[DISC]Been eraan of eraf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Re: [DISC]Been eraan of eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 14:37

De theorie die ik van een instructrice heb gehoord over het continu kleine kneepjes geven van het been, en alleen wat harder inkomen als je iets van het paard wil, goed zou zijn voor de activering van van het achterbeen.
Ik rijd met een aanliggend been, niet los dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 14:52

Ik wil mijn hulpen zo klein mogelijk geven.
Natuurlijk is dat bij een beginnend paard minder klein als bij 1 die alles snapt Lachen
Maar daarom ben ik niet voor steeds kleine keepjes geven...die wil ik geven als er wat moet gebeuren Lachen

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-07 15:52

heb een tijdje de theorie van de kleine kneepjes geprobeerd maar dat werkt niet echt voor mij en mijn paard. Leg nu gewoon mijn been aan, en die activering van de achterhand haal ik dan wel uit balkjes draven, overgangen rijden etc.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:07

marquez1 schreef:
heb een tijdje de theorie van de kleine kneepjes geprobeerd maar dat werkt niet echt voor mij en mijn paard. Leg nu gewoon mijn been aan, en die activering van de achterhand haal ik dan wel uit balkjes draven, overgangen rijden etc.

hoe meer je doet..hoe minder het paard doet is mijn ervaring..
ze raken verdoofd en ze worden slechter aan je been..zodat je je hulp groter moet maken ipv kleiner.

Paard moet gewoon doorlopen in hetzelfde tempo, in dezelfde houding, totdat jij aangeeft dat er iets anders moet (idealiter dan he?) Clown

olimvander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:28

Ik rij altijd met mijn been erbij. Omdat mijn instructriece met dat vroeger zo geleerd heeft en dat altijd bij gebleven is.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 15:16

Er is een verschil tussen constant drijven of je been mooi aangesloten houden..

Constant drijven vind ik echt een dont.
Stel je wil een pasje weg rijden dan drijf je en daarna
blijf je eraf maar je houd je been wel mooi aangesloten
aan je paard.

Het is dan dus wel de bedoeling dat het paard in dat tempo
blijft lopen en dat is in de meeste gevallen niet het geval.
Na een simpele beenhulp vallen de meeste paarden na 1 a 2 passen
weer terug in het oude tempo omdat veel mensen constant met hun
been er aan zitten.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:04

wat mij betreft been er aan. dus niet een constant drijvend been maar een waakend been.
als je je been er meteen weer af haalt krijg je snel een paard wat van het been af is en bang wordt voor het been. een aansluitend been is voor mij heel erg belangrijk puur uit vertrouwens oogpunt.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:10

Derma schreef:
Met aangesloten kuit, maar zonder er iets mee te doen. Dus niet constant kneepjes maar gewoon ontspannen tegen het zadel aan, zonder dat ze klapperen. Wanneer ik activiteit wil druk ik aan en dat kan dus in een overgang zijn of bij bijvoorbeeld buiging. Zodra ik iets met mijn been doe verwacht ik reactie.

ja zo doe ik het ook inderdaad.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:08

Vonnie84 schreef:
Ik heb een middenmoot. Ik hou ze er waakzaam aan, maar drijf niet constant.
Dus niet los, maar ook niet constant hulpen geven.

Idd precies wat ik het fijnste vind. Wel mn been ertegen aan maar alleen echt druk geven bij een hulp of als begeleiden.

Alleen mn vzpaard is altijd gereden met steeds 'kneepjes' die moet ik dus ook op die manier rijden, steeds iets been geven vooral binnenbeen. Zij loopt er erg fijn op, ik vind het zelf minder prettig rijden.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:11

Iemand noemde dat je vaak bij dresruurruiters 'klapperdende' onderbenen ziet.. T valt mij juist op dat in de Z nog gigantisch veel mensen continu drijven. En dan echt drijven van knijp-knijp-knijp-prik-prik-knijp-knijp-prik. Dat vidn ik echt belachelijk. De bedoeling bij dressuur is dat alles er zo (ge)makkelijk mogelijk uitziet, alsod het vanzelf gaat Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:17

Ik rij ook met mijn been er aan, maar het paard waar ik nu sinds een maand op rij is dit helemaal niet gewend. Toch zet ik door. Gevolg is nu dat ze voornamelijk heul hard wil, vooral in galop, maar met wat geduld komen we er wel.

Ze is echt bang voor het been. Het kleinste beenhulpje is voldoende om haar naar voren te doen spuiten. En daar wil ik vanaf. Ze mag best fel aan het been staan, maar ze moet niet lopen stressen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:36

Ik vind dat per paard verschillen.
Bij een paard dat heel schrikkerig reageert om het been vind ik het fijner om m'n been er iets aan te houden. Niet steeds drijven, maar gewoon tegen de buik leggen.
Bij een wat flegmatieker paard vind ik het fijner om m'n been iets van de buik af te houden zodat je hem iets meer verrast met been geven.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:14

Been eraan, niet continue drijven natuurlijk..

Maar mijn benen vind ik niet stilliggen, ik vind ze enorm storend 'klapperen'..
Maar ik heb een ziekte in mijn knieën (kraakbeen is heel slecht) waardoor ik snel zere knieën heb, en gespannen ga zitten als ik ze er echt netjes aan probeer te houden. Daarnaast krijg ik dan heel snel last van mn knieën, en klapperen ze alleen meer Knipoog
Volgens mijn instructrice valt het klapperen reuze mee, maar ikzelf vind het énorm storend!

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:08

MissEvil schreef:
Volgens mijn instructrice valt het klapperen reuze mee, maar ikzelf vind het énorm storend!

Dan kan ook wel zo wezen hoor Lachen
want ik hoor het wel vaker met mensen dat zeggen, maar dan valt het reuze mee!
Meestal lijkt/vind je het zelf erger lijken, terwijl de mensen die het zien.

_Elsjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:47

Tjaa.. Bij "normale" paarden rijd ik gewoon met mijn benen eraan, bij IJslanders eraf..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:52

_Elsjuhh schreef:
Tjaa.. Bij "normale" paarden rijd ik gewoon met mijn benen eraan, bij IJslanders eraf..

ooh ja vergeten te vermelden bij eerste bericht. Ik heb op ijslanders leren rijden, vdaar been eraf. Maar ik doe het op mijn eigen paard (geen ijslander dus) ook. Omdat ik de ijslandse manier van rijden gewoon goed en fijn vind.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:05

Benen eraan maar niet constant drijven ofzo. Zo heb ik leren rijden en gaat wel lekker eigenlijk Haha!.