Stelling: Later inrijden = sterker paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Stelling: Later inrijden = sterker paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:08

die hoort er zeker in thuis, iedereen leert...met drie mag je gaan inrijden
nu zie ik ook onwijs veel nog net niet driejarige of 2,5 jarigen die aan een longeerlijn worden geknoopt...ik kan daar pissig om worden
drie is voor mij echt een absolute bodemleeftijd... en eingelijk nog te jong ...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 18:11

draumpje schreef:
die hoort er zeker in thuis, iedereen leert...met drie mag je gaan inrijden
nu zie ik ook onwijs veel nog net niet driejarige of 2,5 jarigen die aan een longeerlijn worden geknoopt...ik kan daar pissig om worden
drie is voor mij echt een absolute bodemleeftijd... en eingelijk nog te jong ...

Ja gelijk heb je, mijn DA is er ook van overtuigd dat je met 2,5 al mag beginnen.
Whats next, met 1 al langzaam beginnen met inrijden Boos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:12

het maakt in weze niet uit op welke leeftijd een paard ingereden word, het maakt wel uit op welke manier .........

je kan heel goed op een 2 jarige zitten en alleen rechtuit rijden op goede paden....... gaat het paard niks kapot aan (moet je natuurlijk niet in de zwaargewichtsklasse zitten) en je kan een 5 jarige inrijden op de volte in een zware bak en het dier helemaal kapot rijden.....

alles heeft met elkaar te maken, bouw, geestelijke gezondheid, hoe, het mens die het doet, enz...enz

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:16

neuh, ben ik niet met je eens
een 2 jarige hoort op het land te staan paard te wezen en op te groeien
niet met een mens op de rug wat dat mens dan ook met het dier doet
het lichaam van een twee jarige, ongeacht ras en type is gewoon bij lange na nog niet klaar om en ruiter te dragen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:29

hoho ik ben geen voorstander van vroeg inrijden......... laten we daar duidelijk over zijn...

ik wil alleen aangeven dat het op latere leeftijd verkeerd inrijden kwalijkere gevolgen heeft dan het op te vroege leeftijd correct inrijden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:40

draumpje schreef:
het lichaam van een twee jarige, ongeacht ras en type is gewoon bij lange na nog niet klaar om en ruiter te dragen

Inrijden en vooral de voorbereiding daarop is nogal wat meer dan erop zitten.
Ik ben met 2,5 begonnen met mijn Welsh-Cob; met 3,5 zat ik er voor het eerst op en met 4,5 begon het op rijden te lijken.
Als een paard aan 23 uur per dag paard-zijn niet voldoende heeft, heeft ie aan 24 uur ook niet genoeg. Daarbij hoefde hij niet eens dagelijks aan de bak, hooguit 3 - 4 keer per week een half uurtje.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:03

Daar ben ik het mee eens. Met een 2 jarige kun je inderdaad al een heleboel doen, maar wel op de grónd.

Verder hebben de IJslanders (eigenlijk de meeste koudbloeden) wel geluk dan.. Aangezien het normaal is om die bij 4/5 pas in te gaan rijden (wat dus eigenlijk ook het beste zou zijn voor de andere rassen).

En het is onzin dat als je je een paard op 8 jarige leeftijd pas inrijd, dat hij dan minder conditie kan opbouwen.. Mijn 7 jarige wordt op het moment beleerd en ik heb nog nooit zo'n energiek paard gezien (wat een conditie heeft dat beest, poe).

Achja, dit is iig de zoveelste discussie over het te vroeg inrijden.. Helaas zijn sommige nog steeds van plan om een 2,5 jarige al te longeren en er dan bij 3 jaar al op te gaan .

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:11

Lucky heeft (buiten de algemene opvoeding, dus voetjes geven, vast staan etc. etc.) toen hij ruim 2,5 was voor het eerst eens een rondje gehobbeld aan de longe. Dus 5 minuten stappen, met alleen een halster. En dit dan ééns in de 3 weken ofzo, dus alleen voor de afwisseling en om hem een beetje bekend te maken met het principe "rondjes lopen aan een lijntje" Ook zijn we toen begonnen met wat licht grondwerk, traileroefeningen en buiten wandelen etc. (had eerder gekund, maar is er op de 1 of andere manier niet van gekomen)

1 maand voordat hij 3 werd heb ik het longeren weer opgepakt en zijn we begonnen met het longeren met zadel en hoofdstel (natuurlijk eerst alleen het zadel even op zijn rug gelegd, toen er mee wandelen etc. etc. idemdito met het hoofdstel) toen hij 3 was heb ik er voor het eerst even op gezeten. Alleen even stil staan en wennen aan de beweging en het gewicht bovenop zijn rug. Dat langzaam uitgebouwd naar 1 a 2 keer per week op hem zitten en aan de longeerlijn 5 a 10 minuutjes stappen. Verder 2 keer in de week 15 minuten aan de longeerlijn met passoa (gewoon losjes) om conditie op te bouwen. Na 1,5 week heb ik er voor het eerst los op gezeten en na een week of 2,5 voor het eerst echt gedraafd.
Zo nog een paar weken doorgegaan, max. 2 keer per week en toen hij eenmaal een beetje evenwicht (na ong. 4 weken) en een rem, gas en stuur had. Heeft hij 1,5 maand weer lekker op de wei gestaan en genikst. 3 weken voor de keuring is hij weer licht aan het werk gezet en na de keuring heeft hij nog eens 1,5 maand rust gehad (dus net zoals bij de eerste 1,5 maand op de wei, alleen af en toe een beetje grondwerk en natuurlijk bijna elke dag even een poetsbeurt).

Eind augustus/begin september heb ik hem weer opgepakt (hij was toen 3,5) en gelijk begonnen met 1 keer in de week een half uur les, voor wat extra support. Nu zijn we 1,5 maand verder, ik rijdt nu 1 keer per week 20 minuten in de bak, 1 keer een half uur les en 1 keer per week gaan we naar buiten om een stap ritje te maken. Het gaat super goed. Hij heeft een super goed evenwicht, we zijn bezig met af en toe wat tempowisselingen in de draf en ook de galop zit er al lekker in. Sinds een week vraag ik hem ook iets meer nagefelijk en dit pakt hij perfect op.....
Ons "schema" is nu - Zondag: Het bos in
- Maandag: Rust
- Dinsdag: 15 minuutjes aan de longe
- Woensdag: 30 minuten les
- Donderdag: Rust
- Vrijdag: In de bak rijden
- Zaterdag: Grondwerk/longe/wandeling/o.i.d.

Hiernaast staat hij elke dag de hele dag in de wei Lachen

Ik weet dat veel mensen zullen vinden dat het te vroeg is, maar op advies van anderen is dit nou eenmaal zo gelopen. Hier mag je van mij part natuurlijk best kritiek op hebben, maar het liefst zou ik tips en kritiek willen op wat ik nu doe....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:12

helemaal niks verkeerd mee,............ helemaal niks

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:48

KiWiKo schreef:
hoho ik ben geen voorstander van vroeg inrijden......... laten we daar duidelijk over zijn...

ik wil alleen aangeven dat het op latere leeftijd verkeerd inrijden kwalijkere gevolgen heeft dan het op te vroege leeftijd correct inrijden

ik wist al dat je gen voorstander bent van vroeg inrijden Lachen

maar de stelling laat verkeerd tegen vroeg correct is een vergelijking die niet te maken is
ik bedoel laten we oor stellings sake uitgaan van correct inrijden
want verkeerd inrijden heeft op welke leeftijd dan ook alleen maar kwalijke gevolgen Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:54

ikke schreef:
draumpje schreef:

Inrijden en vooral de voorbereiding daarop is nogal wat meer dan erop zitten.
Ik ben met 2,5 begonnen met mijn Welsh-Cob; met 3,5 zat ik er voor het eerst op en met 4,5 begon het op rijden te lijken.
Als een paard aan 23 uur per dag paard-zijn niet voldoende heeft, heeft ie aan 24 uur ook niet genoeg. Daarbij hoefde hij niet eens dagelijks aan de bak, hooguit 3 - 4 keer per week een half uurtje.

met voorbereiden begin ik als ze van de opfok afkomen
voorbereidingen, daar valt bij mij niet! onder de algemene opvoeding die ik geef voor ze het land op gaan en zo tussendoor zoals voeten, meelopen, stilstaan aan de hand en aangeraakt worden overal

voorbereidingen wat betreft inrijden , zoals longeren etc etc wel ... dat zijn de dingen waar ik pas mee begin als ze permanent opfok af zijn, na de vierde verjaardag
ik zeg niet dta jouw kijk verkeerd is ...maar persoonlijk begin ik niet aan iets wat met inrijden te maken heeft voor 4...

ben van mening dat jij het grotendeels heel wat fijner hebt aangepakt dan menig voorbeeld wat ik om me heen zie
alleen persoonlijk had ik hem tot minimaal drie in het land gelaten , niet (alleen)vanwege het paard zijn maar ook vanwege het groeien en opvoeden , ik hoef er voor een bepaalde leeftijd niet op en persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde van ne jaar met een dier aan het werk zijn voor je er op stapt Lachen
of beter gezegd, ik zie meer toegevoegde waarde aan het grootste gedeelte van dat jaar in het land op de groep

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:04

ik denk dat het voor elk paard anders kan zijn.

Verder heb ik de overtuiging dat het beter is voor je jonge nog in te rijden paard om veel te oefen op grondwerk, veel wandelen, oefeningen aan de hand, dubbele lijnen etc. om de bespiering sterker te maken van je paard voor je erop gaat. Vaak zit men met beleren er met een maand of nog eerder al op en dat vind ik jammer, daar je heel wat winnen kan door een goede stabiele basis neer te zetten in het begin, dus wat mij betreft doe daar een paar maanden over en zeker niet als je het idee hebt als je je paard nog kinds vind overkomen of dat hij lichamelijk nog niet goed ontwikkelt is.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:06

3 jaar vind ik voor een doorsnee paard te jong om te rijden. Ik zou beginnen met 4 ( met rijden dan)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:50

het ligt er helemaal aan wat je verstaat onder inrijden.

Mijn paard wordt als ze 3 is ingereden, en dan zal ik er het eerste jaar weinig opzitten: een keer of 2, soms 3 per week, waarvan het meeste buiten rechtuit stukken stappen,botten, spieren en pezen harden, en 1 keer per week dressuurmatig werken om spieren op te bouwen. Moet ik wel zeggen dat ik nu op 2,5 jaar al een zeer royaal ontwikkeld paard heb staan (als je het niet weet en je zou er een zadel opgooien zou geen haan ernaar kraaien) Verder grondwerk en longeren/lange lijnenwerk, ook weer voor de spieropbouw. Eerse jaar is imo vooral spieren en pezen harden en opbouwen en basis leggen voor het 'echte' rijden. Als ik haar in 3 gangen netjes nageeflijk de bak doorgestuurd krijg zonder dat ze als een strijkplank de bocht om klapt ben ik al dik tevreden Lachen Echt een beetje rijden wordt toch pas als ze 4 is. Maar het is net wat Kiwiko zegt, de manier waarop is gewoon heel belangrijk en kan een paard maken of breken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:40

Ik weet niet of je perse een sterker paard krijgt door later inrijden, maar ik denk dat te vroeg inrijden erg slecht is voor een paard.
En ik denk dat het voor alle rassen beter was als er rustiger aan gedaan moet worden op jongere leeftijd.
Als ik hoor dat er 5 jarige paarden op z-niveau lopen denk ik dat die dagelijks tamelijk hard moeten werken.
Ik vind het prima dat paarden met 3 liefst 3,5 in gereden worden maar dan is twee dagen in de week een half uur meer dan voldoende om te beginnen.
Je hebt ook mensen die met twee al beginnen om het paard met 3 jaar klaar te hebben.

Groetjes kim