bewust vermageren voor paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mawaikee

Re: bewust vermageren voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:45

Ja absouut zou ik afvallen voor een paardje.
Anders gezegd; ik zou erg graag een arabier kopen (wanneer ik daar aan toe ben), maar dat mag pas van mezelf als ik maximaal 65 kilo weeg en dat gewicht een half jaar stabiel heb weten te houden. Ik ben nu niet heel veel te zwaar; 73 kilo bij 1.69, dus zo'n 3 kilo overgewicht, maar toch.

Dus JA dat zou ik doen ja.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:17

Maar op CEI*** endurance wedstrijden (vergelijkbaar met de nederlandse klasse 4) moet je minimaal 75 kilo wegen. En daar is de meerderheid echt wel slanke arabiertjes die niet boven de 1,60 uitkomen.
Het gaat daar natuurlijk wel om goed getrainde paarden, maar ook om afstanden van tussen de 125 en 160 km

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:38

daantjuhhh schreef:
@ urielle die plaatjes kunnen nog prima, maar ik zie hier nog steeds een ruiter die in het paard zit en niet erop doordat je ook wat lengte hebt.

Ik ben maar 1.65 hoor, ik ben niet zo groot Lachen
Ik denk dat veel mensen een beeld hebben iemand van 1.65 en 90 kilo dat je dan door het vet niet meer kunt lopen ofzo, maar dat valt dus echt heel hard mee.
(ik moet wel zeggen: ik was hier 25-30 weken zwanger)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:46

is idd wel zo dat veel mensen eingelijk weinig benul hebben van het inschatten van gewichten bij mensen , helemaal al niet bij verschillende lengtes etc etc
vraag een gok naar gewicht en meestal zitten ze er best wel naast

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:40

jasmijn78 schreef:
Ik vind dat zowiezo meer ruiters wel eens wat mee aandacht aan hun fysieke gesteldheid mogen geven. We verwachten wel van onze paarden dat zij lenig en soepel en sterk worden, maar als jij in slechte conditie bent en overgewicht hebt kan je nooit goed en fijn rijden op je paard. Een stijf of stram lichaam, te dikke bovenbenen etc. hebben zeker een negatieve invloed op je houding. Een een goede houding is een eerste voorwaarde om 'paardvriendelijk' te kunnen rijden.

Buiten het feit dat je te zwaar zou zijn voor je paard/pony vindt ik dus dat je met (matig tot flink)overgewicht niet op een paard moet gaan zitten. Ten eerste kun je nooit fijn meekomen met je paard en ten tweede is het gewoon geen gezicht.

Wees eerlijk tegen je paard; als je sport met je paard moet je zelf ook in shape zijn (en recreatie rijden is ook paardensport)

Ik denk niet dat je er zonder meer vanuit moet gaan dat een stevigere ruiter niets/weinig aan haar fysiek doet. Ik kan niet voor andere mensen spreken maar ikzelf sta op een vrijwel anorectisch dieet en ben nu blij dat ik eindelijk weer 70 kilo weeg na die pokkezwangerschap. Voor mijn lengte hoor ik tussen de 50-55 te zitten trouwens maar ik heb dat alleen gewogen toen ik in de paarden werkte en dus de hele dag zwaar fysiek werk deed en nauwelijks nog iets at uit tijdsgebrek en vermoeidheid. Ik doe elke dag oefeningen en ben vrijwel elke dag bezig met zitlessen na mijn training maar heb fibromyalgie en ben daardoor erg stijf. Toch heb ik nog ambities in de sport en mijn paard heeft meer last van mijn slechte zit door rugproblemen dan van mijn overgewicht en stijfheid Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:44

Maar geheel losstaand van het al dan niet hebben van overgewicht vind ik toch ook wel dat veel ruiters nauwelijks iets aan hun conditie doen.
Terwijl dat wel belangrijk is, als je vermoeid raakt tijdens het rijden zit je je paard echt in de weg.

Ik fiets best wel veel, minstens 1,5 uur per dag. Maar nu ik tijdelijk niet meer rij ga ik wat vaker naar de sportschool en ik ga na het rijden het laatste stuk er bijna altijd naast lopen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:49

mwah, volgens mij valt dat wel mee Lenneke. Ik lees hier op Bokt toch regelmatig dat mensen een bepaalde sport naast paardrijden doen en als ik op stal kijk: degenen die niet sporten zijn ook degenen die een keer in de 3 weken met hun paard komen rijden Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:51

Ik zie het toch wel regelmatig hoor.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:55

Urielle schreef:
Ik probeer af te vallen. Niet omdat mijn paard het niet trekt ofzo maar omdat ik het plaatje te paard mooier vind als je slanker bent en je benen vlakker aan het zadel kunnen liggen. Ik ben klein dus het oogt al snel propperig. Bij mij is er al best wat af intussen.

Idem. Bij mij is er al 14kg af, en na een break van een goed jaar, ben ik begonnen aan deel 2 Knipoog
Wel op een gezonde manier, geen crash dieet, maar met behulp van een dietiste.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:16

Als je al erg slank bent en dan gaat afvallen voor een kleine pony vind ik dat not-done. Maar als je gaat diëeten voor een pony waar je gewoon op zou passen maar dat niet kan als je wat dikker bent: OK dan!.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:20

Zelf ben ik van de 72 naar de 65 afgevallen om wat beter op mijn pony te passen.
Eigenlijk wil ik er nog 5 kwijt voor het gevoel.
Zelf had de pony er geen probleem mee maar ik vondt het niet echt goed, vooral omdat ze toen nog erg jong was (4).

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:06

beantsje schreef:
Midasje schreef:
Ik vindt dat als je jonge paarden in gaat rijden je zeker niet zwaarder mag zijn dan 63 kg ongeacht je lengte.
Ben je zwaarder pech dan moet je afvallen

63 kg precies? Is dat mss net jouw gewicht? Clown

OK: MANNEN mogen geen paarden meer inrijden, dat is MISHANDELING!! (of ken jij volwassen mannen die lichter zijn dan 63 kg?)

Maar nu even weer on-topic:
Als jullie willen discussieren over hoe zwaar je mag zijn voor het paardrijden, dan zijn daar al genoeg topics over!
Dus hier even weer de beginpost:
Citaat:
...
Nu vroeg ik mij af hoeveel mensen bewust willen afvallen en dit allemaal voor hun paard/pony

Niemand heeft het hier dus over logge/lompe/stijve/luie ruiters. Of ruiters die nog een paard/pony gaan kopen.
We hebben het hier over iemand die iets te zwaar gebouwd is en bewust bezig is met het welzijn van haar pony. Zo bewust, dat ze er zelfs voor wil afvallen.

HAHA Slapen ik ben bewust gaan afvallen om dit gewicht te behalen ik vindt gewoon dat je niet meer mag wegen als je een jong paard gaat inrijden dit is niet goed voor dat beest, en ik heb het er niet over of het er beter uit ziet of je dikke benen of dunne benen langs je paard hebt hangen ik heb het OVER DE RUG VAN HET DIER WAT VOOR GEWICHT JE DAAR OP GOOIT Pling

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:36

Nou, dan mag er geen vent meer een paard inrijden. Clown
Een paard kan wel meer hebben dan dat gelukkig. Haha!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:39

nee vindt ik niet, en tuurlijk kan een vent een paard in rijden als hij maar niet te zwaar is Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:45

Mannen wegen echt niet onder de 63 kilo, die zijn nou eenmaal een stuk zwaarder. Mijn vriend is 1.85 en weegt als hij in topconditie is nog steeds 75-80 kilo. Dus die gaat nooit geen 63 halen. Ook voor de langere vrouwen gaat 63 echt wel moeilijk worden vrees ik Knipoog
Maar hoe kom je toch aan dat getal joh, van die 63?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:50

Nee, niet precies 63, 65 kan ook nog wel, Knipoog maar ik bedoel gewoon dat je niet een jong paard kunt belasten met zón zwaar gewicht.
Ik vindt dat gewoon niet kunnen z'on paard moet eerst goed volgroeit zijn sterke botten en spieren opbouwen dan maakt het niet meer uit.
Een paard kan best wel wat hebben maar niet op z'n jonge leeftijd. Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:25

dovish schreef:
Ik doe mijn best het paard een beetje sterk in zijn rug te krijgen door regelmatig dressuurmatig te oefenen, ondanks dat dat niet onze hobby is. Ik heb niet het idee dat hij moeite met mij heeft, ondanks dat ik toch echt veel te zwaar ben.

Niet persoonlijk bedoelt, maar ik denk niet dat paarden snel zullen aangeven dat hun ruiter te zwaar is...

dovish schreef:
wat vinden jullie van de combinatie?

Gewicht is 1 ding; postuur in nummer 2. De discussie of je daadwerkelijk te zwaar bent voor je paard wil ik even laten voor wat het is. Maar als ik naar je postuur kijk denk ik dat het niet meevalt om netjes te zitten zonder je paard in zijn balans te storen... Als je korte benen hebt EN ze zijn aan de forse kant, dan wordt het veel moeilijker om goed te zitten. Vaak zie je bij ruiters met korte dikke benen dat ze snel vallen als hun paard een flinke bok of schijnbeweging maakt. Met langere en slankere benen kun je je benen beter 'om' je paard leggen, jezelf lang maken, je hakken uitdrukken. Daardoor zit je beter in balans.
Een dikke kont belemmerd een ruiter ook om het bekken te kantelen, waardoor zij moeilijker met hun zit kunnen werken.

beantsje schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het dapper om die foto hier neer te zetten.

Dat vind ik ook, en mijn opmerkingen zijn ook niet bedoeld om iemand te beledigen.

Urielle schreef:
Ik doe elke dag oefeningen en ben vrijwel elke dag bezig met zitlessen na mijn training maar heb fibromyalgie en ben daardoor erg stijf. Toch heb ik nog ambities in de sport en mijn paard heeft meer last van mijn slechte zit door rugproblemen dan van mijn overgewicht en stijfheid

Nogmaals ik wil niet persoonlijk worden (en dat valt niet mee in dit soort discussies).

Of een slechte zit nu veroorzaakt wordt door ziekte, zeer of overgewicht (of een combinatie daarvan), ik vind dan niet dat je dat gegeven als ruiter voor lief kunt nemen zonder daarbij aan je paard te denken. (ik ben in slechte conditie, maar ik wil dit of dat met mijn paard, dus mijn paard moet het maar met mij doen)

Als je je gezondheid of gewicht niet zodanig kunt verbeteren dat je op een paard kunt zitten zonder hem flink te storen, dan moet je daar je conclusies uittrekken. En ik begrijp dat dat voor velen moeilijk is. En ik denk dat het niet zo hoeft te zijn dat je dan maar helemaal moet stoppen, maar misschien moet je dan in het kader van het welzijn van je paard als ruiter je doelen/ambities (tijdelijk) bijstellen. Als je slecht kunt zitten is een buitenritje minder belastend dan een Z-proef of een springparcours.

Lenneke_ schreef:
Terwijl dat wel belangrijk is, als je vermoeid raakt tijdens het rijden zit je je paard echt in de weg.

Precies, daarom is je conditie ook van belang.

Midasje schreef:
en ik heb het er niet over of het er beter uit ziet of je dikke benen of dunne benen langs je paard hebt hangen ik heb het OVER DE RUG VAN HET DIER WAT VOOR GEWICHT JE DAAR OP GOOIT

Zoals ik al zei is gewicht alleen dus niet zaligmakend. Liever een zwaardere ruiter met ervaring en een goed postuur dan een ruiter van 65 kilo zonder enige ervaring/kunde. Een normaal gebouwde man is al snel 80 kilo. Het postuur is om fijn te kunnen zitten/rijden eerder nog belangerijker dan het gewicht. Een goed in balans zittende wat zwaardere/langere ruiter is minder belastend dan een slecht zittende ruiter die qua kilo's misschien iets lichter is.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:35

jasmijn78 schreef:
Niet persoonlijk bedoelt, maar ik denk niet dat paarden snel zullen aangeven dat hun ruiter te zwaar is...

Overigens reed ik vroeger (ettelijke centimeters en kilo's geleden) op shetlanders, die toch echt wel aangaven je al dan niet te zwaar te vinden. (ze bokten iedereen die wat zwaarder was er enthousiast weer af). Maar ik bedoel meer dat hij niet anders loopt bij mij, dan bij een ruiter die 20 kilo lichter is dan ik. Buiten even voorwaards, in de bak even traag wanneer het aan hem ligt.
Ik kan me inderdaad wat indenken bij de benen beter om je paard kunnen leggen, zeker als je ook nog korte beentjes hebt, zoals ik. Ik hebzelf gelukkig een goed evenwicht en een pony die eigenlijk nooit bokt op schijnbewegingen maakt, hooguit bij grote vreugde (vorst, lente) een paar keer per jaar.
Daarentegen vind ik het niet moeilijk mijn bekken te kantelen en kan ik makkelijk 'aan het paard geplakt' zitten. Ik hobbeldebobbel niet door mijn dikke kont.
Ik ben het met je eens dat het een mooier gezicht is, een slanker iemand op een paard, dan iemand met mijn figuur Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:43

ik vind het juist goed als je afvalt voor je pony.
zelf ben ik er ook mee bezig,elke kg minder is er eentje.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:24

jasmijn78 schreef:
Of een slechte zit nu veroorzaakt wordt door ziekte, zeer of overgewicht (of een combinatie daarvan), ik vind dan niet dat je dat gegeven als ruiter voor lief kunt nemen zonder daarbij aan je paard te denken. (ik ben in slechte conditie, maar ik wil dit of dat met mijn paard, dus mijn paard moet het maar met mij doen)

Als je je gezondheid of gewicht niet zodanig kunt verbeteren dat je op een paard kunt zitten zonder hem flink te storen, dan moet je daar je conclusies uittrekken. En ik begrijp dat dat voor velen moeilijk is. En ik denk dat het niet zo hoeft te zijn dat je dan maar helemaal moet stoppen, maar misschien moet je dan in het kader van het welzijn van je paard als ruiter je doelen/ambities (tijdelijk) bijstellen. Als je slecht kunt zitten is een buitenritje minder belastend dan een Z-proef of een springparcours.

Ik vat het niet persoonlijk op hoor Haha! Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en niet voor andere 'dikke' ruiters, vandaar dat ik mijn eigen details even aanhaal Knipoog

Maar wat ik dus juist wil zeggen is dat een zwaardere ruiter zeker niet per definitie zijn paard stoort of slecht zit - want daar gaat het nu steeds over, een dikke ruiter/amazone die zijn paard ook nog eens in de weg zit. Ik ben zelf pas slecht gaan zitten toen ik door zwangerschap moest stoppen met rijden, mijn buikspieren niet meer getraind werden en ik zodoende last kreeg van mijn hernia's. Nu ik weer rij en mijn buikspieren beetje bij beetje sterker worden, wordt het ook steeds beter mogelijk om weer beter te gaan zitten.

Ik vind nog steeds dat het plaatje mooier is van een slanke lange amazone met vlakke benen en een strakke buik dan een dikke kleine amazone met ronde benen en een dikke buik - maar dat wil niet noodzakelijkerwijze zeggen dat de laatste amazone haar paard ook in de weg zit.

En wat mij dan ook nog stoort is dat er voor een dikke amazone die niet kan zitten, altijd geldt: zorg eerst maar dat je afvalt - maar bij slanke amazones die niet kunnen zitten, wordt er verwezen naar zitlessen Verward

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:53

Urielle schreef:
Ik vat het niet persoonlijk op hoor

Gelukkig! Knipoog

Urielle schreef:
Maar wat ik dus juist wil zeggen is dat een zwaardere ruiter zeker niet per definitie zijn paard stoort of slecht zit - want daar gaat het nu steeds over, een dikke ruiter/amazone die zijn paard ook nog eens in de weg zit.

Misschien moet je mijn reacties nog eens goed lezen. Ik benadruk namelijk meerdere malen dat wat mij betreft het postuur belangerijker is dan het gewicht. Zodra je (over)gewicht zodanig je postuur gaat beinvloeden dat je niet meer goed kunt zitten, dan wordt je gewicht pas echt een probleem.

Urielle schreef:
En wat mij dan ook nog stoort is dat er voor een dikke amazone die niet kan zitten, altijd geldt: zorg eerst maar dat je afvalt - maar bij slanke amazones die niet kunnen zitten, wordt er verwezen naar zitlessen

Dat is wel een beetje 'de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet' Dus omdat er ook slanke amazones zijn die slecht zitten hoeven amazones die door hun overgewicht slecht zitten niet af te vallen? Ik vind dat je naar jezelf en je eigen situatie moet kijken en je verantwoordelijkheid moet nemen zonder eerst te wijzen naar wat een ander niet goed doet. Dat er slanke amazones zijn die slecht zitten (en die zijn er ook genoeg) is geen excuus om dan maar niks aan overgewicht te hoeven doen.

Het een sluit het ander niet uit; een te dikke amazone die door overgewicht niet kan zitten moet in het kader van het welzijn van haar paard gewoon gaan afvallen en daarna zitles gaan nemen en een slanke amazone die niet kan zitten hoeft niet af te vallen maar wel zitles gaan nemen. En alle ruiters die geen conditie hebben, dik of dun, en daardoor hun paard in de weg zitten moeten gewoon wat aan hun conditie doen.

En dat is ook mijn punt; het gaat mij er niet om om een ander te vertellen dat die te zwaar is voor zijn paard. Het gaat mij er om dat iedere ruiter ervoor moet zorgen dat zijn gewicht, gezondheid en conditie gewoon goed zijn. Als je goed wil leren rijden moet je eerst zorgen dat die basisvoorwaarden in orde zijn. Je gaat toch ook pas met je paard rijden als hij gezond en fit is?

dovish schreef:
Overigens reed ik vroeger (ettelijke centimeters en kilo's geleden) op shetlanders, die toch echt wel aangaven je al dan niet te zwaar te vinden. (ze bokten iedereen die wat zwaarder was er enthousiast weer af).

Neemt niet weg dat er zat paarden zijn die niet zo snel zullen aangeven dat hun ruiter te zwaar is. En de vraag is of de ruiters van paarden die het wel aangeven deze signalen als zodanig opvatten, of gewoon hun kop in het zand steken. Ik vind ook niet dat je die verantwoordelijkheid bij het paard kunt leggen (pas als het paard aangeeft dat ik te zwaar ben ga ik er pas wat aan doen...). Als het paard het echt aan gaat geven ben je in veel gevallen echt te laat.

dovish schreef:
Daarentegen vind ik het niet moeilijk mijn bekken te kantelen en kan ik makkelijk 'aan het paard geplakt' zitten. Ik hobbeldebobbel niet door mijn dikke kont.

Op de foto heb je toch een niet al te ideale zit... Dat je niet al te erg hobbelt kan ook komen doordat je paard wat vlakke gangen heeft. Ik denk dat het voor jou door je postuur een stuk moeilijker zal zijn om een paard uit te zitten die met flink wat afdruk rondgaat/hoger opgeeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:12

jasmijn78 schreef:
En dat is ook mijn punt; het gaat mij er niet om om een ander te vertellen dat die te zwaar is voor zijn paard. Het gaat mij er om dat iedere ruiter ervoor moet zorgen dat zijn gewicht, gezondheid en conditie gewoon goed zijn. Als je goed wil leren rijden moet je eerst zorgen dat die basisvoorwaarden in orde zijn. Je gaat toch ook pas met je paard rijden als hij gezond en fit is?

Het eerste ben ik met je eens - maar veel kan er in het rijden ook gebeuren. Paardrijden is ook een sport, word je ook fitter van. Ben met mijn manegeruitertjes ook conditie aan het opbouwen door ze langer te laten doorzitten. En lenigheid aan het verbeteren door gym te paard. Is allemaal prima te combineren.
En het laatste: nee Haha! Ik heb genoeg paarden gereden die moddervet van het weiland afkwamen, gewoon rustig opbouwen en dan werden ze vanzelf wel slank.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:23

jasmijn78 schreef:
dovish schreef:
Ik doe mijn best het paard een beetje sterk in zijn rug te krijgen door regelmatig dressuurmatig te oefenen, ondanks dat dat niet onze hobby is. Ik heb niet het idee dat hij moeite met mij heeft, ondanks dat ik toch echt veel te zwaar ben.

dovish schreef:
wat vinden jullie van de combinatie?

Gewicht is 1 ding; postuur in nummer 2. De discussie of je daadwerkelijk te zwaar bent voor je paard wil ik even laten voor wat het is. Maar als ik naar je postuur kijk denk ik dat het niet meevalt om netjes te zitten zonder je paard in zijn balans te storen... Als je korte benen hebt EN ze zijn aan de forse kant, dan wordt het veel moeilijker om goed te zitten. Vaak zie je bij ruiters met korte dikke benen dat ze snel vallen als hun paard een flinke bok of schijnbeweging maakt. Met langere en slankere benen kun je je benen beter 'om' je paard leggen, jezelf lang maken, je hakken uitdrukken. Daardoor zit je beter in balans.
Een dikke kont belemmerd een ruiter ook om het bekken te kantelen, waardoor zij moeilijker met hun zit kunnen werken.

beantsje schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het dapper om die foto hier neer te zetten.

Dat vind ik ook, en mijn opmerkingen zijn ook niet bedoeld om iemand te beledigen.

Urielle schreef:
Ik doe elke dag oefeningen en ben vrijwel elke dag bezig met zitlessen na mijn training maar heb fibromyalgie en ben daardoor erg stijf. Toch heb ik nog ambities in de sport en mijn paard heeft meer last van mijn slechte zit door rugproblemen dan van mijn overgewicht en stijfheid

Nogmaals ik wil niet persoonlijk worden (en dat valt niet mee in dit soort discussies).

Lenneke_ schreef:

Precies, daarom is je conditie ook van belang.

Midasje schreef:
en ik heb het er niet over of het er beter uit ziet of je dikke benen of dunne benen langs je paard hebt hangen ik heb het OVER DE RUG VAN HET DIER WAT VOOR GEWICHT JE DAAR OP GOOIT

Zoals ik al zei is gewicht alleen dus niet zaligmakend. Liever een zwaardere ruiter met ervaring en een goed postuur dan een ruiter van 65 kilo zonder enige ervaring/kunde. Een normaal gebouwde man is al snel 80 kilo. Het postuur is om fijn te kunnen zitten/rijden eerder nog belangerijker dan het gewicht. Een goed in balans zittende wat zwaardere/langere ruiter is minder belastend dan een slecht zittende ruiter die qua kilo's misschien iets lichter is.

Nee, beide en een goed postuur en genoeg ervaring

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:25

Snoevie schreef:
ik vind het juist goed als je afvalt voor je pony.
zelf ben ik er ook mee bezig,elke kg minder is er eentje.

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:31

bedankt Haha!
maar het is nog belangrijker dat je het voor jezelf doet,en het is nog beter voor je pony ook.

ik ken dikke mensen die keurig rijden en slanke die niet netjes rijden en andersom.......ik zal iemand niet gaan beoordelen als ik de situatie niet ken.
misschien heeft diegene al wel zitlessen of een goed dieet waar je niks van weet