Paard onredelijk behandelen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Paard onredelijk behandelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:52

ik ben dit jaar bij Klaus geweest in Oostende in Belgie, ik vond het geweldig, het gaat heel ver en nog verder dan dat, heel bijzonder.
Er was een andalusierhengst van iemand die wat problemen of iets had met dit paard, hij ging ermee dansen zoals je ziet op zijn dvd's, het was maar een paar passen, maar wauw....
En alle paarden veranderden en vooral de eigenaren nu ze wat meer gereedschap hadden op de andere manier.
maargoed zal niet teveel uitwijden, daar zie je niet dat paarden onredelijk worden behandeld, dat komt daar nog geeneens in je op

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:55

haha ik hoor je al helemaal wegdromen Haha! deed ik ook toen ik
zijn boeken las en dvd's keek Ja

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:56

heb je hem ook eens in het echt meegemaakt ?

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 19:56

nee maar hij komt in.. april 2008 naar nederland Haha! je kan cursus volgen Haha! kost wel veel geld... misschien ga ik het doen Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:00

ik ga op zijn site kijken, sparen dus !!!!
Ik kan het je adviseren om te doen, dat geld ben je gauw vergeten... de rest blijft je bij

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:01

ja dat denk ik ook de hele tijd: is veel geld maar je hebt er ook echt wat aan!! Haha! ik wil graag met me eigen paardje doen... dat kost wel tussen de 700 en de 900 euro Nagelbijten / Gniffelen snap wel dat hij zoveel vraagt maar ik weet niet of ik dat kan betalen.

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:01

ik vindt dat je gelijk hebt,
tegenwoordig worden niet alle paarden meer goed behandeld en gaat het alleen maar om het rijden en om het mooie.
het paard zelf zal ze niks meer boeien,
het gaat alleen maar om het rijden,
wel jammer dat het vaak voorkomt Ach gut

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:39

jullie willen echt alleen maar in hokjes denken he? Ik ken klaus, voest (ok, die moet ik dan weer niet, maar vooruit) parelli, roberts, etc etc.
Ik heb toen ik mijn haf net had zelfs de 7 games toegepast omdat ze bang was voor alles wat op een zweep leek.
Jullie lezen mijn uitleg echter alsof ik dagelijks mijn paarden verrot sla, en daar gaan jullie dus de mist in.
Wat ik doe IS paardentaal, ga maar eens een paar uur naar een kudde in de wei kijken, die doen precies hetzelfde, alleen dan met hun hoeven.
En een dominant paard waarbij een ondergeschikt paard ineens in zijn ruimte vliegt heeft geen tijd om te waarschuwen, die haalt gewoon gelijk uit

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:40

arabierlover: het komt niet vaker of minder vaak voor dan vroeger, alleen door het medium internet zien we het vaker/sneller

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:48

hai stef, het was absoluut niet mijn bedoeling om je zo op de kast te jagen. Ik ga er ook helemaal niet vanuit dat jij je paard verrot slaat en zo lees ik je uitleg ook niet. Ik denk dat wij elkaar in de praktijk helemaal niet zouden bijten hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 20:56

het is niet zo zeer op de kast jagen, het is dat er zwart of wit gedacht wordt, en daar zit een heel groot grijs gebied tussen.
Wat ik eerder al aangeef: Een slof is niet per definitie slecht, of wat voor hulpteugel dan ook, geld ook voor sporen, zweep (ik gebruik mijn zweep tijdens VD als zijnde aanwijsstok, vergelijk met carrot stick), in het rijden om indien nodig een tikje bij te geven om de achterhand te attenderen/activeren.
Maar nog steeds: Als mijn paard (ongevraagd) overeind gaat, ja, dan heeft ze een probleem. Als ze ZOU slaan, gericht, heeft ze ook een probleem.
Vorig jaar een shet geschoren, stond braaf stil, ik kom bij het achterbeen, en shet haalt gericht uit. Heeft ie niet te doen, dus ja, die had maatje 40 onder zn kont.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
En nog zo'n spreuk waar ik het heel erg mee eens ben: Zo hard als het moet, maar zo zacht als het kan.
En dat bedoel ik met dat bokt te soft lijkt te worden. Elke vinger die je tegenwoordig naar je paard uitsteekt wordt bestempeld als "snielug"

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 02:22

sorry stef als je dacht dat ik vond dat je je paard elke dag verrot slaat Ach gut dat bedoelde ik helemaal niet zo Knipoog

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 10:45

Ik kan alleen maar zeggen dat ik me helemaal kan vinden in wat stef schrijft. Zo hard als het moet maar zo zacht als het kan.
En als voorbeeld; ik hoef er nog niet eens aan te denken om m'n paardjes oneerlijk te behandelen, ik ben bang dat de eigenaar me al over het hek heeft getrapt voordat ik ook maar een vinger heb uitgestoken, aan de andere kant heeft hij ook gezegd dat ik wel eens met spoortjes mag rijden, en dat als de jongens rottigheid uithalen ik dan best op mijn strepen mag/moet staan.
(misschien ff voor de duidelijkheid, het zijn verzorgpaardjes, maar omdat ik er bijna alle dagen bij ben voelen ze een beetje als 'mijn')

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:48

Over slof en hulpteugels kan ik heel duidelijk zijn, er zijn er maar heel weinig die hier verantwoord mee om gaan.
Nog veel te veel lopen vast op iets wat vaak altijd zogenaamd aan het paard ligt en dan wordt er van alles uit de kast gehaald, slof, bijzet, scherper bitje, sporen etc. dat vind ik onredelijk.
Ik vind je paard 23 uur per dag op stal laten en er vervolgens een uurtje er van alles uit willen halen onredelijk evenals een ruiter met een verkeerde zit ( en dat zijn er erg veel) wat dacht je wat dat met dat paard zijn lijf doet. Evenals een slecht passend zadel, dan vind ik dat je je paard ook onredelijk behandeld. Je paard ontzeggen van sociaal contact met zijn soortgenoten of hem geen goed voer geven, ik kan nog wel even doorgaan.
Ik heb er ook helemaal geen moeite mee als paardenmensen eens een vinger uitsteken naar hun paard, maar wel als mensen met paarden hetzelfde denken te kunnen doen en nog veel erger.
Ik vind bokt niet te soft worden er zijn heel wat mensen bewuster met hun paard bezig en dat kan ik alleen maar aanmoedigen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:51

ik ben zelf trouwens ook alles behalve perfect, ik kijk wel altijd wat er bij mij mis ging en als er wat misgaat dat ligt dat wel voor 95 % bij mij.
En als het paard direct slaat, krijgt hij van mij ook een maatje 42 dan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 17:53

vind dat er af en toe teveel overdreven wordt.een paard is altijd nog wel minimaal 500 kilo zwaarder. af en to ekrijgt hij een tik ja. moet ik dan als hij om de haverklap mn tanden door mn lip slaat mn vinger opsteken en foei zeggen. daar reageerd geen 1 paard op hoor. af en toe moet je ze gewoon even laten weten dat jij de baas bent. als mijn paard zich loopt aan te stellen of hij blijft sodemieteren(zn aandacht er neit bij tijdens het rijden) krijgt hij toch ook wel een tik van mij. maar ik sla ook alleen als het terecht is. dus niet omdat hij iet echt eng vind dan los ik het op de normale manier op. maar vind dat je toch altijd bovenin de rangorde moet staan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:37

hoe weet je dat het terecht is ?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-07 19:43

ik skup ze naar Tokio en terug als het moet........... maar knuffel ze dood

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 07:41

Ik ook. Knipoog
Is ook hartstikke NH.

KFH is btw helemaal niet soft. Die geeft ook goeie tikken als het nodig is.
Maar als jij duidelijk en eerlijk bent in je communicatie, heb je het zelden nodig om een tik te geven. Ik dan toch niet.

Denk dat een hoop misverstanden ontstaan tussen ruiter en paard omdat veel mensen gewoon niet consequent zijn.
Als je geen duidelijke leider bent, kun je raar gedrag verwachten. Paarden willen weten waar ze aan toe zijn.

"jij de baas of ik de baas?" Mens de baas. Mens ook duidelijke baas.
Dan is alles goed en prima, geen problemen.
Maar als die mens dan niet duidelijk is in wat hij/zij wil, gaat het paard kijken hoever ze kunnen gaan. Is niet raar.

Een vrouw die ik ken, was stapelgek op haar ruin, maar had geen flauw idee hoe je een paard opvoedt en was pertinent tegen slaan. En zo inconsequent als wat. Paard mocht dan iets wel, en andere keer weer niet, was maar net hoe mevrouw zich voelde. Werd paard ongelooflijk vervelend van.

Die ging op een gegeven moment zover uitproberen dat het steigeren werd. Die heb ik een beste klap met halstertouw op de borst gegeven, geen probleem meer mee gehad.

Vervolgens goed gedrag belonen en veel mee doen (mocht van baasje), paard gedroeg zich keurig, kwam uit de wei aanracen als ie mij zag of hoorde. Was gekker op mij dan op zijn baasje.

Een paard op de plek zetten is niet verkeerd.
Maar je moet in de eerste plaats een paard gewoon goed opvoeden, dan voorkom je dit soort dingen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:09

Het paard van iemand die niet duidelijk communiceert is zielig! Een paard duidelijkheid geven is een eerste vereiste voor zijn welzijn. Dat betekent dat regels moeten worden afgedwongen desnoods naar Tokio en terug inderdaad. Moet je eens even kijken in een kudde hoe het eraan toe gaat als de leider genegeerd wordt; ook naar Tokio en terug hoor.
Beter 1x goed ingrijpen dan 100 keer half.

Maar er moet me nog iets van het hart hierover, want ik denk dat dat nog het grootste probleem is.
Waarom gaan springen met een paard dat niet diezelfde hobby als jij heeft? Waarom dressuren met een paard dat liever een rondje bos doet? Kijk eens hoeveel paarden er op het wedstrijdterrein in alle disciplines rondlopen die er geen fluit aan vinden en rond geschopt of erover geschopt worden?
Als iedereen nou eens een paard aanschafte dat bij hen past dan zou er op sla en mep gebied al heel wat minder ellende hoeven zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:21

Midgie; helaas zie ik het op bokt ook regelmatig (van die zogenaamd 'goede' tips), waar gelukkig dan ook weer op gereageerd wordt. Maar ze zijn er wel degelijk. In het dagelijks leven zie ik het helaas wel erg vaak. Heb van de week nog een vent gesproken die al 2 jaar bezig is om zijn hengst te onderwerpen aan de mensport. Beestje wil niet, verzet zich hevig. Ging 'ie me vertellen dat 'ie al stukken hout e.d. gebruikt heeft. Mijn gezicht sprak boekdelen en ik vroeg hem waarom hij dit dier zo nodig voor de kar moest hebben. Als het dier nou niet wil, dan houdt het toch op? Waarom dan toch je zin zo doordrijven? Ik werd er kotsmisselijk van.... En helaas is dit een van de vele zaken die ik dagelijks tegen kom in paardenland.

Veel mensen hebben geleerd dat het paard 'onderdanig' moet zijn. En jij als mens dus dominant. Ik zie dat heel anders en ga dus ook totaal anders met mijn paard (en vroegere verzorgpaarden) om. Ik kijk liever naar het dier, aan wat hij aangeeft en werk alleen op basis van wederzijds vertrouwen en wederzijds respect. Inderdaad zie je zoveel paarden die braaf hun rondje lopen, maar zich helemaal afgesloten hebben. Daar word ik echt verdrietig van en voor de berijders/eigenaren van zo'n dier heb ik geen goed woord. Het is jammer dat het vaak van jongsaf aan al zo verkeerd aangeleerd wordt. Zie ik elke dag weer bij ons op de stalling. Dan schreeuwen ze weer 'jij bent de baas, geef hem een tik', terwijl degene die er op zit zo onduidelijk is in haar hulpen. Aandrijven, maar aan de teugels trekken en noem maar op. Of gewoon veel te veel vragen van zo'n paard. Tja.......

En precies wat LDRD zegt; waarom je paard een hobby opdringen, omdat jij als mens zo nodig van alles wilt? Kijk gewoon naar wat je paard aangeeft. Al denk ik dat veel mensen die gave gewoon niet hebben.... Jammer, heel erg jammer voor de paarden die in handen vallen van zulke egoistische mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:40

LDRD schreef:
Het paard van iemand die niet duidelijk communiceert is zielig! Een paard duidelijkheid geven is een eerste vereiste voor zijn welzijn. Dat betekent dat regels moeten worden afgedwongen desnoods naar Tokio en terug inderdaad. Moet je eens even kijken in een kudde hoe het eraan toe gaat als de leider genegeerd wordt; ook naar Tokio en terug hoor.
Beter 1x goed ingrijpen dan 100 keer half.

Maar er moet me nog iets van het hart hierover, want ik denk dat dat nog het grootste probleem is.
Waarom gaan springen met een paard dat niet diezelfde hobby als jij heeft? Waarom dressuren met een paard dat liever een rondje bos doet? Kijk eens hoeveel paarden er op het wedstrijdterrein in alle disciplines rondlopen die er geen fluit aan vinden en rond geschopt of erover geschopt worden?
Als iedereen nou eens een paard aanschafte dat bij hen past dan zou er op sla en mep gebied al heel wat minder ellende hoeven zijn.

Exact! Jij snapt het Ja

Waarom een bloederig paard aangeschaft als je toch alleen maar bosritjes wilt maken?
Een paard dat springen gewoon echt niet leuk vindt... koop dan een paard wat het wel leuk vindt... daar heb je veel meer plezier van als je zonodig moet springen.

Ik vind niet of slecht opvoeden het gemeenste wat je een paard aan kunt doen. Vind ik nog véél erger dan ze te laten verpieteren in de stal...
Ik kon me mijn eigen verwarring nog goed herinneren als kind als ik thuis bepaalde dingen niet mocht en ergens anders wel. Nou is een paard uiteraard niet vergelijkbaar met een kind.

maar onduidelijke regels veroorzaken hoe dan ook verwarring.

Ik vraag me ook altijd af waarom mensen aan paarden beginnen als ze een hond al niet goed op kunnen voeden. Een paard is zeker 15 keer zo zwaar en 100 keer zo sterk als een grote hond.
Als je een hond al niet op kunt voeden is een paard aanschaffen vragen om problemen imo.

Een hond leg je nog een keer op de rug.
Ik zie mezelf dat nog niet doen met een paard, eigenlijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:43

Loop ook al wat langer mee in de paarden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 08:59

Haha! Hier nog een.

Ik ben geen softie qua opvoeden, helemaal niet.
maar ik irriteer me er nog altijd aan dat mensen de gebruiksaanwijzing bij een koffiezetapparaat wel goed doorlezen.

Maar dat iedere gek een paard aan kan schaffen zonder er de ballen verstand van te hebben.

En dan moet je natuurlijk vooral lief zijn voor het paard, ja ja, is een gevoelig dier...
Is het ook.

En daarom JUIST is het zó belangrijk om super consequent te zijn, super eerlijk, super duidelijk... om dat gevoelige dier niet in de war te maken. Omdat je respect hebt voor wat een paard IS.

Het zijn donders mooie dieren.
En een paard waar goed mee omgegaan wordt, is ook werkwillig onder het zadel. Omgang en rijden hebben zóveel met elkaar te maken.... je krijgt wat je geeft.

Voed ze eerlijk en consequent op (ja, dan zal je mss een tik moeten uitdelen, je deelt ook een hoop knuffels uit) en je hebt een eerlijk paard, fijn in de omgang, werkwillig onder het zadel.

Het omgekeerde is ook waar.
Wees inconsequent, te lief, en dan weer te streng (een schrikreactie afstraffen bv, of een poging tot knuffelen) en je hebt niet alleen in de omgang een paard wat je uitprobeert, maar ook onder het zadel steigert en bokt, en wat niet al...

dan kun je dat bokken wel gaan afstraffen, maar je zult ook serieus en eerlijk bij jezelf moeten nagaan waar dat dan vandaan komt...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 09:43

ik ben het even heel erg met stef eens

paard lief, ik lief,
paard niet lief, ik ook niet lief...
als een paard de grenzen gaat testen , zal ik duidelijk aangeven dat dat niet de bedoeling is

ik denk idd dat er in het hele NH e nniet NH gebeuren veel te zwart wit word gedacht
je kan wel blind achter een "goeroe" aan gaan rennen, maar je kunt ook zelf nadenken...
klaus, voest, parelli, ga zo maar door, ze hebben allemaal hun goede punten , sommige iets meer dan een ander
maar er is niets mis met een goed getimed, welgemikte tik,
ik gebruik hierbij ook geen zweep of wat dan ook..gewoon mijn hand
en nee ik ben geen paard, maar een paard is ook geen mens, dus zal ik mijn reacties aan het paard en paardengedrag moeten aanpassen
ik bedoel , wat denk je dat een paard sneller snapt...
ik die in het midden van een longeercirkel met een touwtje sta te mutsen , of ik die zegt" nee" en het paard met de hand op het paard zijn borst een stap terug zet?? wat bij sommige paarden een tik zal zijn en bij de ander een vlakke hand neerleggen op de borst