QQQQ schreef:In mijn ogen is het niet normaal dat een paard bescherming nodig heeft om gereden te kunnen worden.
In mijn ogen ook niet inderdaad.
Heb ik dan zulke wonderpaarden dat ze zichzelf nooit kapottrappen en zichzelf ook nooit verstuiken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
QQQQ schreef:In mijn ogen is het niet normaal dat een paard bescherming nodig heeft om gereden te kunnen worden.
VValar schreef:Als ik mijn paard lekker de hele dag op de weide laat staan, en hem zo nu en dan uit de klei trek om lekker te hobbelen, dan is het wellicht iets begrijpelijker dat er dan geen bescherming om de benen gedaan wordt.
Arabesk schreef:Heb ik dan zulke wonderpaarden dat ze zichzelf nooit kapottrappen en zichzelf ook nooit verstuiken. Misschien hebben al die mensen die hun paard natuurlijker houden en (zelf) bekappen, dan kennelijk ook toevallig van die wonderpaarden.
findira schreef:Maar als hij zijn benen na het rijden iedere keer tot bloedens toe open heeft liggen dan zou ook jij er bescherming om heen doen.
Lianne84 schreef:Of wilde je zeggen dat een sportpaard meer kans heeft om zichzelf dusdanig aan te tikken dat hij er geblesseerd van raakt dan een 'boscrosspony'?
VValar schreef:Desondanks heeft een sportpaard, die juist zeer intensieve training ondergaat, veel meer kans op een blessure. Simpelweg omdat het gehele gestel (pezen, spieren, weefsel etc) meer te voorduren krijgt, dan bij bijvoorbeeld een boscrosspony. .
VValar schreef:Lianne84 schreef:Of wilde je zeggen dat een sportpaard meer kans heeft om zichzelf dusdanig aan te tikken dat hij er geblesseerd van raakt dan een 'boscrosspony'?
Ja dat is precies wat ik wilde zeggen.
Lianne84 schreef:En ik doe dus juist alleen bescherming om als ik een sprongetje ga maken of als ik ga 'boscrossen'. Bij mijn dressuurtraining kies ik ervoor om het niet te doen. Veel mensen hier die beenbescherming gebruiken gaan er volgens mij uit van het principe 'baat het niet dan schaadt het niet'. Maar imo kan beenbescherming wel degelijk schaden. Daarom doe ik het liever niet om als het niet nodig is.
VValar schreef:Denk je nou werkelijk dat je een paard, die je uit de klei trekt voor een paar rondjes hobbelen, meer belast wordt dan een sportpaard die elke dag intensief wordt getraind? Dan heb je denk ik een vertekend beeld van de training van zo'n paard.
VValar schreef:Denk je nou werkelijk dat je een paard, die je uit de klei trekt voor een paar rondjes hobbelen, meer belast wordt dan een sportpaard die elke dag intensief wordt getraind? Dan heb je denk ik een vertekend beeld van de training van zo'n paard.
MysticTinker schreef:Ik gebruik nooit bescherming bij mn paard, is niet nodig, en als het niet nodig is dan ga ik hem ook niet verwennen daarmee, hij moet maar leren om zijn benen voorzichtig neer te zetten! In de wei kan hij ook niet met bescherming lopen, dus onder het zadel krijgt ie dat ook niet.
Wordt een ander verhaal als je een ADHD paard hebt, met ijzers onder, die alleen maar loopt te stressen en bokken, en totaal niet met zn voeten bezig is, zo'n paarden kunnen zich nog wel eens de benen kapottrappen door hun onoplettendheid, en dan vind ik peesbeschermers in het begin geen probleem, maar als ze rustig zijn zou ik ze weer eraf halen.
Bij springen kan ik er ook in komen, dan kan het ook veiliger zijn, maarja met jonge paarden spring je niet veel natuurlijk.
runningkawa schreef:Nogmaals, waarom wel een cap voor jezelf en geen bescherming voor het paard, zijn we zoveel meer waard?
fransje23 schreef:Ja, ik denk dat een paard wat af en toe eens een ritje moet maken lichamelijk minder goed voorbereid is dan een sportpaard.
Wat wil je anders bereiken met een training? Je wilt toch het lichaam ontwikkelen en tot een steeds hoger niveau komen?
VValar schreef:Juist deze training vergt ontzettend veel van een paard, en er bestaat de kans voor overbelasting. Een sportpaard ondergaat zware fysieke en geestelijke inspanning om zich te ontwikkelen. Dit kun je simpelweg niet vergelijken met een paard die 1 à 2 keer in de week een half uurtje in de baan moet hobbelen.
Lianne84 schreef:runningkawa schreef:Nogmaals, waarom wel een cap voor jezelf en geen bescherming voor het paard, zijn we zoveel meer waard?
Ik rijd altijd met cap en wil dat ook iedereen aanbevelen, maar dat komt omdat daar imo het principe 'baat het niet dan schaadt het niet' wél voor geldt. In tegenstelling tot de beenbescherming.
Lianne84 schreef:VValar schreef:Juist deze training vergt ontzettend veel van een paard, en er bestaat de kans voor overbelasting. Een sportpaard ondergaat zware fysieke en geestelijke inspanning om zich te ontwikkelen. Dit kun je simpelweg niet vergelijken met een paard die 1 à 2 keer in de week een half uurtje in de baan moet hobbelen.
En die 'overbelasting' kun je juist niet verhelpen/voorkomen met peesbeschermers..
runningkawa schreef:Dat schaad ook niet
runningkawa schreef:Dat schaad ook niet
Ja langer dan een paar uur wel, maar niet voor de tijd die de meeste mensen rijden.
Snap ook niet waar dat fabeltje vandaan komt
Vandaar dat ik ook geen gebuik maak van beschermers in de wei, daar hebben ze het simpelweg te lang om.
Maar wel met rijden, waar wij toch heel onnatuurlijk op het paard zitten en hem kunnen belemmeren als hij eens opzij springt
VValar schreef:En daar ging het ook niet om. Ik schreef dat alleen erbij om aan te geven aan welke fysieke inspanningen zo'n paard bloot staat.
Lianne84 schreef:@ doom, bij jouw paard gebeurde het dus terwijl hij in de paddock stond?
Pure pech lijkt mij, misschien kwam hij in die tijd niet zoveel buiten en keek door teveel aan energie niet goed uit waar hij zijn voeten neerplantte?
Wil jij met jouw verhaal vertellen dat we onze paarden maar altijd bescherming om moeten doen? Want ja, als ze losstaan kan zoiets ook gebeuren.. Ik zie mezelf al gaan met mijn paard dat (nu nog) dag en nacht op het land staat...