijk tegen loze antwoorden Lachen VERTELLLLL dan wat Lachen

van jou weet ik al hoe je erover denkt, en in grote lijnen zijn we het zeker met elkaar eens........ en in de discussies die we hebben heb je zeker niet altijd ongelijk (meestal natuurlijk wel in mijn ogen Lachen Lachen ) maar als discussiepartner in dit soort dingen kan ik jouw mening altijd wel waarderen, omdat je het vaak goed onderbouwt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:53

WinBinChes schreef:
KiWiKo schreef:
gut o gut.......... een huis tuin en keukenfokker zal ook nooit zo een paard fokken Lachen

dus JIJ Zammie zal het dier onthouden van hetgeen wat hij het liefst wil?

Hoe weet jij wat dat paard wil?

dat merk je wel ,mijn pony zou echt nog geen 24 uur op een stal van 4x4 kunnen blijven staan zonder dat ze even minstens 2 uur in de paddock/weiland heeft gestaan en zou ook zwaar depresief worden als ik 7 dagen in de week zou dressuren en wedstrijd rijden . dan vind ze dr leven niks meer waard denk ik. maar dat komt ook omdat ze niks anders gewend is.
een ander paard is wel weer gewend dressuur en wedstrijd en de hele dag op stal staan. doe weet niet beter

dat zie je ook bij mensen.. de 1 werkt 7 dagen in de week op hun pension stal en weten er geen raad mee als ze een weekendje weg gaan met het gezin en willen zo gouw mogelijk weer naar huis en de ander voert zo min mogelijk uit op een dag en gaat het liefst elke vakantie op vakantie ..
maarja ..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:54

Lovely1 schreef:
Ik denk niet dat een paard weet wat "winnen" is in onze wereld, wat dat oranje lintje betekend. Je hebt paarden die graag willen werken en paarden die wat "normaler" zijn aangelegd en wat minder talent hebben en dit is denk ik het verschil. Als jij je paard niet kunt geven wat hij/zij nodig heeft is verkoop toch het beste voor zowel een gelukkig ruiter als een gelukkig paard, omdat het dier in een hoger niveau beter tot zijn/haar recht zou komen.
Ik denk dat een paard zich een winnaar voelt als hij/zij een gelukkig mens op zijn rug voelt en hem als een winnaar laat voelen door beloningen, en niet door dat oranjelintje wat aan z'n hoofdstel hangt.

Ik heb zelf dus geen ervaring met veel diverse paarden, rijd ook geen wedstrijden, ben dus puur een recreatief miepje.

Maar wat ik dus niet snap is dat er blijkbaar paarden zijn die dus aangeven graag te willen dressuren of springen of what ever?

Springen kan ik me iets bij voorstellen omdat paarden het over het algemeen leuk vinden, wat ik me dus niet kan voorstellen is dat er paarden bestaan die staan te springen om elke dag weer aan de slag te moeten in de dressuurring. Ik zelf ken geen 1 paard die er enorm blij van wordt, maar dat is dus mijn referentiekader Knipoog .

Bij ons op stal staat een merrie van Jazz, wordt verder niet dressuurmatig gereden maar puur recreatief. Ze geniet echt van de buitenritten en geeft af en toe wel een show weg van haar mooie moves (zijwaarts, gestrekte draf, piaffe etcetera) en als ze doorgetraind was geweest had ze behoorlijk hoog kunnen gaan lopen, maar ze vindt het prima zo! Lekker elke dag buiten met haar beste vriendinnetje, lange buitenritten maken en verder niets.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:59

KiWiKo, dank je wel, wat lief gezegd..... Lachen
Soms denk ik wel eens dat sommigen mijn bloed kunnen drinken, hihi..... Clown
Terwijl ik volgens mij best lief ben in het dagelijks leven, maar ik ben wel een enorm passionele idealist en dat geef ik ook volmondig toe, hoor. Ik hou echt zielsveel van paarden. Ze zijn mijn grote passie en ik verdiep me graag in hun psyche en alles wat met ze te maken heeft. Ik kan daar ook heel erg in doorslaan, hihihi..... Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:00

Maar dat heeft niks te maken met eerste willen worden, maar met het gevoel wat ze krijgen. Er zijn idd paarden die groeien van applause en dat beetje extra geven. Ze staan dichterbij de natuur dus gevoelens opvangen kunnen paarden denk ik wel. Als ze ontvankelijk zijn voor dat goede, blije adreline gevoel.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:03

Ik heb hier ook wel eens overna gedacht, niet zozeer over het idee van de gedrevenheid van ''geboren sportpaarden'', maar meer of een paard nou echt begrijpt wat er allemaal gebeurd. Een paard begrijpt toch niet waarom hij bij A naar rechts moet, of bij F naar links. En waarom hij dan opeens moet strekken en dan weer moet verzamelen? Ik betwijfel of een paard daar besef van heeft, en ik weet nou ook niet zo zeker of een paard een adrenaline-kick van 'yeah ik heb gewonnen' zal voelen.

lotte002

ik denk ook niet dat een paard weet wat winnen of verliezen is
ik denk dat meer te maken heefd met wat het dier gewend is.
als je een sportpaard/pony hebt die niks anders gewent is dan lixu zoals
solarium en spuitplaatse met warm en lauw water en allerlei middels door zn voer
en die wel een uurtje of twee naar buiten komt zodat ie toch even zn energie kwijt kan.

stel je zet zo'n sportpaard dag en nacht buiten + dat je hem gewoon op zijn niveau
traint. dan licht ie bijwijze van spreken na een week op zn kop.
gewoonweg omdat ie het niet gewent is om in een natuurlijke omgeving te leven.

en moet je, je afvragen wat is dan voor zo'n paard beter!

Lovely1

laetitia schreef:
Lovely1 schreef:

Ik heb zelf dus geen ervaring met veel diverse paarden, rijd ook geen wedstrijden, ben dus puur een recreatief miepje.

Maar wat ik dus niet snap is dat er blijkbaar paarden zijn die dus aangeven graag te willen dressuren of springen of what ever?

Springen kan ik me iets bij voorstellen omdat paarden het over het algemeen leuk vinden, wat ik me dus niet kan voorstellen is dat er paarden bestaan die staan te springen om elke dag weer aan de slag te moeten in de dressuurring. Ik zelf ken geen 1 paard die er enorm blij van wordt, maar dat is dus mijn referentiekader Knipoog .

Bij ons op stal staat een merrie van Jazz, wordt verder niet dressuurmatig gereden maar puur recreatief. Ze geniet echt van de buitenritten en geeft af en toe wel een show weg van haar mooie moves (zijwaarts, gestrekte draf, piaffe etcetera) en als ze doorgetraind was geweest had ze behoorlijk hoog kunnen gaan lopen, maar ze vindt het prima zo! Lekker elke dag buiten met haar beste vriendinnetje, lange buitenritten maken en verder niets.

Ik denk dat dit vooral te maken heeft met aanleg van een paard.. als een paard niet goed springt zal deze dit ook minder leuk vinden idem dito van dressuur. En daarbij gaat het ook om wat voor een gevoel je het paard meegeeft als ruiter.