Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Onnodige beenbescherming (bij jonge paarden) 'voor het plaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:30

QQQQ schreef:
In mijn ogen is het niet normaal dat een paard bescherming nodig heeft om gereden te kunnen worden.

In mijn ogen ook niet inderdaad.

Heb ik dan zulke wonderpaarden dat ze zichzelf nooit kapottrappen en zichzelf ook nooit verstuiken Verward. Misschien hebben al die mensen die hun paard natuurlijker houden en (zelf) bekappen, dan kennelijk ook toevallig van die wonderpaarden. Cool

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:41

Als ik mijn paard lekker de hele dag op de weide laat staan, en hem zo nu en dan uit de klei trek om lekker te hobbelen, dan is het wellicht iets begrijpelijker dat er dan geen bescherming om de benen gedaan wordt. Alhoewel ik persoonlijk geen enkel paard zou berijden zonder bescherming, ongeacht wat voor soort training het dier ondergaat. Desondanks heeft een sportpaard, die juist zeer intensieve training ondergaat, veel meer kans op een blessure. Simpelweg omdat het gehele gestel (pezen, spieren, weefsel etc) meer te voorduren krijgt, dan bij bijvoorbeeld een boscrosspony. Dan zou het gewoon simpelweg ontzettend dom zijn om je paard niet de juiste bescherming te bieden. Immers vraag je een (top)prestatie van je paard, dan kun je op zijn minst voor behoorlijke bescherming zorgen. We leven nou eenmaal niet in de natuur, het houden van paarden is gewoon niet natuurlijk. Als jij een paard houdt, en je vraagt een inspanning van dit dier, dan is het niet meer dan eerlijk om er de juiste bescherming voor te bieden. Je kunt jezelf wel voor je kop slaan als je paard wél eens een misstap begaat, en daarbij zijn pees kapot slaat. Wonderpaarden bestaan niet, maar als je er niet veel van vraagt, dan is de kans op blessures logischewijs ook kleiner.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:47

VValar schreef:
Als ik mijn paard lekker de hele dag op de weide laat staan, en hem zo nu en dan uit de klei trek om lekker te hobbelen, dan is het wellicht iets begrijpelijker dat er dan geen bescherming om de benen gedaan wordt.

Tja ik trek mijn paard uit de klei én ik zet hem aan werk... Nogmaals ik zie niet in waarom hij dat ene uurtje dat ik erop zit meer kans loopt op een blessure dan de 23 uur die hij in de wei staat. En ik snap de redenatie dat je van een sportpaard meer zou vragen qua pezen en ligamenten ook niet helemaal.. Er wordt misschien meer gevraagd van zijn pezen, maar peesbeschermers ondersteunen niet, dus hebben alsnog geen nut? Of wilde je zeggen dat een sportpaard meer kans heeft om zichzelf dusdanig aan te tikken dat hij er geblesseerd van raakt dan een 'boscrosspony'?

Mij lijkt de beste bescherming van de pezen vooralsnog een juist opgebouwde training op een goede ondergrond.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:48

Arabesk schreef:
Heb ik dan zulke wonderpaarden dat ze zichzelf nooit kapottrappen en zichzelf ook nooit verstuiken Verward. Misschien hebben al die mensen die hun paard natuurlijker houden en (zelf) bekappen, dan kennelijk ook toevallig van die wonderpaarden. Cool

Nee hoor, mijn paard heeft (voor)ijzers en staat 's nachts op stal en loopt zich zonder beschermers niet kapot.

Ik vind beschermers te warm voor de pezen en bovendien gaat ermet lange ritten etc veel zand onder zitten wat weer kan gaan schuren.

Overigens heeft het beslag wel degelijk invloed op het veelvuldig aantikken. De manier van afrollen beinvloed de loop. Hoe vlugger het paard in het voorbeen is, hoe minder de kans op aantikken.

findira schreef:
Maar als hij zijn benen na het rijden iedere keer tot bloedens toe open heeft liggen dan zou ook jij er bescherming om heen doen.

Dan zou ik inderdaad ook bescherming om doen maar zeker ook gaan kijken of er met ander beslag etc iets aan te doen is.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:50

Lianne84 schreef:
Of wilde je zeggen dat een sportpaard meer kans heeft om zichzelf dusdanig aan te tikken dat hij er geblesseerd van raakt dan een 'boscrosspony'?

Ja dat is precies wat ik wilde zeggen.

Overigens zullen we het allemaal wel eens zijn met het gezegde 'voorkomen is beter dan genezen'. Een juiste trainingopbouw is uiteraard heel belangrijk, maar dit voorkomt vooralsnog niet alle blessures.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:52

VValar schreef:
Desondanks heeft een sportpaard, die juist zeer intensieve training ondergaat, veel meer kans op een blessure. Simpelweg omdat het gehele gestel (pezen, spieren, weefsel etc) meer te voorduren krijgt, dan bij bijvoorbeeld een boscrosspony. .

Persoonlijk zou ik dit omdraaien. Ik denk dat het gestel van die boscrosspony, juist doordat hij normaal minder doet, in 1 keer zwaarder belast wordt. Een sportpaard dat je in training hebt is voorbereid op die belasting. Je traint toch juist om zijn gestel te versterken?
Bij ongetrainde mensen is de kans op blessures ook groter dan bij getrainde sporters Knipoog

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:54

Denk je nou werkelijk dat je een paard, die je uit de klei trekt voor een paar rondjes hobbelen, meer belast wordt dan een sportpaard die elke dag intensief wordt getraind? Dan heb je denk ik een vertekend beeld van de training van zo'n paard.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:54

VValar schreef:
Lianne84 schreef:
Of wilde je zeggen dat een sportpaard meer kans heeft om zichzelf dusdanig aan te tikken dat hij er geblesseerd van raakt dan een 'boscrosspony'?

Ja dat is precies wat ik wilde zeggen.

En ik doe dus juist alleen bescherming om als ik een sprongetje ga maken of als ik ga 'boscrossen'. Bij mijn dressuurtraining kies ik ervoor om het niet te doen. Veel mensen hier die beenbescherming gebruiken gaan er volgens mij uit van het principe 'baat het niet dan schaadt het niet'. Maar imo kan beenbescherming wel degelijk schaden. Daarom doe ik het liever niet om als het niet nodig is.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:55

Ik ben niet voor beenbeschermers. Alleen als het echt nodig is gebruik ik het (bv. springen).

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:57

Lianne84 schreef:
En ik doe dus juist alleen bescherming om als ik een sprongetje ga maken of als ik ga 'boscrossen'. Bij mijn dressuurtraining kies ik ervoor om het niet te doen. Veel mensen hier die beenbescherming gebruiken gaan er volgens mij uit van het principe 'baat het niet dan schaadt het niet'. Maar imo kan beenbescherming wel degelijk schaden. Daarom doe ik het liever niet om als het niet nodig is.

Boscrossen is slechts een metafoor. Ik bedoelde er niet per se letterlijk door de bossen crossen mee Vork Alhowel je het natuurlijk ook letterlijk kunt opvatten.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:57

VValar schreef:
Denk je nou werkelijk dat je een paard, die je uit de klei trekt voor een paar rondjes hobbelen, meer belast wordt dan een sportpaard die elke dag intensief wordt getraind? Dan heb je denk ik een vertekend beeld van de training van zo'n paard.

Ik denk dat het gestel van je paard ook te maken heeft met de manier waarop je hem houdt. Ik 'trek mijn paard iedere dag uit de klei' niet om een paar rondjes te hobbelen, maar om intensief met hem te werken. Ik ben van mening dat hij prima weet waar hij zijn benen neerzet en ik ben ervan overtuigd dat hij zo gezond is en weinig blessures heeft omdat hij lekker 'in de klei' kan spelen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:58

@arabesk
wat vind je dan van mijn eerst geplaatste reactie in dit topic ..?? Knipoog en dit meen ik echt vanuit intresse!!!

ik heb dit paard net gekocht toen dit gebeurde .
was 3.5 komt bij een ontzettend grote stal vandaan en heeft dus ALTIJD op het land gestaan..
en netjes bij mij meteen naar de smid !! Knipoog
*zo'n ongelukje zit toch in een klein hoekje*??
nogmaals lees mijn reacties nog eens ! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:01

Ik trek die van mij ook dagelijks uit de wei
Toch voorkom ik liever dan dat ik genees.
Of ik nu ga dressuren, springen of boscrossen, peesbeschermertje om en gaan met die banaan.

Een ongelukje zit gewoon in een klein hoekje
Zoals idd eens schuiven op een stuk bospad wat ineens een stukje hard en glad is terwijl de rest zacht is.
Een konijnenhol onder wt blad enz.

Nogmaals, waarom wel een cap voor jezelf en geen bescherming voor het paard, zijn we zoveel meer waard?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:03

VValar schreef:

Ja, ik denk dat een paard wat af en toe eens een ritje moet maken lichamelijk minder goed voorbereid is dan een sportpaard.

Wat wil je anders bereiken met een training? Je wilt toch het lichaam ontwikkelen en tot een steeds hoger niveau komen?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:04

@ doom, bij jouw paard gebeurde het dus terwijl hij in de paddock stond?
Pure pech lijkt mij, misschien kwam hij in die tijd niet zoveel buiten en keek door teveel aan energie niet goed uit waar hij zijn voeten neerplantte?
Wil jij met jouw verhaal vertellen dat we onze paarden maar altijd bescherming om moeten doen? Want ja, als ze losstaan kan zoiets ook gebeuren.. Ik zie mezelf al gaan met mijn paard dat (nu nog) dag en nacht op het land staat...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:04

MysticTinker schreef:
Ik gebruik nooit bescherming bij mn paard, is niet nodig, en als het niet nodig is dan ga ik hem ook niet verwennen daarmee, hij moet maar leren om zijn benen voorzichtig neer te zetten! In de wei kan hij ook niet met bescherming lopen, dus onder het zadel krijgt ie dat ook niet.
Wordt een ander verhaal als je een ADHD paard hebt, met ijzers onder, die alleen maar loopt te stressen en bokken, en totaal niet met zn voeten bezig is, zo'n paarden kunnen zich nog wel eens de benen kapottrappen door hun onoplettendheid, en dan vind ik peesbeschermers in het begin geen probleem, maar als ze rustig zijn zou ik ze weer eraf halen.
Bij springen kan ik er ook in komen, dan kan het ook veiliger zijn, maarja met jonge paarden spring je niet veel natuurlijk.

Hier ben ik het mee eens. Een paard is niet van suiker en je kunt hem echt niet tegen elk klein 'ongelukje' beschermen.
Anders vind ik het trouwens als je een paard van een miljoen euro onder je kont hebt, maar goed wie heeft dat?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:06

runningkawa schreef:
Nogmaals, waarom wel een cap voor jezelf en geen bescherming voor het paard, zijn we zoveel meer waard?

Ik rijd altijd met cap en wil dat ook iedereen aanbevelen, maar dat komt omdat daar imo het principe 'baat het niet dan schaadt het niet' wél voor geldt. In tegenstelling tot de beenbescherming.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:08

fransje23 schreef:
Ja, ik denk dat een paard wat af en toe eens een ritje moet maken lichamelijk minder goed voorbereid is dan een sportpaard.

Wat wil je anders bereiken met een training? Je wilt toch het lichaam ontwikkelen en tot een steeds hoger niveau komen?

Klopt, dat is het doel van de training om het lichaam te ontwikkelen. Vergeet niet dat dit kracht en inspanning kost. Om tot een hoger niveau te komen moet je het paard prikkelen in zijn training. Een goed doorgetraind paard zal flinke inspanningen moeten geven om zijn lichaam verder te ontwikkelen. Juist deze training vergt ontzettend veel van een paard, en er bestaat de kans voor overbelasting. Een sportpaard ondergaat zware fysieke en geestelijke inspanning om zich te ontwikkelen. Dit kun je simpelweg niet vergelijken met een paard die 1 à 2 keer in de week een half uurtje in de baan moet hobbelen.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:10

VValar schreef:
Juist deze training vergt ontzettend veel van een paard, en er bestaat de kans voor overbelasting. Een sportpaard ondergaat zware fysieke en geestelijke inspanning om zich te ontwikkelen. Dit kun je simpelweg niet vergelijken met een paard die 1 à 2 keer in de week een half uurtje in de baan moet hobbelen.

En die 'overbelasting' kun je juist niet verhelpen/voorkomen met peesbeschermers..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:12

Lianne84 schreef:
runningkawa schreef:

Ik rijd altijd met cap en wil dat ook iedereen aanbevelen, maar dat komt omdat daar imo het principe 'baat het niet dan schaadt het niet' wél voor geldt. In tegenstelling tot de beenbescherming.

Dat schaad ook niet

Ja langer dan een paar uur wel, maar niet voor de tijd die de meeste mensen rijden.
Snap ook niet waar dat fabeltje vandaan komt Lachen

Vandaar dat ik ook geen gebuik maak van beschermers in de wei, daar hebben ze het simpelweg te lang om.
Maar wel met rijden, waar wij toch heel onnatuurlijk op het paard zitten en hem kunnen belemmeren als hij eens opzij springt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:14

Lianne84 schreef:
VValar schreef:
Juist deze training vergt ontzettend veel van een paard, en er bestaat de kans voor overbelasting. Een sportpaard ondergaat zware fysieke en geestelijke inspanning om zich te ontwikkelen. Dit kun je simpelweg niet vergelijken met een paard die 1 à 2 keer in de week een half uurtje in de baan moet hobbelen.

En die 'overbelasting' kun je juist niet verhelpen/voorkomen met peesbeschermers..

En daar ging het ook niet om. Ik schreef dat alleen erbij om aan te geven aan welke fysieke inspanningen zo'n paard bloot staat.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:15

runningkawa schreef:
Dat schaad ook niet

Dat vind jij misschien. Maar ik zit niet op het risico op oververhitting te wachten. Ook als je een uur in vrij warm weer een prestatie verwacht van je paard is dat aanwezig..
En daarnaast nog kans op schuren door water/zand.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:16

runningkawa schreef:
Dat schaad ook niet

Ja langer dan een paar uur wel, maar niet voor de tijd die de meeste mensen rijden.
Snap ook niet waar dat fabeltje vandaan komt Lachen

Vandaar dat ik ook geen gebuik maak van beschermers in de wei, daar hebben ze het simpelweg te lang om.
Maar wel met rijden, waar wij toch heel onnatuurlijk op het paard zitten en hem kunnen belemmeren als hij eens opzij springt

Precies, van dat ene uurtje op een dag zullen ze geen blijvende peesbeschadigingen overhouden. Ik zou beschermers echter niet de gehele dag om laten zitten (op de weide bijvoorbeeld).
Bescherming is onnatuurlijk, maar paardrijden is ook onnatuurlijk. Bij een onnnatuurlijke vorm van beweging hoort het paard beschermd te worden.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:16

VValar schreef:
En daar ging het ook niet om. Ik schreef dat alleen erbij om aan te geven aan welke fysieke inspanningen zo'n paard bloot staat.

Volgens mij gaat het hier wel om.. Want op grond van deze reden vind jij dat een sportpaard peesbeschermers harder nodig heeft dan een boscrosspony.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:17

Lianne84 schreef:
@ doom, bij jouw paard gebeurde het dus terwijl hij in de paddock stond?
Pure pech lijkt mij, misschien kwam hij in die tijd niet zoveel buiten en keek door teveel aan energie niet goed uit waar hij zijn voeten neerplantte?
Wil jij met jouw verhaal vertellen dat we onze paarden maar altijd bescherming om moeten doen? Want ja, als ze losstaan kan zoiets ook gebeuren.. Ik zie mezelf al gaan met mijn paard dat (nu nog) dag en nacht op het land staat...

Ja idd hij stond in de paddock en nee hij kwam niet te weinig uit zijn stal want stond ook de hele dag op de wei alleen in de nacht in zijn box.
ik weet dat hij rollen heerlijk vind en had hem dus even in de paddock gezet .
meneer ging zo uit zijn dak omdat hij het dus blijkbaar leuk vond
mijn reactie was ook bedoeld naar arabesk omdat arabesk aangeeft dat het kan komen door verkeerd bekappen en zo hoorde ik een andere door veulens die niet op het land zijn geweest dag en nacht .
dat is die van mij allemaal wel .
wat ik met mijn vb dus aan wil geven is dat een ongelukje in een klein hoekje zit
en als je aan het rijden of aan het losgooien bent het paard toch meer beweegt als dat hij op het land staat te grazen of in zijn box staat .. en hierdoor dus meer *kans* heeft om zich flink aan te stoten .
nogmaals ik denk echt dat ik die van mij had kunnen weg brengen al had hij op dat moment niks om .!! Knipoog
Ik vind het ook belachelijk om je paard 24 uur in te pakken maar tijdens het rijden etc mogen ze van mij toch echt wel om! Clown
Laatst bijgewerkt door doom op 24-09-07 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt