Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
draumpje schreef:die hoort er zeker in thuis, iedereen leert...met drie mag je gaan inrijden
nu zie ik ook onwijs veel nog net niet driejarige of 2,5 jarigen die aan een longeerlijn worden geknoopt...ik kan daar pissig om worden
drie is voor mij echt een absolute bodemleeftijd... en eingelijk nog te jong ...
draumpje schreef:neuh, ben ik niet met je eens
een 2 jarige hoort op het land te staan paard te wezen en op te groeien
niet met een mens op de rug wat dat mens dan ook met het dier doet
het lichaam van een twee jarige, ongeacht ras en type is gewoon bij lange na nog niet klaar om en ruiter te dragen
. 
KiWiKo schreef:hoho ik ben geen voorstander van vroeg inrijden......... laten we daar duidelijk over zijn...
ik wil alleen aangeven dat het op latere leeftijd verkeerd inrijden kwalijkere gevolgen heeft dan het op te vroege leeftijd correct inrijden

ikke schreef:draumpje schreef:neuh, ben ik niet met je eens
een 2 jarige hoort op het land te staan paard te wezen en op te groeien
niet met een mens op de rug wat dat mens dan ook met het dier doet
het lichaam van een twee jarige, ongeacht ras en type is gewoon bij lange na nog niet klaar om en ruiter te dragen
Inrijden en vooral de voorbereiding daarop is nogal wat meer dan erop zitten.
Ik ben met 2,5 begonnen met mijn Welsh-Cob; met 3,5 zat ik er voor het eerst op en met 4,5 begon het op rijden te lijken.
Als een paard aan 23 uur per dag paard-zijn niet voldoende heeft, heeft ie aan 24 uur ook niet genoeg. Daarbij hoefde hij niet eens dagelijks aan de bak, hooguit 3 - 4 keer per week een half uurtje.

Echt een beetje rijden wordt toch pas als ze 4 is. Maar het is net wat Kiwiko zegt, de manier waarop is gewoon heel belangrijk en kan een paard maken of breken.